Sonax hvor er det billigst? samt: lakrens~
Fra : Thomas

Dato : 16-04-05 13:48

Hej NG

Jeg skal igang med at polere en 10 årig falmet og ridset lak. Jeg har tænkt
mig at bruge Sonax da jeg vist kun har hørt positivit om det(hvorfor så
prøve noget andet)

Jeg skal have købt :

1.Deres middel til beskyttelse af gummilister så voksen ikke sætter sig
2. Deres lakrens eller deres slibepasta (aner faktisk ikke hvilken endnu,
gåde råd modtages gerne)
3. Xtreme Polish 3

Hvorhenne finder man den bedste pris ? (Odense hvis det gør en forskel)

Mvh

Thomas

Fra : Olesen

Dato : 16-04-05 14:37

"Thomas" <bambanosFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 1.Deres middel til beskyttelse af gummilister så voksen ikke sætter sig

Du kan spare en go skilling, hvis du bruger malertape
og er forsigtig, selvom polish + plastic i sig selv ikke er dêt problem
folk vil gøre det til. Armor All er godt på vinylen bagefter.

> 2. Deres lakrens eller deres slibepasta (aner faktisk ikke hvilken endnu,
> gåde råd modtages gerne)

Slibepasta lyder uøkonomisk og krads,
så mon ikke en gang lakrens med slibeeffekt
er bedst ?

> 3. Xtreme Polish 3

Ville vælge en 2'er til den afsluttende finish, når du HAR renset i bund
forinden.

Fra : Brian

Dato : 16-04-05 18:35

Hejsa!

Olesen skrev:

> Du kan spare en go skilling, hvis du bruger malertape
> og er forsigtig, selvom polish + plastic i sig selv ikke er dêt
> problem folk vil gøre det til. Armor All er godt på vinylen bagefter.

En lille sidebemærkning.
En dreven polérdreng, som dig Olesen, må da vide hvad der kan fjerne
rester af en gammel polering fra plastik ?

Forrige ejer af min bil har moret sig lidt for meget med noget motoriseret
poleringshalløjsa, så både dørhåndtag og plastiklister har fået et grønligt
skær

/Brian

Fra : Olesen

Dato : 16-04-05 18:58

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> En lille sidebemærkning.
> En dreven polérdreng, som dig Olesen, må da vide hvad der kan fjerne
> rester af en gammel polering fra plastik ?

Klart.
Problemet har aldrig været stort.
Hverken med Turtle eller Sonax produkter.
Med mindre du står og gnider på det sorte plastic,
så er almindelig vinyl opfrisker rigelig til at fjerne polishen.
Det skal ha' et par gange, så forsvinder polishen, og vinylet
står pænt igen. Jeg bruger Armor All i blank udgave, og
det forblir' pænt sort, selvom man sku' ramme 'forbi lakken'.

> Forrige ejer af min bil har moret sig lidt for meget med noget motoriseret
> poleringshalløjsa, så både dørhåndtag og plastiklister har fået et
grønligt
> skær

Grønligt ligefrem ?
Hvis vi ser bort fra farven, så ved enhver,
at en omgang polering har en begrænset
levetid, og flere maskinvaske vil også fjerne
dit problem.
Hvis ikke, så prøv med noget terpentin,
hårdt opvredet. Det gælder om at finde et middel,
som opløser fedt/voks. Mæt plasticet med noget
godt vinylmakeup til sidst. Regn med at plasticet
skal ha' 3-4 gange næsten lige efter hinanden,
før produktet er 'absorberet'.

Fra : Brian

Dato : 16-04-05 21:22

Hejsa!

Olesen skrev:

> Klart.
> Problemet har aldrig været stort.
> Hverken med Turtle eller Sonax produkter.
> Med mindre du står og gnider på det sorte plastic,

Som sagt er det forrige ejer (det er ikke bare en dårlig undskyldning)
der har gjort det. Jeg tror simpelthen han har brugt en maskine og "glemt"
at stoppe ved gummilister, håndtag, dørlister osv.... det ser forfærdeligt
ud.

> [...]
> står pænt igen. Jeg bruger Armor All i blank udgave, og
> det forblir' pænt sort, selvom man sku' ramme 'forbi lakken'.

Det vil jeg da lige prøve så.

> Grønligt ligefrem ?

Det er en grøn bil - det får et meget klart grønligt skin, når det ramte
plastik er vådt. Det kan da også være at det er mere kradse midler, end
bare en polering, han har haft gang i.

> Hvis vi ser bort fra farven, så ved enhver,
> at en omgang polering har en begrænset
> levetid, og flere maskinvaske vil også fjerne
> dit problem.

Det er så desværre ikke sket her, efter 10-12 gange i vaskehal.

> [...]
> som opløser fedt/voks. Mæt plasticet med noget
> godt vinylmakeup til sidst. Regn med at plasticet
> skal ha' 3-4 gange næsten lige efter hinanden,

Jeg vil prøve mig frem i næste uge - hvis vejret vil tillade det.
Tak for staldtipsene

/Brian

Fra : Gismo

Dato : 17-04-05 08:12

Brian wrote:

> Det er en grøn bil - det får et meget klart grønligt skin, når det
> ramte plastik er vådt. Det kan da også være at det er mere kradse
> midler, end bare en polering, han har haft gang i.

Der er brugt polermiddel med farve,

Gismo.

Fra : Christensen

Dato : 17-04-05 10:09

> [...]
>
> Forrige ejer af min bil har moret sig lidt for meget med noget motoriseret
> poleringshalløjsa, så både dørhåndtag og plastiklister har fået et

Den trælse grimme voks på plastiklisterne kan fjerne ved at viske dem af med
en viskelæder. Ingen hurlumhej. Bagefter kan jeg *varmt* anbefale Sonax'
vinyl-gel. Det er superlet ar arbejde med, de det netop er en gel.
Resultatet bliver flot....

/f christensen
320d Touring '02 - med Sonax både hist og her.

Fra : Thomas

Dato : 17-04-05 09:13

"Olesen" <na@na.dk> wrote in message

> Slibepasta lyder uøkonomisk og krads,
> så mon ikke en gang lakrens med slibeeffekt
> er bedst ?

Jo dybe ridser, småbuler og stenslag forsvinder jo nok ikke uanset hvad man
sliber med , så jeg holder mig til lakrensen

> Ville vælge en 2'er til den afsluttende finish, når du HAR renset i bund
> forinden.

Kan være du har ret. Men de koster det samme kan jeg se på FJ's link
www.biludstyr.dk , så hvad vil fordelen være ved at tage fx 2'eren istedet
for 3'ren? Der skal måske bruges unødigt knofedt til 3'ren , når lakken er
renset i bund først?

Mvh

Thomas

Fra : Olesen

Dato : 17-04-05 16:23

"Thomas" <bambanosFJeRN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> så hvad vil fordelen være ved at tage fx 2'eren istedet
> for 3'ren? Der skal måske bruges unødigt knofedt til 3'ren , når lakken
er
> renset i bund først?

Nej, men 3'eren tar' sikkert godt fat, og det er lidt overkill
når du har brugt lakrens først.

Så heller en mildere 2'er, selvom forskellen sikkert
er til at ta' og føle på.

Som med alt pudsearbejde, så slutter man altid
af med en sandpapir med meget fine korn..)

Fra : Thomas

Dato : 17-04-05 17:35

"Olesen" <na@na.dk> wrote in message

> Som med alt pudsearbejde, så slutter man altid
> af med en sandpapir med meget fine korn..)

Tak, kort, præcist og forståeligt

Mvh

Thomas

Fra : FJ