Dæk, hvor langt?
Fra : bibob

Dato : 13-04-05 01:16

Min Fabia har netop været til service, og mekanikeren har noteret at
der er 4 mm slidbane foran og 6 mm bagpå (eller også er det omvendt).
Det bringer mig til at spørge: Hvor langt regner man med at køre på et
dæk? Bilen har kørt små 19.000 km, og det synes jeg er for lidt -
eller er det? Dækkene er dem bilen blev leveret med. Jeg ved ikke hvad
de hedder.

Nå, jeg skal nok engang i den nærmeste fremtid have et nyt sæt dæk på
- men hvilke dæk? Pga. den globale opvarming, som alle vi satens
bilister iflg. rygterne er skyld i, regner jeg ikke med at det bliver
vinter mere, så det skal være sommerdæk. Jeg går ret meget op i, at de
skal være støjsvage, men det gør jo heller ikke noget at slidstyrken
er i orden.

bibob

Fra : Brian S Jensen

Dato : 13-04-05 05:59

"bibob" <bibob2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
newsoo51hihua7ot1j6tjnlb1jon7heepi1t@4ax.com...
> [...]
> vinter mere, så det skal være sommerdæk. Jeg går ret meget op i, at de
> skal være støjsvage, men det gør jo heller ikke noget at slidstyrken

Hej

For det første er det rimeligt vigtigt at du finder ud af hvilken type og
fabrikat dækkene er - uden det, er det umiligt at tage stilling til om det
er "for tidligt"

Desuden er dækkene jo langt fra slidt op endnu - 4 og 6mm - de MÅ
jo slides til 1½mm (eller er det 2 - kom pludselig i tvivl ?)

Desuden har ens kørestil jo ligeledes en del at sige

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-04-05 06:29

Brian S Jensen wrote:
> Desuden er dækkene jo langt fra slidt op endnu - 4 og 6mm - de MÅ
> jo slides til 1½mm (eller er det 2 - kom pludselig i tvivl ?)

1,6 mm...

Og tror nok der plejer at være omkring 8 mm på et nyt, så de 2 er næsten
nye, og de 2 andre ½ slidt...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr, dæk, fælge samt alarmer o. lign

Fra : Brian S Jensen

Dato : 13-04-05 06:37

meddelelse news:425cad5c$0$79462$14726298@news.sunsite.dk...

> 1,6 mm...
>
> Og tror nok der plejer at være omkring 8 mm på et nyt, så de 2 er næsten
> nye, og de 2 andre ½ slidt...
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard

Det er rigtigt ja, 1,6mm - det var også tidligt for mig

Men hvis han har kørt 19.000 indtil nu og hvis så kan regne med at han
kun er halvvejs, så havner de jo på omkring 40.000km, hvilket vel
er OK - alt efter dæk fabrikat

På BMW'en (525'er) skiftede jeg dæk sidste sommer - Fulda Carat
"et eller andet" - de havde kørt 50.000km, hvilket er ganske udemærket,
de larmede dog ad H. til i de sidste 5-8000 km

Skal dog siges, at jeg ALDRIG har lavet hjulspin i bilen - ud over på
Rømø's fine sandstrand

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-04-05 07:31

"bibob" <bibob2@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> dæk? Bilen har kørt små 19.000 km, og det synes jeg er for lidt -
> eller er det? Dækkene er dem bilen blev leveret med. Jeg ved ikke hvad

De Michelin der sad på min nuværende bil blev smidt væk da de havde kørt 80
000 - der var stadigvæk i underkanten af 4 mm på dem, men de var efterhånden
blevet lidt hårde i gummiet.
Jeg plejer at skifte rundt på for- og bagdæk hver gang jeg skifter
sommer/vinterdæk, og opnår på den måde at dækkene følges pænt ad rent
slidmæssigt - der er som regel under ½ mm forskel.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : phk

Dato : 13-04-05 10:35

> [...]

> 80
> 000 - der var stadigvæk i underkanten af 4 mm på dem, men de var

Jeg har lige skiftet bagdækkene på min - de kørte 101.000 km. Men brede dæk
kører flere km end smalle dæk, mine var 215 dæk.

--
Per, Esbjerg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-04-05 11:23

On Wed, 13 Apr 2005 11:34:52 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har lige skiftet bagdækkene på min - de kørte 101.000 km. Men brede dæk
>kører flere km end smalle dæk, mine var 215 dæk.

De har siddet på baghjulene hele deres liv, går jeg ud fra?

Hvis ikke, er det et MEGET usædvanligt resultat.

Hvordan kommer du frem til din konklusion om, at der er flere km. i
brede dæk, end i smalle dæk?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-05 07:44

"bibob" <bibob2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

Bilen har kørt små 19.000 km, og det synes jeg er for lidt -

Jeg syntes også det er liiiige lidt nok, plejer at køre >*2, men det afh. af
kørestil etc. etc., og dækdiameteren. Store hjul rotere langsommere, det
giver lidt mindre slid.

| Nå, jeg skal nok engang i den nærmeste fremtid

God ide, 4mm. er minimum i kraftig regn eller SNE , de par uger det er
aktuelt :(. Mine er også på 4mm. og de bliver smidt over skulderen til
efteråret.

have et nyt sæt dæk på
| - men hvilke dæk? Pga. den globale opvarming, som alle vi satens
| bilister iflg. rygterne er skyld i, regner jeg ikke med at det bliver
| vinter mere, så det skal være sommerdæk.

Sommerdæk, skal?. Hvorfor ikke helårs, så køre du lige godt/dårligt hele
året?. Jeg deler din holdning mht. "global opvarmning" ;) + mit behov er så
lille at de faktisk rådner op i samme takt som de slides ned, så der er
ingen "økonomi" i sommer og vinterdæk for mig. Mine bliver sandsynligvis
disse: http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbestellen.pl?typ=D36750&dsco=23

Fra : anders majland

Dato : 13-04-05 07:49

> Sommerdæk, skal?. Hvorfor ikke helårs, så køre du lige godt/dårligt hele
> året?.

Vi havde goodyear vector 5 på den gamle mazda. I test af vinterdæk lå de i
den hæderlige ende, og i fdm's netop offenliggjorte test af sommerdæk falder
de heller ikke igennem. Vi nåede dog kun at køre ~20-25000km på dem inden vi
solgte bilen så jeg skal ikke kunne sige meget om holdbarhed.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-05 09:52

meddelelse

| Vi havde goodyear vector 5 på den gamle mazda.

Daekonline.dk vil kun sælge Vector 2 ??, og de får markant dårligere ratings
end de Vredestein, af økonomiske hensyn vil jeg helst handle der :). En
kollega køre på V., han siger at, i vinter var de ikke dårligere end nogen
af de rigtige vinterdæk, han har prøvet.

Fra : anders majland

Dato : 13-04-05 15:12

> Daekonline.dk vil kun sælge Vector 2 ??

Vi købte hos Center Dæk & Fælge (skive) - de importerer selv og prisen var
meget bedre end hos hjulcentrer / Euromaster.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 13-04-05 12:51

> [...]
> vinter mere, så det skal være sommerdæk. Jeg går ret meget op i, at de
> skal være støjsvage, men det gør jo heller ikke noget at slidstyrken

Når nu du har 2 mm forskel på dækmønsteret, så vil der være god økonomi i at
skifte dækkene rundt, men husk at de må ikke skifte retning. Altså skal
højre baghjul nu op og køre som højre forhjul, forhjulet sakl så tilbage og
sidde på baghjulet, og det samme gør du i venstre side. Jeg vil nok tro det
er forhjulene der er mest slidt, da det er dem der trækker bilen, og ændrer
retningen på bilen. Det giver et lidt større slid end på baghjulene.

For så at give dig et råd med hensyn til næste dækvalg. Tjaa -- jeg kørte
over 50000 km på et sæt Toyo dæk, men jeg kan ikke lige huske hvad de hed.
Jeg var godt tilfreds med dem, men hvor støjsvage de er i forhold til andre
ved jeg ikke rigtig da jeg kun havde det ene sæt at køre på. Jeg kan så
sige, at de var noget mere støjsvage end dem der sad på.

Jesper

Fra : Lars [6710]

Dato : 13-04-05 21:11

Jesper Jacobsen wrote:

> Når nu du har 2 mm forskel på dækmønsteret, så vil der være god økonomi i at
> skifte dækkene rundt, men husk at de må ikke skifte retning.

Husk lige at det er god praksis at have dæk med det bedste mønster
siddende på baghjulene

Jeg tror at 2 mm er for stor en forskel til at jeg ville bytte dem rundt.
Når jeg "roterer" mine dæk er der ca 0,5 mm til forskel. Det svarer til
at de skal roteres for hver 10k km

/Lars

Fra : KNT

Dato : 13-04-05 21:34

> [...]
> Det bringer mig til at spørge: Hvor langt regner man med at køre på et
> dæk? Bilen har kørt små 19.000 km, og det synes jeg er for lidt -

Et sæt dæk bør kunne klare 100.000 km - afhængig af kørestil.
De trækkende hjul måske lidt mindre og de andre lidt mere.

Knud

Fra : John Sahl

Dato : 13-04-05 21:38

KNT wrote:
> Et sæt dæk bør kunne klare 100.000 km - afhængig af kørestil.
> De trækkende hjul måske lidt mindre og de andre lidt mere.

Hvis jeg nogensinde oplever at køre 100.000km på det samme
sæt dæk, så skyder jeg mig selv af kedsomhed.

--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-04-05 21:53

On Wed, 13 Apr 2005 22:38:09 +0200, "John Sahl"
<spamnet@mandezonen.dk> wrote:

>Hvis jeg nogensinde oplever at køre 100.000km på det samme
>sæt dæk, så skyder jeg mig selv af kedsomhed.

>--

Pas nu på!

Hvis det er i en lastbil, behøver du ikke ulejlige dig. Det ordner
vognmanden. *LOL*

Ellers giver jeg dig ret.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 13-04-05 21:55

KLIP

> Pas nu på!
>
> Hvis det er i en lastbil, behøver du ikke ulejlige dig. Det ordner
> vognmanden. *LOL*
>
> Ellers giver jeg dig ret.

Hmmm ... er sådan nogen dæk ikke mørnet op ved -75.000 Km
alligevel...?...

--
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-04-05 22:12

On Wed, 13 Apr 2005 22:55:15 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Hmmm ... er sådan nogen dæk ikke mørnet op ved -75.000 Km
>alligevel...?...

>--

Det fremgår ikke klart af den af dig skrevne tekst, hvilke af dækkene
du mener.

I mit tilfælde vil der ikke være problemer med hverken de store eller
de små dæk.

Lastbilen ruller ca. 100.000 km. på et halvt år. Torino-vibratoren er
ca. 2½ år om det.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-04-05 22:16

Hej!

Folmer Rasmussen wrote:
> Lastbilen ruller ca. 100.000 km. på et halvt år. Torino-vibratoren er
> ca. 2½ år om det.

Hvad dælen er en Torino-vibrator?

--
Mvh, Kim Voss Schrader (som forestiller sig en stor 70'er Ford udformet som en
dildo )

Fra : BJ

Dato : 13-04-05 22:20

KLIP

> Hvad dælen er en Torino-vibrator?
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader (som forestiller sig en stor 70'er Ford udformet
> som en dildo )

Den ku' jeg godt li' at ku' se..;)

--
Bjørn J.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-04-05 22:42

Hej!

BJ wrote:

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
>

> Den ku' jeg godt li' at ku' se..;)

Jow, jow, men det er altså ikke en Ford

http://www.io.com/~rkitover/bm03/penis%20art%20car.JPG

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : BJ

Dato : 13-04-05 22:50

KLIP

> Jow, jow, men det er altså ikke en Ford
>
> http://www.io.com/~rkitover/bm03/penis%20art%20car.JPG

Jøsses, det var li'godt noget af en raket.

--
Bjørn J.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-04-05 22:52

Hej!

BJ wrote:

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> Jøsses, det var li'godt noget af en raket.

Jepper :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-04-05 22:31

On Wed, 13 Apr 2005 23:16:21 +0200, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Hej!

>Hvad dælen er en Torino-vibrator?

>--

Det er en fællesbetegnelse for dieseldrevne automobiler fremstillet i
Torino.

Vi taler om lækkerier som Alfa Romeo, Lancia, Fiat og Iveco.

Desuden skal man ikke se bort fra den kæmpemæssige produktion af
dieselmotorer til andre bilmærker, hvis ejere ikke forsømmer noget
tidspunkt på at rakke ned på Agnelli-familiens produkter.

Nu glemmer du aldrig hvad en Torino-vibrator er - vel?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 13-04-05 22:32

KLIP

> Vi taler om lækkerier som Alfa Romeo, Lancia, Fiat og Iveco.

I guder .... ROTFL.

--
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-04-05 22:46

On Wed, 13 Apr 2005 23:32:05 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>I guder .... ROTFL.

>--

Det der ROTFL, er det noget du har på video? *LOL*

Så vil vi godt liiiige se det online.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 13-04-05 22:51

KLIP

> Det der ROTFL, er det noget du har på video? *LOL*

Da du overtrumfede med Iveco, da blev min skærm sort af kaffe..)

--
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-04-05 08:13

On Wed, 13 Apr 2005 23:51:22 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Da du overtrumfede med Iveco, da blev min skærm sort af kaffe..)

>--

Den var jeg jo ligesom nødt til at have med, da det oprindeligt er den
der er "moderen" til udtrykket. ;)

Jeg er ked af det med kaffen. Spritbaserede drikkevarer skulle efter
sigende være nemmere at rense af, og i tilgift have en rensende
effekt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-04-05 22:41

Hej!

Folmer Rasmussen wrote:

> Det er en fællesbetegnelse for dieseldrevne automobiler fremstillet i
> Torino.
>
> Vi taler om lækkerier som Alfa Romeo, Lancia, Fiat og Iveco.

Okay, så forstår jeg bedre. Eller rettere, ordet for en helt anden betydning :)

> Nu glemmer du aldrig hvad en Torino-vibrator er - vel?

Nope :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : KNT

Dato : 14-04-05 07:01

> Hmmm ... er sådan nogen dæk ikke mørnet op ved -75.000 Km
> alligevel...?...

Måske - hvis du kører 10.000 km om året, men ikke hvis du kører 25.000 eller
derover.

Knud