/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Octavia TDI 130 HK økonomi
Fra : Grønne


Dato : 22-04-05 08:03

Hej alle, som jeg tidligere har skrevet om skal jeg til at pendle 200 km pr
dag og skal derfor ud og anskaffe mig en økonomisk diesel bil.

Nu er jeg brændt lidt varm på en Octavia 130 HK 6 gears, men hvordan er
brændstof økonomien i en sådan ? Jeg har før selv haft en 110 HK og den
kunne jeg holde på 20 Km/L og mange påstår jo at hvis man chiper en 110 HK
så går den længer på literen gør 130 HK´en så det ?

Jeg ved godt at 110 HK er nok til den bil, men 130 og sjette gearet tror jeg
bare gør den lidt sjovere/behageligere at køre og så kan den trække en
ordentlig campingvogn uden at pive.

Glæde mig til at høre jeres kommentarer og erfaringer

/Grønne



 
 
Brizz (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 22-04-05 10:32

> Glæde mig til at høre jeres kommentarer og erfaringer

Har samme motor i en passat st.car. Jeg kører ca 150km om dagen på motorvej
og jeg kører omkring 15km/l ved 120-139 km/t.

Men en suveræn motor og lækkert med 6 gearet. 120 km/t foregår ved omkring
2400 omdr.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk



Claus Andersen (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Andersen


Dato : 22-04-05 12:31


"Grønne" <anders@and.dk> skrev i en meddelelse
news:4268a195$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej alle, som jeg tidligere har skrevet om skal jeg til at pendle 200 km
pr
> dag og skal derfor ud og anskaffe mig en økonomisk diesel bil.
>
> Nu er jeg brændt lidt varm på en Octavia 130 HK 6 gears, men hvordan er
> brændstof økonomien i en sådan ? Jeg har før selv haft en 110 HK og den
> kunne jeg holde på 20 Km/L og mange påstår jo at hvis man chiper en 110
HK
> så går den længer på literen gør 130 HK´en så det ?
>
> Jeg ved godt at 110 HK er nok til den bil, men 130 og sjette gearet tror
jeg
> bare gør den lidt sjovere/behageligere at køre og så kan den trække en
> ordentlig campingvogn uden at pive.
>
> Glæde mig til at høre jeres kommentarer og erfaringer
>
> /Grønne
>

Hej Grønne

Jeg har den "lille" nye Octavia diesel med 110 Hk. Jeg kører mellem 18 og
22
km/L (lækker bil i øvrigt).

Jeg kører mest på landevej (A13 lorte vej). Her er der absolut ikke brug
for
6 gear.
Hvis jeg havde mere motorvejskørsel, ville jeg gerne have det 6 gear for
at
få omdrejningerne lidt ned. På denne måde kunne jeg vel spare lidt diesel.

Det store spørgsmål er dog hvordan gearingen er lavet?
Min bror har f.eks. lige købt en ny Laguna med 6 gear og skal næsten i
1´ste
gear når han skal rundt i sving. Motorvejs kørsel 130 km/t ca. 3000
omdrejninger/min. Det er efter min mening ikke særlig besparende når 5
gears
versionen kører det samme!

Mister du ikke garantien hvis du chip tuner en helt ny bil?

Jeg har ikke meget forstand på gearing mm. men jeg har hermed givet min
erfaring videre.

Claus


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 133 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk



KASO (22-04-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 22-04-05 16:25


"Claus Andersen" <no@reply.com> skrev i en meddelelse
news:4268e081$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Grønne" <anders@and.dk> skrev i en meddelelse
> news:4268a195$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej alle, som jeg tidligere har skrevet om skal jeg til at pendle 200 km
> pr
> > dag og skal derfor ud og anskaffe mig en økonomisk diesel bil.
> >
> > Nu er jeg brændt lidt varm på en Octavia 130 HK 6 gears, men hvordan er
> > brændstof økonomien i en sådan ? Jeg har før selv haft en 110 HK og den
> > kunne jeg holde på 20 Km/L og mange påstår jo at hvis man chiper en 110
> HK
> > så går den længer på literen gør 130 HK´en så det ?
> >
> > Jeg ved godt at 110 HK er nok til den bil, men 130 og sjette gearet tror
> jeg
> > bare gør den lidt sjovere/behageligere at køre og så kan den trække en
> > ordentlig campingvogn uden at pive.
> >
> > Glæde mig til at høre jeres kommentarer og erfaringer
> >
> > /Grønne
> >
>
> Hej Grønne
>
> Jeg har den "lille" nye Octavia diesel med 110 Hk. Jeg kører mellem 18 og
> 22
> km/L (lækker bil i øvrigt).
>
> Jeg kører mest på landevej (A13 lorte vej). Her er der absolut ikke brug
> for
> 6 gear.
> Hvis jeg havde mere motorvejskørsel, ville jeg gerne have det 6 gear for
> at
> få omdrejningerne lidt ned. På denne måde kunne jeg vel spare lidt diesel.
>
> Det store spørgsmål er dog hvordan gearingen er lavet?
> Min bror har f.eks. lige købt en ny Laguna med 6 gear og skal næsten i
> 1´ste
> gear når han skal rundt i sving.

Måske har han bare ikke lært at en turbodiesel har moment til at trække i
højere gear v. lave omdrejninger, men kører den som en benzinbil?

>Motorvejs kørsel 130 km/t ca. 3000
> omdrejninger/min. Det er efter min mening ikke særlig besparende når 5
> gears
> versionen kører det samme!
>

Øhh - jeg ved ikke, hvor du har fået den idé fra. En Laguna kører iflg.
http://bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=3137
53,7 km/t v. 1.000 o/m - svarende til 2420 o/m v. 130km/t...



Michael (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 22-04-05 13:16


hej

jeg har faft en Seat ibiza tdi 110 hk årg 2000
og nu har jeg en seat cordoba (ibiza sedan) tdi 130 årg 2004 og min
forløbi
erfaring siger at 130 hk er stortset ligeglad med om man køre
80-90-100-110
jævn fart og varm motor så går den nemt 23-24 km/l og vis det går sport i
at
få den til at gå langt på lilteren så altså sjovest i 130 hk for den er
meget nem at få til at gå langt...... det var svære i 110 hk og jeg skal
lige tilføje at 110 hk vejede 1125 kg mens min nuværne 130 hk vejer 1215
kg
og er en af de højste gear dielseler i 6.gear ved 120 km/t går den lige
præcis med 2000 omd... og sparke stadigvæk af sted, et lille tryk med
foden
og du bliver presset bagud!!

så alt i alt min 130 hk køre længere på lilteren end min 110 hk gjorde til
trords for den er tungere

mvh
michael s


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 7090 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk



Grønne (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Grønne


Dato : 22-04-05 22:22

> så alt i alt min 130 hk køre længere på lilteren end min 110 hk gjorde til
> trords for den er tungere
>
Hvordan kan det så være at 130 HK er opgivet til en betydeligt dårligere
brændstof økonomi end 110 HK´en ?

/Grønne



Klaus D. Mikkelsen (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 22-04-05 22:23

"Grønne" skriver:
>
> Hvordan kan det så være at 130 HK er opgivet til en betydeligt dårligere
> brændstof økonomi end 110 HK´en ?

Tung højrefod ?


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Grønne (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Grønne


Dato : 22-04-05 22:57

> Tung højrefod ?
>
De kan da virkelig ikke ha så tung en højrefod når de tester til opgivelsen
af økonomien, det gavner jo ikke dem selv (producenten) ?

/Grønne



Klaus D. Mikkelsen (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 22-04-05 22:57

"Grønne" skriver:
>
> De kan da virkelig ikke ha så tung en højrefod når de tester til opgivelsen
> af økonomien, det gavner jo ikke dem selv (producenten) ?

En ting er test, noget andet er den virkelige verden, tæsker du mere til
en 110'er, fordi den er lidt sløvere, bliver den mere sulten.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Michael (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 23-04-05 01:24

nders@and.dk> skrev i en meddelelse
news:42696ae5$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> så alt i alt min 130 hk køre længere på lilteren end min 110 hk gjorde
>> til
>> trords for den er tungere
>>
> Hvordan kan det så være at 130 HK er opgivet til en betydeligt dårligere
> brændstof økonomi end 110 HK´en ?
>
> /Grønne
betydeligt dårligere ?? 20,4 mod 19,4 det er godt nok ikke noget jeg ville
betegne som betyderligt, som normen siger, og slet ikke med den vægt
forskel....

men hvorfor den gør det bedre skal jeg ikke kunne sige, jeg kan bare se at
jeg køre længere på en tankfuld dielsel og tankstørelsen er den samme og 110
havde enda den fordel at jeg kørte rimlig mange lange ture (40 km pr tur...)
mens 130 hk køre mange ture på 12 km - 20 km måske det kan være fordi jeg
stort set ikke køre by kørsel hverken med 110 eller 130'eren og 130 kan
bruger sit ernomen moment til at trække...landevejs kørelse forgår jo som
sagt med under 1500 omd jo.... og stadigvæk har den overskud til en
overhandling..dvs den er overhovedet ikke spændt hårdt for....

michael s



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408626
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste