renault megane ´00
Fra : Mette og René

Dato : 15-04-05 18:54

hejsa

et par venner kigger på et par renault megane´r, 1,6 stc ´00, hvad er der af
evt. fejl på sådan en?, kender ikke selv til bilen, men vil gerne hjælpe dem
lidt på vej.

René

Fra : ChipMIK

Dato : 15-04-05 23:14

Mette og René wrote:
> [...]
> evt. fejl på sådan en?, kender ikke selv til bilen, men vil gerne hjælpe dem

Du kan risikere den er produceret i Frankrig...hvis så er...STAY AWAY :)

ChipMIK

Fra : Q

Dato : 16-04-05 01:18

"ChipMIK" <Michael@migfjern.kallnet.fo> skrev i en meddelelse

> Du kan risikere den er produceret i Frankrig...hvis så er...STAY AWAY :)

Jeg har haft en Renault 19 indtil for meget nylig...

Jeg har oplevet følgende problemer:

Rust - Gennemtæringer et par ikke så kritiske, men alligevel mystiske
steder..

Reservedele - For mit vedkommende var det pænt svært at skaffe reservedele
udenom det aut. værksted... Stumperne er generelt ikke tilgængelige hos
f.eks Thansen, Højer osv, hvis man lige ser bort fra alm. sliddele, som dog
uden problemer kan skaffes til rimelige priser hos Mekonomen..

Elsystemet kan opføre sig lidt spøjst i form af løse forbindelser, ting der
holder op med at virke osv..

Den var lige vattet nok til at trække en trailer med godt 1000 kg
totalvægt..

Positive detaljer:
Den 19'er jeg havde ( 1.4 motor med godt 80 hk ) gik rimeligt langt på
literen og kørte godt..
Den er solgt!

/peter ( Aldrig mere fransk bil )

Fra : KNT

Dato : 16-04-05 08:01

"ChipMIK" <Michael@migfjern.kallnet.fo> skrev i en meddelelse

> Du kan risikere den er produceret i Frankrig...hvis så er...STAY AWAY :)

Og hvad skulle være galt i det? Jeg har nu haft 4 franske biler og været
glade for dem alle. Peugeot 309, Citroen Xsara, Renault Megane og Peugeot
307.

Knud

Fra : Mette og René

Dato : 16-04-05 09:01

"KNT" <laveskov.sl@et.hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> glade for dem alle. Peugeot 309, Citroen Xsara, Renault Megane og Peugeot

så vidt jeg ved behøver den ikke og være produceret i frankrig, altså
renault´n.

René

Fra : Claus

Dato : 16-04-05 11:39

"ChipMIK" <Michael@migfjern.kallnet.fo> skrev i en meddelelse
> Du kan risikere den er produceret i Frankrig...hvis så er...STAY AWAY :)
>
> ChipMIK

Stationcaren er faktisk produceret i Tyrkiet....!

I øvrigt mener jeg at Citroen og Peugeot har gjort hvad de kunne for at
ødelægge franske bilers renomme, og det skal Renault så lide under. Dette er
ikke et forsøg på at starte en ny tråd om franske bilers kvalitet. det er
der rigeligt af i gruppen i forvejen.

Vh. Claus

Fra : ChipMIK

Dato : 16-04-05 15:56

Claus wrote:
> [...]
> ikke et forsøg på at starte en ny tråd om franske bilers kvalitet. det er

Jeg taler som ud fra min egen erfaring med franske biler.....

1 Stk Fabriksny Peugeot 306 GTI-6 ´00 havde den i knap 2 år...pga denne
skulle det ske med tvang såfremt mit legeme skulle vevæges ind på et
peugeot-forhandler areal!

1 Stk Xsara HDi ´99 købt med 100000 på klokken havde den i 6
måneder..solgte den mest pga den havde været skadet for godt 80000 &
værkstedet havde fusket med reparationen.

1 Stk Xantia HDi stationcar ´99 købt med 17000 km på klokken efter
Xsara. Havde den i ca. 9-10 måneder...stoppede spontant & gik derefter i
"fail-safe" mode...baglygter utætte...gav her selv op med franske biler

De er pæne, no doubt...men desværre ikke bygget til at køre i

Og ja så har svigerforældrene sku da lige købt en renault clio hvor de
har måttet køre rundt med nøglen fanget i tændingslåsen & pludselig var
bilen ved at brænde for dem...jow jow franske bil ka være et spændende
bekendtskab..

ChipMIK

Fra : TDN

Dato : 16-04-05 10:03

"Mette og René" <metterene@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> et par venner kigger på et par renault megane´r, 1,6 stc ´00, hvad er der
> af evt. fejl på sådan en?, kender ikke selv til bilen, men vil gerne

Et godt råd, køb Brugt Revyen 2005 på f.eks en tankstation til kr. 148. Der
er gennemgåes alle de almindelige fejl på brugte biler model for model. På
Megane er der omtalt:
Tæret udstødning
Mangelfuld rustbeskyttelse
Fejl i elsystem
Støj fra gearkassen i tomgang
Utætte bremsecylindre bagtil
Slap håndbremse
Slør i forhjulsophæng
Hængende bremser bagtil
Vrøvl med startspærren

Mvh
Thomas

Fra : Claus

Dato : 16-04-05 11:33

> [...]
af
> evt. fejl på sådan en?, kender ikke selv til bilen, men vil gerne hjælpe

Jeg har tidligere haft en '99 1,6 stc. købt fra ny. Kørt 120.000 km.

Plusser:
- God brændstoføkonomi (i mit tilfælde 13,5 i gennemsnit)
- En af markedets bedste 1,6 motorer, både kraftfuld og økonomisk.
- God plads i bagagerummet.
- Masser af udstyr.
- 12 års rustgaranti.
- God kvalitet de første 100.000 km. (Kun alm. service, se dog nedenfor)

Fejl som jeg oplevede i tiden jeg havde bilen:
- En afbrændt tændspole ved 30.000 km (alle 4 skiftet på kulance). Renault
havde et problem med et bestemt mærke.

- Rust i batterikassen p.g.a. dampe fra batteriet. Det kan være svært at se,
men kig godt efter da det er en generel fejl på alle modeller. I de sidste
årgange er batteriet flyttet ud i selve motorrummet p.g.a. dette og har det
derfor ikke. Renault er bekendt med problemet men indrømmer det kun under
pres. På min blev det udbedret uden beregning da den var 2 år og da jeg
solgte den efter 4,5 var den moden til endnu en omgang.

- Sprinklerdyserne ved forlygterne bliver jævnligt utætte p.g.a. en dårlig
kontraventil. Da de sidder lavere end beholderen løber de bare indtil
beholderen er tom. Udskiftning kræver at forreste kofanger afmonteres. Tager
ca. 1/2 time. Værkstedet udbedrede på min 3 gange uden beregning.

Andre ting:
- Service og reservedele ligger i den høje ende (ved Renault).
- Det er svært at skaffe uoriginale dele, men ikke umuligt.

- Tandrem skal skiftes for hver 120.000 km eller hvert 4. år. I mit tilfælde
kostede det 6.500 inkl. vandpumpe som de normalt skifter samtidig med. Men
på en '00 bør den være skiftet?

- Bilen er totalt uegnet til at trække campingvogn med. Den må kun trække
975 kg og kan ikke vejes nævneværdigt op da Renault har fastsat max.
vogntogsvægt til 2650 kg.

- Sæderne er i forvejen bløde og det bliver IKKE bedre med alderen.

- Efter 4,5 år kørte bilen stadig med oprindelige kobling, støddæmpere,
udstødning, hjulophæng m.m. Det er vist ikke så dårligt? Det forklarer måske
også at visse reservedele koster over gennemsnittet?

- De fleste af de brugttests i kan finde i blade m.m. tager udgangspunkt i
modellen før faceliftet i 99 hvor stc. kom. Min oplevelse er at de
faceliftede modeller havde en væsentligt højere kvalitet. Derfor yder
diverse tests i blade heller ikke Meganen fuld retfærdighed. Bl.a. er
bremserne kraftigt forbedrede på den faceliftede model. Min nuværende bil,
en Octavia, bremser dårligere end Meganen.

Hvis I har specifikke spørgsmål til bilen skal I være velkomne til at skrive
på mail. (Fjern SLET).

Vh. Claus

Fra : Mette og René

Dato : 16-04-05 15:34

jeg takker for alle de gode svar indtil videre, vil lade det gå videre, og
vil da også fortælle deres nye bil evt er lavet i tyrkiet*g*

René

Fra : KASO

Dato : 16-04-05 18:15

> [...]
af
> evt. fejl på sådan en?, kender ikke selv til bilen, men vil gerne hjælpe

Du har allerede fået en række tåbelige svar fra folk, der aldrig har ejet en
Renault. Nu får du så mine erfaringer:

1. Renault Mégane Scénic 1.6 8V : 1997- 2001, 80.000km, Fejl v. vindafviser
på forreste soltag v. levering. Rettet under garanti. Ingen fejl iøvrigt.
14-15 km/l

2. Renault Mégane Coupé 1.6 16V 1999 - ? : 90.000km (indtil videre), fejl v.
alle 4 elruder, tændspoler skiftet under garanti (samme fejl fandtes på
samtidige VW og Opel - formentlig samme underleverandør). Ekstra Pava på
Renaults regning (tilbagekaldelse), skift af vacuumslange (ligeledes
tilbagekaldelse - gratis). Ny udstødning v. 5 ½ år, tandrem v. 4år, 15-17
km/l

3.Renault Mégane Scénic 1.6 16V, 2001-2005: 80.000km, 14-15 km/l,
skævbremsning v. syn klaret med smøring, ingen fejl iøvrigt. Solgt - men
ikke afleveret, da den skal byttes til Grand Scénic 1.9dCi, som er bestilt.

1.6 16V motoren er omdrejningsvillig, trækker fra 1.700 omdr. og ganske
nøjsom.

Rust ikke konstateret på nogen af ovenstående.

Som det fremgår af ovenstående, er der ikke noget at frygte - bilerne har
hverken flere eller færre fejl end gennemsnittet, de kører godt og
behageligt og med beskedent forbrug. Sikkerheden er blandt de bedste (på
fremstillingstidspunktet) - se www.euroncap.com