ALB-ventil
Fra : Henrik Sørensen

Dato : 16-04-05 07:39

Hej er der en der ved hvor ALB-ventilen sidder på en Toyota fra 97´

evt foto?

mvh Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 08:35

"Henrik Sørensen" <shumi@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej er der en der ved hvor ALB-ventilen sidder på en Toyota fra 97´

Sidder den ikke i nærheden af bremsepedalen som i alle biler?

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-04-05 09:00

Er det til lastafhængige bagbremser?
Så sidder der en lille stang, forbundet til en vippearm + ventil,
som er monteret under bunden af bilen.
Det kunne være den

> Sidder den ikke i nærheden af bremsepedalen som i alle biler?

Toyota ALB = Ford ALB, den holder vist ikke vand

Forkortelserne burde være standardiserede!
Der er her et område som EU endnu ikke har fået øje på.
Hvornår sker der mon noget på det felt?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 17-04-05 12:06

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mvh Uffe
> Sierra 2,0i DOHC
>
> Tak for hjælpen Uffe du har fuldstændig ret!!!

MVH Henrik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-05 09:08

"Henrik Sørensen" skriver:

> Hej er der en der ved hvor ALB-ventilen sidder på en Toyota fra 97´

ALB ventil.

ABS systemet ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 09:52

> "Henrik Sørensen" skriver:

> ALB ventil.

Anti Lock Brake

> ABS systemet ?

Jain, det fungerer ikke så godt

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-05 12:19

Tom skriver:

> Anti Lock Brake

Okay ABS for os andre.....

> Jain, det fungerer ikke så godt

Følg bremseslangerne tilbage til ventilblokken. Det er ABS'en, den store
klump med masser af rør på.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 01:22

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Tom skriver:

> Okay ABS for os andre.....

Anti Block System (ikke helt det samme, Fords ALB var svjv rent mekanisk).

> Følg bremseslangerne tilbage til ventilblokken. Det er ABS'en, den store
> klump med masser af rør på.

Det er jo ikke en ABS, om Fords ALB ser lige sådan ud ved jeg ikke...

Jeg vil umidelbart gætte på at det er den ventil der regulere bremsetrykket
afhængig af lasten, ved ikke om alle biler har sådan en, men min kolegas
97'er mondeo har (st.car).
(altså slet ikke en anti blokeringsting).

/Morten

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 17-04-05 01:51

> Det er jo ikke en ABS, om Fords ALB ser lige sådan ud ved jeg ikke...

FORD *LOOOOL* aldrig har jeg grinet så meget, som da jeg så kileremmene på
trækakslerne.

-Leon

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-05 08:50

Morten Vinding Svendsen skriver:

> Det er jo ikke en ABS, om Fords ALB ser lige sådan ud ved jeg ikke...

Nu snakker vi jo om en Toyota - den her svjv ABS og ikek FordALB.

> [...]
> 97'er mondeo har (st.car).
> (altså slet ikke en anti blokeringsting).

Har den ikke ABS ?

"Gys" min nyafleverede Golf III havde ABS som standard, den var også fra
97. Her er der ingen lastafhængig regulator, det klarer ABS'en.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 11:26

> Nu snakker vi jo om en Toyota - den her svjv ABS og ikek FordALB.

Skal jeg ikke kunne sige, men det ser ud til at ALB er det amerikanske
udtryk for ABS: http://www.autoindustry.co.uk/features/dictionaries

> Har den ikke ABS ?

Jeg ved det ikke...

Er det mig der er helt gal på den? Jeg troede ikke at ALB ventilen havde
noget med antiblokering at gøre, men det er slet ikke umuligt at jeg tager
fejl....

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-05 11:27

> [...]
> noget med antiblokering at gøre, men det er slet ikke umuligt at jeg tager

Jo, ALB er ABS.....

Du mener den lastafhængige bremsekraftsregulator til baghjulene på en
bil.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 11:54

> Jo, ALB er ABS.....
>
> Du mener den lastafhængige bremsekraftsregulator til baghjulene på en
> bil.

Så det er ikke det samme (ALB-ventil og ALB-bremser) eller hur?

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-05 15:42

Morten Vinding Svendsen skriver:

> Så det er ikke det samme (ALB-ventil og ALB-bremser) eller hur?

Nej, ALB er blokeringsfri bremser.

Bremsekraftsreduktionen er en mekanisk ventil der sidder et sted ved
baghjulsophænget, når du har meget læs på, trykkes bilen længere ned
over hjulene, ventilen åbnes lidt mere og der er mere tryk på til
bagbremserne. En ventil der er overflødig med ABS.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 22:46

> [...]
> over hjulene, ventilen åbnes lidt mere og der er mere tryk på til
> bagbremserne. En ventil der er overflødig med ABS.

Jamen så taler vi jo aligevel ikke forbi hinanden ;)

Viste ikke helt hvad ALB ventilen lavede, men det var det jeg gættede på.

/Morten

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-04-05 12:03

Morten Vinding Svendsen wrote:

> Er det mig der er helt gal på den? Jeg troede ikke at ALB ventilen
> havde noget med antiblokering at gøre, men det er slet ikke umuligt
> at jeg tager fejl....

Der er vist opstået lidt misforståelser, vedr. begrebet ALB.
ALB kan være en lastafhængig bremseventil (mest brugt på lastvogne og ældre
biler uden ABS), men det kan også være en forkortelse for Anti Lock Brakes,
som f.eks blev brugt af Ford og dækker over deres mekaniske "ABS".

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-04-05 11:48

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> fra
> 97. Her er der ingen lastafhængig regulator, det klarer ABS'en.

Uden at være 100% sikker, så mener jeg at alle Mondeo'er (modellen kom i
1993) har ABS som standard.
Det må Tom kunne svare på, han er jo Mondeo mand.
Ford Scorpio, som kom i 1985, var jo den første bil med ABS som standard.

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-05 13:27

> [...]
> Det må Tom kunne svare på, han er jo Mondeo mand.
> Ford Scorpio, som kom i 1985, var jo den første bil med ABS som standard.

Ja, alle mondeo'er er født med ABS (i det mindste her i danmark).

--
Tom

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 22:51

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Ja, alle mondeo'er er født med ABS (i det mindste her i danmark).

Så er det jo ikke underligt at syn dumpede hans bil på defekt ALB ventil
(det var hvad han fik at vide) ;)

Seriøst: Jeg må vist lige høre ham hvad han gjode ved det, om det var en ABS
sensor i virkeligheden eller hvad....

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-05 22:57

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjernes.mikro.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det jo ikke underligt at syn dumpede hans bil på defekt ALB ventil
> (det var hvad han fik at vide) ;)

Ja det var underligt.
Mondeo blev netop solgt på at den var født med ABS og Airbag som nyskabelse
i forhold til Sierra (selv om nogle Sierra også har ABS)

> Seriøst: Jeg må vist lige høre ham hvad han gjode ved det, om det var en
> ABS sensor i virkeligheden eller hvad....

Tja dem sidder der 4 x 1 stk af.

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-04-05 07:18

> Ja det var underligt.
> Mondeo blev netop solgt på at den var født med ABS og Airbag som
> nyskabelse i forhold til Sierra (selv om nogle Sierra også har ABS)

Kom nu Tom, du ved da godt at politiet fik en specialversion.
At den så var helt UDEN bremser, det er en anden snak

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 08:47

> Ja det var underligt.
> Mondeo blev netop solgt på at den var født med ABS og Airbag som
nyskabelse
> i forhold til Sierra (selv om nogle Sierra også har ABS)

Så fik jeg fat i ham, han siger at den har ABS, men altså også en
ALB-ventil?
Han mente kun det var st.car. udgaven der havde ALB'en men han var ikke
sikker, desuden fortalte han at hans broder også havde haft en Cordoba også
med både ABS og ALB-ventil...

Tja det gjorde jo ikke mysteriet mindre.

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-05 08:52

Morten Vinding Svendsen skriver:

> Så fik jeg fat i ham, han siger at den har ABS, men altså også en
> ALB-ventil?

ALB ventil er _ikke_ den lastafhængige ting.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 08:58

> Morten Vinding Svendsen skriver:

> ALB ventil er _ikke_ den lastafhængige ting.

Øhh ikke? Jeg henholder mig bare til hvad Per Beer Hansen skriver:

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-05 16:17

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse

> nyskabelse

> Så fik jeg fat i ham, han siger at den har ABS, men altså også en
> ALB-ventil?

Det har den altså ikke.

> Han mente kun det var st.car. udgaven der havde ALB'en men han var ikke
> sikker, desuden fortalte han at hans broder også havde haft en Cordoba
> også
> med både ABS og ALB-ventil...

ALLE mondeo'er har et ABS modul som består af en ABS-computer og en ABS
ventilblok. Blokken er af mærket Bosch eller Bendix
http://www.bba-reman.com/content.aspx?content=ford_mondeo_abs_pumps_controllers_modulators

> Tja det gjorde jo ikke mysteriet mindre.

Han kan jo bare kigge i Haynes på biblioteket.
Der er ikke nogen forskel på om det er sedan, hatchback eller st.car. Heller
ikke om det er med tromle eller skivebremse. Princippet er det samme med et
4 kreds ABS som kan regulere trykket på alle hjul uafhængig af de andre
hjul.

Systemet virker faktisk også ganske udmærket, jeg har aldrig haft problemer
og det har også virket de få gange hvor jeg virkelig har haft brug for det.

--
Tom

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-04-05 22:15

> Det har den altså ikke.

Hmm det var altså hvad syn sagde til ham, og det var hvad hans mekaniker
sagde han havde renset...

> ALLE mondeo'er har et ABS modul som består af en ABS-computer og en ABS
> ventilblok. Blokken er af mærket Bosch eller Bendix
> http://www.bba-reman.com/content.aspx?content=ford_mondeo_abs_pumps_controllers_modulators

ok

> [...]
> Heller ikke om det er med tromle eller skivebremse. Princippet er det
> samme med et 4 kreds ABS som kan regulere trykket på alle hjul uafhængig

Jamen det giver fint mening hvad du siger, det undre mig bare, han er ikke
totalt novice hvad angår biler, så man skulle tro at hen kendte forskel på
en ABS sensor og en ALB-ventil.

/Morten

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-04-05 06:31

"Henrik Sørensen" <shumi@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej er der en der ved hvor ALB-ventilen sidder på en Toyota fra 97´

Mener ikke Toyota har ALB (lastreguleringsventil på bagaksel, er på biler
uden ABS).

Biler med ABS, føler seperat på alle hjul, og har af den grund ikke behov
for speciel trykregulering på baghjulene.

Så dette kan være fordi din Toyota er udstyret med ABS bremser, og derfor
ikke har ALBventil.

Forveksel ikke ALB bremser med ABS, mener ikke mange andre end Ford har haft
ALB mekanisk bremsekraftregulering.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-05 09:36

> Forveksel ikke ALB bremser med ABS, mener ikke mange andre end Ford har
> haft
> ALB mekanisk bremsekraftregulering.

Mener også kun at det har været Escort som havde ALB i et par år.

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-04-05 11:44

Tom wrote:

> Mener også kun at det har været Escort som havde ALB i et par år.

Orion samt Fiesta har også brugt systemet, med tandremmene på drivakslerne.

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 18-04-05 16:30

Så fik jeg Toyotaen til at bremse lige igen *S*

Tak for oplysningen det var kamel !!!