Transponder og statisk elektricitet ?
Fra : K

Dato : 20-04-05 12:12

hej gruppe

når jeg den seneste tid har stået ud af min bil og gør klar til at sætte
nøglen i dørlåsen for at låse, så slår det en lang gnist imellem nøgle og
lås ( statisk elektricitet ) ....hertil er mit spørgsmål, kan
transponderkredsen som sidder inde i nøglen tage skade af det ?

ps: kredsen er galvanisk adskilt, men alligevel spøger det i mit hoved om
der kan ske noget !

ps2: undgå venligst at svare spørgsmålet med at jeg kan købe en anden
bundmåtte, sko eller afledningsgummi

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 20-04-05 13:04

K wrote:

> [...]
> lås ( statisk elektricitet ) ....hertil er mit spørgsmål, kan
> transponderkredsen som sidder inde i nøglen tage skade af det ?

Nej, så længe der ikke løber nogen strøm gennem kredsen sker der ikke
noget med den.

> ps2: undgå venligst at svare spørgsmålet med at jeg kan købe en anden
> bundmåtte, sko eller afledningsgummi

Prøv at holde ved metallet på døren medens du stiger ud, så bliver du
ikke opladet.

--
Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Fra : Kent Glerup

Dato : 20-04-05 16:56

> Prøv at holde ved metallet på døren medens du stiger ud, så bliver du
> ikke opladet.

Det virker nemlig!

Men du bli'r nu stadig opladet.. Der springer bare ikke nogen gnist, da der
jo ikke er luft mellem hånd og metal. Du mærker ikke du bli'r afladet.

MVH
Kent Glerup

Fra : K

Dato : 20-04-05 20:56

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse

> Men du bli'r nu stadig opladet.. Der springer bare ikke nogen gnist, da
> der
> jo ikke er luft mellem hånd og metal. Du mærker ikke du bli'r afladet.

jeg mærker også ofte at gnisten springer fra benet over til dørpanelet under
udstigning :-/

Fra : K

Dato : 20-04-05 20:48

"Flemming Frandsen" <ff-remove.the.last.invalid@partyticket.net.invalid>
skrev i en meddelelse

> Prøv at holde ved metallet på døren medens du stiger ud, så bliver du ikke
> opladet.

enig ...hehe ...men ikke altid let når man har hænderne fulde af bæreposer
og tøj under udstigningen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-05 13:32

K skriver:

> [...]
> lås ( statisk elektricitet ) ....hertil er mit spørgsmål, kan
> transponderkredsen som sidder inde i nøglen tage skade af det ?

Den er lagret i plastic og er dermed isoleret.

> ps2: undgå venligst at svare spørgsmålet med at jeg kan købe en anden
> bundmåtte, sko eller afledningsgummi

Eller bare putte noget skyllemiddet på sit sæde, eller undlade at
bruge så mange kunststoffer i dit tøj.....

Nylon er skide godt til gnister.......

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-04-05 16:03

>K skriver:

> Den er lagret i plastic og er dermed isoleret.

Hvis K kun holder om plastic'en på nøglen, er nøgle jo også isoleret.
Det afholder dog ikke gnisten, fra at springe nok så lystigt.
Så jeg vil sige at transponderen godt kan tage skade.
Men sandsynligheden er nok ikke særlig stor, for at det sker.

> Eller bare putte noget skyllemiddet på sit sæde, eller undlade at
> bruge så mange kunststoffer i dit tøj.....
>
> Nylon er skide godt til gnister.......

Jep!

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : K

Dato : 20-04-05 20:58

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så jeg vil sige at transponderen godt kan tage skade.
> Men sandsynligheden er nok ikke særlig stor, for at det sker.

netop det jeg er bange for .....
jeg laver jo nærmest en forbindelse igennem plast -> transponderkreds ->
nøglespids

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-05 22:04

K skriver:

> jeg laver jo nærmest en forbindelse igennem plast -> transponderkreds ->
> nøglespids

Rolig nu, transponderen sidder inden i nøglen inde midt i isoleringen.

Den gnist du kan mærke, springer udvendigt.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-04-05 22:31

> Rolig nu, transponderen sidder inden i nøglen inde midt i isoleringen.
>
> Den gnist du kan mærke, springer udvendigt.

Hvordan kan den springe, når han holder på isoleringen?
Hvis ladningen løber i overfladen, er der ingen ko på isen.
Hvis ladningen derimod løber gennem plasten, er der ingen is til at bære
koen.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-05 22:34

"Uffe Bærentsen" skriver:

> Hvordan kan den springe, når han holder på isoleringen?

Fugtige fingre leder godt, så er det et spørgsmål om isolering gennem
luften.

> Hvis ladningen løber i overfladen, er der ingen ko på isen.

Nej

> Hvis ladningen derimod løber gennem plasten, er der ingen is til at bære
> koen.

Nej

Er plastic'en ledende er det endnu bedre, da strømmen så løber gennem
plastic'en og ikke gennem transponderen (der typisk er støbt ind i
plastic). Spændingsforskellen er mellem nøgle og bil og det er her
skaden sker.

Plastic er for øvrigt en bedre isolator end luft, med mindre at
plastic'ne er podet med kul.

Fra : K

Dato : 21-04-05 17:49

> [...]
> skaden sker.
>
> Plastic er for øvrigt en bedre isolator end luft, med mindre at

Håber at du har ret, jeg finder sikkert ud af det den dag bilen ikke vil
starte

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 21-04-05 23:08

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message

> Nej

Husk nu på at der også er et kraftigt magnetfelt rundt om sådan en gnist!
Elektronik der dør under lynnedslag dør jo sjældent fordi lynet slår den i
det, men pga. feltet omkring lynet.

K: Køb en fjernbetjening til din centrallås så er du ude over det :)

> [...]
> plastic'en og ikke gennem transponderen (der typisk er støbt ind i
> plastic). Spændingsforskellen er mellem nøgle og bil og det er her

Det er jo nemt at finde ud af, gør det ondt isolere plasten (der springer en
gnist fra nøglemetal til finger), gør det ikke, leder plasten.

> Plastic er for øvrigt en bedre isolator end luft, med mindre at
> plastic'ne er podet med kul.

Ja med den luftfugtihed vi holder os her i landet, er der vist ingen tvivl
om det.

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-04-05 23:12

Morten Vinding Nielsen skriver:

> Husk nu på at der også er et kraftigt magnetfelt rundt om sådan en gnist!
> Elektronik der dør under lynnedslag dør jo sjældent fordi lynet slår den i
> det, men pga. feltet omkring lynet.

Hvis den kan induceres i lortet. Det kræver en høj strøm at inducere,
men gnisten slår på grund af spændingen, strømudladningen er næsten lig
nul i statisk elektricitet. Strømmen i et lyn er til gengæld kæmpehøj.

> Det er jo nemt at finde ud af, gør det ondt isolere plasten (der springer en
> gnist fra nøglemetal til finger), gør det ikke, leder plasten.

Jep

> Ja med den luftfugtihed vi holder os her i landet, er der vist ingen tvivl
> om det.

Ikke nødvendigvis.

Faktisk har vi haft meget tørt i det sidste lange stykke tid, ved tørhed
i luften, er det større chancer for statisk elektricitet..

Jeg arbejder en smule med den slags i vindmøller

Og til K, hold godt fast om metallet på nøglen, så springer gnisten
melelm nøglen og bilen og du mærker ikke noget.

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 21-04-05 23:29

> Hvis den kan induceres i lortet. Det kræver en høj strøm at inducere,
> men gnisten slår på grund af spændingen, strømudladningen er næsten lig
> nul i statisk elektricitet. Strømmen i et lyn er til gengæld kæmpehøj.

Ja du har en pointe :)

> Ikke nødvendigvis.
>
> Faktisk har vi haft meget tørt i det sidste lange stykke tid, ved tørhed
> i luften, er det større chancer for statisk elektricitet..

Ja men selv når det er tørt er luftfugtiheden da over 80% er den ikke?

> Jeg arbejder en smule med den slags i vindmøller

Cool :)
Hvad arbejder du da med?

> Og til K, hold godt fast om metallet på nøglen, så springer gnisten
> melelm nøglen og bilen og du mærker ikke noget.

Ja det er selvfølgelig lidt billigere end at få monteret en fj.bet ;)

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-05 07:27

Morten Vinding Nielsen skriver:

> Hvad arbejder du da med?

Styringer i Vestas vindmøller.

Kommer fra den gamle NEG-Micon koncern, hvor jeg kører en lille teknisk
support afdeling der er alvidende indenfor styring, elektronik, software
og dataopsamling. Samtidigt kører vi hjælp indad mod designerne, som jeg
plejer at sige: "Ingenører kan være hæmmet af deres viden", så er det
rart at komme med en masse erfaring fra den virkelige verden og få
simplificeret nogle af "fantast-løsningerne".

Et pisse fedt arbejde - det største minus er når man skal op i en mølle,
at kravle 78 meter i vejret på en lodret aluminiumsstige slider lidt på
ens vejrtrækning

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 22-04-05 10:50

> Styringer i Vestas vindmøller.

Ahh...

> [...]
> rart at komme med en masse erfaring fra den virkelige verden og få
> simplificeret nogle af "fantast-løsningerne".

Lydder sjovt, jeg savner også at komme ud og arbejde i marken indimellem.
Har kørt som service tekniker, bla. video overvågning på S-togsstationer,
banker og mange store industivirksomheder som Vestforbrænding (ovn kameraer)
ol.

> Et pisse fedt arbejde - det største minus er når man skal op i en mølle,
> at kravle 78 meter i vejret på en lodret aluminiumsstige slider lidt på
> ens vejrtrækning

Ja det kunne jeg forstille mig, puha godt der var elevator i
storebæltsbroens pyloner, nå vi skulle op til vores kamera der ;)

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-05 20:34

Morten Vinding Svendsen skriver:

> Ja det kunne jeg forstille mig, puha godt der var elevator i
> storebæltsbroens pyloner, nå vi skulle op til vores kamera der ;)

Når vi kommer op i 108 meter tårnene er der også elevatorer i 2/3 af
vejen.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-04-05 12:45

<meget kraftigt klippet>

Ingenører

<slut klip>

Var det er tyrkfejl eller med vilje?
Hvis det var en fejl, så rammer den forbistret præcist.
Hvis det var med vilje, så har du selvfølgelig helt ret!

--
mvh Uffe (ingeniør
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-05 20:35

"Uffe Bærentsen" skriver:

> Var det er tyrkfejl eller med vilje?
> Hvis det var en fejl, så rammer den forbistret præcist.
> Hvis det var med vilje, så har du selvfølgelig helt ret!

Vælg selv

Fra : K

Dato : 22-04-05 10:27

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
meddelelse

> Ja det er selvfølgelig lidt billigere end at få monteret en fj.bet ;)

249.- for fjernbetjening ( centrallåse ) og ca. 500.- for en ny nøgle med
transponder !

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 22-04-05 10:52

"K" <@> wrote in message

> 249.- for fjernbetjening ( centrallåse ) og ca. 500.- for en ny nøgle med
> transponder !

Hvor finder du en fjernbetjening til 250kr? Og er den så noget værd? Den
skulle jo gerne være bare nogenlunde ordentlig kvalitet, når nu du overlader
den ansvaret for det du har liggende i bilen ;)
Der sad en Stingray alarm i en bil jeg købte engang, den havde en tendens
til at åbne og lukke spontant! Så den røg over skulderen.

/Morten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-04-05 10:37

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
meddelelse

> Ja men selv når det er tørt er luftfugtiheden da over 80% er den ikke?

Nej tværtimod 80% er FUGTIGT, når den er <40% er den tør. Af hensyn til ESD,
ElectricStaticDischarge- Statisk el. :), skal elektronik helst håndteres ved

Fra : K

Dato : 22-04-05 10:25

> Hvis den kan induceres i lortet. Det kræver en høj strøm at inducere,
> men gnisten slår på grund af spændingen, strømudladningen er næsten lig
> nul i statisk elektricitet. Strømmen i et lyn er til gengæld kæmpehøj.

jo, men elektronikkredse er mange gange følsomme overfor selv meget lille
strøm

> Og til K, hold godt fast om metallet på nøglen, så springer gnisten
> melelm nøglen og bilen og du mærker ikke noget.

Jov den er jeg med på

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-05 20:34

K skriver:

> jo, men elektronikkredse er mange gange følsomme overfor selv meget lille
> strøm

Nej, glem det.

Fra : K

Dato : 22-04-05 10:20

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
meddelelse

> K: Køb en fjernbetjening til din centrallås så er du ude over det :)

god ide ...tak

Fra : K

Dato : 21-04-05 17:47

> Rolig nu, transponderen sidder inden i nøglen inde midt i isoleringen.

jo tak det ved jeg

> Den gnist du kan mærke, springer udvendigt.

det ved jeg også