Færdselstavler ?
Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 20-04-05 16:10

Hej

Er skiltet "Zone med lokal hastighedsbegrænsning"
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=10092

Lige så gyldigt som:
"Område med fartdæmpning"
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=8722

Eller:
"Lokal hastigheds begrænsning"
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=8671

Dvs. at hvis der i en byzone står 30 på oplysningsskiltet "Zone med lokal
hastighedsbegrænsning" og man f.eks. kører 52, mister man så pappet?

Mit svar er ja, men jeg er ikke sikker da det er jo kun er et "oplysnings
skilt"?

Br,
Morten, og nej jeg er ikke blevet blitset.

Fra : Vibeke

Dato : 20-04-05 18:12

> [...]
> hastighedsbegrænsning" og man f.eks. kører 52, mister man så pappet?
>
> Mit svar er ja, men jeg er ikke sikker da det er jo kun er et "oplysnings

Hej Morten,
Alle tavler er jo gyldige. Men i et område med fartdæmping er hastigheden
på tavlen ikke en begrænsning. Det er en tilrådelig max-hastighed. Dvs det
er inden for tættere bebygget område - må man reelt set køre 50, men det er
altså max tilrådeligt at køre fx. de 30 som kan stå angivet på sådan en
tavle. Det er lige som på afkørsler fra motorveje - der vil der i svingene
stå en max tilrådelig hastighed, men det er ikke ensbetydende med at du ikke
må køre hurtigere hvis du er i stand til det.

Zone med lokal hastighedsbegrænsning og lokal hastighedsbegrænsning betyder
reelt set at hastighedsgrænsen er hvad tavlen viser, og man ikke må køre
hurtigere.

Du vil få en betinget frakendelse af kørekortet hvis du laver en
hastighedsoverskridelse på over 60% (dvs hvis du kører 49 km/t i et område
med lokal hastighedsbegrænsning på 30). Men i område med fartdæmning vil du
ikke få straffen pga hastigheden, men måske pga tilsidesættelse af
væsentlige hensyn til færdselssikkerheden og har voldt skade på person eller
ting eller har fremkaldt fare herfor. (paragraf 126 i FL stk 1)

Jeg håber det hjalp lidt på forståelsen

Med venlig hilsen

Vibeke

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 20-04-05 19:13

"Vibeke" <vibeke1@hotmail.com> wrote in message

> Jeg håber det hjalp lidt på forståelsen

Wauu, det kalder jeg et hurtigt og perfekt svar, takker.

Br,
Morten

Ps. Er du kørelærer?

Fra : Vibeke

Dato : 21-04-05 08:22

> Ps. Er du kørelærer?

Nej, ikke endnu :)

/Vibeke

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-04-05 08:59

"Vibeke" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, ikke endnu :)

Men det må være tæt på ;). Bliv hængende for der popper tit lign. sprgs,.
op, og vi andre kan kun bidrage med "kvalificerede" gæt.

Fra : blue

Dato : 20-04-05 19:16

> [...]
>
> Zone med lokal hastighedsbegrænsning og lokal hastighedsbegrænsning
> betyder reelt set at hastighedsgrænsen er hvad tavlen viser, og man ikke

Hvorfor mener du, der er forskel på "Zone med lokal hastighedsbegrænsning"
og "Område med fartdæmpning"? Begge tavler er oplysningstavler...

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 20-04-05 21:00

"blue" <xx@xx.xx> wrote in message

> Hvorfor mener du, der er forskel på "Zone med lokal hastighedsbegrænsning"
> og "Område med fartdæmpning"? Begge tavler er oplysningstavler...

Fordi at det ene "oplyser" om en anbefalet max hastighed, mens det andet
"oplyser" om en lokalt gældende hastigheds begrænsning.

Det er ikke skiltet der gælder, det er der kun for at gøre opmærksom på
"lokale" forhold.

Br,
Morten, som er blevet lidt klogere...

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-04-05 21:51

"Morten Brokjær Klostergaard" <mkg@tera.dk.invalid> skrev

> http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=10092

> http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=8722

> http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=8671

Prøv for sjov at finde ud af hvilken en af de viste tavler som ikke længere
andvendes.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Martin Vollert

Dato : 21-04-05 04:59

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> "Morten Brokjær Klostergaard" <mkg@tera.dk.invalid> skrev

Den nederste med generelle hastigheder, det er 130km/t på motorvej nu.

Der kan jeg ikke finde nogen ??.

Det må igen være den nederste som tolderen brugte, og de er væk med de åbne
grænser i EU.

--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-04-05 18:29

"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev

> Den nederste med generelle hastigheder, det er 130km/t på motorvej nu.

Jeps, det var den jeg mente.

Mvh. Uffe Ravn