Audi A6
Fra : Jasper Norman

Dato : 08-04-05 22:33

Hej.

Jeg overvejer en Audi A6. Desværre siger pengepungen, at den skal være af en
ældre årgang. Jeg har kig på modellerne fra 1997-1999. Altså en bil i
omegnen af 250.000,-

Jeg er helt & holdent faldet for den "runde" bagende. Flere af mine
kollegaer, mener at den er grim som fanden selv, men det er muligvis en bil
som man enten elsker eller hader... eller elsker at hade

Jeg er blevet fortalt, at den ikke kan ruste! Er det virkeligt rigtigt? Jeg
har efterhånden haft en del biler hvor der kommer "plet-rust" eller rustne
skærmkanter mm. Vil det problem være overstået med en A6´er? Lyder næsten
for godt til at være sandt. Men i modsætning til fx. Mercedes, hører man jo
ikke meget til rustproblemer med Audi. (En kollega har lige købt en MB
Kleemann E27...fandens fed bil, som jeg også kunne finde på, at falde for!)

Hvis der er nogen der kan bekræfte at bilen ikke "kan" ruste... i hvert fald
sådan at jeg ikke risikerer at den i løbet af 1 år, bliver grim i lakken mm.
ville det være alle tiders. Og jeg kan for alvor gå på jagt

Mvh

Jasper

Fra : NikonPro.dk

Dato : 08-04-05 22:40

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jasper
>

> --
> Husk at fjerne "FJERNES" i min e-mail adr.

Kan kun anbefale Audi A6

Jeg har selv en A 6 2,6 V6 fra 1995 og den er købt som 9 år gammel uden rust
iflg. FDM attest

--

med venlig hilsen
Bjarne

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-05 22:40

Jasper Norman skriver:

> Jeg er blevet fortalt, at den ikke kan ruste! Er det virkeligt rigtigt?

Nej, den er "bare" galvaniseret fra top til tå. Slår du hul i
galvaniseringen ruster den.

Men de er meget modstandsdygtige overfor rust. Har en kollega der lige
har solgt en A4 2,6 fra 1995, den var pletfri....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-05 08:43

> Jasper Norman skriver:

> Nej, den er "bare" galvaniseret fra top til tå. Slår du hul i
> galvaniseringen ruster den.

Nemli'

> Men de er meget modstandsdygtige overfor rust. Har en kollega der lige
> har solgt en A4 2,6 fra 1995, den var pletfri....

Nu er det jo også en A6 der blev spurgt til.
Den kan selvfølgelig ruste, træerne vokser ikke ind i himlen.
Har hørt om et par stykker der har haft rust i forskærmene, kender også en
der har fået skiftet begge forskærmen.
Har også set en med rust i bagerste skærmkanter, men igen det kan være
kommet af hjul der går på eller en tidligere skade.

Ellers er den sikkert ganske modstandsdygtig mod rust.

Andre galvaniserede Audi har haft småproblemer, f.eks har de første 80/90
ofte haft rust i bagsmækken.
Og her snakker vi biler som nu er 10-19 år gamle, så det er vel OK.
Audi V8 har haft problemer med rust i stykket mellem baglygterne. osv.

Men er det sådan en vogn du vil have, er det bare at komme ud af hullerne,
jeg kender flere der har sådan en dunk og de er vilde med den.
Både 2,6 og 2,8 motorene er vist ret holdbare, bare man husker at skifte
tandrem og vandpumpe.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-04-05 08:48

Claus Petersen skriver:

> Nu er det jo også en A6 der blev spurgt til.

Jep, men det er næsten det samme.

> Andre galvaniserede Audi har haft småproblemer, f.eks har de første 80/90
> ofte haft rust i bagsmækken.
> Og her snakker vi biler som nu er 10-19 år gamle, så det er vel OK.

Her ar andre biler rustet væk på den tid....

Fra : Flemming

Dato : 09-04-05 13:26

Claus Petersen wrote:
> [...]
> hullerne, jeg kender flere der har sådan en dunk og de er vilde med
> den. Både 2,6 og 2,8 motorene er vist ret holdbare, bare man husker at

Jeg husker da ellers der er flere der har beklaget sig* over dyre regninger
på udskiftning af top pakningerne på netop V6'erne.

--
Mvh. Flemming
* søg lidt tilbage i gruppen

Fra : Jonas R.

Dato : 09-04-05 17:06

Flemming wrote:
SNIP
> Jeg husker da ellers der er flere der har beklaget sig* over dyre
> regninger på udskiftning af top pakningerne på netop V6'erne.

Det er den ældre V6'er og burde ikke være den som ligger i en A6 fra 1997 og
ellers er det vist TDI'en som også har de problemer.

Min mor har en A6 fra 1997 med en 2.8 V6 30 ventiler og der har ikke været
noget i vegn med motoren overhovedet, udover en utæt slange så den har brugt
noget kølervæske men det bliver fikset i næste uge.

Den har trip tronic og det er godt nok nice at køre med :) og nej den har
intet rust overhovedet og min mor har haft den fra ny og den kører om
vinteren og er ikke blevet undervognbehandlet.

/Jonas R.

Fra : Deaster

Dato : 09-04-05 20:26

Flemming wrote:

> Jeg husker da ellers der er flere der har beklaget sig* over dyre
> regninger på udskiftning af top pakningerne på netop V6'erne.

Det er vist svjv. kun de gamle TDI'er som har det problem.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-04-05 17:53

Hejsa,

On Sat, 9 Apr 2005 09:43:02 +0200, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Både 2,6 og 2,8 motorene er vist ret holdbare, bare man husker at skifte
>tandrem og vandpumpe.

Hmm.. I seneste nummer af Motor læser jeg lige om en værkstedsregning
på 45.000 kr. for reperation af "ujævn motorgang" hvor manden i første
omgang var blevet stilliet en regning på cirka 16.000 i udsigt... Det
var en 2.8'er. Der står ikke noget yderligere om årgang og problemet,
men fy-for-en-regning

** Lars

Fra : Jonas R.

Dato : 09-04-05 23:51

Lars Knudsen wrote:
> Hejsa,
SNIP
> [...]
> omgang var blevet stilliet en regning på cirka 16.000 i udsigt... Det
> var en 2.8'er. Der står ikke noget yderligere om årgang og problemet,

Det er jo klart, hvis du går til et SMC værksted som tager 700+moms i timen
og reservedele som koster det dobbelte af hvad de koster i tyskland.
Samt at SMC jo har standard time takst, det tager skal vi sige 1 time at
skifte olie, selvom de kun bruger 30 min.

Du kan spare op imod 50% ved at få service og lign. í tyskland, samt at du
via audi club danmark får 10% rabat.

/Jonas R.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-04-05 14:23

Hej,

On Sun, 10 Apr 2005 00:51:06 +0200, "Jonas R." <hihi@hihi.dk> wrote:

>Det er jo klart, hvis du går til et SMC værksted som tager 700+moms i timen
>og reservedele som koster det dobbelte af hvad de koster i tyskland.

Ja... Men 45.000 kroner?!

>Samt at SMC jo har standard time takst, det tager skal vi sige 1 time at
>skifte olie, selvom de kun bruger 30 min.

Har de tyske aut. værksteder ikke det?

>Du kan spare op imod 50% ved at få service og lign. í tyskland, samt at du
>via audi club danmark får 10% rabat.

Fint nok - men hvis man nu for eksempel bor på Sjælland så er der
altså nok en sjat vej til Tyskland. Jeg gad ikke eje en bil som jeg
ikke kunne få serviceret til fornuftig pris rimelig lokalt.

** Lars

Fra : Jasper Norman

Dato : 11-04-05 00:12

Alt det her med "fuld service" bog osv... er det så vigtigt? Heroppe i
nordjylland, tror jeg at de fleste synes at den mekaniker der laver et tjek
uden moms til 100 / timen er alle tiders. Hvis det er en nyere bil med et
godt omdømme, vil jeg da være bedøvende ligeglad med, om den har fået et
stempel for, at den er blevet tjekket for bremsevæske eller olieskift. Køber
man en bil til 500.000,- må man da gå ud fra at ejeren har passet rimeligt
godt på den. Er det en tidl. taxa er det muligvis en anden sag, men er det
et privat vogn, kan det ikke sætte mit pis i kog. En fuld service-bog er jo
ingen garanti for, at den tidl. ejer har "behandlet" bilen godt.

/Jasper

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-04-05 07:49

Hejsa,

On Mon, 11 Apr 2005 01:12:06 +0200, "Jasper Norman"
<Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> wrote:

> [...]
>et privat vogn, kan det ikke sætte mit pis i kog. En fuld service-bog er jo
>ingen garanti for, at den tidl. ejer har "behandlet" bilen godt.

Det er jo et spørgsmål om temperament, og selvfølgelig kan man få
skiftet olie og bremsevæske til en lavere timepris end hos de
autoriserede værksteder. Men det er vel ikke ligefrem den type service
der vælter budgettet. Og de mere avancererde reperation er vel tit
enten ligeså dyre eller umulige at lave for den lokale mekker fordi
han ikke har det nødvendige udstyr.

F.Eks... En af mine venner har en 320'er som skulle ha skiftet et
baghjulsleje. Han fik lavet det af den type mekaniker du nævner og det
tog så vidt jeg husker 5 timer fordi det åbenbart var kompliceret for
ham at afmontere lejet. Jeg fik skiftet baghjulsleje hos BMW på min
530d - det tog 1 time. Prisen for de to udskiftninger var faktisk den
samme.

F.Eks... Min bil var til service - hos bmw - og værkstedet opdager små
rustpletter i bagklappen. Da jeg henter den får jeg at vide at der er
booket tid+lånebil så den kan blive skiftet på garantien. Det ville
den lokale mekaniker nok ikke gøre.

Så derfor foretrækker jeg at have ét værksted der kan "det hele" så
jeg ikke skal beslutte mig for om det nu er en "simpel-som-olieskift"
eller "kompliceret-som-baghjulsleje" når min bil skal til service og
så tage den højere timepris. Eneste undtagelse er nok dæk

Iøvrigt - jeg tror nu stadig "fuld servicebog" virker salgsfremmende,
ved ikke om det bare er mig - men... Da jeg kiggede efter ny (brugt)
bil i Tyskland sidste år var et af de vigtigste kriterier at den var
serviceret originalt. Ikke fordi en uoriginalt serviceret ikke kan
være i lige så god stand, men tænk dig at komme til at købe et
eksemplar der ikke var serviceret ordentligt, og
"indsæt-et-eller-andet-skrig-dyrt-her" bryder sammen. Så tror jeg
ærlig talt ikke man står ligefrem bedre med at få producenten til at
dække noget af omkostningerne.

** Lars