Kompressor / slibemaskine
Fra : Jasper Norman

Dato : 10-04-05 22:35

Hej.

Jeg skal i gang med at lave nogle rustpletter på bilen. På konens, er det
imidlertid den ene skærmkant der er mere eller mindre færdig.

Hvad er det bedste: En kompressor eller et af de der slibesæt med 10.000
dele, man kan få til ingen penge? Jeg hælder selv mest til kompressoren,
mest pga. at jeg tror at det er sjovere, samt at jeg muligvis kan bruge den
mange andre ting (puste gummybåde og dyr op

Men er det spild af penge?

/Jasper

Fra : Jasper Norman

Dato : 11-04-05 00:00

> Men er det spild af penge?

glemte lige at spørge om jeg kan lave samme arbejde med et stykke sandpapir
til 3 kr.? Jeg lavede for nogle år tilbage nogle rustpletter med sandpapir
osv. Men efter noget tid blev det sgu værre end nogensinde. At det
sandsynligvis er mig der ikke har gjort det godt nok, er der vist ingen
tvivl om, men er det nemmere at gøre arbejdet "ordenligt" med en kompressor?

/Jasper

Fra : John Sahl

Dato : 11-04-05 00:04

Jasper Norman wrote:
> [...]
> kompressoren, mest pga. at jeg tror at det er sjovere, samt at jeg
> muligvis kan bruge den mange andre ting (puste gummybåde og dyr op

Kompressor og en punktsandblæser vil give dig det bedste
resultat. Der kan du komme ordentligt i bund.

--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-05 06:27

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

| Kompressor og en punktsandblæser vil give dig det bedste
| resultat. Der kan du komme ordentligt i bund.

Og så skal du "grunde" ordentligt, evt med en zink-grunder. For ellers er
det spildt arb., men det har du jo opdaget ;).

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-04-05 06:56

Jasper Norman wrote:
> Hej.
>
> Jeg skal i gang med at lave nogle rustpletter på bilen.

Har den da ikke nok ?

> [...]
> kompressoren, mest pga. at jeg tror at det er sjovere, samt at jeg
> muligvis kan bruge den mange andre ting (puste gummybåde og dyr op

Du kan sagtens slibe små rustpletter væk med sandpapir, men er der derimod
tale om større/dybere rustangreb, så vil jeg anbefale at du bruger enten
vinkelsliber eller sandblæser.
Sørg for at fjerne ALT det, som er angrebet, dvs hvis du kan se røde/mørke
"pletter" i metallet, så skal der slibes mere. Det skal kun være det rene
jern/metal der er tilbage.
Herefter skal du evt. spartle, grunde og male.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer