Hæderkronede Sonax - Hvad gik der galt? - ~
Fra : Christensen

Dato : 09-04-05 15:59

Jadav.

Som opfølgning på min tidl. post om det dårlige resultat jeg fik da jeg
polerede min sorte BMW med Sonax Extreme2 (den blev fedtet, sløret og træls)
skal i da høre dette:

Jeg skrev en mail til Sonax (gennem www.sonax.dk) og allerede dagen efter
ringede der en flink mand, der hed Finn. Han mente godt han vidste hvad der
var gået galt, men kunne ikke hjælpe over telefonen (han sad i Horsens). Han
bad mig dog ringe til deres servicecenter i Høje Taastrup (bor selv i
Lyngby) og så aftale en tid med en anden flink mad, der hed Lars....så kunne
jeg køre derned så han kunne se på bilen, og evt. give nogle tips.

Da jeg så endelig fik ringet til Lars, sagde han at han gerne ville komme
forbi (altså til Lyngby) for at se på dyret og mit dårlige resultat...så han
kom forbi fredag eftermiddag(!). Han kunne med det samme se at finishen var
fedtet og sløret, og fortalte også at selv de - på det profesionelle
værksted - skulle være ekstra påpasselige med at polere sorte biler.

Han polerede lige den ene bagskræm og bagdør for at vise mig hvordan det
skulle gøres mens han fortalte osv.

Han gav mig følgende tips:

1)
Brug så lidt politur som muligt - less is better

2)
Hav altid rigeligt med vand i doseringssvampen (han gav mig hans)

3)
Efterpolér _rigeligt_ og med lange ensrettede strøg - ikke noget man at
fedte rundt omkring hist og her

4)
Polér gerne i solen (!) da det ellers er umuligt at se om du er færdig med
at polere efter...det er surt at polere hele bilen i skyggen - hvor den ser
fin ud - for så at køre den ud i solen og så se at det ligner lort. Det var
lige præcis det jeg havde gjort...

5)
Hav ekstra tålmodighed når bilen er sort....

Hele bilen blev poleret om dagen efter - og med lidt arbejde og ovenstående
tips blev bilen rigtigt flot - så tæt på pianofinish som den kan komme, IMO.
Den blev poleret i solen ved 12 grader, selvom flere naboer var henne og
spørge om jeg ikke skulle ind i skyggen Ifølge Sonax-Lars er der ingen
problemer ved at polere i solen, bare man ikke lader polituren sidde for
længe på bilen, OG at man har rigeligt af vand i svampen under påføringen.

*DET* er den-onden-lyne-mæ super service af Sonax på én sølle dunk politur
til 150,-

/f christensen
320d Touring '02

PS: Jeg vil lige smide et billede i d.b.m men det ved jeg sq ikke om man kan
se noget på....

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-05 16:33

> *DET* er den-onden-lyne-mæ super service af Sonax på én sølle dunk politur
> til 150,-

Det skal vi andre da bare betale

> PS: Jeg vil lige smide et billede i d.b.m men det ved jeg sq ikke om man
> kan se noget på....

Ser ud som om du har glemt at fjerne voksen nede på trinbrædtet, det ser
lidt hvidt ud

--
Tom

Fra : Christensen

Dato : 09-04-05 16:47

> Ser ud som om du har glemt at fjerne voksen nede på trinbrædtet, det ser
> lidt hvidt ud

Det er faktisk genskin....

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-04-05 19:43

On Sat, 9 Apr 2005 17:33:07 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Det skal vi andre da bare betale

>Ser ud som om du har glemt at fjerne voksen nede på trinbrædtet, det ser
>lidt hvidt ud

>--

Ja, man skal s'gu ikke sige noget positivt, hvis man med rettidig omhu
kan komme i tanker om noget negativt.

Meen det har også taget dig det meste af dagen at finde på noget.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-05 19:46

> Ja, man skal s'gu ikke sige noget positivt, hvis man med rettidig omhu
> kan komme i tanker om noget negativt.
>
> Meen det har også taget dig det meste af dagen at finde på noget.

Læs DIT sure opstød

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-04-05 17:04

> *DET* er den-onden-lyne-mæ super service af Sonax på én sølle dunk politur
> til 150,-

De er bare helt kanon ved Sonax - og her er beviset.

/Jan W Nielsen

Fra : Olesen

Dato : 09-04-05 21:08

> De er bare helt kanon ved Sonax - og her er beviset.

Ja, flot gjort, men nu er det jo heller ikke en alvorlig proces,
som forhandleren burde kunne instruere kunderne i egentlig...

Fra : Olesen

Dato : 09-04-05 21:07

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse

> 1)
> Brug så lidt politur som muligt - less is better

Jeg mener man ikke skal spare..

> 2)
> Hav altid rigeligt med vand i doseringssvampen (han gav mig hans)

Vand ?
Jeg har aldrig brugt vand, allerhøjst lidt til
at fugte kluden i starten. Polishen holder
kluden naturlig fugtig.

> 3)
> Efterpolér _rigeligt_ og med lange ensrettede strøg - ikke noget man at
> fedte rundt omkring hist og her

Cirkelrunde bevægelser, og skift kluden ofte
og brug 'alle sider' af den.

> [...]
ser
> fin ud - for så at køre den ud i solen og så se at det ligner lort. Det

Dårlig lys i din garage. Det er let at se,
hvis der er fedtehinder, og det støver
ikke med små sandkorn i en veloplyst lukket garage.

> 5)
> Hav ekstra tålmodighed når bilen er sort....

Har den ikke klarlak ovenpå ?
Så burde farven i sagens natur være underordnet,
medmindre man springer over, hvor gærdet er lavest *S*.

> PS: Jeg vil lige smide et billede i d.b.m men det ved jeg sq ikke om man
kan
> se noget på....

Det kan man.
Den ser pæn ud.

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-05 21:25

> Jeg mener man ikke skal spare..

Har altid fulgt Sonax' anvisning med den våde (med vand) svamp.
Det virker fint, så er der jo ingen grund til at frådse med de dyre dråber,
det der ikke trænger ned i lakken tørre man jo bare af igen.

> Vand ?
> Jeg har aldrig brugt vand, allerhøjst lidt til
> at fugte kluden i starten. Polishen holder
> kluden naturlig fugtig.

Ja men nu er det bare sådan at vand har jo en fortyndende effekt.
Og vi har lige fået at vide at "less is better"
Igen det har altid virket fint for mig med den våde svamp.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Christensen

Dato : 10-04-05 09:35

> Jeg mener man ikke skal spare..

Det tager alt for lang tid at polere resterne af - især hvis bilen er sort.
Det er alligevel også spildt...

> Vand ?
> Jeg har aldrig brugt vand, allerhøjst lidt til
> at fugte kluden i starten. Polishen holder
> kluden naturlig fugtig.

Netop - vand i svampen - men hvis man står i solen og lakken er lidt varm er
det godt at "efterfugte" svampen af og til.

> Cirkelrunde bevægelser, og skift kluden ofte
> og brug 'alle sider' af den.

Jeg kan på INGEN måder undgå det slørede skær i lakken hvis jeg fedter rundt
med kluden. Hvis jeg kun gør det i én retning - evt frem og tilbage - bliver
det super....og det var sådan den profesionelle Sonax-mand sagde at jeg
skulle gøre....især når bilen er sort

> ser
> var
>
> Dårlig lys i din garage. Det er let at se,
> hvis der er fedtehinder, og det støver
> ikke med små sandkorn i en veloplyst lukket garage.

Jeg står udenfor - og på afstand i skygge er det IMO ikke muligt at se om
der er slør i - kun når solen er på....især når bilen er sort

> Har den ikke klarlak ovenpå ?
> Så burde farven i sagens natur være underordnet,
> medmindre man springer over, hvor gærdet er lavest *S*.

Jeg har i hvert fald ikke sprunget over nogen steder - 4 timers polering er
altså alt hvad jeg har tid til. og sorte biler er bare svære - jeg har da
mange gange poleret den gamle sølvgrå 'Rolla, og her er det flintrende
ligegyldigt hvordan jeg hælder voks på og river det af igen...det bliver
pænt uanset hvad.

Det må vel have noget at gøre med "spejl-effekten" i en sort lak. Når den
står som et piano kan kan se alt meget mere tydeligt end på f.eks. en
sølvgrå...IMO.

Takker

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 11-04-05 12:27

Christensen wrote:

> *DET* er den-onden-lyne-mæ super service af Sonax på én sølle
dunk politur
> til 150,-

Tjoeh - men den gratis reklame du lige har givet dem, er sikkert alle
pengene værd

Der er simpelthen ikke noget der er bedre end tilfredse kunder, der
omtaler ens produkt.

Ebbe