Galvaniseret?
Fra : Klaus Andersen

Dato : 19-04-05 20:15

Hej folkens

Jeg går og tænker på at købe en brugt bil, som kunne være en VW Passat eller
en Volvo S40.

Ved én herinde om en af dem har galvaniseret karosseri - og hvordan de to
modeller (ca. årgang 97-2000) ellers er at vedligeholde, hvad man skal kigge
efter når man køber dem brugt osv.

Erfaringer og viden modtages med stor tak

Mvh

KA

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-04-05 20:28

> Jeg går og tænker på at købe en brugt bil, som kunne være en VW Passat
> eller
> en Volvo S40.

Passaten er fuldgalvaniseret og klart den mest ruststærke af de to. Volvo´en
lever ikke op til Volvos generelle kvalitet.

Der har før været skrevet en del om stærke og svage punkter ved Passaten
herinde - så jeg orker ikke at skrive det igen.

Måske en anden gider - ellers lav dig evt en gruppesøgning i Google - så
kommer der en del frem..

/Jan W Nielsen

Fra : ena

Dato : 19-04-05 20:30

Om Volvo S/V 40 kan siges at de er galvaniserede, de første årgange havde en
del børnesygdomme her er lidt om modellen og dens historie:

96-97 havde en del børnesygdomme i 1998 års modellen (produceret fra August
97-) lancerede Volvo T4 modellen og hele modelrækken fin stivere chacis nye
større bremser med EBD ny undervogn osv. så modellerne fra 98- er klart de
bedste. Mellem 98 og 99 årgangene skete kun få detalieforandringer (andet
grafik på spedometer etc.) intet væsentligt blev forandret. fra 99-00 skete
meget - men det er godt skjult - motorene blev let reviderede (kaldes RN
serien) og bilen fik større sporvide og helt ny undervogn, stolene fik WISP
og der blev lavet mange detalieforandringer, blandt "kendere" kaldes denne
model for Phase 1,5 da det groft sagt teknisk er en Phase 2 men optisk en
Phase 1, hvad angår tuningsmuligheder skulle denne model 2000 være de
bedste.

Næste forandringer er modelårgang 2001- den såkaldte Phase
2 på den blev i forhold til 2000 modellen indført lidt ændret layout på
midterkonsol og bilen fik CANBUS styring af mange funktioner.

Og med hensyn til motorer:

Volvos motorer i S/V 40 serien er 4 cylindrede varianter af de 5 cylindrede
motorer fra S/V 70 .
I S/V 40 er følgende varianter:
B4164S 1,6 liter motor (Benzin 4Cylindret 1,6 liter 4 ventiler pr cylinder
Sugemotor) fra 98-01
B4184S fra 96-01
B4204S fra 96-01
B4204T (Lavtryksturbo) fra 98-01
B4194T (Højtryksturbo) fra 98-01
D4192 T (TDI findes i forskelige udførelser kaldt T1 T2 osv)
Fra 01- har de samme betegnelser efterfulgt af et 2 tal det symboliserer de
Reviderede motorer.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-04-05 20:49

> Om Volvo S/V 40 kan siges at de er galvaniserede, de første årgange havde
> en del børnesygdomme her er lidt om modellen og dens historie:

Men lige meget hjalp det - modellen klarer sig rustmæssigt ikke ret godt i
sammenligninger med samtidssvarende Folkevogne, Audier og større Volvoer.

/Jan W Nielsen