Hvor stor en anhænger må man køre m
Fra : Anders Christensen

Dato : 14-04-05 19:08

Ja, som subjekt antyder vil jeg gerne vide hvor stor en trailer/anhænger
man må køre med på alm B kørekort?
Så vidt jeg husker er det 750 kg maksimal totalvægt, men tager jeg fejl?

Jeg ved at reglerne er blevet ændret for ikke alt for længe siden.

På forhånd tak.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Leonard

Dato : 14-04-05 19:29

Anders Christensen <vladimirr@vladimirr.dk> wrote:

>Ja, som subjekt antyder vil jeg gerne vide hvor stor en trailer/anhænger
>man må køre med på alm B kørekort?

Det er ikke bare sådan lige at svare på, da det kommer anpå hvad bilen
vejer og må trække.
Det nemmeste er at bruge en udregner, fx:
http://sikkertrafik.dk/164b3e80

>Så vidt jeg husker er det 750 kg maksimal totalvægt, men tager jeg fejl?

Ja, den må du altid køre med. (Hvis bilen må).

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Henrik B.

Dato : 14-04-05 20:08

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, som subjekt antyder vil jeg gerne vide hvor stor en trailer/anhænger
> man må køre med på alm B kørekort?
> Så vidt jeg husker er det 750 kg maksimal totalvægt, men tager jeg fejl?

Du må trække det som bilen må trække - dog MAKS. bilens egenvægt + 50 kg.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Leonard

Dato : 14-04-05 20:27

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Du må trække det som bilen må trække - dog MAKS. bilens egenvægt + 50 kg.

Det er nu ikke den hele sandhed.
Men for ikke at starte forfra, så læs lige denne tråd fra d. 2. april:
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&threadm=gqst4116peeu25f5far576rrchfoj8dtau%404ax.com&rnum=9&prev=/groups%3Fq%3Dleonard%2BB/E%26hl%3Dda%26lr%3D%26group%3Ddk.fritid.bil%26selm%3Dgqst4116peeu25f5far576rrchfoj8dtau%25404ax.com%26rnum%3D9

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-04-05 21:10

Henrik B. wrote:
> Du må trække det som bilen må trække - dog MAKS. bilens egenvægt + 50
> kg.

Ikke altid korrekt.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr, dæk, fælge samt alarmer o. lign

Fra : Rander

Dato : 15-04-05 02:01

Thu, 14 Apr 2005 21:07:38 +0200 brugte Henrik B. 14 linier på at fortælle
dette til dk.fritid.bil:

>Du må trække det som bilen må trække - dog MAKS. bilens egenvægt + 50 kg.

-men kun hvis den samlede TILLADTE totalvægt ikke overstiger 3.500 kg...

Næh, det er ikke så ligetil - så hellere kigge på nogle af de links de
andre poster...

http://rander.dk (temporarily down!)

Mishandlede lig er begyndt at vaske op på Øst-Timors strand. (Radioavisen)

Fra : blue

Dato : 15-04-05 05:00

"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse

> -men kun hvis den samlede TILLADTE totalvægt ikke overstiger 3.500 kg...

Damn - jeg undrer mig over, at I bliver ved med at komme med disse
ubrugelige indlæg og halve sandheder, når det drejer sig om B/E-kørekort...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-04-05 06:35

Rander wrote:
> -men kun hvis den samlede TILLADTE totalvægt ikke overstiger 3.500
> kg...

Desværre ikke helt korrekt...

> Næh, det er ikke så ligetil - så hellere kigge på nogle af de links de
> andre poster...

Ja, godt råd...

Fra : anders majland

Dato : 15-04-05 12:53

> Desværre ikke helt korrekt...

Hvor er jeg glad for mit 'E' - så behøver jeg kun sikre mig at bilen må
trække det jeg spænder efter Hvis ikke andet så fik jeg da lidt ud af at
være værnpligtig i 10 måneder, omend jeg hellere selv ville have betalt en
køreskole og været "fri"

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 15-04-05 20:59

On Fri, 15 Apr 2005 07:35:08 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Desværre ikke helt korrekt...

4250 Kilo så ;)
Flemming Jacobsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-04-05 08:07

Thunderbird [7100] wrote:

> 4250 Kilo så ;)

Niks.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 16-04-05 20:15

On Sat, 16 Apr 2005 09:06:55 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Niks.

Troede bare at man altid måtte kører med en 750 kilos trailer uanset
hvor meget bilen vejede.
Flemming Jacobsen

Fra : Anders Christensen

Dato : 16-04-05 20:27

Thunderbird [7100] wrote:

> Troede bare at man altid måtte kører med en 750 kilos trailer uanset
> hvor meget bilen vejede.

4250 kg kræver C kørekort

Fra : Leonard

Dato : 16-04-05 20:31

Anders Christensen <vladimirr@vladimirr.dk> wrote:

>4250 kg kræver C kørekort

Ikke nødvendigvis, med den helt rigtige kombination af bil og trailer
kan det klares med et B, i mange andre tilfælde med et B/E.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-04-05 08:47

Leonard wrote:

> Ikke nødvendigvis, med den helt rigtige kombination af bil og trailer
> kan det klares med et B, i mange andre tilfælde med et B/E.

Nemlig ja..

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-04-05 21:02

Thunderbird [7100] wrote:
> Troede bare at man altid måtte kører med en 750 kilos trailer uanset
> hvor meget bilen vejede.

Det må man også, hvis bilen må trække det... Og de 750 kg er traileren
totalvægt...