Tandremskift i Xantia 1,8i 8ventilet spørg~
Fra : Henning Lund

Dato : 09-04-05 14:48

En af vore bekendte har en sådan bil, mekanikeren siger han ikke selv
kan skifte remmen, da det kan forårsage et leje går til i motoren hvis
remmen ikke er strammet korrekt.
Er der noget om snakken eller er det fordi mekanikeren vil tjene de kr
2500 ?

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-04-05 16:01

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> wrote in message
> [...]
> ikke er strammet korrekt.
> Er der noget om snakken eller er det fordi mekanikeren vil tjene de kr

Hvis han strammer remmen med den korrekte spænding, er der vel ingen forskel
på hvem som har gjort det.
I min reparationshåndbog til min Berlingo med samme motor står der:
"spændingen skal indstilles med et specialværktøj, men hvis man ikke har
dette ved hånden, kan en erfaren mekaniker måle spændingen med en fjedervægt
på remmens længste frie strækning (inden den gamle rem tages ud), og så kan
man indstille spændingen på den nye rem til samme værdi med fjedervægten"

NB: Jeg har ikke prøvet dette, men bare læst på lektien af ren og skær
nysgerrighed - min mekaniker tager ikke 2500 for jobbet, så det fik han lov
til
- jeg fralægger mig altså hermed al form for ansvar....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henning Lund

Dato : 09-04-05 16:53

Andreas M. Hansen skrev:

> kan en erfaren mekaniker måle spændingen med en
> fjedervægt på remmens længste frie strækning (inden den gamle rem
> tages ud), og så kan man indstille spændingen på den nye rem til
> samme værdi med fjedervægten"

Hmm ja det kan der være noget om.

Jeg er nysgerrig, skiftede han andet end tandrem, min bekendte udtalte
at mekanikeren havde sagt at han altid skiftede vandpumpe ved
tandremskift?

> - jeg fralægger mig altså hermed al form for ansvar....

Nu lyder du som min kone

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-04-05 18:12

> Jeg er nysgerrig, skiftede han andet end tandrem, min bekendte udtalte at
> mekanikeren havde sagt at han altid skiftede vandpumpe ved tandremskift?

Skifteintervallet er 120 000 km eller 4 år - min var 4 år og havde kørt 60
000 da remmen blev skiftet - jeg vil nok få vandpumpen skiftet næste gang
den skal skiftes om et års tid (4 år siden sidste remskifte) - jeg vil mene
at vandpumpen sagtens kan holde 8 år, men kører man mere årligt, skal man
måske gøre det, en vandpumpe koster jo ikke en bondegård. Hvis de 2500 kr er
incl. vandpumpeskift, er det vel ikke så dyrt endda ?

> Nu lyder du som min kone

Ja du skulle ikke ønske dig at være gift med mig....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henning Lund

Dato : 09-04-05 18:31

Andreas M. Hansen skrev:

> [...]
> kører man mere årligt, skal man måske gøre det, en vandpumpe koster
> jo ikke en bondegård. Hvis de 2500 kr er incl. vandpumpeskift, er det

Ok hans har kørt 120000 på 4 år og vandpumpen blev skiftet sidst remmen
blev skiftet. Jeg lader svaret gå videre, så kan han selv vurdere om det
er dyrt eller ej.

> Ja du skulle ikke ønske dig at være gift med mig....

Nej så tror jeg også folk begyndte at snakke

Fra : alexbo

Dato : 10-04-05 19:44

"Andreas M. Hansen" skrev

> [...]
kan
> man indstille spændingen på den nye rem til samme værdi med fjedervægten"

Det var en mærkelig vejledning, så hvis den gamle rem er forkert spændt
bliver den nye det også.
Det næste er vel at man skal måle dæktrykket i det gamle dæk, inden man
skifter og så komme samme tryk i det nye, uanset om det er rigtigt eller ej.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 10-04-05 19:35

Hvorfor sparer, hvis risikoen er nyt topstykke 12000,00
el. motor 30000,00 så kan man gamble videre hugger motor 8000,00 stadigvæk
for at sparer 2500,00

Fra : Henning Lund

Dato : 11-04-05 18:29

Stig Rasmussen skrev:

> Hvorfor sparer, hvis risikoen er nyt topstykke 12000,00
> el. motor 30000,00 så kan man gamble videre hugger motor 8000,00
> stadigvæk for at sparer 2500,00

Næe det har der ikke været snak om, det var om prisen var realistisk do

Fra : alexbo

Dato : 10-04-05 19:57

"Henning Lund" skrev

> Er der noget om snakken eller er det fordi mekanikeren vil tjene de kr
2500 ?

Det vil han sikkert gerne, men derfor kan han jo godt mene hvad han siger.
Der er nu ikke nogen særlige forhold ved en Xantia, der gør den vanskeligere
end normalt.
Der findes mange måder at stramme rem på, nogle mere eksotiske end andre, en
aukustisk f. eks.
Man spiller på remmen holder en tonemåler hen i nærheden, når lyden har den
rigtige tone, er remmen strammet korrekt.
Så hvis man stemmer sin gitar med sådan en fyr, så kan den også bruges til
remstramning.

mvh
Alex Christensen