Oliemængde
Fra : Aragorn25

Dato : 14-04-05 21:05

Lige meget hvilken bil jeg har købt har der altid været ALT formeget olie i
motoren.

Det er typisk 1cm højere end MAX på måleren. Far sagde engang at det ikke
var godt for motoren, da den blev præsset på min, dengang gode gamle Manta
2.0GSI.

Men har tingne ændret sig nu?

mvch
Dennis

Fra : Henrik B.

Dato : 14-04-05 21:57

"Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> var godt for motoren, da den blev præsset på min, dengang gode gamle Manta

Nope.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Kim Kristensen

Dato : 14-04-05 22:24

> [...]
> var godt for motoren, da den blev præsset på min, dengang gode gamle Manta

Nogle motorer skal måles inden for et par minutter efter de er stoppet,
måler du på de motorer efter de har stået længere tid er niveauet steget.
Men om det drejer sig om en hel cm skal jeg ikke kunne sige, det lyder af
meget.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-04-05 06:50

"Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Lige meget hvilken bil jeg har købt har der altid været ALT formeget olie
> i motoren.

Købt hvor,hvordan?. Det lyder som om nogen har givet den, "den sidste olie"-
checket oliestanden for hurtigt efter standsning, og bare hældt på hvad de
nu har haft. Man skal lige vente 10-15 min, så det kan nå at løbe ned, og så
hælde 0.25 l. på af gangen. Der er typ. 1 l. i mellem min. og max. på
pinden.

> Det er typisk 1cm højere end MAX på måleren.

Alt over max. er unødvendigt, spild, og bliver hurtigt brændt af, via
krumtapudluftningen, så det er der ikke længe. I dag ødelægger det
katalysatoren, den bryder sig ikke om olie i større mængder, så lad være med
at overfylde!!. 1 cm. lyder VILDT for meget, så vildt at jeg har tappet
mindre af.

Fra : Henrik B.

Dato : 15-04-05 09:54

> [...]
> katalysatoren, den bryder sig ikke om olie i større mængder, så lad være
> med at overfylde!!. 1 cm. lyder VILDT for meget, så vildt at jeg har

De fleste moderne olier er lavet, så de ikke skader KAT'en.

Oliebrændere er til opvarmning!