Kan man selv udskifte tændingslås?
Fra : Lonnie Holmberg

Dato : 12-04-05 21:21

Bilen har været stjålet, tændingslås ødelagt. Ford escort 1,6 årg.1991.

Kan man umidelbart selv udskifte dénne tændingslås, blot så bilen kan
køre, eller skal dér special værktøj til ?
-eller er der andre faldgrupper?

Bilen har kun 1/2 år til næste syn, hvor dén ikke forventes at blive
godkendt, så derfor hører jeg gerne om "billige" løsninger , så jeg dog
kan bruge dén dé få måneder, uden dé helt stor omkostninger.

Er dér nogen som umidelbart kender ca.prisen på dét stykke arbejde,
udført af mekaniker på lovlig vis, hører jeg gerne om dét, da jeg
umidelbart har svært ved finde noget på nettet, udover at jeg jo så skal
indhente tilbud hos div. værksteder.
Venlig hilsen Lonnie

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-04-05 21:43

Hej!

Lonnie Holmberg wrote:

> [...]
>
> Kan man umidelbart selv udskifte dénne tændingslås, blot så bilen kan
> køre, eller skal dér special værktøj til ?

På en Escort Mk. 5 (som jeg formoder din er) er det ret simpelt at pille
tændingslåsen ud. Isæt nøgle og drej (mener det er) to trin. Nu skal du trykke
på en lille rund tap i et hul bag ved tændingslåsen (set fra førerpladsen).
Herefter kan du nemt og elegant fjerne tændingslåsen :)

Du skal selvfølgelig have løsnet plasticskjoldet omkring rattet, men det er ret
nemt med en lille stjerneskruetrækker.

Meld tilbage hvis det volder problemer :) Og selvfølgelig også når det er
lykkedes :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader (som pt. har defekt ratlås og skæv dør i sin Escort '96
pga. indbrudstyve...)

Fra : Lonnie Holmberg

Dato : 12-04-05 21:57

Kim Voss Schrader skriver:

> [...]
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader (som pt. har defekt ratlås og skæv dør i sin Escort '96

Hej Kim... øh...jeg tror ikke at jeg kan stikke nøglen i, for plastik skjoldet er
flået af, og der er noget afbrækket metal-ligende inde i låsen, eller dét som er
tilbage af dén ? "låsen" hænger blot i ledningerne .Ledninger ser intakte ud...
Vh Lonnie

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-04-05 22:26

Hej!

Lonnie Holmberg wrote:

> Hej Kim... øh...jeg tror ikke at jeg kan stikke nøglen i, for plastik skjoldet er
> flået af, og der er noget afbrækket metal-ligende inde i låsen,

Kan det ikke drejes rundt? Det er det forbistret nødt til, for der er så vidt
jeg kan se ikke andre muligheder for at pille låsen ud...

> eller dét som er tilbage af dén ?

Tja, de har voldet den godt og grundigt :(

> "låsen" hænger blot i ledningerne .Ledninger ser intakte ud...

Nu er jeg så ikke helt med. Låsen (dvs. låsecylinderen) er rent mekanisk - ingen
ledninger hér. Taler du om bundstykket istedet? Det sidder monteret i venstre
side af ratstammen og er den "mekanik" du drejer rundt på når du bruger nøglen.

Bundstykket burde være lige til at sætte på igen...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Lonnie Holmberg

Dato : 12-04-05 22:53

Hej ...ok.. dét må jeg kigge lidt nærmere på i morgen, for du har ret, dét må være
bundstykket som hænger i ledninger ned i venstra side, men synes, jeg har prøvet at
stikke nøgle i alle mulige huller ...uden held... hvis jeg kan få "dét afbrækkede
metal" ud af cylinder, og derefter sætte bundstykke på , så skulle jeg kunne anvende
din teknik fra tidl. indlæg?
Venlig hilsen lonnie og jeg takkkker....

Kim Voss Schrader skriver:

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-04-05 23:01

Hej!

Lonnie Holmberg wrote:

> Hej ...ok.. dét må jeg kigge lidt nærmere på i morgen, for du har ret, dét må være
> bundstykket som hænger i ledninger ned i venstra side,

Det er det med stor sandsynlighed. Been there, done that...

Da nogle klodsmajorer forsøgte at stjæle min (det lykkedes ikke pga.
startspærren) smadrede de døren (bøjede karmen), ødelagde ratlåsen og skar 17
ledninger under rattet... Godt de er farvekodede :)

> [...]
> metal" ud af cylinder, og derefter sætte bundstykke på , så skulle jeg kunne anvende

Jeps, det hele bunder i at du på een eller anden måde skal have låsecylinderen
over i stilling I, så du kan pille den ud.

Og iøvrigt for at deaktivere ratlåsen, så du kan køre i kræet. Du kan iøvrigt
sagtens dreje bundstykket manuelt med en skruetrækker for at starte dyret... Jeg
går ikke udfra den har startspærre siden de kunne stjæle den. Hvis den har PATS
(Passive Anti Theft System) sidder der en plasticdims omkring tændingslåsen.
Denne skal nøglen være i nærheden af for at kunne starte bilen korrekt.

> Venlig hilsen lonnie og jeg takkkker....

No problemo :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Lonnie Holmberg

Dato : 13-04-05 17:36

Sååå.. lykkedes dét, at få samlet dét hele igen og dén starter fint..
Tusinde tak for al dén hjælp.... havde ikke lykkes uden dén !!
VH
Lonnie

Kim Voss Schrader skriver:

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-04-05 10:23

Hej!

Lonnie Holmberg wrote:

> Sååå.. lykkedes dét, at få samlet dét hele igen og dén starter fint..
> Tusinde tak for al dén hjælp.... havde ikke lykkes uden dén !!

Kanon :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-04-05 21:46

Hej!

Sorry, den skal over i det der hedder trin I (står på låsen). Har lige
tilfældigvis en ekstra tændingslås i skuffen til at prøve på

Den lille tap sidder ca. midt på låsecylinderen, men jeg kommer pludseligt i
tvivl om den er ud mod føreren eller væk fra ham.

Oh well, det giver pretty much sig selv når du kigger på det :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader (som gladeligt hjælper til hvis du kigger forbi Birkerød :))