æhh? nærlyspære = fjernlyspære ?
Fra : Christensen

Dato : 16-04-05 16:26

Hej NG

Har lige skiftet begge nærlyspærer på Propellen og bemærker så på eks.
http://www.lighting.philips.com/in_en/consumer/carlighting/products/which_lamp_to_buy/which_lamp_to_buy.php?main=no_nb&parent=1_3&id=in_en_car_lighting&lang=nb
og i bilens instruktionsbog (på tysk at pærene til både nærlys og
fjernlys er ens? (Philips H7 type 12972)

Betyder det så bare, at den får noget mere strøm til det lange lys? Det
lyder da underligt da det så vel må betyde at pærene er "overdimensionerede"
til at bruges kun til nærlys og i så fald aldrig burde gå til? Det er jo
ikke sandt som man tit ser på vejene i diverse Pesjø'er....især den bette
206'er ser ud til at være ramt tit...

og...hvad er egentlig forskellen på H1, H4 og H7?

pft,

/flemming christensen
BMW 320d Touring '02

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-05 16:34

Christensen skriver:

> og i bilens instruktionsbog (på tysk at pærene til både nærlys og
> fjernlys er ens? (Philips H7 type 12972)

Ja og ?

> Betyder det så bare, at den får noget mere strøm til det lange lys?

Nej, parabolen er anderledes til det lange lyd, det er 2 seperate
lamper.

> og...hvad er egentlig forskellen på H1, H4 og H7?

<http://www.lighting.philips.com/in_en/consumer/carlighting/products/for_your_car/longer_life/longer_life_range.php?main=no_nb&parent=1_3&id=in_en_car_lighting&lang=en>

H1 og H7 er begge enkelttrådede pærer på 55W, H1 har jeg set i mange
tågelygter og arbejdslamper, H7 har jeg mest set i biler med seperat nær
og fjernlyslamper.

H4 er kombineret nær og fjernlys med 55 og 60W

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Christensen

Dato : 16-04-05 17:11

> Nej, parabolen er anderledes til det lange lyd, det er 2 seperate
> lamper.

Ahaaaaa.....så lysstyrken er den samme for nær- og fjernlys (55w i dette
tilfælde) men forskellen ligger udelukkende i den måde parabolen fokusere
lyset på?

Der kan man sgu bare se....

Takker....

/f christensen

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 00:29

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> wrote in message

> Ahaaaaa.....så lysstyrken er den samme for nær- og fjernlys (55w i dette
> tilfælde) men forskellen ligger udelukkende i den måde parabolen fokusere
> lyset på?

Ja og i faldet, nærlys skal jo som bekendt falde med 10cm per meter (hvis
jeg ellers husker min teori korrekt), og må ikke blænde, mens fjernlys skal
når langt ud, og i sagensnatur derfor lyser ca. vandret.

Det er en udbredt misforståelse at fjernlys er kraftigere... desværre...
ellers kunne det måske få nogen flere til at justere deres lygter når de
kører med fuldtlæs (hvad er det det laver det lille hjul med 0-1-2-3?), og
lade være med at blinke af os andre når vi kører op af bakke.

/Morten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-04-05 01:33

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjernes.mikro.dk>
> Ja og i faldet, nærlys skal jo som bekendt falde med 10cm per meter (hvis
> jeg ellers husker min teori korrekt

Da det skal lyse vejen op 30 meter frem, må det falde 1/30 af lygtehøjden
pr. meter.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 01:38

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> "Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjernes.mikro.dk>
>
> Da det skal lyse vejen op 30 meter frem, må det falde 1/30 af lygtehøjden
> pr. meter.

Tak :)

/Morten

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-04-05 01:57

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev :

>Da det skal lyse vejen op 30 meter frem, må det falde 1/30 af lygtehøjden
>pr. meter.

Den regel er vist selvopfunden ;)

Lyset skal falde 1%

--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net

Fra : Klaus G.

Dato : 17-04-05 07:46

> Lyset skal falde 1%

Som er 10cm over 10meter, og ikke 10cm over 1meter :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 11:39

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message

> Som er 10cm over 10meter, og ikke 10cm over 1meter :)

Okay okay, det var lidt sent jeg skrev det ;)

/Morten