garanti på dæk
Fra : Jørgen

Dato : 18-04-05 15:53

hej Alle

håber det er den rigtige gruppe.

hvad dækker garantien på dæk ( sorry var ikke ment som en joke) Jeg oplevede
i weekenden at et nyt dæk < 1/2 år gammel, skød ventilen ud midt påLyngbyvej
efter ca 15 min kørsel

Vil en garanti dække ?

hilsen jørgen V.J

Fra : Preben Andersen

Dato : 18-04-05 15:56

"Jørgen" <joej-Remove-@ofir.dk> wrote in message
> [...]
oplevede
> i weekenden at et nyt dæk < 1/2 år gammel, skød ventilen ud midt

Jeg troede, ventilen sad i fælgen eller slangen.

mvh
Preben

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-04-05 15:58

Jørgen wrote:
> [...]
>
> hvad dækker garantien på dæk ( sorry var ikke ment som en joke) Jeg
> oplevede i weekenden at et nyt dæk < 1/2 år gammel, skød ventilen ud

Hvordan "skød ventilen ud" ?
Ventilen sidder jo ikke i dækket, men i fælgen.

> Vil en garanti dække ?

Det kommer jo an på hvad der er sket.
Er det hele den sorte gummi ventil, som er røget af, eller er det "kun"
keglen (indmaden) som er smuttet ?
Har du fået vasket fælgene i en vaskemaskine fornyligt ?
Har du selv vasket dem med en børste fornyligt ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-04-05 16:03

Jørgen wrote:
> Vil en garanti dække ?

Eftersom en garanti, er noget som en forhandler frivilligt kan tilbyde dig
(dog skal den stille dig bedre end købeloven) er det svært at sige.

Jeg vil dog mene, du med købeloven i hånden kan kræve ventilen udskiftet,
hvilket jeg personligt ville gøre uden at blinke med øjet, hvis jeg havde
solgt/monteret dækket for dig...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr, dæk, fælge samt alarmer o. lign

Fra : Klaus G.

Dato : 18-04-05 16:15

> [...]
oplevede
> i weekenden at et nyt dæk < 1/2 år gammel, skød ventilen ud midt

Sjældent der er garanti på noget, men der imod 2årsreklamations ret. Og der
er stor forskel på de to ting.

Anyway, når der bliver skiftet dæk, så skifter man også ventilen, da den
også bliver slidt med tiden. At den så allerede efter 6mdr bliver skudt
ud(er ikk helt sikker på hvad du mener med det), så vil jeg mene at
dækmanden skal skifte den. For sådan en ventil skulle gerne kunne holde lige
så længe som gummiet...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : ThomasB

Dato : 18-04-05 17:09

> oplevede
> påLyngbyvej

> Sjældent der er garanti på noget, men der imod 2årsreklamations ret. Og
> der
> er stor forskel på de to ting.

Der er *altid* mindst 6 mdrs garanti og derefter 18 mdrs reklamationsret.

Fra : BJ

Dato : 18-04-05 17:13

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der er *altid* mindst 6 mdrs garanti og derefter 18 mdrs reklamationsret.

Der er *intet* i købeloven, der hedder garanti.

Der er 24 måneders *reklamationsret*, hvoraf de første 6 skal sælger bevise,
hans produkt er uden skyld.

Derefter er det kundes opgave at bevise, produktet har været fejlbehæftet
fra starten af ... sådan lige groft pillet ud.

Det er ganske utroligt, der stadig er folk som opererer med garanti i
forbindelse med købelovens tekst.

Garanti er noget *aldeles* andet.

--
Bjørn J.

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 18-04-05 17:16

On Mon, 18 Apr 2005 18:08:32 +0200, "ThomasB"
<usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote:

>Der er *altid* mindst 6 mdrs garanti og derefter 18 mdrs reklamationsret.

Nej! En meget typisk misforståelse...

/Jesper

Fra : Sebastian Steen

Dato : 18-04-05 19:33

http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/reklamationsret/

--
Sebastian Steen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-04-05 08:22

ThomasB wrote:
> Der er *altid* mindst 6 mdrs garanti og derefter 18 mdrs
> reklamationsret.

Vær lige mere sikker næste gang du kommer med usandheder...

Fra : Hans Jensen

Dato : 19-04-05 14:36

Man bør altid skifte ventil når man skifter dæk, ventilerne bliver jo gamle
og møre.

Det har ikke noget med dækket at gøre.

Mvh Hans

Fra : Psypher

Dato : 19-04-05 17:56

"Hans Jensen" <ask@me.dk> skrev i en meddelelse
> Man bør altid skifte ventil når man skifter dæk, ventilerne bliver jo
> gamle og møre.

Umiddelbart behøver man ikke skifte ventil lige så tit som man skifter dæk
de holder som regel noget længere, det er lidt an på hvor tit man for
skiftet dæk
udover det bør det være op til den der skifter dæk at tjekke hvordan
ventil
keglen
ser ud når der sættes nye dæk på.

> Det har ikke noget med dækket at gøre.

Absolut intet.

--
Regards Psypher
CBR954RR Fireblade '02

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-04-05 23:37

"Psypher" <ask@for.it> skrev

> [...]
> skiftet dæk
> udover det bør det være op til den der skifter dæk at tjekke hvordan

Når man ved en ventil koster 6 kr.
Og en af og remontering af dæk et dæk, med herpå følgende fyldning og test
af tæthed, snildt kan tage 10 min,
skal man vist under 36 kr i timen, for at det kan betale sig ikke at skifte
den, hvis man er et øjeblik i tvivl.

Mvh. Uffe Ravn