allergi kost
Fra : Bettina Madsen

Dato : 28-05-01 15:12

Hej !
Er der nogen der har kendskab til en kage, hvor der ikke er æg eller mælk i?
Er der evt. nogen der har en opskrift på Rosenkrans brød uden æg og mælk????

Håber der er nogen der kan hjælpe!

Bettina

Fra : Peter Westh

Dato : 28-05-01 16:19

"Bettina Madsen" <bettina@cyberdude.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
i?
> Er der evt. nogen der har en opskrift på Rosenkrans brød uden æg og

Her er en, jeg kan stå inde for:

Lindos kage (for en bog ved navn "Middelhavsdiæten" - i værste amerikanske
helsestil, men med en masse gode opskrifter)

2 1/2 dl (mild) olivenolie
3 dl sukker
5 dl mel
2 tsk bagepulver
en knivspids kanel
en knivspids salt
1 1/2 dl korender eller (til nød) rosiner
Saft og reven skal af 1 appelsin, 1 citron og 1 mandarin
1 spsk cognac eller anden sprut.

Tænd ovnen på 180. Pisk sukker og olie sammen. Bland de tørre ingredienser.
Rør det tørre i olieblandingen skiftevis med saft og skal fra frugterne, ad
3-4 omgange. Hæld dejen i en smurt springform eller (helst) en firkantet
form på ca 20x20 cm. Bag den i en times tid. Køles af på en bagerist.

Kagen falder - når jeg bager den - sammen i midten, men det gør ikke noget,
for den er herligt klæg og sprød, hvinende sød og konfektagtig. Den bør
serveres i små stykker med atærk kaffe eller god the til.

Jeg har en opskrift til derhjemme, som også er vældig god - jeg skal poste
den i aften eller i morgen.

Hvad er Rosenkrans brød?

MVH

Peter

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 29-05-01 07:42

"Bettina Madsen" <bettina@cyberdude.dk> skrev i meddelandet...
> Er der nogen der har kendskab til en kage, hvor der ikke er æg eller
> mælk i?

Her et par kage opskrifter u/æg og mælk...

Banankage:

4 mosede bananer
2 1/2 dl sukker
3 tsk vaniliesukker
2 tsk bagepulver
100 g valnødder
150 g rosiner
3 dl hvedemel
2 tsk kanel
2 tsk kardemomme
vand - så massen er passende drøj

Mos de 4 bananer. Tilsæt de øvrige ingredienser, tilsæt så vand, så
massen bliver drøj, hverken for tynd eller tyk. Massen fyldes i en
passende form, beklædt med bagepapir i stedet for fedtstof. Kagen sættes
i en forvarmet ovn på 220 grader. Bages i 40-50 min. eller til kagen er
bagt (afhængigt af formen)

-oo-

Crazy kage:

3 kop hvedemel
2 kop sukker
4 tsk kakao
1 tsk natron
1 tsk bagepulver
1 tsk salt
2 tsk vanillesukker
2/3 kop soyaolie
2 kop koldt vand
250 g flormelis
lidt stærk kaffe
6 spsk soyamargarine (mælkefri)
2 spsk kakao

1) Bland alt det tørre. Tilsæt olie og vand.
2) Hæld dejen rundt i en smurt form.
3) Bag kagen ved 180° i 45 - 60 min.
4) Afkøl og del i to.
5) Rør margarine og melis sammen, bland kaffe og kakao i.
6) Fyld cremen indeni og ovenpå kagen.
7) Pynt kagen med kagedrys.

-oo-

Sølvkage:

200 g smør/margarine
250 g sukker
250 g mel
2 tsk bagepulver
1 tsk vanille
8 æggehvider (kan købes i små kartonner)
pynt; 25 g hakkede mandler, groft sukker

Smør/margarine røres helt blød og derefter hvid med sukkeret, - mel,
bagepulver og vanille sigtes i og køres med rundt. Tilsidst vendes de
piskede hvider forsigtigt i. Er dejen meget fast, må der røres lidt
æggehvide i, før resten vendes varsomt i dejen.
Bages i godt smurt form ved 160-170° i 1¼-1½ time.
Ægghvidekager virker lidt svampede.

> Er der evt. nogen der har en opskrift på Rosenkrans brød uden æg og
mælk????

Det er vel ikke Rosenbrød / Rosenvandsbrød el. Rosen kage du mener??

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Don't forget the Copenhagen Jazz Festival
5. July - 15. July - 2001
www.cjf.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 29-05-01 11:21

"Bettina Madsen" <bettina@cyberdude.dk> skrev i en meddelelse

Som lovet, her er en opskrift til.

Tahinov Hats

Dette er en mellemøstlig kage med fyld af sukker, kanel og tahin. De minder
nærmest om små kanelsnegle. Hvis du ikke kender tahin er det en pasta lavet
af sesamfrø. Købes på glas eller plastikdåse hos grønthandleren - den man
køber i helsekostbutikker smager helt anderledes, og er iøvrigt langt
dyrere. Sørg for at røre rundt i glasset før du bruger af tahinen, for olien
har det med at lægge sig øverst.

Ligesom den anden opskrift er der absolut intet helseagtigt over disse
kager. De er meget søde og feder frygteligt. Uhm.

Lav en dej af 210 gram mel, 1 dl smagsneutral olie, 10 gram gær, en smule
salt og tilpas meget vand til at dejen hænger sammen (ca 1/2 dl). Lad den
hæve til dobbelt størrelse. Har du travlt, kan du skifte gæren ud med
bagepulver, ca. 2 tsk, hvorved du sparer hævetiden. Det fungerer fint, men
er trods alt ikke helt så godt.

Nu deler du dejen i 6 kugler, som du - en ad gangen - ruller ud i ca 3 mm
tykkelse så de har størrelse som en underkop.

På hver dejcirkel smører du en stor spsk tahin. Derefter fordeler du 1-2
spsk sukker på og drysser med kanel, ca 1/2 tsk pr cirkel. Rul derefter
cirklen sammen til en pølse.

Hver pølse skæres nu over på midten, så du har to pølser på hver ca 6
centimeter. Tag hver stykke og fold dets ender ind over midten, nærmest som
et lille 8-tal. Giv kagen et klem og læg de 12 kager side om side på
bagepapir (fyldet løber lidt ud af kagerne, når de bager)

Bag dem ved 200 grader i ca 40 minutter, og lad dem køle af på en bagerist.

MVH

Peter