Viskergummi
Fra : Søren Fisker

Dato : 14-04-05 14:46

Hej
Jeg skal have nye frontrudeviskere på min bil (Passat 1,9 TDI, 2000. Er lidt
irretteret over at man skal købe hele molevitten, og ikke kan nøjes med at
købe nyt viskergummi og montere på de nuværende holdere.
Er der nogen, der ved om man et eller andet sted ude i samfundet kan købe
nyt viskergumme?
Søren

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-04-05 15:20

On Thu, 14 Apr 2005 15:45:31 +0200, "Søren Fisker" <vejlo@esenet.dk>
wrote:

> [...]
>købe nyt viskergummi og montere på de nuværende holdere.
>Er der nogen, der ved om man et eller andet sted ude i samfundet kan købe

Det kan du godt, men jeg kan fortælle dig, at det er et pillearbejde
på linie med at pille fjordrejer, at sætte dem på.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-04-05 15:47

Folmer Rasmussen - folmer@rasmussen.mail.dk
6uus51dni3vkd1tpt658uh4kbt8464ktii@4ax.com
skrev følgende:

> Det kan du godt, men jeg kan fortælle dig, at det er et pillearbejde
> på linie med at pille fjordrejer, at sætte dem på.

Jeg har lige skiftet gummi på min dyt.. Det gik nu rimelig smertefrit. :)

Jeg købte et sæt billige viskere hos thansen, pillede gummiet derfra, og
monterede det på mine hundedyre valeoviskere.

--
Martin Petersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-04-05 16:09

Martin Petersen skriver:

> Jeg købte et sæt billige viskere hos thansen, pillede gummiet derfra, og
> monterede det på mine hundedyre valeoviskere.

Hvorfor skiftede du ikke bare hele viskeren ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Søren Fisker

Dato : 14-04-05 17:35

> Martin Petersen skriver:

> Hvorfor skiftede du ikke bare hele viskeren ?

Fordi jeg synes det er altfor dyrt, viskerholderen (eller hvad det hedder)
kan sagtens holde til 2 gange nyt viskergummi.
Søren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-04-05 21:39

"Søren Fisker" skriver:

> Fordi jeg synes det er altfor dyrt, viskerholderen (eller hvad det hedder)
> kan sagtens holde til 2 gange nyt viskergummi.

Jo, det var nu mere Martins kommentar med at købe kompette viskere og så
kun skifte gummiet jeg var ude efter.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-04-05 08:47

> Jo, det var nu mere Martins kommentar med at købe kompette viskere og så
> kun skifte gummiet jeg var ude efter.

Jeg har også lavet stuntet, med Bosch viskere + gummi fra billige
Aldi-viskere til 29.95-. Det som berettiger mere-prisen, er den bedre
"mekanik", og evt. en spoiler, så viskerbladet ligger ordentligt an mod
ruden. Jeg prøvede først Aldi-viskerne alene, det var noget hø- støj&larm +
viskede ikke foroven og neden, der var kun et "skydeskår" midt på :(. Her
får jeg alt-i-en, en visker som "køre" godt, og ikke river i muldvarpen :)).
Hvis man ikke har ti tommelfingre, og ser efter hvordan det er "sat sammen",
tager det vel 15-20 min., så det giver en rimelig "timeløn" :).

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 16-04-05 23:39

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> Jeg har også lavet stuntet, med Bosch viskere + gummi fra billige
> Aldi-viskere til 29.95-. Det som berettiger mere-prisen, er den bedre
> "mekanik", og evt. en spoiler, så viskerbladet ligger ordentligt an mod

Så der er ikke forskel på gummi'et?
Jeg købte to Alaska viskere i Fakta, for tyve kroner stk. tror jeg, og de
havde da ellers spoiler nok skal jeg love for, men de viskede da stadig
elændigt.
Bosch har jeg også prøvet (twin et eller andet smart), og selv om prisen er
urimelig visker de stadig næsten lige så ringe som Alaska.

Men du hører måske til dem der mener at gummi er gummi? Har da også set
firmaer der sælger billige koreaner dæk, med forklaringen at de har samme
mønster som nogen langt dyrre kvalitets dæk...
Der er sgu meget mere i et godt dæk end mønsteret.

/Morten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-04-05 08:02

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjernes.mikro.dk> skrev i en meddelelse

> Men du hører måske til dem der mener at gummi er gummi? Har da også set
> firmaer der sælger billige koreaner dæk,

Hov-hov knapt så aggressiv om jeg må bede!!. Har jeg fornærmet dig, ved at
oplyse jeg med held har krydset gummiet fra billig-viskere m. mekanikken fra
dyre. Har du prøvet at flytte gummiet fra Alaska-viskerne over på nogen som
virkede da de var nye?, jeg fandt ud af det ligger i spændstigheden i de
fjedre som spænder bladet ud- om den følger ruden godt nok, samtidig med
gummiet "får lov" til at vende, når viskeren skifter retning. Som andre har
skrevet, betyder spoileren først noget ved høj hast., den alene gør ikke en
dårlig visker god.
Men du er nok typen som tror fuldt&fast på at bare du betaler nok, får du en
vare som er "state of art", uden at være nøgtern og analysere hvorfor den er
god, eller om andre laver tilsvarende for færre penge. Så du betaler ofte
for glitter&"varm luft" ;).

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 11:15

> [...]
> oplyse jeg med held har krydset gummiet fra billig-viskere m. mekanikken
> fra dyre. Har du prøvet at flytte gummiet fra Alaska-viskerne over på

Undskyld, det var ikke meningen at fornærme.

Nej jeg er ikke fornærmet, og nej jeg har ikke prøvet at flytte gummi fra
Alaska viskerne, med 60kr for en Valeo er det næppe besværet værd IMHO.

> [...]
>at vende, når viskeren skifter retning. Som andre har skrevet, betyder
>spoileren først noget ved høj hast., den alene gør ikke en dårlig visker

Flytter du så også fjederen (ståltråden i siden af gummiet) med over?
Med hensyn til om gummiet vender, er det også meget et justerings spørgsmål.

> [...]
> den er god, eller om andre laver tilsvarende for færre penge. Så du
> betaler ofte for glitter&"varm luft" ;).

Citat fra min tidligere post:
"Bosch har jeg også prøvet (twin et eller andet smart), og selv om prisen er
urimelig visker de stadig næsten lige så ringe som Alaska."

Så nej jeg må skuffe dig, jeg køber kun dyrt makværk én gang ;)
(billigt skrammel der i mod, kan jeg godt blive fristet til et par gange) ;)

De bedste viskere jeg havde prøvet, inden jeg prøvede, Valeo var GM's
orginale, men jeg var for nærrig til at betale GM for orginalviskerne, da
jeg tænkte "jeg må kunne finde OEM fabrikanten", og det er altså lykkedes,
Valeo var svaret :)

Ps. jeg ved ikke med sikkerhed at det er Valeo der laver gummi til GM, men
kvaliteten er efter min bedste overbevisning den samme.

/Morten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-04-05 12:24

> Flytter du så også fjederen (ståltråden i siden af gummiet) med over?

Nej kun gummiet, resten var fra det dyre org. sæt. De havde nu virket fint,
selv om der var Bosch-logo på ;).

> Med hensyn til om gummiet vender, er det også meget et justerings
> spørgsmål.

Nogen gange skal man vride armen med en svenknøgle, ja.

> Så nej jeg må skuffe dig, jeg køber kun dyrt makværk én gang ;)
> (billigt skrammel der i mod, kan jeg godt blive fristet til et par gange)
> ;)

Ok, så er vi ens :).

>jeg var for nærrig til at betale GM for orginalviskerne, da

> Ps. jeg ved ikke med sikkerhed at det er Valeo der laver gummi til GM, men
> kvaliteten er efter min bedste overbevisning den samme.

Kend ikke V. før nu, men de skal prøves. Ha' en go' dag :).

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-04-05 22:43

> Nej kun gummiet, resten var fra det dyre org. sæt. De havde nu virket
> fint, selv om der var Bosch-logo på ;).

OK. Måske jeg bare var uheldig så. Min svigerfar er ihvertefald også glad
for Bosch (eneste han har prøvet dog ;), men de koster jo 1½ gang Valeo.

> Nogen gange skal man vride armen med en svenknøgle, ja.

Ja eller evt. lige vippe armen ud, dreje viskeren 90grader og vride med
håndkraft

> Ok, så er vi ens :).

:)

> Kend ikke V. før nu, men de skal prøves. Ha' en go' dag :).

Prøv det, prøv det, jeg kan varmt anbefale. I lige måde :)

/Morten

Fra : Claus Petersen

Dato : 14-04-05 17:28

Du kan købe Valeo viskerblade ved Høyer Autodele til yderst rimelige priser.
Det er som bekendt Valeo der laver de orginale, dem ved Hoyer er blot til
halv pris.
Man kan også købe Valeo viskere ved Dansk Autoglas under navnet SWF (der
står Valeo med småt bagpå).

Tag nu foret op - nærigpind :)
Viskerblade er sikkerhedsudstyr.

> Jeg har lige skiftet gummi på min dyt.. Det gik nu rimelig smertefrit. :)
>
> Jeg købte et sæt billige viskere hos thansen, pillede gummiet derfra, og
> monterede det på mine hundedyre valeoviskere.

Er det ikke lidt som at gå over åen efter vand, en Valeo visker bliver da
til noget lort når du sætter det der THansen bakkelit gummi på.

--
Claus
Nu med ny Golf TDI - med aero viskerblade.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 14-04-05 18:10

"Søren Fisker" <vejlo@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> købe nyt viskergummi og montere på de nuværende holdere.
> Er der nogen, der ved om man et eller andet sted ude i samfundet kan købe

Jeg plejer at købe nyt gummi til min Golfs forrudeviskere hos SMC på
Grenåvej i Århus.

Det er nemt at skifte og jeg sparer 80-100 dkk hver gang :)

Mvh
Claus

Fra : phk

Dato : 15-04-05 18:41

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg plejer at købe nyt gummi til min Golfs forrudeviskere hos SMC på
> Grenåvej i Århus.

> Det er nemt at skifte og jeg sparer 80-100 dkk hver gang :)

Bare vent til du frekventerer værkstedet - det er dér de tjener kassen på
kunderne (som kun kommer der én gang af samme grund).

--
Per, Esbjerg

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 15-04-05 20:06

> "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Bare vent til du frekventerer værkstedet - det er dér de tjener kassen på
> kunderne (som kun kommer der én gang af samme grund).

Rolig nu Per. Det eneste VW værksetd der får lov at skrue i min bil er VW i
Skanderborg. At de for lov skyldes personalet og specielt værkføreren som
altid har tid og vilje til at hjælpe kunderne med at lokalisere mislyde etc.
Af samme grund skal de have lov at skrue (og de gør det faktisk også
ordentligt).
Langt det meste foretager jeg selv og skal der gang i de lidt større
operationer så har jeg et godt værksted i Silkeborg (Hoffmann Automobiler -
Autoriseret Iveco-værksted i øvrigt) hvor man udover kompetente mekanikere
(der ikke bare kan skifte sliddele) også har en fin forståelse af at kunder
skal behandles godt, for at man kan kan have glæde af dem gennem længere
tid.

Så SMC på Grenåvej.... Nope... jeg køber faktisk kun ganske få dele derude
bl.a. viskergummi, der mange andre steder slet ikke er i sortimentet.

Mvh
Claus

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 15-04-05 22:21

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> wrote in message

> Jeg plejer at købe nyt gummi til min Golfs forrudeviskere hos SMC på
> Grenåvej i Århus.
>
> Det er nemt at skifte og jeg sparer 80-100 dkk hver gang :)

Hvis du sparer 80-100 kr. vil jeg slet ikke vide hvad normal prisen for
bladene er.

To Valeo viskere hos Hoyer ligger vel på 120 kr (?), så det skal godt nok
være noget billigt gummi hvis du skal sparer 80-100 kr.

/Morten

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 15-04-05 23:11

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjern.image.dk> skrev i en meddelelse
> "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> wrote in message

> Hvis du sparer 80-100 kr. vil jeg slet ikke vide hvad normal prisen for
> bladene er.

Nåh!

> To Valeo viskere hos Hoyer ligger vel på 120 kr (?), så det skal godt nok
> være noget billigt gummi hvis du skal sparer 80-100 kr.

Jeg ved godt at du ikke vil vide det, men jeg checkede nu alligevel!

43 dkk plus moms pr. stykke gummi - Altså 107,50 dkk for to stk.friske
viskergummi

193,75 dkk for to helt nye viskere.

Og jo... jeg har prøvet viskere fra alle mulige og umulige leverandører -
Faktisk har jeg to Valero'er på lige nu og de ryger af samtidig med
vinterdækkene.

Spoileren på Valero'en er en joke. Det virker simpelthen ikke og i øvrigt
har de en tendens til at pibe hvis ruden ikke er meget våd. Skrammel!!!!!

Den slags problemer er der ingen af på de viskere man kan købe hos VW og
selve bøjlen er så solid at de friske blade jeg netop har sat på dem, er det
4. sæt i deres levetid.

Mvh
Claus

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 16-04-05 01:48

> [...]
>
> Jeg ved godt at du ikke vil vide det, men jeg checkede nu alligevel!
>
> 43 dkk plus moms pr. stykke gummi - Altså 107,50 dkk for to stk.friske

Jo lidt ville jeg nok gerne vide det aligevel ;)

Tja det er så 12,5 kr sparet iforhold til Valeo (ja jeg forstår du ikke kan
lide dem).
Er man glad nok for Valeo er det næppe besværet værd.

> Og jo... jeg har prøvet viskere fra alle mulige og umulige leverandører -
> Faktisk har jeg to Valero'er på lige nu og de ryger af samtidig med
> vinterdækkene.

Tja hvem laver så blade til VW? De gør det helt sikkert ikke selv!
Alaska? Helt sikkert ikke!
Bosch? Næppe, det er da det værste bras jeg endnu har prøvet, og dyrt
tilmed.

Claus Petersen skriver:
"Det er som bekendt Valeo der laver de orginale, dem ved Hoyer er blot til
halv pris."
Hvor han har det fra skal jeg ikke kunne sige, men jeg vil påstå at de
Valeo'er jeg har prøvet passer meget godt i kvalitet med GM's orginale.

> Spoileren på Valero'en er en joke. Det virker simpelthen ikke og i øvrigt
> har de en tendens til at pibe hvis ruden ikke er meget våd. Skrammel!!!!!

Spoileren? Sådan tror jeg ikke jeg har, og jeg savner den sgu heller ikke.
Hvad skulle den gøre godt for?
(siger ikke at den ikke har en funktion, kunne bare godt tænke mig at vide
hvilken og hvordan)

> Den slags problemer er der ingen af på de viskere man kan købe hos VW og
> selve bøjlen er så solid at de friske blade jeg netop har sat på dem, er
> det
> 4. sæt i deres levetid.

Så der er en væsentlig forskel på bøjlen på Valeo'erne og VW orginale?

Jeg opdagede dog lige at bladet har løsnet sig på Corsa'ens bagvisker, og
måske vil jeg lave trikket der, da det er en special visker, der passer
sammen med resten af armen.

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 09:30

> [...]
> Hvor han har det fra skal jeg ikke kunne sige, men jeg vil påstå at de
> Valeo'er jeg har prøvet passer meget godt i kvalitet med GM's orginale.

Det er såmænd bare at kigge på de orginale VW - der står Valeo på dem.
Og har man en Valeo i hånden er man heller ikke tvivl - de er 100 % ens selv
slidindikatoren er ens.
VW/Audi har kørt med Valeo de sidste 8-10 år, før det var det vist Bosch.

Næh du så er din visker vist slidt.
Jeg har aldrig oplevet hylende/hoppende blade med Valeo, når de slides
begynder de at trække streger, thats it.
Og det passer meget godt med at slidindikatoren viser at de skal skiftes.

> [...]
> Hvad skulle den gøre godt for?
> (siger ikke at den ikke har en funktion, kunne bare godt tænke mig at vide

Spoileren holder viskerbladet i føresiden tæt til ruden når der køres
stærkt, der er ingen i passagersiden for ikke at belaste viskermotoren for
meget når der køres rigtigt stærkt.

> Så der er en væsentlig forskel på bøjlen på Valeo'erne og VW orginale?

Hvis nu de orginale er Valeo - hvordan kan der så være forskel?

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI - der iøvrigt kører med Aero viskere.
http://vwfanatic.dk

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 16-04-05 23:05

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> selv slidindikatoren er ens.
> VW/Audi har kørt med Valeo de sidste 8-10 år, før det var det vist Bosch.

Ja det havde jeg nok også lidt på fornemmelsen, men nu ejer jeg jo ikke en
VW, så jeg kunne ikke sige det.

> [...]
> begynder de at trække streger, thats it.
> Og det passer meget godt med at slidindikatoren viser at de skal skiftes.

Ja det ville jeg nok også sig, men nu har jeg aldrig kørt et Valeo blad
ordentligt ned, dem der sad på Pug'en da jeg købte den (for et år siden) var
allerede gule den gang, og de visker stadig fint efter min mening.
Jeg gider ikke gå efter en lille plet der bliver solafbleget, ens egen
vurdering burde vel kunne gøre det.

> Spoileren holder viskerbladet i føresiden tæt til ruden når der køres
> stærkt, der er ingen i passagersiden for ikke at belaste viskermotoren for
> meget når der køres rigtigt stærkt.

Tja jeg tror ikke der er spoiler på dem der sidder på Vectra'en, og jeg har
som sagt heller ikke savnet den, og jeg kører ellers en del på motorvej.

> Hvis nu de orginale er Valeo - hvordan kan der så være forskel?

Tja.... tro kan flytte bjerge?

> /Claus
>
> Nu med ny Golf TDI - der iøvrigt kører med Aero viskere.

Aero? Hvad er det? Er det godt/dyrt?

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 18:59

> [...]
> var allerede gule den gang, og de visker stadig fint efter min mening.
> Jeg gider ikke gå efter en lille plet der bliver solafbleget, ens egen

Helt enig, jeg har bare konstateret at når den er/ved at være gul passer det
meget godt at med at de første striber begynder at dukke op.
Derfor er der stadig mange kilomter (hen over ruden) tilbage inden den
bliver direkte dårlig, jeg har aldrig kørt dem så langt ud at de begynder at
hoppe.

> Aero? Hvad er det? Er det godt/dyrt?

Indtil videre virker det meget godt, og når engang de skal skiftes er det
garanteret p....dyrt, men sådan kort fortalt er der bare en viskerarm og så
et langt tykt viskergummi, hvor fjederen ligger inden i selv gummiet, altså
ikke noget "stativ"

Se billeder i dk.binær.motor: Aero viskerblade til Volkswagen

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-05 20:03

Claus Petersen skriver:

> [...]
> et langt tykt viskergummi, hvor fjederen ligger inden i selv gummiet, altså

Er viskergummiet ikke løst på undersiden, så man kan skyde nyt ind, i
stedet for at skifte hele gummidimsen ?

For øvrigt, skal man skifte viskere på en Golf V, slår man tænding til,
fra igen, og inden for 10 sekunder giver man viskerarmen (altså
betjeningsarmen ved ratet) et tryk nedad, så kører viskerne op i lodret
position og man kan skifte gummiet.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 19-04-05 20:31

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message

> [...]
> fra igen, og inden for 10 sekunder giver man viskerarmen (altså
> betjeningsarmen ved ratet) et tryk nedad, så kører viskerne op i lodret

Smart!

Jeg har ladet mig fortælle af en bekendt der er VW mekaniker, at skal man
skifte dem på en Phanteon, skal der computer til for at køre viskerne op.
Desuden var der vist kun en 2-3 værksteder i DK der var godtkendt til at
lave egentlig service på den, resten måtte stortset kun skifte viskerblade.

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-05 20:32

Morten Vinding Svendsen skriver:

> [...]
> lave egentlig service på den, resten måtte stortset kun skifte viskerblade.

SYGT !

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 19-04-05 20:43

> SYGT !

Ja det må man sige, men VW vil jo gerne presse den op i über über klassen,
næsten op til RR og venner.

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-05 21:06

Morten Vinding Svendsen skriver:

> Ja det må man sige, men VW vil jo gerne presse den op i über über klassen,
> næsten op til RR og venner.

Der har de vel biler i forvejen ?

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 19-04-05 20:28

> [...]
> Derfor er der stadig mange kilomter (hen over ruden) tilbage inden den
> bliver direkte dårlig, jeg har aldrig kørt dem så langt ud at de begynder

Tjo jeg syntes nu ikke der er den store forskel mellem de to biler jeg har,
en med helt nye og en med gamle...

Men jeg er jo heller ike så godt vandt, jeg har jo brugt Alaska og Bosch ;)

> [...]
> altså ikke noget "stativ"
>
> Se billeder i dk.binær.motor: Aero viskerblade til Volkswagen

Ahh dem! Så kender jeg dem godt, eller rettere jeg har godt lagt mærke til
at de nye VW'er har dem.
Ser fancye ud, men hvis de kostede væsentligt mere end Valeo ville jeg nok
bare smide en alm. på ;)

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-05 20:33

Morten Vinding Svendsen skriver:

> Ser fancye ud, men hvis de kostede væsentligt mere end Valeo ville jeg nok
> bare smide en alm. på ;)

Du får nok problemer med at få et sæt traditionelle til at passe på
viskerarmen.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 19-04-05 20:42

> Du får nok problemer med at få et sæt traditionelle til at passe på
> viskerarmen.

Bawa, er det ikke en traditionel visker arm?

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-04-05 21:07

Morten Vinding Svendsen skriver:

> Bawa, er det ikke en traditionel visker arm?

Nope, den ligger langt tættere ind mod ruden, og så forsvinder den halvt
ind under motorhjælmen, derfor skal armen op i lodret for at kunne
skifte blade.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 16-04-05 23:16

> Det er såmænd bare at kigge på de orginale VW - der står Valeo på dem.

Ikke på mine. De er i øvrig identiske med dem som sad på bilen da jeg i sin
tid købte den (fra ny).

> Og har man en Valeo i hånden er man heller ikke tvivl - de er 100 % ens
selv
> slidindikatoren er ens.

Slidindikatoren! Du mener den lille sorte prik der langsomt bliver gul?

På de originale fra VW har jeg endnu ikke set nogen slidindikator.

Skrammel!!!!!

> Næh du så er din visker vist slidt.

Næppe. De blev sat på samtidig med en helt ny forrude som fra start blev
renset med Sonax rudepolish - akkurat som jeg altid gør ved skift til nye
viskere - og de har fra start været noget hø!

> Jeg har aldrig oplevet hylende/hoppende blade med Valeo, når de slides
> begynder de at trække streger, thats it.

Der er ikke en éneste streg endnu fra disse Valeoblade. Til gengæld er
slidindikatorerne helt gule. Det skyldes jo nok at de har været monteret et
halvt år, hvor bilen har været parkeret udenfor, men er blevet kørt meget
lidt.

Så slidindikatoren er ikke en slidindikator for viskergummiet. Det er en
indikator for hvor meget vand selve slidindikatoren har været udsat for. I
mine øjne et påfund som allerhøjest har den virkning at der sælges flere
viskere fordi hr og fru Jensen tror at det så må være tid at skifte. I
øvrigt kan jeg tilføje at de eneste viskere som har været monteret et halvt
år eller kortere tid på min bil er dem jeg ikke har været tilfreds med. De
gode fra VW holder meget længere 1-1½ år er ikke usædvanligt (ved
30.000-40.000 km/år).

> Og det passer meget godt med at slidindikatoren viser at de skal skiftes.

Se mine kommentarer til slidindikatorer ovenfor.

> Hvis nu de orginale er Valeo - hvordan kan der så være forskel?

Der er forskel på bøjlen på Valero viskere og dem fra VW. Tydelig forskel
endda. Den fra VW virker meget mere robust og spoileren er i et stykke med
bøjlens metal. På Valeroen er det noget påklipset plastik som i materiale og
udførelse absolut ikke giver indtryk af kvalitet.

Måske Valero ikke må sælge de helt originale under eget navn? Kunne det være
en del af aftalen for at blive leverandør til VW?

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 19:25

> Slidindikatoren! Du mener den lille sorte prik der langsomt bliver gul?
>
> På de originale fra VW har jeg endnu ikke set nogen slidindikator.

?? Det har været på alle orginale VW (Valeo) viskerblade og de har været
monteret på alle ny VW biler siden Golf 4, måske endda før.
Hvilken VW kører du i, LT ?

> Næppe. De blev sat på samtidig med en helt ny forrude som fra start blev
> renset med Sonax rudepolish - akkurat som jeg altid gør ved skift til nye
> viskere - og de har fra start været noget hø!

Du tror ikke det er det der sonax stads der er noget hø, hvad skal det til
for?
Jeg har to biler og har aldrig haft problemer ej heller grund til være
utilfreds med valeo, tværtimod.

> [...]
> år eller kortere tid på min bil er dem jeg ikke har været tilfreds med. De
> gode fra VW holder meget længere 1-1½ år er ikke usædvanligt (ved

Slidindikatoren påvirkes af sollys ikke vand, og selvfølgelig kan den gule
plet ikke mærke om gummiet reelt er slidt.
Men gummis værste fjende er som bekendt sollys, vand er vist direkte
gavnligt.
Jeg kører selv ca. samme antal km om året, og det passer meget godt med at
jeg skifter viskerbladet omkring efteråret, sommmeren er som regel hård ved
dem. Det er jo individuelt hvornår man synes at viskeren er slidt, når ikke
viskeren er fjerne alt vand 100 % i syns feltet så gider jeg ikke længere at
se på det, så jeg skifter måske tidligere end de fleste. Jeg betragter det
som sikkerhedsudstyr. Andre kører troligt videre indtil at gummiet hopper op
over ruden. Nogen synes at et Krogslund viskerblad der trække streger fra
starten er helt fint. Så det er nok et temperament spørgsmål, for mit
vedkommende, på mine biler passer det meget godt.

> Se mine kommentarer til slidindikatorer ovenfor.

Og mine kommentarer står stadig ved magt.

Jeg ved ikke hvilke orginale viskere din forhandler langer over disken, men
alle dem jeg har fået er Valeo, det har stået på dem.
Golf 4, Bora, Polo 6N, Golf 3, Passat 35. Og de er de orginale VW kasser,
jeg er vidende om at der er nogen forhandlere der langer noget Würth noget
over disken på det orginale reservedelsnr. men så står der i sagens natur
ikke VW på kassen.

> [...]
> være
> en del af aftalen for at blive leverandør til VW?

Valeo kan købes som Valeo i blå æsker ved Høyer, og som SWF i gule æsker
(der står stadig Valeo på dem) ved dansk bilglas.

Jeg er helt pas, jeg har ikke de sidste 6-7 år set andet en Valeo i de
orginale kasser, og jeg har endda slæbt temmelig mange viskerblade med hjem
fra tyskland til egen biler, venner og bekendte. Da de er noget billigere
der.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 20-04-05 08:16

> ?? Det har været på alle orginale VW (Valeo) viskerblade og de har været
> monteret på alle ny VW biler siden Golf 4, måske endda før.
> Hvilken VW kører du i, LT ?

Nu er der jo ingen grund til at du bliver flabet! VW Golf 3.

> Du tror ikke det er det der sonax stads der er noget hø, hvad skal det til
> for?

En ny rude er ikke ren. Med Sonax rudepolish bliver den helt ren. Og nej!
Det er ikke noget hø. Det er det eneste, af mere end 10 ruderenseprodukter
jeg har prøvet, som virker ordentligt.

Mvh
Claus

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 16-04-05 23:19

> Bosch? Næppe, det er da det værste bras jeg endnu har prøvet, og dyrt
> tilmed.

Enig Bosch viskere er uden sammenligning noget af det ringeste jeg har
prøvet. Men igen jeg har ikke brugt tid på de billige fra Alaska o.lign.

> "Det er som bekendt Valeo der laver de orginale

Jeg har endnu ikke set det dokumenteret/bevist. Så jeg må vel nøjes med dit
ord for det?

Mvh
Claus