/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Fransk Ford ??
Fra : Olesen


Dato : 18-04-05 20:36

"Simca var i 20'erne forhandler af Fiat i Frankrig. I 30'erne startede
egentlig licensproduktion af Fiatvogne. Mærket fik i 50'erne efterhånden
mere og mere selvstændige biler. I 50' erne overtog Simca fransk Ford og
viderførte et par store limousiner med Simcas egen 1,3(!) L motor"

Taget fra bilgalleriet.
Men fransk Ford ?? Hvad er det nu for noget !



 
 
jan@fedtegreven.dk (18-04-2005)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 18-04-05 20:56

"Olesen" <na@na.dk> skrev :

>Men fransk Ford ?? Hvad er det nu for noget !

Såmænd en Escort LX - den har jo renault maskine
(bwadrrrrrr)


--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Brian Sørup (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 18-04-05 20:57


<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
news:q54861ddqknlep75keu8nam7rcad1i6tob@dtext.news.tele.dk...
> "Olesen" <na@na.dk> skrev :
>
> >Men fransk Ford ?? Hvad er det nu for noget !
>
> Såmænd en Escort LX - den har jo renault maskine
> (bwadrrrrrr)

Men er jo samlet i Brasilien....
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St Car



jan@fedtegreven.dk (18-04-2005)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 18-04-05 21:06

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev :

>Men er jo samlet i Brasilien....

Har det ikke også været en fransk koloni engang i forrige århundrede
??

<< feberredning.avi >>


--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Brian (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 18-04-05 21:15

Hejsa!

jan@fedtegreven.dk skrev:

> Har det ikke også været en fransk koloni engang i forrige århundrede
> ??
>
> << feberredning.avi >>

Jow, det er derfor de snakker portugesisk i Brasilien

/Brian



jan@fedtegreven.dk (18-04-2005)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 18-04-05 21:17

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev :

>Jow, det er derfor de snakker portugesisk i Brasilien

Jeg skal vist have nogle geografipenge tilbage ;)

<< dukker_sig.avi >>


--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

BJ (18-04-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 18-04-05 22:34


<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
news:5d58611mm8l13gllor0je7pvfp6pft6tfm@dtext.news.tele.dk...

KLIP

>>Jow, det er derfor de snakker portugesisk i Brasilien
>
> Jeg skal vist have nogle geografipenge tilbage ;)

Nej,nej .... møllen var den værste bovlamme sag.

Jeg har aldrig set konen så skuffet som da hun skiftede ud fra en tysk
Escort 1.6 til en fransk Escort 1.6.

Hun troede grangiveligt, der var noget galt med motoren..:)

--
Bjørn J.



Ukendt (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-04-05 13:27


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse

| Jeg har aldrig set konen så skuffet som da hun skiftede ud fra en tysk
| Escort 1.6 til en fransk Escort 1.6.
|
| Hun troede grangiveligt, der var noget galt med motoren..:)
|
Tror da... det var jo et fortidslevn med stødstænger undalles :). Tilgengæld
var der ekstra slaglængde i forhjulsophænget, vejene i BRA. er dårlige ifht.
D. og DK. :).



Kent Oldhøj (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 18-04-05 22:31

"Olesen" <na@na.dk> skrev....

> Men fransk Ford ?? Hvad er det nu for noget !

Den er god nok. Engang i 20'erne opstod Ford S.A.F., fordi Frankrig
havde strenge importrestriktioner, som man kunne omgås ved at
licensfremstille bilerne i Frankrig.

Efter krigen lancerede man faktisk en egen model... Ford Vedette, som
Simca overtog ved købet. Vedetten var et amerikansk førkrigs design
der aldrig blev til noget, men franskmændene mente det ville passe
dem godt.

Bilen var af dårlig kvalitet, men blev alligevel en pæn succes især
efter Simca overtog og videreførte modellen som Simca Vedette.

http://www.philseed.com/simvedette.html

Olesen (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 19-04-05 06:03


"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> skrev i en meddelelse
news:Xns963CEF2D152FAKENTOLDHOJ@62.243.74.163...


> Efter krigen lancerede man faktisk en egen model... Ford Vedette, som

Hehe..nå sådan hænger det sammen.
Min fatter havde nemmelig en Vedette
i sine unge dage ...har aldrig rigtig
fattet hvad det var for en sag..

Tak for informationen.



KubikH (19-04-2005)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 19-04-05 19:33


"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> skrev i en meddelelse
news:Xns963CEF2D152FAKENTOLDHOJ@62.243.74.163...
> "Olesen" <na@na.dk> skrev....
>
>> Men fransk Ford ?? Hvad er det nu for noget !
>
> Den er god nok. Engang i 20'erne opstod Ford S.A.F., fordi Frankrig
> havde strenge importrestriktioner, som man kunne omgås ved at
> licensfremstille bilerne i Frankrig.
>
> Efter krigen lancerede man faktisk en egen model... Ford Vedette, som
> Simca overtog ved købet. Vedetten var et amerikansk førkrigs design
> der aldrig blev til noget, men franskmændene mente det ville passe
> dem godt.
>
> Bilen var af dårlig kvalitet, men blev alligevel en pæn succes især
> efter Simca overtog og videreførte modellen som Simca Vedette.
>
> http://www.philseed.com/simvedette.html
Tjaa
Der var jo også den franske afstikker "Matford", det var også fransk
fremstillede Ford.
Niels



Kent Oldhøj (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 19-04-05 23:06

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev....

> Der var jo også den franske afstikker "Matford", det var også
> fransk fremstillede Ford.

I bund og grund samme firma, blot på et andet punkt på tidslinien.

Verner Johnsen (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Verner Johnsen


Dato : 18-04-05 22:50

On Mon, 18 Apr 2005 21:35:55 +0200, "Olesen" <na@na.dk> wrote:

>"Simca var i 20'erne forhandler af Fiat i Frankrig. I 30'erne startede
>egentlig licensproduktion af Fiatvogne. Mærket fik i 50'erne efterhånden
>mere og mere selvstændige biler. I 50' erne overtog Simca fransk Ford og
>viderførte et par store limousiner med Simcas egen 1,3(!) L motor"
>
>Taget fra bilgalleriet.
>Men fransk Ford ?? Hvad er det nu for noget !
>

Tja, hvis tankerne om fælleseuropæiske Ford modeller var opstået noget
tidligere, havde vi måske kørt rundt i franske Sierra'er og Mondeo'er
i dag
Og så må guderne vide hvordan de havde set ud

I 1916 etablerede ford sin første samlefabrik i Frankrig. I 1934
fusionerede Ford Frankrig med bilproducenten Mathis, og det nye
selskab fik navnet Matford.
I 1939 blev dette samarbejde opløst, og et helt nyt selskab, Ford SAF,
blev oprettet.
Dette selskab producerede sine egne Ford modeller frem til 1954, hvor
hovedparten af aktierne blev solgt til Simca.

Fransk Ford lavede blandt andet disse kendte modeller:

Vedette, Vendôme og Cométe.

Den sidste af Vedette modellerne fortsatte med Simca badge helt frem
til 1962.

--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Henning Mikkelsen (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Henning Mikkelsen


Dato : 19-04-05 12:31


"Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse
news:42640c22$0$23064$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "Simca var i 20'erne forhandler af Fiat i Frankrig. I 30'erne startede
> egentlig licensproduktion af Fiatvogne. Mærket fik i 50'erne efterhånden
> mere og mere selvstændige biler. I 50' erne overtog Simca fransk Ford og
> viderførte et par store limousiner med Simcas egen 1,3(!) L motor"
>
> Taget fra bilgalleriet.
> Men fransk Ford ?? Hvad er det nu for noget !

Mon ikke det er sådan en
http://hometown.aol.com/mdcotton2000/SimcaVedetteAriane.html
Da jeg var dreng (længe siden) havde en nabo en Simca Vedette, det var
virkelig en bil som så ud af noget!!

Mvh
Henning



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste