Køb af BMW E39 ?
Fra : Brian S Jensen

Dato : 08-04-05 07:07

Hej

I forbindelse med køb af BMW 5-serie E39 er der da nogle særlige
skavanker og lign. man skal være opmærksom på

Umiddelbart er der kig på noget 528i årg. 96-98 og meget gerne
med automatgear

Er automatgear med 1150kg campingvogn på slæb forøvrigt noget
der kan "anbefales" ? - ikke voldsomt kørselsbehov, da vi max. når
at lufte campingvognen 5-8 gange årligt (ikke udenlands)

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-04-05 07:42

Hej Brian,

On Fri, 8 Apr 2005 08:07:29 +0200, "Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com>
wrote:

>I forbindelse med køb af BMW 5-serie E39 er der da nogle særlige
>skavanker og lign. man skal være opmærksom på
>
>Umiddelbart er der kig på noget 528i årg. 96-98 og meget gerne
>med automatgear

Jeg undersøgte da lidt i forbindelse med mit køb af en e39 årgang 2002
530dA touring. Der er ikke mange typiske fejl på dem, og flere steder
læser man præcist det modsatte at bilen er meget fejlfri.

Der er dog et par skavanker, de kan have. Så vidt jeg husker er der i
de tidligere udgaver problemer med tæring af køleren. Alle årgange har
en tendens til at blive slidt i forhjulsophænget efter 150-200.000 km
hvilket giver rystelser i styretøjet ved 80-100 km/t. Helt personligt
har min lige fået ny kardanaksel efter 165.000 km, men det er vist
ikke en typisk fejl. Der er også set rust på bremseskiver bag, lidt
afhængig af hvordan bilen er kørt. Rust generelt er ikke noget
problem, på min 02 model er der 12 års garanti på gennemtæring og jeg
har faktisk lige fået skiftet front og bagklap ud på garantien fordi
der var bittesmå rustpletter, mest bagpå. Fronten var fyldt med
stenslag (tysk motorvej....) så det var fedt nok at de også tog den.
Hentede den i går og nu ligner det faktisk en ny bil

>Er automatgear med 1150kg campingvogn på slæb forøvrigt noget
>der kan "anbefales" ? - ikke voldsomt kørselsbehov, da vi max. når
>at lufte campingvognen 5-8 gange årligt (ikke udenlands)

Jeg tror bestemt ikke det er noget problem - slet ikke med campingture
i Danmark. Steptronic gearet er i øvrigt utrolig lækkert, med mindre
du giver den fuld gas skifter det faktisk umærkeligt og virker bare
godt, kick down hvor man forventer det, kan finde ud af at
motorbremse, osv. Jeg kan meget anbefale det.

Af andre ting vi er specielt glade for (læs: bruger) af extraudstyr er
hukommelsen på førersædet som indstiller sæde/rat/spejle ved tryk på
en knap - det er super fikst når man er flere der anvender bilen.
Fartpilot er utroligt lækkert på motorvej, men de har de vist
allesammen.

Til gengæld kan jeg godt anbefale at LADE VÆRE med at købe en model
med automatisk bagklap - hydraulikken fungerer ikke for godt når det
er koldt og det er altså ufedt med en automatisk bagklap der lige skal
have en vip med hånden for at kunne hive sig op. BMW siger at de ikke
kan løse det, muligvis kan det hjælpe at skifte hydraulikpumpen - men
de tør ikke love noget.

Men alt i alt rigtig lækker bil - gode brede sæder og meget
flyderagtig på motorvej. Passagersædet kan lægges helt ned i
soveposition - og man ligger faktisk ganske godt i det til en lille
lur, hvis man kører langt og skiftes til at køre (eller som konen
ynder at gøre her om morgenen - sove hele vejen til kbh)...

** Lars

Fra : Brian S Jensen

Dato : 08-04-05 08:23

"Lars Knudsen" <larsxyz@landligtabc.dk> skrev i en meddelelse > Der er dog
> [...]
> en knap - det er super fikst når man er flere der anvender bilen.
> Fartpilot er utroligt lækkert på motorvej, men de har de vist

Hej Lars

Det falder godt i hak med det jeg allerede har hørt, og skulle man ofre
en ny køler, så er det jo ikke helt spildt - en køler fra 96-98 har i
mange tilfælde "godt af" at blive skiftet, og så dyrt er det jo heller ikke.

Fartpiloten kan jeg også kun tilslutte mig - i vores nuværende 525i 24V
er der også fartpilot og den vil jeg IKKE undvære

Soltag ville jeg forøvrigt også være ked af at undvære

Og den hydrauliske bagklap du advarer imod er heller ikke noget der
tiltaler mig - og ét eller andet skal konen jo lave

Mht. automatgear og campingvogn, tænkte jeg også på om det mon
slider unøvendigt meget på det ?

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-04-05 08:43

Hej Brian,

On Fri, 8 Apr 2005 09:22:39 +0200, "Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com>
wrote:

>Det falder godt i hak med det jeg allerede har hørt, og skulle man ofre
>en ny køler, så er det jo ikke helt spildt - en køler fra 96-98 har i
>mange tilfælde "godt af" at blive skiftet, og så dyrt er det jo heller ikke.

Du har helt ret.. Det er småting.

>Soltag ville jeg forøvrigt også være ked af at undvære

Ahja.. Det glemte jeg da lige. Jeg har aldrig haft soltag før - og må
indrømme at det bliver brugt meget mere end jeg på nogen måde havde
forventet her i foråret hvor det er super lækkert når solen titter
lidt frem.

>Og den hydrauliske bagklap du advarer imod er heller ikke noget der
>tiltaler mig - og ét eller andet skal konen jo lave

Hehe.. Ja! Det var også mest fordi "den var der" i den bil jeg købte -
vi ville have en med automatgear, navigation og lædersæder - og så er
der altså som regel en masse andet "dims" i dem også, heriblandt den
der bagklap. Havde jo som udgangspunkt ikke noget imod at den var der,
men man kan da frygte om den hydraulikpumpe helt står af lige
pludselig...

>Mht. automatgear og campingvogn, tænkte jeg også på om det mon
>slider unøvendigt meget på det ?

Jeg læste sidste år en artikel i Motor omkring emnet, og primært var
det vist at de anbefalede at man fik monteret ekstra køling(!) på
gearkassen hvis man skulle trække meget. Men ellers ved jeg ikke noget
om emnet, desværre.

** Lars

Fra : Brian S Jensen

Dato : 08-04-05 09:49

> [...]
> indrømme at det bliver brugt meget mere end jeg på nogen måde havde
> forventet her i foråret hvor det er super lækkert når solen titter

Lige præcis - vi har både soltag og klima i 525'ern, men skulle jeg
vælge én af tingene fra, så blev det uden tvivl klima'en

> [...]
> det vist at de anbefalede at man fik monteret ekstra køling(!) på
> gearkassen hvis man skulle trække meget. Men ellers ved jeg ikke noget

Lyder fornuftigt - er jo nok også overkommeligt

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Tommy S.

Dato : 08-04-05 11:09

On Fri, 8 Apr 2005 10:48:39 +0200, "Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com>
wrote:

>"Lars Knudsen" <larsxyz@landligtabc.dk> skrev i en meddelelse

>Lige præcis - vi har både soltag og klima i 525'ern, men skulle jeg
>vælge én af tingene fra, så blev det uden tvivl klima'en

Orv. Jeg havde soltag i min gamle honda men ikke nogen aricondition.
Nu har jeg aircondition men ikke noget soltag og det må jeg indrømme,
at jeg er mægtig godt tilfreds med! :)

--
Tommy
http://www.hadereklamer.dk

Fra : Brian S Jensen

Dato : 08-04-05 11:14

"Tommy S." <noway@no.nix> skrev i en meddelelse

> Orv. Jeg havde soltag i min gamle honda men ikke nogen aricondition.
> Nu har jeg aircondition men ikke noget soltag og det må jeg indrømme,
> [...]

Hej Tommy

Jeg elsker bare den dér friske luft man får fra soltaget - men der er
forskel,
i BMW'en kan man sagtens køre på motorvejen med soltaget helt åben, og
samtidig være i stand til at snakke sammen.
I Previa'en larmer det gevaldigt når soltaget er åbent - og blæser meget
ned i kabinen.

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-04-05 11:42

Hejsa,

On Fri, 08 Apr 2005 12:09:26 +0200, Tommy S. <noway@no.nix> wrote:

>Orv. Jeg havde soltag i min gamle honda men ikke nogen aricondition.
>Nu har jeg aircondition men ikke noget soltag og det må jeg indrømme,
>at jeg er mægtig godt tilfreds med! :)

Jeg vil sige både-og er optimalt

Syntes nu alligevel det larmer for meget med soltaget åbent på
motorvejen - selv om jeg vil give Brian ret i, at det er faktisk
forbløffende så lidt det larmer - og faktisk ingen træk i kabinen.

Men en anden ting jeg syntes er nice er at det giver utrolig meget lys
i kabinen. Mit er af glas, så det "virker" også selv om det er lukket.

** Lars

Fra : Tommy S.

Dato : 08-04-05 12:47

On Fri, 08 Apr 2005 12:41:58 +0200, Lars Knudsen
<larsxyz@landligtabc.dk> wrote:

> [...]
>
>Men en anden ting jeg syntes er nice er at det giver utrolig meget lys
>i kabinen. Mit er af glas, så det "virker" også selv om det er lukket.

Ja den med lys i kan kabinen er jeg enig i. Det var rart med lidt blå
himmel over håret. Mit var også af glas, men med en "loftsklap"
nedenunder så det helt kunne lukkes af... Men jeg vil ikke opgive min
ac for det :)