Erfaringer med Renault 1.9dCi 120hk /300Nm~
Fra : KASO

Dato : 08-04-05 19:07

Jeg lurer lidt på en Grand Scénic med ovenstående motor. Den virker ganske
fornuftig og kvik uden at støje for meget - men hvordan ser det ud med
brændstoføkonomien, når den er kørt til?

Kan den give tilstrækkeligt med varme i kabinen om vinteren?

Kendte fejl?

Nogen erfaringer med chip/OBD-tuning? (Hvis man skulle blive fristet....)

På forhånd tak for al input!

Fra : Kent Glerup

Dato : 09-04-05 18:21

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg lurer lidt på en Grand Scénic med ovenstående motor. Den virker ganske
> fornuftig og kvik uden at støje for meget - men hvordan ser det ud med
> brændstoføkonomien, når den er kørt til?

Jeg har et lile halvt års erfaring med en Scenic Van 1,9 dCi..
Ved rigtig pæn og rolig kørsel går den omkring 18 på literen. Ikke
imponerende efter min mening.

> Kan den give tilstrækkeligt med varme i kabinen om vinteren?

Nej. Ved omkring -10 udenfor, skal jeg vente ca. 15 km på brugbar varme.

> Kendte fejl?

Pas. Der har intet været med min.

> Nogen erfaringer med chip/OBD-tuning? (Hvis man skulle blive fristet....)

Nope.

> På forhånd tak for al input!

Så lidt.

Forøvrigt er det en utrolig skøn bil til længere ture. Førersædet er et af
de bedste jeg har prøvet, og motor/gearkasse spiller bare!

MVH
Kent Glerup

Fra : KASO

Dato : 10-04-05 17:27

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:d392ub$2em7$1@newsbin.cybercity.dk...

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg har et lile halvt års erfaring med en Scenic Van 1,9 dCi..
> Ved rigtig pæn og rolig kørsel går den omkring 18 på literen. Ikke
> imponerende efter min mening.

Hvis det er gennemsnitsforbrug, synes jeg nu det er ganske pænt - bilens
størrelse, vægt og frontareal taget i betragtning. Hvor langt har den kørt
ialt (det lader til at moderne dieselmotorer skal køre min. 10.000km - og
gerne mere - før de er tilkørt og man kan regne med forbruget).

> Nej. Ved omkring -10 udenfor, skal jeg vente ca. 15 km på brugbar varme.
Ok - det kan jo løses med "suppleringsvarme"

> [...]
>
> Forøvrigt er det en utrolig skøn bil til længere ture. Førersædet er et af
> de bedste jeg har prøvet, og motor/gearkasse spiller bare!

Ja - det er rigtigt godt - vi er også stærkt fristet...

Fra : Kent Glerup

Dato : 11-04-05 21:34

> [...]
> ialt (det lader til at moderne dieselmotorer skal køre min. 10.000km - og
> gerne mere - før de er tilkørt og man kan regne med forbruget).

Man kan ikke helt kalde det gennemsnitsforbruget. Det er forbruget når man
virkelig kører med tanke på forbruget. Hvis man bare kører den relativt
pænt, er forbruget mellem ca. 15 og 17 på literen. Men selvfølgelig:
Frontareal og en del kilo...

> Ok - det kan jo løses med "suppleringsvarme"

Selvfølgelig. Ville jeg også overveje, hvis jeg skulle købe én som
privatvogn (hvilket jeg egentlig godt kunne finde på....)

> Ja - det er rigtigt godt - vi er også stærkt fristet...

Forstår jeg godt! Den har ændret min holdning til franske biler, eller
nærmere Renault, en hel del! Men man får mig sgu' aldrig i en PSA-bil!

MVH
Kent Glerup

Fra : KASO

Dato : 12-04-05 19:00

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:d3emuu$pnm$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
> virkelig kører med tanke på forbruget. Hvis man bare kører den relativt
> pænt, er forbruget mellem ca. 15 og 17 på literen. Men selvfølgelig:

Ja - der er jo lidt at flytte på...

Hvor meget har bilen kørt?

> [...]
>
> Forstår jeg godt! Den har ændret min holdning til franske biler, eller
> nærmere Renault, en hel del! Men man får mig sgu' aldrig i en PSA-bil!

Velkommen i klubben - vi er lige kommet til at bestille en Grand Scénic
1.9dCi...

Fra : Kent Glerup

Dato : 12-04-05 21:36

> Ja - der er jo lidt at flytte på...
>
> Hvor meget har bilen kørt?

Skal til 30k service én af de næste dage. Har forøvrigt ikke fået efterfyldt
olie de ca. 13k jeg har kørt i den.. oliestanden er den samme :)

> Velkommen i klubben - vi er lige kommet til at bestille en Grand Scénic
> 1.9dCi...

Tillykke! Tror sgu' i bli'r glad for den.

Kom lige på en enkelt negativ ting: Fodrummet i passagersiden er temmelig
kort, og udformet som en skrå plade. Hvis passageren er lidt oppe i højden
er det svært at slappe ordentligt af i lårene på længere ture. Havde en
passager med på ca. 182-185 cm, tværs over landet. Han nåede at blive noget
irriteret...

Fra : KASO

Dato : 13-04-05 21:18

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:d3hbfa$1drk$1@newsbin.cybercity.dk...

> man

> Skal til 30k service én af de næste dage. Har forøvrigt ikke fået
efterfyldt
> olie de ca. 13k jeg har kørt i den.. oliestanden er den samme :)

OK. "Manglende" olieforbrug på Renaultmotorer er meget normalt - vi har 2,
der aldrig får efterfyldt (20.000km ml. service) - og der er intet synligt
svind. Jeg efterfyldte nu heller aldrig på min gl. MB eller Citroën - selv
ikke efter de havde rundet 200.000km og kørte 10.000km ml. service.

> Tillykke! Tror sgu' i bli'r glad for den.

Tak - jeg tror du har ret

> [...]
> er det svært at slappe ordentligt af i lårene på længere ture. Havde en
> passager med på ca. 182-185 cm, tværs over landet. Han nåede at blive

OK - det burde ikke være det store problem - specielt ikke, hvis man kører
sædet længere bagud - der er jo plads nok. Desuden vil det nok altid være
min kone, der kommer til at sidde der på længere ture - og hun er ikke helt
så høj.

Tak for dit input!