Golf IV - nyt speedometer?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 12-04-05 07:53

Jeg læste engang her i gruppen om en i tyskland som vist nok kunne skifte et
speedometer ud, så man fik boardcomputer i sin golf. Er der nogen der ved
hvor besværlig denne operation er? Kan man selv købe et i Tyskland og så
skifte det, eller skal der noget mere isenkram til for at få det til at
fungere? Og hvad med km/t visningen - jeg har kig på et som går til 260 og
mit eget går kun til 220 (begge diesel)?

Erfaringer og tips modtages gerne.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-05 16:06

> [...]
> fungere? Og hvad med km/t visningen - jeg har kig på et som går til 260 og
> mit eget går kun til 220 (begge diesel)?

Jeg har gjort det, det er ikke helt uden problemer.

Sværhedsgraden afhænger i høj grad af hvilken følere der i forvejen er i din
bil.
Den mest omkostningskrævende er nok olieniveaumåleren, hvis ikke den er på
din bil i forvejen kræve det udskiftning af motorens bundkar.
= uha dyrt. Derudover er der udendørs temperaturmåler og sprinklervædske
niveau måler.
Man skal muligvis også trække en ledning til forbrugsindikatoren ud fra
styreboksen.
Og så skal man selvfølgelig skifte kontaktarmen ud.

Inden du går igang skal du finde ud af om din Golf har CAN bus til
instrumentet eller ej, det er forholdsvis nemt at finde ud af, det kan man
se på reservedels nummeret på instrumentet, hedder det noget med 919 er det
uden CAN, hedder det noget med 920 er det med CAN.
Derfter skal man skyde sig ind på hvilket instrument der passer i til din
årgang, det burde være nemt. Det har noget at gøre med hvilken version af
startspærre man skal vælge, der findes tre forskellige (også kaldet IMMO1,
IMMO2 og IMMO3).Om det er 220 km/h eller 260 km/h er oftest ligegyldigt, der
er enkelte undtagelser. Svjv har det været et problem at få 300 km/h
instrumenter til at virke i alle modeller.

Så er man sådan set klar til at byde ind på et instrument på
www.ebaymotors.de søg på MFA eller FIS (FIS er den udvidede boardcomputer
som virker sammen med navigation = vildt fed :)

Km-tælleren skal jo også gerne passe, hvis km-tallet viser mindre end bilen
har kørt er det ikke det store problem, så kan man bare rulle det op så det
passer se min hjemmeside om hvordan jeg gjorde det www.vwfanatic.dk
Skal det rulles ned, skal der specielt tacho udstyr til f.eks kan Padborg
elektro klarer det (1000 kr. svj er informeret) www.padel.dk.

Man kommer ikke uden om at skulle en tur omkring VW for at få kodet
startspærren, da den sidder i instrumentet.
Alternativt kan man finde et der er i "factory default indstilling" og har
medfølgende login kode, så har man også mulighed for selv at kode
km-tælleren op, det klarer man selv med VAG-com.
Instrumentet "låses" når det har kørt mere end 100 km og man kan derefter
ikke indstille km-tælleren (man har iøvrigt kun 1 forsøg).
Et godt tip når man sætter det nye instrument i er kun at kode 1 nøgle op
først, så har man altid mulighed for at sætte det gamle instrument i igen
hvis det ikke virker, koder man alle sine nøgle er det automatisk frameldt
det gamle instrument/startspærre. Når det så virker kan man efterfølgende
kode alle nøgler op uden problemer.

Se iøvrigt på www.vagcars.dk under tech-info er der en MFA installations
vejledning. Den er ret god.

Jeg har VAG-com, så hvis du residere i den øverste halvdel af Jylland burde
det ikke være noget problem med lidt hjælp.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 12-04-05 20:11

Tak for en fyldestgørende beskrivelse

> Jeg har gjort det, det er ikke helt uden problemer.

Havde lidt håbet på at det var at pille det gamle ud, og der så sad de
nødvendige stik på bagsiden, men jeg kan godt se det er et større projekt
end som så. Jeg lægger det lige på hylden for nu - tak for hjælpen