Køb af brugt Citroen Xantia
Fra : Peder\(2770\)

Dato : 21-04-05 06:44

Jeg påtænker at købe en brugt xantia for ca. 30000kr
noget specielt jeg skal være opmærksom på - min Nissan Sunny 94 er afgået
ved rustdøden!

--
Med Venlig hilsen/With Best regards
Peder Hansen

Fra : Jake

Dato : 21-04-05 08:34

Peder(2770) wrote:
> Jeg påtænker at købe en brugt xantia for ca. 30000kr
> noget specielt jeg skal være opmærksom på

Den med 1.8 motor har haft problemer med massivt olieforbrug. Jeg kender
en der ved 30.000 km eftersyn bad om at få 20 liter ekstra olie med,
hvilket trods alt fik Citroen til at give ham en ny bil

/Jake
Der skal hente sin nye bil idag

Fra : Bernhard Ege

Dato : 21-04-05 17:36

On Thu, 21 Apr 2005 09:34:09 +0200, Jake wrote:

> [...]
> en der ved 30.000 km eftersyn bad om at få 20 liter ekstra olie med,
> hvilket trods alt fik Citroen til at give ham en ny bil

Nu er det vel ikke lige meget om det er 16v eller 8v motoren vi snakker om
her. 16v motoren er jo ikke så forslugen (min bruger f.eks. ikke noget).
Kender ikke 8v motoren.

mvh Bernhard

Fra : Peter Juul

Dato : 21-04-05 18:09

"Jake" skrev

> Den med 1.8 motor har haft problemer med massivt olieforbrug. Jeg kender
> en der ved 30.000 km eftersyn bad om at få 20 liter ekstra olie med,
> hvilket trods alt fik Citroen til at give ham en ny bil

Nye foringer kunne nu have gjort det - Det ordnede Citroën pr. kulance
dengang.....

Bortset fra de sædvanlige "tilsvininger" af det ædle franske mærke, er det
vigtigste med en Xantia, at den er passet i alle ender og kanter - Få en
mekaniker til at gå den igennem, og vær grundige omkring hydraulikken.
Rust er der ingenting af, og maskinerne holder længe.

Og hvad angår olieforbruget, så havde min 1,8 8V '93 nærmest intet forbrug -
Svjh hældte jeg 3 eller 4 liter efter i alt på 120 kkm, og det kan jeg godt
leve med. Husk blot ikke at bruge for tynd olie - Min gik fint med 10/40 i
bundkarret.

Et lille fif : Køb aldrig uoriginale bremseskiver - De holder aaaaalt for
dårligt

VenHils
Peter

Fra : Jake

Dato : 25-04-05 10:45

Peter Juul wrote:

> [...]
> bundkarret.
>
> Et lille fif : Køb aldrig uoriginale bremseskiver - De holder aaaaalt for

Det var absolut ikke min hensigt at svine Citroen-biler til over en kam.
Hensigten med mit indlæg var blot at gøre opmærksom på at der var nogle
1.8 modeller med problemer med olien og man derfor skulle være opmærksom
på om de nødvendige reperationer var foretaget.

/Jake

Fra : Peter Juul

Dato : 26-04-05 17:21

"Jake" skrev

> [...]
> 1.8 modeller med problemer med olien og man derfor skulle være opmærksom
> på om de nødvendige reperationer var foretaget.

Hej

Hvis mit indlæg er blevet forstået sådant, har det på ingen måde være
tilsigtet... Men der er jo som bekendt enkelte skribenter der får kløe i
fingrene, når talen falder på franske biler..

En Xantia er et glimrende køb, masser af bil for pengene, og hvis den ellers
er passet på, er der masser af problemfri kilometer i den.
At importøren ikke altid har været lige hurtig på aftrækkeren mht.
fejlrettelser, er ikke bilens skyld.

Jeg havde selv min Xantia i 6 år uden problemer - Den blev svjh flyttet af
Dansk Autohjælp 2 gange på 120 kkm, den ene gang pga. et smadret
differentiale, og den anden en benzinpumpe der lagde sig til at dø...

Jeg solgte den og fik en Renault Mégane st.car 2001 i stedet. Den er jeg
svært glad for, men komfortmæssigt bliver den aldrig nogen Citroën.

VenHils
Peter (Der sværger til franske biler)

Fra : Peder\(2770\)

Dato : 21-04-05 18:32

Hejsa
Har besluttet mig for den idag - var ude at rulle i den - den kører som en
drøm - havde den på lift for at se under den - den så sgu perfekt ud - alt
virkede på den som det skulle - og ydermere er der sgu også aircon i den !
Ved ikke helt om det er en 16v eller 8v men det vender jeg lige tilbage
med - hvor ser man det egentlig? Der står 1.8i på den.....og den er vidst
fra aug93....

Fra : JS

Dato : 21-04-05 19:06

> [...]
> Ved ikke helt om det er en 16v eller 8v men det vender jeg lige tilbage
> med - hvor ser man det egentlig? Der står 1.8i på den.....

Der plejer at stå 16V på forskærmen foran hjulene, så det er nok en 8V du
har prøvet.

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 21-04-05 19:55

JS wrote:

> Der plejer at stå 16V på forskærmen foran hjulene, så det er nok en 8V du
> har prøvet.

Det er helt sikkert en 8v, 16v 1,8 kom først i 2. halvår 95
Min egen Xantia 1,8 8v 1996 bruger ikke olie, og har kørt uden
ubehagelige overraskelser i de 2 år vi har haft den, den fik dog nye
gaskugler da jeg købte den, men de er vist nærmest en sliddel.

--
Keld Rasmussen
Citroen Xantia

Fra : Peter Juul

Dato : 21-04-05 19:50

"Peder(2770)" skrev

Ved ikke helt om det er en 16v eller 8v men det vender jeg lige tilbage
> med - hvor ser man det egentlig? Der står 1.8i på den.....og den er vidst
> fra aug93....

Hvis der bare står 1.8i, er det en 8 ventilet.....

VenHils
Peter