Køb af brugt bil ~100.000. Nissan, Skoda, ~
Fra : TS

Dato : 18-04-05 15:47

Hejsa
Mig og min kæreste skal til at købe vores første bil. Den skal være praktisk
og fremtidssikret (læs: plads til barnevogn i bagagarummet).
Jeg har kigget lidt på nettet, herunder Bilbasen og FDMs hjemmeside
(biltets/Motor).
Vi vil gerne have en bil der ikke har kørt for mange km - da det højner
risikoen for mere vedligeholdelse/reparation. Og der er ikke ligefrem gået
nogen mekaniker tabt i mig
Af det jeg kigger på er:

Nissan Almera, 4/5 helst fra 2000 og fremad. 4 (1,4 nordic mm) dørs modellen
har størst bagagerum, men 5 dørs modellen er typisk nyere (1,5/1,8 comfort).
Nissan Primera - ditto.
Skoda Fabia, comfort - ved godt at den koster mere end 100.000 - men mon
ikke man kunne få noget kontantrabat, når man nu ikke har en brugt vogn at
bytte med? (hvor meget kan det egentlig være?)
Renault Megane - to af mine bekendte har en sådan. Men dem har jeg bare hørt
knap så godt om.
Skoda Octavia - men for at holde budgettet, så har den kørt over 100.000 km.

Er der nogen som har nået at sige til ovenstående, evt. nogle egne
erfaringer?

mvh TS

Fra : KNT

Dato : 18-04-05 16:40

"TS" <tosch9@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Skoda Fabia, comfort - ved godt at den koster mere end 100.000 - men mon
> ikke man kunne få noget kontantrabat, når man nu ikke har en brugt vogn at
> bytte med? (hvor meget kan det egentlig være?)

Kontantrabat ? Snarere tværtimod. Det er på brugtbilhandelen bilforhandleren
tjener sine penge!

> Renault Megane - to af mine bekendte har en sådan. Men dem har jeg bare
hørt
> knap så godt om.

En fortrinlig bil - rygtet taler ikke sandt.

Knud

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 18-04-05 17:28

> hørt
>
> En fortrinlig bil - rygtet taler ikke sandt.

Hvad bygger du det på? Renault (Megane og Laguna) ligger meget dårligt
repræsenteret på ADAC's vejhjælps-statistikker. Samtidig ligger de også
under middel på Svenske Bilprövningen (svarende til DK's Bilinspektion).
Jeg har ikke nogen praktisk erfaring med dem, men skal man tro tallene - og
de må jo bygge på noget - er Renault ikke specielt pålidelige.

/Kasper Hansen

Fra : KNT

Dato : 18-04-05 17:44

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> de må jo bygge på noget - er Renault ikke specielt pålidelige.

Jeg har selv haft en Renault og var meget glad for den - lige indtil min
kone krøllede den sammen. Hun tog slet ingen skade - så sikkerhedsniveauet
er meget højt.

Knud

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 18-04-05 18:18

> Jeg har selv haft en Renault og var meget glad for den - lige indtil min
> kone krøllede den sammen. Hun tog slet ingen skade - så sikkerhedsniveauet
> er meget højt.

Det tror jeg meget vel på - jeg har selv en Citroën C3 som jeg er meget glad
for... De har jo heller ikke et fantastisk ry.
Man skal efter min mening heller ikke vælge sin bil efter statistikkerne - i
hvert fald ikke hvis man regner det for mere end et køretøj - men derfor kan
de jo godt være lidt tankevækkende. Særligt når mange af dem peger i samme
retning.

Jeg fandt iøvrigt lige et par links til at understøtte mine påstande

Artikel:
http://www.bilbasen.dk/nyheder/bilnyheder/show_article.asp?id=2611
Graf:
http://www.bilmagasinet.dk/images/billeder/500px/4233.jpg

Artikel:
http://www.bilbasen.dk/nyheder/bilnyheder/show_article.asp?id=1594
Graf::
http://www.bilmagasinet.dk/images/billeder/500px/3098.jpg

/Kasper Hansen

Fra : KNT

Dato : 18-04-05 18:37

> [...]
kan
> de jo godt være lidt tankevækkende. Særligt når mange af dem peger i samme

Nu skal man lige vare sig med at tro på alt det journalistiske ævl, som
kommer i diverse magasiner. Man bør lige se på hvor stort problemet reelt
er - antal, procent af samtlige biler etc. samt hvilke typer problemer der
tales om. Der er altså stor forskel på om motoren brænder sammen eller en
elektrisk forbindese gør at bilen nægter at starte.

Knud

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 18-04-05 19:13

> [...]
> tales om. Der er altså stor forskel på om motoren brænder sammen eller en
> elektrisk forbindese gør at bilen nægter at starte.

Helt enig - som sagt kører jeg selv Citroën :)
I dette tilfælde er det jo ikke en tilfældig journalist på BT der har lavet
analysen, så der må næsten være en vis portion af rigtighed deri.
Jeg er slet ikke uenig med dig, og jeg er sikker på at en Renault Megane kan
være en fantastisk bil - jeg påpeger blot at statistikkerne ikke kommer den
til fordel.

/Kasper Hansen

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 22:47

"KNT" <laveskov.sl@et.hotmail.dk> wrote in message

> [...]
> tales om. Der er altså stor forskel på om motoren brænder sammen eller en
> elektrisk forbindese gør at bilen nægter at starte.

Selvfølgelig skal man tage alt med et gran salt.

Men for mig er både en motor der brænder sammen og en der ikke kan starte
slemme nok til at jeg ville skille mig af med den.
En ordentlig bil skal starte.... hvergang!
Mere end 4 gange med start problemer i hele bilens levetid (læs: 10år), er
efter min mening totalt uacceptabelt.

Men folk har nok også forskellige krav, har fx. en nabo med en Lupo 3L, når
jeg spørge ham om han er glad for den, så er en ih og åh så glad. Her i
weekenden spurgte jeg ham så om hvorfor den havde været på værksted. Det
viste sig at den ikke kunne starte fra tid til anden, og at det var et
problem der havde været der lige så længe han havde haft den, men som de
ikke kunne finde grunden til....
Tja den var ikke gået hos familien Svendsen her! ;)

/Morten

Fra : KASO

Dato : 19-04-05 13:00

> [...]
og
> de må jo bygge på noget - er Renault ikke specielt pålidelige.

Nu får du så mine erfaringer:

1. Renault Mégane Scénic 1.6 8V : 1997- 2001, 80.000km, Fejl v. vindafviser
på forreste soltag v. levering. Rettet under garanti. Ingen fejl iøvrigt.
14-15 km/l

2. Renault Mégane Coupé 1.6 16V 1999 - ? : 90.000km (indtil videre), fejl v.
alle 4 elruder, tændspoler skiftet under garanti (samme fejl fandtes på
samtidige VW og Opel - formentlig samme underleverandør). Ekstra Pava på
Renaults regning (tilbagekaldelse), skift af vacuumslange (ligeledes
tilbagekaldelse - gratis). Ny udstødning v. 5 ½ år, tandrem v. 4år, 15-17
km/l

3.Renault Mégane Scénic 1.6 16V, 2001-2005: 80.000km, 14-15 km/l,
skævbremsning v. syn klaret med smøring, ingen fejl iøvrigt. Solgt - men
ikke afleveret, da den skal byttes til Grand Scénic 1.9dCi, som er bestilt.

1.6 16V motoren er omdrejningsvillig, trækker fra 1.700 omdr. og ganske
nøjsom.

Rust ikke konstateret på nogen af ovenstående.

Som det fremgår af ovenstående, er der ikke noget at frygte - bilerne har
hverken flere eller færre fejl end gennemsnittet, de kører godt og
behageligt og med beskedent forbrug. Sikkerheden er blandt de bedste (på
fremstillingstidspunktet) - se www.euroncap.com

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-04-05 17:11

KASO wrote:
> [...]

> alle 4 elruder, tændspoler skiftet under garanti (samme fejl fandtes på
> samtidige VW og Opel - formentlig samme underleverandør).

Det kan SLET IKKE passe. Den slags fejl forekommer overhovedet ikke på
VW eller andre fra VAG-gruppen. Det er KUN franske producenter der har
problemer med underleverandørerne - jeg har indtil flere links til
artikler, fra højtestimerede danske bilblade, hvormed jeg kan underbygge
min påstand :)

Mvh.

Fra : mikkel paulsen

Dato : 18-04-05 22:22

"TS" <tosch9@yahoo.dk> wrote in message news:<4263c83d$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

Jeg ville købe en Mercedes 250TD eller E300 TD hvis jeg var jer. den
koster ca 100k og er trods det høje km-tal en bundsolid MODEL! forvent
ikke at finde nogen som har kørt mindre end 400000km til omkring 100k

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-05 23:17

Du har fat i noget af det rigtige. De biler du nævner, Fabia undtaget, er
ikke særligt eftertragtede. Dermed er priserne forholdvis lave, og der er
rigtig gode muligheder for at lave en fornuftig handel

Du kunne også finde brugte Citroen, Fiat og Ford, hvor brugtpriserne giver
rigtig meget bil for pengene.

Lige meget hvilket mærke du går efter, er det ofte sådan, at de udgaver der
motor og udstyrsmæssigt er over "storsælgeren" af modellen, har lidt mest
under de beskedne brugtpriser.

Efter min mening er FDMs bilanmeldelser stærkt prægede af journalisternes
egne præferencer og langt fra neutrale.

mvh
Mogens

Fra : jones_net

Dato : 19-04-05 07:49

> [...]
> nogen mekaniker tabt i mig
> Af det jeg kigger på er:

> Skoda Octavia - men for at holde budgettet, så har den kørt over 100.000

Jeg har tidligere skrevet nedenstående ang. Octavia (og jeg mener det
stadig:

----------skrevet 14/10-2004----------
Tag barnevognen (eller lån en af nogen du kender) med ud, inden du bestemmer
dig! De fylder faktisk ret meget.

Vi havde samme situation, og endte med en Skoda Octavia - den har en balsal
som bagagerum, og du kan have en Odder barnevogn bagi (både stel og lift)
uden at tage hjulene af stellet, Hvis du tilmed flytter hattehylden, kan du
også have en Morsø brændeovn ved siden af, men så skal hjulene også af
barnevognsstellet (har testet det. Hvis du lægger bagsædet ned, kan du
have 10 flyttekasser fra Silvan, så du har masser af plads!
Jeg er 193 høj, og selvom vi har soltag i (tager 3-5 cm. af loftshøjden på
forsædet), så kan jeg fint være dér Måske er det så ikke så sjovt at
sidde bag mig, hvis man er over 180, men det ser jeg ikke som det store
problem, for hvor ofte er det lige, at jeg har andet end sønnen på bagsædet
(og han ligger i lift endnu...)

Hvis du parkerer en Fabia Combi og en Octavia hatchback ved siden af
hinanden, vil du se, at der er næsten lige meget bagagerum i dem begge!

Hvis du er førstegangskøber, kan du med fordel få en billig forsikring ved
din lokale autoriserede Skoda forhandler - det har vi fået lavet, og vi har
en 1,8 20v SLX (125 HK) forsikret for ca. 9000,- om året med kasko (11.500,-
hvis vi boede i Århus C), selvrisikoen er så på 10.000,-, men det appelerer
jo bare til at køre pænt Glasskader og hærværk koster kun 700,- i
selvrisiko. Du kan se deres priser på nye Skodaer (ældre er billigere
denne side: http://skoda.dk/Kundeservice/Forsikring.asp Du kan også få få
forhandleren til at forsikre bilen, hvis du ikke har købt den ved ham, for
han få stadig procenter for at sælge forsikringen...

Nu kommer ulempen så: benzinøkonomien ligger på mellem 12,5 og 13,0 km/l på
modellerne med 75 og 101HK (vores står til 11,9, men jeg kører mellem 12,5
og 13,0... det er 2x35 km hver dag til og fra Århus, så det må nok betegnes
som "blandet kørsel", da der er en del på hovedvej, og en del i bytraffik)

Og så alt det objektive (hmmm, det er alt det andet vel egentlig også...):
Jeg synes jeg sidder godt i bilen. Den er rar at køre i - også langt. Den
støjer ikke vildt meget ved høj fart. Har prøvet alle 3 "gamle" modeller
(fra 1997 og 1998), og jeg må sige, at du som minimum skal gå efter dén med
101HK! 75 er for lidt, da bilen trods alt vejer 1250kg...
Efter 145.000km har der aldrig været andet end alm. service på motoren (har
snakket med den tidligere ejer, selvom vi købte ved forhandler)

Så kan jeg vist ikke finde på mere - alt er selvfølgelig farvet af min
holdning, men jeg er nu glad for den bil
Nå jo, priserne starter ved 85.000 til 90.000 kroner.
----------Citat slut----------

Update: Knægten er nu i autostol, kan snart gå, og har det stadig godt
Bilen har nu rundet 165.000 km, og der har endnu ikke været noget med
motoren.
Vi fik skiftet en ABS føler og en pære ved sidste serviceeftersyn, og prisen
var under 500,- for disse 2 dele på et autoriseret værksted 2.200,- for
hele eftersynet incl. olieskift. Der er service for hver 15.000 km eller 1
gang om året - hvad der først måtte indtræffe (hvis du altså følger Skodas
Mobilitetsservice)

Jeg er stadig meget glad for min bil!

/J

Fra : TS

Dato : 19-04-05 09:31

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> wrote in message

> Jeg har tidligere skrevet nedenstående ang. Octavia (og jeg mener det
> stadig:

Hej
Det lyder jo ikke så tosset.
Hvor langt havde den kørt da du købte den?

TS

PS. Jeg kigger også lidt på Mitsubishi Carisma, efter at have læst positivt
om den.

Fra : jones_net

Dato : 19-04-05 13:45

> "jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> wrote in message

> Hej
> Det lyder jo ikke så tosset.
> Hvor langt havde den kørt da du købte den?

Har lige været i bezinregnskabet, og jeg kan se, at jeg overdrev lidt, da
jeg skrev hvor langt den havde kørt - i lørdags tankede jeg ved 160.772 km.
Da vi købte den, stod jeg på 140.326 km, så jeg har kørt 20.446 km siden
8/6-2004.
Vi gav 110.000kr, men de er kommet lidt ned i pris siden - måske pga. den
nye Octavia er kommet...

/J

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 14:15

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

| Har lige været i bezinregnskabet, og jeg kan se, at jeg overdrev lidt, da
| jeg skrev hvor langt den havde kørt - i lørdags tankede jeg ved 160.772
km.

Hvordan overdrev?, jeg har aldrig haft probs med at køre længere end det den
er sat til. Derud over giver jeg dig ret, god brugs-bil med megen
bagageplads, og fine køreegenskaber. Den motorstøj som alle omtaler så
negativt, er ikke så slem hvis bilen har org. soltag, for det dæmper
resonanserne i karosseriet. Det er nemlig derfra støjen kommer, ikke så
meget fra selve motoren, man kan dæmpe dem noget ved at skifte et
motorophæng, justere udstødningsophæng og støjdæmpe/isolere med blygummi og
skum.

Fra : jones_net

Dato : 20-04-05 10:40

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> da
> km.
>
> Hvordan overdrev?

Jeg skrev 5.000km mere på, end den reelt havde kørt, da jeg huskede
forkert... Så ikke noget kritisk, bare en huskefejl

> [...]
> meget fra selve motoren, man kan dæmpe dem noget ved at skifte et
> motorophæng, justere udstødningsophæng og støjdæmpe/isolere med blygummi

Der er originalt soltag i alle SLX modellerne fra dengang.

Det jeg mener med motorstøj er at den tager 3.000 omdr/min ved 100 km/t, og
det kan da høres, i forhold til større og nyere biler i en helt anden
prisklasse...

/J

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-05 11:35

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

| Det jeg mener med motorstøj er at den tager 3.000 omdr/min ved 100 km/t,
og
| det kan da høres,

For nogen er det støj, andre musik ;). Jeg har dæmpet det meste, så der er
mere vind, hjulstøj, undtagen en §!"¤# resonans v. 120-130-. Den flytter
jeg "op" v. at vælge dæk som er 3-4% for store, så er det ikke så tit den
høres. Bilen kan godt trække en højere gearing, efter at jeg lavede en ny
indsugning til luftfilteret.

Fra : TS

Dato : 19-04-05 22:04

> [...]
> siden 8/6-2004.
> Vi gav 110.000kr, men de er kommet lidt ned i pris siden - måske pga. den

Hejsa
Nogen af de overvejelser jeg har er hvorlangt bilerne har kørt. Jeg synes
umiddelbart at 140.000km er en del for en bil der koster 110.000. Men det
afhænger jo selvfølgelig af om den er bygget til at køre meget mere. Jeg har
ikke den store forstand på biler, men jo mere den har kørt jo større
sandsynlighed må der være for de dyre reparationer.
Jeg har en kammerat der lige har købt en Pegeot 406 til ~100k og har kørt
175.000. Jeg troede ikke at biler havde en levealder der var meget længere
end 200.000, uden at skulle skifte kobling, gearkasse plus alt muligt andet
dyrt, som jeg ikke lige har forstand på.

mvh TS

Fra : jones_net

Dato : 20-04-05 10:43

> [...]
> har ikke den store forstand på biler, men jo mere den har kørt jo større
> sandsynlighed må der være for de dyre reparationer.

Det er det samme som jeg tænkte i sin tid, men motoren er en WV, og samme
model som sidder i Golf og Passat (og måske Audi - ved ikke), og Så vidt jeg
har fundet ud af, så er der ikke problemer med disse motorer...

> [...]
> end 200.000, uden at skulle skifte kobling, gearkasse plus alt muligt
> andet dyrt, som jeg ikke lige har forstand på.

Igen, det er WV stumper den er bygget af - ikke Skodas legendariske
vittighedsmateriel. Det er det samme med Fabia.

/J

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-05 11:53

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

og Så vidt jeg
| har fundet ud af, så er der ikke problemer med disse motorer...

Den sidder i dem alle, med el. uden turbo- også i Audi TT., og er noget af
det mest stabile som er fremstillet i nyere tid.

| Igen, det er WV stumper den er bygget af - ikke Skodas legendariske
| vittighedsmateriel. Det er det samme med Fabia.

Ro på sig, der bruges stadig en vittigheds-motor i Fabia, bare modificeret
så den klare de nye forureningskrav, så mere vittig er den ikke :). Selv om
det er en Pegøj, burde den kunne køre 300.000 inden koblingen skal skiftes,
og længere inden en ny gearbox er nødvendig. Det er tiden og dårligt
vedligehold, forkert brug, som slår en moderne bil ihjel ;)

Fra : Henrik Vejgaard

Dato : 19-04-05 15:32

TS wrote:
> [...]
> Skoda Octavia - men for at holde budgettet, så har den kørt over 100.000 km.
>
> Er der nogen som har nået at sige til ovenstående, evt. nogle egne

Hejsa,

Vi har i de sidste to år kørt rundt i en Nissan Almera 1.5 5-dørs. Bilen
blev synet uden anmærkninger i feb. 2005, og der havde den kørt 70.000
km., helt uden problemer.

Nu har vi solgt den til fordel for en 4-dørs sedan, men det er jo en
helt anden snak. Skiftet fra den ene til den anden model skyldes ikke at
5-dørs udgaven car udbrændt, men mere sådan ren luksus.

Spørg endelig hvis du vil vide mere om en 5 dørs Almera

mvh
Vejgaard

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 19-04-05 16:20

> [...]
> km.
>
> Er der nogen som har nået at sige til ovenstående, evt. nogle egne

Nu vil jeg ikke påvirke dit valg af hvilket mærke du ender med at vælge, men
der er lige en ting du skal vide inden du køber en bil. Køber du en
stationcar, så vil du næsten med garanti købe en anden stationcar næste gang
du skal skifte bil. Jeg har selv oplevet at have haft en staioncar, og
derefter købe en 5-dørs model. Den stationcar jeg havde var en escort, og
skiftet til en 5-dørs Carina II var alt andet end lykkeligt, når man kigger
på bagagerummets størrelse. I mine øjne er der ikke noget bagagerum i en 4
eller 5-dørs bil ift til en stationcar. Jeg er endt op med at købe en anden
bil, og ja -- det blev en stationcar igen.

Mvh. Jesper

Fra : TS

Dato : 21-04-05 12:40

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> i en 4 eller 5-dørs bil ift til en stationcar. Jeg er endt op med at købe
> en anden bil, og ja -- det blev en stationcar igen.

Hejsa
Ja, stationcar er også en mulighed.
Jeg har set følgende: Hvid Ford Escort 1,6 CLX St.car A/C Stc 5-dørs
Årgang : 2/2001 Km: 116.000 Pris: 84.900 ,- - det virker da ikke helt
tosset.
Du havde selv en Escort - hvordan er den som bil? - noget man skal holde
specielt øje med?

Derudover kigger jeg på en Primera (1,6i Nordic) til ~100.000kr fra '99 og
~50.000km samt en Octavia (100hk) fra '99 til 105.000kr og 110.000 km.

mvh TS