Service aftale eller ej - Skoda Octavia 1.~
Fra : Kim Andersen

Dato : 11-04-05 10:33

Hej i NG.

Jeg overvejer at skifte min gamle bil ud med en <se subject> og har læst i
FDM's Motor blad at en service aftale er at anbefale.

Men hvad er god og skidt med sådan en aftale og kan det betale sig at give
dette mere pr. mdr.?

/Kim

Fra : alexbo

Dato : 11-04-05 11:16

"Kim Andersen" skrev

> Men hvad er god og skidt med sådan en aftale

Det gode er at der ikke kommer uforudsete udgifter,
det dårlige er at den koster penge.

Om lige den aftale du tænker på kan betale sig ved jeg ikke, jeg ved
ikke hvad den koster og hvad den dækker.

Generelt kan man sige at jo længere ud i fremtiden den dækker jo bedre, en
aftale der kun dækker i garantiperioden er ikke så interessant som en
aftale der dækker længere.

Sammenlign prisen på den faste aftale, med prisen på de service du forventer
i den samme periode, resten skal dække de ting garantien ikke dækker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 11-04-05 14:20

Kim Andersen wrote:

> Men hvad er god og skidt med sådan en aftale og kan det betale sig
at give
> dette mere pr. mdr.?

Vi har en fem-års serviceaftale på vores Citroën Xsara 2.0 HDI ud
fra FDM's råd. Indtil videre har det ikke kunnet betale sig men det er
jo ligesom med forsikringer, de kan heller ikke betale sig så længe
man ikke har brug for dem.

Ebbe

Fra : Christensen

Dato : 11-04-05 14:39

"Kim Andersen" <_dingdong@dingeling> wrote in message
> [...]
> FDM's Motor blad at en service aftale er at anbefale.
>
> Men hvad er god og skidt med sådan en aftale og kan det betale sig at give

Tja....som udgangspunkt findes den løsning vel kun fordi værkstederne
forudser at de kan tjene (lidt) ved det (læs= det kan ikke betale sig for
dig medmindre du er brand-uheldig)...men sådan er det jo med "forsikringer"
som påpeget andetsteds i tråden...

/f christensen

Fra : alexbo

Dato : 11-04-05 15:21

"Christensen" skrev

> Tja....som udgangspunkt findes den løsning vel kun fordi værkstederne
> forudser at de kan tjene (lidt) ved det (læs= det kan ikke betale sig for
> dig medmindre du er brand-uheldig

Det er lidt mere i det end bare det at tjene penge for værkstedet.

Nogle af disse servicekontrakter er billigere end de service bilen skulle
have i kontraktperioden.
En slags rabat for at købe servicerne på forhånd.
Fordelen for værkstedet er naturligvis at bilejeren ikke springer nogen
service over, det er selvfølgelig godt for værkstedet rent økonomisk, men
det giver også mulighed for at fange fejl, inden de bliver til en kedelig
reklamationssag, som måske oven i købet bliver afvist p.g.a. manglende
service.

Bilejeren mister muligheden for at spare nogle penge ved at lave service
selv, eller springe nogen over,
til gengæld får han servicerne billigere og forsikringsdelen nærmest gratis.

Forhandlerne vil gerne have nogle af de kunder tilbage de har mistet til de
frie værksteder, og derfor kan nogle af disse kontrakter være virkelig
fornuftige for bilkøberen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christensen

Dato : 11-04-05 16:12

> Det er lidt mere i det end bare det at tjene penge for værkstedet.

Jeg tror nu ikke på det der var nogen der gjorde det, hvis de ikke tjente
penge på det. Det er jo *trods alt* ikke en velgørenhedsorganisation

Derfor kan det da være en udemærket ide - det er slet ikke det - jeg har da
selv kasko på bimmeren, og det sidestiller jeg lidt...altså som en
forsikring.

/f christensen

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-05 19:48

"Kim Andersen" <_dingdong@dingeling> skrev i en meddelelse
> [...]
> FDM's Motor blad at en service aftale er at anbefale.
>
> Men hvad er god og skidt med sådan en aftale og kan det betale sig at give

Hvis du selv kan lave lidt, f.eks skifte bremser, olie og lign. Og måske
selv gider gå lidt på jagt efter hvor f.eks dæk er billigst så kan du af den
vej minimere service udgifterne.

Service kontrakten er ofte ret dyr, og tjener sig kun hjem hvis der opstår
store skader f.eks på motor eller gearkasse, som garantien ikke dækker.
Derudover finder jeg det lidt problematisk at det kun er de første år, hvor
repartioner ikke er så hyppige eller måske dækket af garantien at
værkstederne er interesseret i at tegne servicekontrakter. Når man når en
4-5 år er der mange der siger stop.

Mit syn på sagen er at (hvis man ikke lige har en formue på bogen) skal man
sætte et beløb af på en vedligeholdskonto hver måned, og er der penge
tilovers når bilen sælges, ja så har man måske lidt til udbetaling på den
næste.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.