Køb af bil som udenlandsdansker
Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 11-04-05 09:50

Hejsa,

Jeg er for nyligt blevet udenlandsdansker (Neuchatel, Schweiz) og er
nu ved at overveje at anskaffe en bil. Og her i Schweiz er priserne jo
lidt mere anstændige end i DK.

Dog er der et par stykker der har påmindet mig om at der måske endda
var penge at spare ved at købe bilen i DK og så selv bringe den til
Schweiz.

Jeg har søgt lidt på nettet, men syntes ikke rigtigt at kunne finde
uptodate
info om dette - er der nogen her der har info eller kan smide mig i
den rette retning ?

-max

Fra : Have

Dato : 11-04-05 12:45

Hej Max

Jeg er selv i samme gunstige bilpris situation som dig, dog er jeg lige ca
500 km længere mod syd.

Jeg har lige været i gang med den store prisundersøgelse ansporet af, at
jeg havde læst i FDM eller ADAC bladet, at biler i DK har et prisindex 85,
hvor gennemsnittet er 100 for EU lande. Men på den typpe biler (suv) jeg
havde i kikkereteren var der ikke det store at hente, og da jeg evt. havde
en bil jeg skulle have byttet ind, så var det en dårlig handel. Jeg er endt
op med at handle ved en VW forhandler i Sydtyskland, der er villig til at
give nogle fornuftige priser både på den nye og på den brugte han skulle
have taget i bytte (jeg solgte den privat i stedet for). For VW er det en
nem handel, så han er villig til at file lidt på prisen.

Jeg undersøgte priserne i Italien, Danmark og i Tyskland på flere
forskellige modeller af SUV, og endte op med en Touareg købt til den bedste
pris i Tyskland.

FDM (tror jeg) havde en artikkel for nygeligt om billige biler købt i Polen.
På visse modeler skulle der være penge at hente i forhold til DK. Men igen
skal du huske de ekstra udgifter der er ved transport m.m.

Jeg håber at du kan bruge min erfaring.

Venligst

Jens

Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 15-04-05 11:07

tak for svaret.

Udgifterne er ok da jeg jo alligevel skal til DK engang imellem hvor
jeg regner med at køre.

Jeg er mest ude efter noget lignende en brugt VW Golf TDI 1,9, men
syntes det er ret uigennemskueligt hvad der er med og ikke med ved de
forskellige forhandlere.

-max

Fra : Have

Dato : 17-04-05 11:51

Når vi taler VW, så har de en glimrende service på deres hjemmesider, hvor
du kan bygge din bil. Hvis du bygger din bil på den danske VW hjemmeside og
fx. på den tyske, så kan du sammenligne de to biler. Her fandt jeg bl.a. ud
af, at der var noget forskel på, hvilket standardudstyr der er med i DK og i
D. Touaregen er dårligere standard udstyret i DK end i D, hvorved den
prisforskel der er til dansk favør, bliver mere end spist op når jeg lægger
tilsvarende standartudstyr til på den så den matcher den tyske. Hvorvidt det
også gør sig gældende for en Golf, kan jeg ikke svare på, men prøv at bygge
dine biler og sammenlign.

http://beratungundkauf.volkswagen.de/?LINK=konfigurator&CONTENT=http://www01.b2c.volkswagen.de/menuNeuwagen.asp

og klik på Neuwagen-Konfigurator

http://www.volkswagen.dk/

og klik på byg din bil.

Held og lykke.

Jens

PS hvis du skal bruge en god VW handler i Tyskland, så kan jeg anbefale ham
jeg handlede ved, han ligger lige nord for Basel (og jeg får ingen
procenter....).