Lastbiler Tyskland Helligdage
Fra : phk

Dato : 12-04-05 09:50

Må lastbiler køre på motorvejene i Tyskland uden særlig tilladelse på
helligdage?
--
Per, Esbjerg

Fra : PMH

Dato : 12-04-05 11:19

> Må lastbiler køre på motorvejene i Tyskland uden særlig tilladelse på
> helligdage?
> --
> Per, Esbjerg

Jeg mener det er sådan at de må køre hvis det
er letfordærvelige varer, såsom feks. frugt & grønt
og ferske madvarer.

PMH

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : JJ

Dato : 12-04-05 12:58

Ja hvis de har en særlig tilladelse.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-04-05 19:18

On Tue, 12 Apr 2005 10:50:00 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

>Må lastbiler køre på motorvejene i Tyskland uden særlig tilladelse på
>helligdage?

>--

Ja, det må de, hvis de kører med letfordærvelige varer og air-cargo,
og har tilladelse til det

Det sker også af og til, at politiet kommer ind på rastepladserne og
kigger efter oppegående chauffører.

Det er når uheldsraten på en given strækning bliver for høj p.gr.a.
for høj hastighed. Så bliver man udstyret med en "laufzettel", og får
lov til at køre videre, hvis man har køretid til det.

Jeg har dog også kendskab til en del non-food der bliver transporteret
i kølevogne om søndagen.

Det har noget med at gøre, at når politiet kontrollerer transporternes
lovlighed, nøjes de ofte med at køre op på siden af vogntoget og lytte
efter om kølemaskinerne kører.

Der er kommet en del køligt stykgods gennem Tyskland igennem tiderne
på den måde - om søndagen.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-04-05 00:43

Folmer Rasmussen wrote:
> Ja, det må de, hvis de kører med letfordærvelige varer og air-cargo,
> og har tilladelse til det

Der er lidt uenighed om grundlaget for hvornår man må køre. I nogle
tilfælde bruges det om godset har en holdbarhed på over eller under 12
dage. I andre tilfælde bruges der om godsets transporttemperatur ligger
indenfor området mellem -12 grd og +12 grd.

Kører man med både køl og frys skal der være mindst 90% af godset der er
i den gruppe man må køre med.

I øvrigt gælder kørselsforbudet mellem midnat og 22:00. Og midnat til
midnat på sammenhængende helligdage. F.eks. Påskedag og 2. påskedag hvor
det er fra midnat lørdag/søndag og til 22:00 mandag.

Derudover er der i juli og august måneder et lørdagsforbud mellem 07:00
og 20:00 på de fleste motorvejsstrækninger.

> [...]
> for høj hastighed. Så bliver man udstyret med en "laufzettel", og får
> lov til at køre videre, hvis man har køretid til det.

Har hørt om den, men aldrig selv prøvet. Men det skulle specielt være om
sommeren når racet bliver for vildt.

> Jeg har dog også kendskab til en del non-food der bliver transporteret
> i kølevogne om søndagen.

Blev engang bedt om at prøve at få et læs løse ris gennem på en
helligdag. Det ville de ikke være med til.

> Det har noget med at gøre, at når politiet kontrollerer transporternes
> lovlighed, nøjes de ofte med at køre op på siden af vogntoget og lytte
> efter om kølemaskinerne kører.

Det her var på grænsen, og de ville godt lige se papirerne.

> Der er kommet en del køligt stykgods gennem Tyskland igennem tiderne
> på den måde - om søndagen.

Det er da hændt.

--
MVH Finn