Jubii Københavnerne skal betale min næste ~
Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 22:01

YES

Det er da meget fair at Københavnerne skal betale min næste bil (eller en
del af den)

Tom

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 22:33

Er det overvågningssamfundets komme du jubler over ?

Det næste bliver vel at de sender dig en bøde fordi satellitten registrerer
din hastighed eller dit kørselsmønster, i øvrigt står der ikke at det kun
skulle gælde København, men København blev nævnt som eksempel.

Føj for den lede! Kan kun opfodre samtlige Danske bilister til, at
protestere mod sådanne indgreb.

--
Mvh.
Dannie

Fra : Jan

Dato : 11-04-05 07:12

> Det næste bliver vel at de sender dig en bøde fordi satellitten
> registrerer
> din hastighed eller dit kørselsmønster,

Jamen så må man jo bare overholde gældende lovgivning el. betale hvad det nu
koster, man ved jo godt hvornår man kører for stærkt eller laver numre i
trafikken og er man utilfreds med lovgivningen, må man jo gå aktivt ind i
debatten og ikke bare sidde på sidelinien og regne med andre gør det for en.

> Føj for den lede! Kan kun opfodre samtlige Danske bilister til, at
> protestere mod sådanne indgreb.

Jeg stemmer for men jeg har heller ikke noget at skjule, og kører jeg
ikke efter reglerne så må jeg bare betale, livet er for kort til at finde på
undskyldninger.

Der vil jo også være fordele (for dem som ikke har noget at skjule f.eks.
kan ens køretøj hurtigt findes ved tyveri, finder politiet en død, kan de se
hvem der har holdt på stedet i det givne tidsrum, osv.

For min skyld må de også gerne sætte kamera op på vejene, så kommer man
sikkert en del overfald m.m. til livs, når kriminelle ved at de er blevet
filmet.
Jeg kan virkelig ikke se problemet, har du en mobiltelefon kan din færden
spores, bruger du betalingskort kan man se dit indkøbsmønster og hvilke
områder/forretning du har været i på et givent tidspunkt el. sidder her på
nettet, så kan ALT alligevel spores direkte til den komputer som du sidder
ved (tror du noget andet, så tro om igen

jd
Som ved at der er mange med dårlig samvittighed, og med disse bemærkninger
har stukket sit hoved i et hvepsebo LoL men jeg kan virkelig ikke være mere
ligeglad

Fra : Thomas H.

Dato : 11-04-05 07:27

"Jan" <SPAMa45@SPAMsccd.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg stemmer for men jeg har heller ikke noget at skjule, og kører jeg
> ikke efter reglerne så må jeg bare betale, livet er for kort til at finde

> undskyldninger.

Jamen jeg vil da også stemme for, at du får en chip indbygget i dit hoved,
sådan at ALT hvad du laver bliver registreret, så kan staten hver måned
udskrive bøder og afgifter til dig, sådan så det hele passer.
Jeg fatter ikke at folk ikke kan se skråplanet i sådan et forslag, og
ligefrem juble over det !

Fra : Anders Houmark

Dato : 11-04-05 10:35

Thomas H. wrote:

> Jeg fatter ikke at folk ikke kan se skråplanet i sådan et forslag, og
> ligefrem juble over det !

Heller ikke jeg. Det svageste argument må nok også være, når folk siger
"jamen jeg har intet at skule, bare start overvågningen".. Tror de virkelig,
at folk der ikke er for indførslen af overvågning absolut har noget at
skjule, og ikke bare værner om deres privatliv?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-05 12:12

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

| Jeg fatter ikke at folk ikke kan se skråplanet i sådan et forslag, og
| ligefrem juble over det !

Og der bliver NADA output, for systemet skal installeres,vedligeholdes og
administreres, det koster!!. Så det bliver ikke andet end en ny
af.....udgift, som bliver pålagt alle bilister, læs; statsstøtte til
Pilmark,Harry&Co.

Fra : Jan

Dato : 11-04-05 18:29

> Jamen jeg vil da også stemme for, at du får en chip indbygget i dit hoved,

Det lyder som en bemærkning fra en skoledreng, kan du ikke være saglig så
drop karlsmart bemærkningerne.

> sådan at ALT hvad du laver bliver registreret, så kan staten hver måned
> udskrive bøder og afgifter til dig,

Tror du så jeg ville overskride lovgivningen så tit?

>sådan så det hele passer.

Hvad er "det hele" som skal passe?

> Jeg fatter ikke at folk ikke kan se skråplanet i sådan et forslag, og
> ligefrem juble over det !

Jubel??? hvor, jeg konstaterede kun at jeg ville stemme for, er det smileyen
du referere til så var det et "blink"

men det forbavser mig med manglen på kommentarer på den overvågning der
foregår ved brug af internettet, men det er måske for at det er et medie som
man gerne vil bruge og så tager overvågningen med, eller?????

til gengæld syntes jeg ikke at det skal være en merafgift, men overtage den
nuværende vægtafgift, sådan at vi kun betaler hvis og når vi kører og så med
takster der svarer til området man vælger at kører i, hvordan f..... de så
vil gøre det så det kunne blive rimeligt for alle billister, ja det er jo
nok noget af en opgave.

jd

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-04-05 20:11

Jan wrote:

> Det lyder som en bemærkning fra en skoledreng, kan du ikke være saglig så
> drop karlsmart bemærkningerne.

Det er vel relevant nok, du argumenterer jo for at man bare kan
opføre sig ordentligt, så du har vel ikke noget problem med
overvågning af tankevirksomhed når det engang bliver muligt??

Overvågning indføres normalt for at kontrollere de få, men ender
ofte med at være noget der krænker de mange.

Forestil dig at man en dag får teknologien til at læse folks
tanker og at myndighederne fx. indfører en antiterrorpakke i stil
med det vi ser i USA, naturligvis "for at beskytte borgerne".
Lynhurtigt får de ryddet ud i alle med terrortanker, men hvem
siger at de ikke også kaster sig over folk der "tænker forkerte
tanker", fx. samfundskritiske ting, nu de er igang? En eller anden
dag får du tænkt noget grumt om din chef der beder dig arbejde
over, og vupti er du anklaget for trusler på liv og helbred.

Jeg føler meget stærkt for at bevare min ret til at tænke frit, og
det tror jeg egentlig også du gør, også selv om du normalt ikke
tænker noget der er forbudt..

En anden ting jeg føler stærkt for er min ret til fri
bevægelighed. Den ret mener jeg krænkes hvis min færden overvåges,
uanset om jeg gør noget jeg må eller noget jeg ikke må. Tænk hvis
jeg en dag, tilfældigvis færdes på samme rute som nogle mennesker
der røver en bank, skal jeg så også mistænkes for at være i ledtog
med røverne, måske være en "udkigspost" for dem?

> men det forbavser mig med manglen på kommentarer på den overvågning der
> foregår ved brug af internettet, men det er måske for at det er et medie som
> man gerne vil bruge og så tager overvågningen med, eller?????

Det er da heller ikke noget der passer mig, jeg foretrak klart
100% anonymitet. Teknisk set er det dog ikke muligt, så jeg må
nøjes med at trøste mig med at der skal fremvises dommerkendelser
for at få koblet ipnumre til personer..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas H.

Dato : 12-04-05 09:10

> Det lyder som en bemærkning fra en skoledreng,

Ja hvis du ikke fatter hvad jeg ellers skriver ....

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-04-05 19:18

Jan wrote:

> Som ved at der er mange med dårlig samvittighed, og med disse bemærkninger
> har stukket sit hoved i et hvepsebo LoL men jeg kan virkelig ikke være mere
> ligeglad

Ja, og din arbejdsgiver kan spore når du har været til jobsamtale
hos konkurrenten, din kone kan se om du kører den lige vej hjem,
der er masser af muligheder, men hey, du har jo dit på det tørre,
så hvorfor interessere sig for det??

Historien viser at ting der kan misbruges før eller siden vil
blive misbrugt, så for mig at se er spørgsmålet om overvågning et
grundliggende spørgsmål om min ret til fri bevægelighed - ikke et
spørgsmål om hvorvidt jeg er kriminel eller ej..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 10-04-05 22:43

Tom wrote:
> YES
>
> Det er da meget fair at Københavnerne skal betale min næste bil (eller en
> del af den)

Det kommer ikke til at ske. Hvad der derimod kan komme til at ske, er at
alle som IKKE bor i København, kommer til at betale for at køre ind i
byen - altså bompenge.
Jeg har desuden svært ved at forestille mig at man udstyrer hele den
danske bilpark (minus københavnernes) med chips, der udsender et signal
der er stærkt nok til at blive opfanget af en satellit (sådan nogen kan
ikke være helt billige). Det er jo kun et relativt fåtal der har behov
for at køre i hovedstaden.

I øvrigt elsker jeg dette citat fra artiklen:
"Det er noget, der ligger og summer - og i mit hoved summer det meget
....", siger Karsten Nonbo, (V) formand for regeringens
Færdselssikkerhedskommission og medlem af Folketingets trafikudvalg :)

Mvh.

Fra : Thomas H.

Dato : 11-04-05 07:23

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ...", siger Karsten Nonbo, (V) formand for regeringens
> Færdselssikkerhedskommission og medlem af Folketingets trafikudvalg :)

Måske er det hans underbevidsthed, der prøver at fortælle ham at han skal
prøve at leve som almindelig borger ??
For de har da totalt mistet jordforbindelsen derinde...

Fra : Mark Sandberg

Dato : 11-04-05 12:56

"Lars L. Hansen" skrev i en meddelelse:

> [...]
> danske bilpark (minus københavnernes) med chips, der udsender et signal
> der er stærkt nok til at blive opfanget af en satellit (sådan nogen kan

Det er jo heller sådan systemet skal indrettes

Nye biler kan udstyres med en lille computer, der ved hjælp fra en lille GPS
modtager beregner, hvor meget din kørsel skal koste. Prisen kan evt.
beregnes af bilens computer ud fra sted, tid, kørte kilometer og typen af
køretøj. Dernæst kan den ved hjælp af en indbygget kortlæser, løbende
fratrække beløbet på dit "køretidskort", som du inden kørslen har købt i
Brugsen og sat i den bil du nu måtte køre rundt i. Lidt ligesom
taletidskort, der virker i hvilken som helst mobiltelefon, hvor du løbende
betaler for dit forbrug, indtil kortet er opbrugt og du kan købe et nyt.

Det er ikke mindre end genialt, hvor man betaler efter forbrug. Samtidig
skal den store registreringsafgift ikke finanseres og forrentes i banken.
Desuden vil bilerne ikke have den samme nyværdi, hvilket igen vil give
lavere forsikringer.

Mon ikke bankerne og forsikringsselskaberne, vil gøre alt der står i deres
magt, for at hindre et sådan betalingssystem?

/Mark.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 13-04-05 17:25

On Mon, 11 Apr 2005 13:56:15 +0200, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

> [...]
>betaler for dit forbrug, indtil kortet er opbrugt og du kan købe et nyt.

Så skærmer man bare GPs modtageren af og bingo den kan ikke længere
holde styr på hvor langt at du kører eller hvor, medmindre at den kobles
til bilens tacho signal i hvilket tilfælde at den ihvertfald kan se hvor
langt at bilen har haft kørt.
Flemming Jacobsen

Fra : Mark Sandberg

Dato : 13-04-05 23:37

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> holde styr på hvor langt at du kører eller hvor, medmindre at den kobles
> til bilens tacho signal i hvilket tilfælde at den ihvertfald kan se hvor

Det kunne der laves mange tekniske løsninger imod. F.eks. kunne bilen måske
kun køre 10 Km/t. samtidig med katastrofeblinket automatisk går igang. Hvis
der ikke er flere kontanter på "køretidskortet" eller bilen ikke har kunne
se en GPS satelit over en vis tid og strækning. Desuden kunne dette kort
også være dit eget personlige kørekort med en indbygget chip, hvorpå der
kunne påfyldes kontanter. Derved kunne man samtidig sikre sig, at kun folk
med et gyldigt kørekort, kunne starte og køre en bil.

/Mark.

Fra : Lars Jensen

Dato : 14-04-05 16:24

Mark Sandberg wrote:

> [...]
> der ikke er flere kontanter på "køretidskortet" eller bilen ikke har kunne
> se en GPS satelit over en vis tid og strækning.

Det vil sige, at hvis denne "GPS" enhed skulle gå i stykker, ville min
bil ikke længere kunne køre? Det er uholdbart...

Hvad i de situationer hvor den slet ikke kan aflæse noget GPS signal?
Det sker jævnligt (hvis man har prøvet Tomtom i København).

> /Mark.

Lars B

Fra : BJ

Dato : 14-04-05 16:26

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
KLIP

> Hvad i de situationer hvor den slet ikke kan aflæse noget GPS signal? Det
> sker jævnligt (hvis man har prøvet Tomtom i København).

Jeg har ingen problemer med min TomTom endsige min indbyggede fra Volvo.

Mon det kan ligge i antennes kvalitet eller endda placering..?

--
Bjørn J.

Fra : Lars Jensen

Dato : 14-04-05 21:25

BJ wrote:
> [...]
>

> Jeg har ingen problemer med min TomTom endsige min indbyggede fra Volvo.

> Mon det kan ligge i antennes kvalitet eller endda placering..?

Det er ikke umuligt... det fungerede ikke allerbedst i forruden på min
Rover...

Jeg har ikke prøvet med anden placering i 6'ern, men det vil jeg da gøre.

Kvaliteten af antennen ved jeg ikke om er dårligere end alle andre, det
er en VicSat.

Lars B

Fra : BJ

Dato : 14-04-05 21:30

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kvaliteten af antennen ved jeg ikke om er dårligere end alle andre, det er
> en VicSat.

Sikkert ikke, men jeg kender ikke en producent med navnet VicSat.

Har den et udtag til en passiv antenne, kan du da prøve at køre lidt med den
på taget.

Så er der i hvert fald fri sigt.

--
Bjørn J.

Fra : Lars Jensen

Dato : 14-04-05 21:44

BJ wrote:
> [...]
>

> Sikkert ikke, men jeg kender ikke en producent med navnet VicSat.
>
> Har den et udtag til en passiv antenne, kan du da prøve at køre lidt med den

Det har den ikke, men da jeg er ved at bygge en CarPC i Mazdaratien,
gider jeg nok ikke rode for meget med TomTom længere...

Lars B

Fra : BJ

Dato : 14-04-05 21:47

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det har den ikke, men da jeg er ved at bygge en CarPC i Mazdaratien, gider
> jeg nok ikke rode for meget med TomTom længere...

O.k., du må endelig berette lidt her i NG'en også, når projektet er
seværdigt.

Lyder i hvert fald spændende.

--
Bjørn J.

Fra : Lars Jensen

Dato : 16-04-05 07:54

BJ wrote:
> "Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> O.k., du må endelig berette lidt her i NG'en også, når projektet er
> seværdigt.

Det vil jeg gøre!

> Lyder i hvert fald spændende.

Desværre er det strandet lidt... sådan en Mazda er jo monteret med BOSE
anlæg, og det benytter en speciel bus mellem sine enheder, og der findes
ikke som standard en AUX indgang, eller modul, som man kan købe, hvilket
igen betyder at man må ty til andre metoder - en speciel enhed som kan
købes af en gut på nettet, men som der er 6 måneders ventetid på, sådan ca!

Men når den er på plads, så går jeg for alvor igang. Resten af delene er
indkøbt, og ligger bare og venter...

Lars B

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-05 18:03

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne påfyldes kontanter. Derved kunne man samtidig sikre sig, at kun folk
> med et gyldigt kørekort, kunne starte og køre en bil.

Det ville være omtrent lige så svær at snyde med noget roadpricing via
sattelit som at kopiere en DVD

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 13-04-05 21:22

> [...]

> ...", siger Karsten Nonbo, (V) formand for regeringens
> Færdselssikkerhedskommission og medlem af Folketingets trafikudvalg :)

Den er også ganske morsom.

Der hvor det nu summer endnu mere, er i de to nævnte byers (Århus og
København) borgmestres hoveder.

Road pricing ville være et yderst kærkomment tilskud til nogle dramatisk
budgettunge kommuner.

--
Bjørn J.

Fra : NumZie

Dato : 11-04-05 07:35

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> YES
>
> Det er da meget fair at Københavnerne skal betale min næste bil (eller en
> del af den)

> Tom

Jeg har nu hverken noget imod at blive overvåget eller betale vejafgift, men
jeg har noget imod det, hvis der så ikke bliver slækket på
brændstofafgifter, broafgifter og/eller i særdeleshed registreringsafgiften.

Det nytter ikke noget, at vi kigger til udlandet, når vi skal finde de nye
afgifter og gebyrer, men nægter at kigge mod udlandet, når vi skal have
justeret det totale økonomiske regnestykke.

Skuffende at V&K ikke kan komme med et bedre udspil end det der...

/Kenneth

Fra : Thomas H.

Dato : 11-04-05 07:41

"NumZie" <nyhedsgruppe@NUMSEHVALkennethbon.dk> skrev i en meddelelse

> Det nytter ikke noget, at vi kigger til udlandet, når vi skal finde de nye
> afgifter og gebyrer, men nægter at kigge mod udlandet, når vi skal have
> justeret det totale økonomiske regnestykke.

Nej det er nærmest komisk engang imellem, når de finder en enkelt ting der
er billigere her, og så vil have den harmoniseret ...men danske bilister er
jo bare nogle nikkedukker uden nogen støtte NOGLE steder fra, så de kan gøre
hvad det passer dem.

> Skuffende at V&K ikke kan komme med et bedre udspil end det der...

De har mistet jordforbindelsen totalt, og jeg gad godt at vide hvor mange af
deres kernevælgere der er enige med dem i deres trafikpolitik: Fotofælder
over hele landet, større fartbøder, øget overvågning, klip i kørekort når
man kører 15 km/t for hurtigt, vejafgifter, stadig ingen lempelse af
registreringsafgiften osv. - det lyder fandeme som enhedslistens
partiprogram !

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 11-04-05 12:04

Lars L. Hansen wrote:

> [...]

signal
> der er stærkt nok til at blive opfanget af en satellit (sådan nogen

Det gør man heller ikke - det er journalisten, der ikke har fået
rigtig fat på virkemåden. Det man i givet fald gør, er at bilerne
udstyres med en GPS-modtager koblet til en dataopsamler (den
journalisten kalder en "chip") hvori bilens kørsel logges. Med jævne
mellemrum tømmes dataopsamleren og derefter får man så en regning
for sit "vejforbrug".

Ebbe

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-04-05 12:58

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in

> [...]
> journalisten kalder en "chip") hvori bilens kørsel logges. Med jævne
> mellemrum tømmes dataopsamleren og derefter får man så en regning

Nu er det også ret ofte at journalister og lign. ikke aner hvad GPS er,
andet end en 3-bogstav forkortelse for et eller andet med satellitter
De tror sikkert at bare fordi man har en gps monteret så kan den også
sladre lige tilbage til alle de store stygge satellitter som hænger over
vores hoveder. Og blot fordi der er snak om roadpricing behøver det jo
ikke at involvere GPS eller lign. mange steder er det også lavet med
"alm" billet koncepter som på storebæltsbroen. Men det bliver da også
lidt af en omgang at installere i *ALLE* biler selvom de måske ikke lige
kommer til København, for ellers er der jo åbnet for en ladeport for
"snyd"

Hvordan vil de egentlig lige skulle "opsnappe" informationerne fra bilen?
Skal vi til at køre til kvartalseftersyn hos det offentlige for at få
udlæst hvor mange gange vi måtte have kørt i København (og måske andre
storbyer?).

Roadpricing tror jeg ikke vi kan undslippe, og hvis de så justerede lidt
på de andre afgifter så er jeg ikke helt benægtende overfor konceptet.
Dog skal der også være mulighed for dem der ikke lige har offentlige
transportmidler tilrådighed, ikke bliver flænset fuldstændig af denne
årsag. (Jeg selv skulle dagligt bruge 40-45 minutter for at komme mellem
arb. og hjem med bus, kontra de 20 minutter jeg bruger i egen bil).

De skriver at det er for at få folk over på offentlig transportmidler,
fair nok, men hvad sker der mon så når Metro-, bus- og tog-personalet
stejker? Får folk så automatisk udbetalt tabt arbejdsfortjeneste (hvis de
nu har afskaffet deres bil helt) eller skal man så ikke betale
roadpricing i de dage hvor det står på?

Thomas