Alufælge Lancer, hvor stort moment
Fra : Thomas

Dato : 12-04-05 13:44

Hej NG

Er der en der lige kan sige mig hvor meget alufælge skal spændes på med, på
en Mitsubishi Lancer årg. 95 ?

Jeg spænder dem med 120 NM nu , og kigger herind senere om jeg skal hen og
løsne eller spænde yderligere

På forhånd tak

Thomas

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 12-04-05 13:58

"Thomas" <bambanosFJeRN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på en Mitsubishi Lancer årg. 95 ?
>
> Jeg spænder dem med 120 NM nu , og kigger herind senere om jeg skal hen

Det plejer at ligge deromkring, jeg spænder mine (audi A4) med 110nm, jeg
tror det vigtigste er at alle bolte/møtrikker er spændt ens.

/Carsten

Fra : Martin Vollert

Dato : 12-04-05 22:20

Også skrev Vollert
> [...]
> med, på en Mitsubishi Lancer årg. 95 ?
>
> Jeg spænder dem med 120 NM nu , og kigger herind senere om jeg skal

Jeg plejer at spænde boltene helt ind, til fælgen ligger fast mod navet, så
sænker jeg bilen ned på jorden og spænder boltene til igen og når de så er
spændt til så får de lige et ekstra nøk med krydsnøglen, så venter jeg ca
100-150 km og så spænder jeg lige efter på alle hjul, og det hele forgår
self med krydspænding, og jeg har aldrig tabt et hjul.
--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Aardvark

Dato : 12-04-05 22:21

"Thomas" <bambanosFJeRN@hotmail.com> wrote in

> [...]
> med, på en Mitsubishi Lancer årg. 95 ?
>
> Jeg spænder dem med 120 NM nu , og kigger herind senere om jeg skal

Ok, er lidt lame nu.
Har haft en '94 Lancer St.car 1.6 (æret være dens minde, konen mente en
modkørende var en fin måde at stoppe på...)
Havde 4 x 15", 195/50 på...i 3 sæsoner....og jeg spænde dem i
hånden..med krydsnøgle...oplevede aldrig de gik læse, ej heller
vibrerede eller noget i den stil.

Kan forstå med mine nuværende, at korrekt spænding ville være på sin
plads (205/45-16)...

/Aard

Fra : Thomas

Dato : 13-04-05 08:53

"Aardvark" <AardvarkFJERNES@AardvarkFJERNES.dk> wrote in message

> [...]
> vibrerede eller noget i den stil.
>
> Kan forstå med mine nuværende, at korrekt spænding ville være på sin

Tak alle

Jeg glemte at sige at det netop var 15" 195*****

Jeg holder mig til de 120 nm, det er vist højt nok, men alligevel ikke så
stramt som jeg førhen bankede fast med alm. hjulnøgle (og heller så fast som
de mekanikere (eller hvad de er) der spænder hjul fast med luftnøgle, så man
skal stå og hoppe og danse på hjulnøglen for at løsne boltene igen. På min
gamle Fiat kunne jeg nu her løsne alle boltene med et ens tryk med foden
hele vejen rundt (havde været spændt med omkringt 80-90 NM på vinterhjulene)
men på Lanceren hvor en mekaniker havde sat vinterhjulene på , skulle der
arbejdes noget mere for sagen, så jeg er nu godt tilfreds med at bruge
momentnøgle, uanset om hjulene falder mere eller mindre af

Mvh

Thomas