Traktor: David Brown 990 Implematic
Fra : Grovten

Dato : 22-04-05 01:15

Jeg har uploadet nogle billeder til dk.binaer, af min gamle (1965 eller
deromkring) traktor som jeg har fået gang i. Den kører faktisk rigtig godt,
men der er lige et par pedaler og håndtag mm. som jeg ikke ved hvad er til.

Der er allerede kommet en del bud i dk.binaer, som jeg lige vil prøve at få
med her.

På billede traktor1.jpg er der ?1 og ?2

?1
Bud: skiftehane til om olien går til liftarme eller til frontlæsser

?2
Bud: Kobling til kraftudtag eller en pedal der sætter differential spærren
ud af kraft.

På billede traktor2.jpg
(jeg skriver godt nok håndbremse, men det er selvfølgelig fodbremse).

?3
Bud: Fod gas. (I givet fald virker pedalen ikke, idet der intet sker når jeg
træder på den)

På billede traktor3.jpg

?4 og ?5
Bud: Skift til lavt gear og slå kraftudtag fra/til

Kraftudtag slåes til med et håndtag bag på traktoren, så jeg tror at det er
noget gear værk. Kan læse i "lortet" at der står noget med high, ???, slow,
normal.
Den kører faktisk rigtig godt, selvom jeg kun benytter den gearstang længst
til højre, men derfor ville det jo være rart at vide hvad de to andre er
til..

?6
Bud: kunne tyde på en hane til at spærre at til frontlæsseren, så den ikke
synker under kørsel, samt mod læk når den er afmonteret (citat Calle)

Billede traktor5.jpg

?7 (håndtaget sider på en hydraulic slange)

Billede traktor6.jpg

?8 (håndtaget kan dreje 180 grader, og der sker stort set intet når jeg
drejer på det.

?9 (En slange, men inden i er der noget der ligner et kugleleje, måske en
låse mekanisme)

Billede traktor7.jpg
(Det er sikkert kun mig der kan se skønhed)

Endvidere:
Der skal påfyldes gearkasse olie, men jeg kan ikke finde et sted at fylde
det på.
(mener at det man kan se på traktor8.jpg, må være pfyldning af motorolie.)

Billede traktor8.jpg

?10 (ja, hvad er det)

Der er problemer med at frontliften går op i ryk, meget langsomt. Der
mangler sikkert hydralic olie, men kan heller ikke finde et sted at fylde
det på. Naboen mener at frontliften bruger af samme olie der skal fyldes på
gearkassen.

Sikke en masse spørgsmål, men sådan er det når en bybo flytter på landet.

Hvis der er nogen der ligger inde med en gammel manual til omtalte traktor,
vil jeg gerne købe den.

På forhånd tak og med venlig hilsen

G.

Fra : Ginge

Dato : 22-04-05 02:14

> [...]
> det på. Naboen mener at frontliften bruger af samme olie der skal fyldes

Det er nok nærmere olie i bagtøjet der mangler,
det er meget normalt at hydraulicolien tages derfra, så skal man heller ikke
have en ekstra tank.

Ginge

Fra : Sir Ebberhard

Dato : 25-04-05 10:03

"Ginge" <ginge[nospam]@post10.tele.dk> wrote in message
newsY9e.503$2T6.176@news.get2net.dk...
> [...]
> >

> Det er nok nærmere olie i bagtøjet der mangler,
> det er meget normalt at hydraulicolien tages derfra, så skal man

Kan det være det der hedder transmission oil. Jeg har fundet en oliepind
til "transmission oil", og den indikere at der mangler olie.
Hvilken type olie kunne jeg anvende

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Bjarne K

Dato : 25-04-05 10:40

> [...]
oliepind
> til "transmission oil", og den indikere at der mangler olie.

Navneforviring ?, Det er mig der har skrivet ovenstående..

Hilsen

G.

Fra : Bondemand

Dato : 22-04-05 05:57

"Grovten" <s@s.sj> skrev i en meddelelse
> [...]
> deromkring) traktor som jeg har fået gang i. Den kører faktisk rigtig
> godt, men der er lige et par pedaler og håndtag mm. som jeg ikke ved hvad

Måske er der lidt hjælp at hente på denne side:
http://www.dunkeldunkel.com/traktori/ohjekirja/index.htm

Desværre er den på finsk.

Mvh.
Jan

Fra : Grovten

Dato : 22-04-05 12:35

"Bondemand" <grinderslev.sletdette@snaps.dk> skrev i en meddelelse

> "Grovten" <s@s.sj> skrev i en meddelelse
>>

> Måske er der lidt hjælp at hente på denne side:
> [...]
Ja, desværre, for det er faktisk lige hvad jeg mangler.

Hilsen G.

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 22-04-05 08:43

> På billede traktor1.jpg er der ?1 og ?2
>
> ?1
> Bud: skiftehane til om olien går til liftarme eller til frontlæsser

Et meget godt bud, har du prøvet at lukke/ åbnehanen og set om der sker
noget ?

> ?2
> Bud: Kobling til kraftudtag eller en pedal der sætter differential spærren
> ud af kraft.

Pedal der slår differentialspærren til.

> [...]
>
> ?3
> Bud: Fod gas. (I givet fald virker pedalen ikke, idet der intet sker når

Det ligner en fodgas, hvor er den forbundet til ?

> [...]
længst
> til højre, men derfor ville det jo være rart at vide hvad de to andre er

Det er alle tre gearstænger, den ene er med 3 gear frem og bak, den anden er
høj og lav gear og den tredie er krybegear, altså meget langsomt gear (den
med rød knop). har du prøvet at skifte gear på de forskellige stænger og se
hvad der sker ?

> ?6
> Bud: kunne tyde på en hane til at spærre at til frontlæsseren, så den ikke
> synker under kørsel, samt mod læk når den er afmonteret (citat Calle)

Måske, svært at se på billedet

> Billede traktor5.jpg
>
> ?7 (håndtaget sider på en hydraulic slange)

svært at se, hvor går slangen hen ?

> Billede traktor6.jpg
>
> ?8 (håndtaget kan dreje 180 grader, og der sker stort set intet når jeg
> drejer på det.

Det skal kunne drejes mere end 180 grader, ca. 5-10 omgange. Håndtaget er
til at justere højden på liftarmen. hvis det ikke kan dreje mere skal der
nok smøres. sidder der ikke en smørenipel i nærheden ?

> ?9 (En slange, men inden i er der noget der ligner et kugleleje, måske en
> låse mekanisme)

Det er en lynkobling til hydraulik udtag.

> Billede traktor7.jpg
> (Det er sikkert kun mig der kan se skønhed)

Hvis den havde en motorhjelm kunne jeg også se skønheden

> [...]
> det på.
> (mener at det man kan se på traktor8.jpg, må være pfyldning af motorolie.)

Er der ikke et låg på topdækslet til påfyldning af olie ?

> Billede traktor8.jpg
>
> ?10 (ja, hvad er det)

Vandudskillerglas og håndpumpe til diesel, håndpumpen er det håndtag der
sidder neden under.

> [...]
> det på. Naboen mener at frontliften bruger af samme olie der skal fyldes

Den bruger samme olie som bagtøj og gearkasse.

Prøv at lede på nettet efter veterantraktorklub, jeg ved at der findes et
par stykker. Måske de kan skaffe manualer.

Jesper

Fra : Grovten

Dato : 22-04-05 10:58

"Jesper Sørensen" <jesper@nomail.de> skrev i en meddelelse

> Et meget godt bud, har du prøvet at lukke/ åbnehanen og set om der sker
> noget ?

Nej ikke endnu. Men jeg har ikke kunnet finde et sted til a betjene de
bagerste liftarmene.

> Pedal der slår differentialspærren til.

Ja ok, slå til.

> jeg
>
> Det ligner en fodgas, hvor er den forbundet til ?

Skal lige have cheket om et kabel er kaput.

> [...]
> med rød knop). har du prøvet at skifte gear på de forskellige stænger og

Ja, men meget forsigtigt, og meget landsomt kørende, så jeg har nok ikke
kunnet mærke den store forskel.

> svært at se, hvor går slangen hen ?

Den går på samme system af slanger, som driver frontlæsseren, og som også
går til den slange som er ?9

> Det skal kunne drejes mere end 180 grader, ca. 5-10 omgange. Håndtaget er
> til at justere højden på liftarmen. hvis det ikke kan dreje mere skal der
> nok smøres. sidder der ikke en smørenipel i nærheden ?

Det er lidt svært at se på billedet, men den støder imod traktoren når den
når om på "begge ender" af 180 grader.
Måske liftarmen skal være sænket for at den kan drejes

> Det er en lynkobling til hydraulik udtag.

OK

> Hvis den havde en motorhjelm kunne jeg også se skønheden

Jeg tager lige et billede mere af damen iført alt tøjet.

> Er der ikke et låg på topdækslet til påfyldning af olie ?

> Vandudskillerglas og håndpumpe til diesel, håndpumpen er det håndtag der
> sidder neden under.

OK

> på
>>
> Den bruger samme olie som bagtøj og gearkasse.

Rart at vide, så er det kun et påfyldnings hul jeg skal finde.

> Prøv at lede på nettet efter veterantraktorklub, jeg ved at der findes et
> par stykker. Måske de kan skaffe manualer.
>
> Jesper

Tak til alle som har bidraget med viden.Er vist ved at have styr på alle
gearstænger og håndtag.

Havde overvejet at købe en ny brugt traktor, men den gamle dame har jo sin
charme, så indtil videre vil jeg hellere poste lidt penge i at forskønne
hende og sørge for hun har de rigtige olier og ikke er utæt.

Med venlig hilsen

G.

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 22-04-05 21:20

Hej !

Grovten wrote:
> [...]
> eller deromkring) traktor som jeg har fået gang i. Den kører faktisk
> rigtig godt, men der er lige et par pedaler og håndtag mm. som jeg
SNIP.

Prøv http://www.traktorbogen.dk
Peter har instruktionsbøger til næsten alt, og til yderst rimelige priser.

Mvh
Kaj K Thomsen

Fra : Jens Gydesen

Dato : 22-04-05 21:23