/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hørt hos frisøren - lastbilchaufførers arb~
Fra : David Bjergsø


Dato : 06-04-05 15:32

Sad her den anden dag hos frisøren, og overhørte en af de andre kunder
brokke sig. Det var ganske tydeligt at høre at han er lastbilchauffør, da
han brokkede sig over at de "kun" må arbejde 48 timer om ugen, og at
politikerne ikke ville svare på hvor mange timer de arbejde over om ugen, da
de var inde for at demonstrere. Så var det jeg tænkte på konsekvensen af at
falde i søvn, henholdsvis bag rattet og bag et skrivebord..... mon ikke det
sidste er at foretrække.... sikke da en klaphat

/David


 
 
Kim (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 06-04-05 16:00

"David Bjergsø" <davidb@indutek.com> skrev i en meddelelse
news:4253f2f8$0$306$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Sad her den anden dag hos frisøren, og overhørte en af de andre kunder
> brokke sig. Det var ganske tydeligt at høre at han er lastbilchauffør, da
> han brokkede sig over at de "kun" må arbejde 48 timer om ugen, og at
> politikerne ikke ville svare på hvor mange timer de arbejde over om ugen,
> da de var inde for at demonstrere. Så var det jeg tænkte på konsekvensen
> af at falde i søvn, henholdsvis bag rattet og bag et skrivebord..... mon
> ikke det sidste er at foretrække.... sikke da en klaphat
>
Tjae...Resultatet ses tydeligt på nogle af de love og forordninger
de vedtager

Mvh, Kim



Carsten Finn Rasmuss~ (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 06-04-05 16:19

I news:4253f2f8$0$306$edfadb0f@dread12.news.tele.dk <David Bjergsø>
<davidb@indutek.com> skrev:

> Sad her den anden dag hos frisøren, og overhørte en af de andre kunder
> brokke sig. Det var ganske tydeligt at høre at han er
> lastbilchauffør, da han brokkede sig over at de "kun" må arbejde 48
> timer om ugen, og at politikerne ikke ville svare på hvor mange timer
> de arbejde over om ugen, da de var inde for at demonstrere.

Du ved ganske tydeligt ikke hvad du snakker om. Forklaringen er en lang
historie som du må søge andetsteds.

>Så var det jeg tænkte på konsekvensen af at falde i søvn, henholdsvis
bag
> rattet og bag et skrivebord..... mon ikke det sidste er at
> foretrække....

Som feks. afgift på sikkerhedsudstyr til biler?

>sikke da en klaphat
>
> /David

Gad godt vide hvem hatten passer bedst ;)

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....



Mogens (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 06-04-05 19:52

On Wed, 6 Apr 2005 17:19:07 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>Du ved ganske tydeligt ikke hvad du snakker om. Forklaringen er en lang
>historie som du må søge andetsteds.

Gør du?
I stedet for at nedgøre manden, kunne du jo meget belejliget helt
nøjagtigt fortælle ham/os, hvor skoen trykker i denne her sammenhæng.

Mange har samme opfattelse -> at de ikke fatter, hvorfor en chauffør
klager over "kun" 48 timers arbejdsuge, når alle andre lønslaver har
37 timer. Ikke hér, idet jég har kørt lastbil prof. !

Jan W Nielsen (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 06-04-05 20:03

> Gør du?
> I stedet for at nedgøre manden, kunne du jo meget belejliget helt
> nøjagtigt fortælle ham/os, hvor skoen trykker i denne her sammenhæng.

Enig..!!

/Jan W Nielsen



PMH (07-04-2005)
Kommentar
Fra : PMH


Dato : 07-04-05 06:39


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:42543248$0$209$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Gør du?
>> I stedet for at nedgøre manden, kunne du jo meget belejliget helt
>> nøjagtigt fortælle ham/os, hvor skoen trykker i denne her sammenhæng.
>
> Enig..!!
>
> /Jan W Nielsen
>
>

Hej

Jeg er selv tidligere chauffør, men er for nylig "udgået" med en rygskade.
En stor del af utilfredsheden og harmen hos chaufførerne, ligger i at alle
timer de befinder sig i bilen, tæller som arbejdstid.

Vi kan tage et eksempel..
en chauffør kører hjemmefra mandag morgen kl. 06.00, og kører ud
og får læsset bilen et givent sted kl. 07.00.
Læsningen tager måske 3 timer inkl. ventetid, dette er meget almindelig.
I de 3 timer befinder chaufføren sig i sit førerhus, og laver altså intet.

Så ruller bilen ud på landevejen, og kører måske tværs over landet,
eller ud af landet. Når det bliver aften og chaufførens køretid er
opbrugt, finder han et sted at "slå lejr". Han bliver vasket (ja nogle
gør faktisk og får sig noget at spise, og kryber derefter i køjen.

Dagen efter skal der måske læsses og losses nogle gange, alt imens
chaufføren befinder sig i førerhuset. Og når denne dag er gået, er
det jo i seng igen.
Næste morgen når vores chauffør står op, må han pludselig ikke
køre mere... Fordi det er 48 timer siden at han er kørt hjemmefra,
og fordi at hans overenskomst siger at han får løn i hele perioden
han er afsted..med en kraftig reducering i lønnen når der læsses og
losses, og når der er hvil.

Det vi sige at onsdag morgen kl. 06.00 er det weekend..
Det er da dejlig tidlig ja... Men ikke noget nogen kan leve
af. Mange chauffører vil miste i 100.000 vis af kroner når året
er gået.. Er det rimelig..?? Rimelig at blive straffet for at passe
sit arbejde..??

Det er almindelig kendt at en chauffør skal arbejde mange timer
for at tjene en god løn. Timelønnen er på højde med en kassedames
(ikke for at nedgøre kassedamer).. Men vi snakker under 100,- kr.
i timen.. Og for de der ligger ude, er det kilometer penge + en
meget mindre timeløn.
Jeg tror da de fleste chaufførerne hellere end gerne vil arbejde
mindre, men så skal timelønnen hæves betydelig..!!

Jeg forstår sgu' godt harmen blandt Chaufførerne over, at der sidder
nogle skrankepaver og træffer nogle beslutninger om ting som de
ikke har gennemtænkt konsekvensen af.

Mvh
PMH


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1972 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk



phk (07-04-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 07-04-05 07:04


"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse
news:4254c76d$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Jeg er selv tidligere chauffør, men er for nylig "udgået" med en rygskade.
> En stor del af utilfredsheden og harmen hos chaufførerne, ligger i at alle
> timer de befinder sig i bilen, tæller som arbejdstid.

Problemet ligger vel også i at har man kørt længe nok (hen i ugen) så
tvinger reglerne chaufføren til at køre lastbil på et tidspunkt som egentlig
er hans naturlige sovetid?


--
Per, Esbjerg



PMH (07-04-2005)
Kommentar
Fra : PMH


Dato : 07-04-05 07:16

stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4254cd51$0$23010$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse
> news:4254c76d$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>> Jeg er selv tidligere chauffør, men er for nylig "udgået" med en
>> rygskade.
>> En stor del af utilfredsheden og harmen hos chaufførerne, ligger i at
>> alle
>> timer de befinder sig i bilen, tæller som arbejdstid.
>
> Problemet ligger vel også i at har man kørt længe nok (hen i ugen) så
> tvinger reglerne chaufføren til at køre lastbil på et tidspunkt som
> egentlig er hans naturlige sovetid?
>
>
> --
> Per, Esbjerg
>

Det har du helt ret i.
Det er ikke unormalt at bilen holder ved læsseramper en stor del
af tiden, og at køretiden derfor bliver skubbet så lang frem at der
skal køres til ud på de små timer, for kunden skal jo have sin vare.

PMH



Finn Guldmann (07-04-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 07-04-05 21:52

phk wrote:
>>Jeg er selv tidligere chauffør, men er for nylig "udgået" med en rygskade.
>>En stor del af utilfredsheden og harmen hos chaufførerne, ligger i at alle
>>timer de befinder sig i bilen, tæller som arbejdstid.
> Problemet ligger vel også i at har man kørt længe nok (hen i ugen) så
> tvinger reglerne chaufføren til at køre lastbil på et tidspunkt som egentlig
> er hans naturlige sovetid?
>
Det er ikke det vildeste problem. Hvis blot turister kunne finde ud af
at man ikke holder hønsegård eller læner sig op af en lastbil der har
gardinerne trukket for.

Heldigvis kan de godt finde ud af at flytte sig når kølemaskinen går
igang.

--
MVH Finn

Finn Guldmann (07-04-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 07-04-05 21:47

PMH wrote:

> Hej
> Jeg er selv tidligere chauffør, men er for nylig "udgået" med en rygskade.
> En stor del af utilfredsheden og harmen hos chaufførerne, ligger i at alle
> timer de befinder sig i bilen, tæller som arbejdstid.
> Vi kan tage et eksempel..
> en chauffør kører hjemmefra mandag morgen kl. 06.00, og kører ud
> og får læsset bilen et givent sted kl. 07.00.
> Læsningen tager måske 3 timer inkl. ventetid, dette er meget almindelig.
> I de 3 timer befinder chaufføren sig i sit førerhus, og laver altså intet.
> Så ruller bilen ud på landevejen, og kører måske tværs over landet,
> eller ud af landet. Når det bliver aften og chaufførens køretid er
> opbrugt, finder han et sted at "slå lejr". Han bliver vasket (ja nogle
> gør faktisk og får sig noget at spise, og kryber derefter i køjen.
> Dagen efter skal der måske læsses og losses nogle gange, alt imens
> chaufføren befinder sig i førerhuset. Og når denne dag er gået, er
> det jo i seng igen.
> Næste morgen når vores chauffør står op, må han pludselig ikke
> køre mere... Fordi det er 48 timer siden at han er kørt hjemmefra,
> og fordi at hans overenskomst siger at han får løn i hele perioden
> han er afsted..med en kraftig reducering i lønnen når der læsses og
> losses, og når der er hvil.
> Det vi sige at onsdag morgen kl. 06.00 er det weekend..
> Det er da dejlig tidlig ja... Men ikke noget nogen kan leve
> af. Mange chauffører vil miste i 100.000 vis af kroner når året
> er gået.. Er det rimelig..?? Rimelig at blive straffet for at passe
> sit arbejde..??
> Det er almindelig kendt at en chauffør skal arbejde mange timer
> for at tjene en god løn. Timelønnen er på højde med en kassedames
> (ikke for at nedgøre kassedamer).. Men vi snakker under 100,- kr.
> i timen.. Og for de der ligger ude, er det kilometer penge + en
> meget mindre timeløn.
> Jeg tror da de fleste chaufførerne hellere end gerne vil arbejde
> mindre, men så skal timelønnen hæves betydelig..!!
> Jeg forstår sgu' godt harmen blandt Chaufførerne over, at der sidder
> nogle skrankepaver og træffer nogle beslutninger om ting som de
> ikke har gennemtænkt konsekvensen af.
>
Hvis det er den opfattelse mine kolleger har af hvad der kommer med de
nye regler kan jeg godt forstå harmen.

Men det korte af det lange er at den fortolkning ikke holder en meter.

For det første er aflønningsformen bedøvende ligegyldig overfor
udregningen af ARBEJDStimer.

For det andet andet regnes daglig hvil ikke med til ARBEJDStimer.

Derudover skal man regne ARBEJDStimer som de timer man arbejder. Dvs
enten kører eller deltager i af og/eller pålæsning.

I din opstilling betyder det at den tid der medgår til pålæsningen ikke
tæller med som arbejdstid såfremt chaufføreren kan råde frit over sin
tid, dvs at han f.eks. kan gå på shopping i den nærliggende by hvis han
vil det. OG så at han kender pausens længde på forhånd. F.eks. han ved
på forhånd at når han kommer kl 0900 er han færdig med at læsse kl 1200.

Hvis han heller ikke deltager i aflæsningerne, de varer mindst 1 time og
han kender længden af pausen/aflæsningen på forhånd tæller de heller
ikke med til ARBEJDStimerne.

Så vi kommer altså et stykke længere hen på ugen inden de 48 timer er
brugt op.

Omkring lønnen starter den på 110 kr/time og slutter ved de 185 kr/time,
for hjemmekørsel.

For eksportkørsel foregår det på en lidt anden måde. Der er lønnen på 45
kr/time for alle timerne, og 24 timer i døgnet. Altså uanset om man
kører eller sover. Hertil kommer en betaling på 0,58 kr/km kørt.

Det der så gør at det ikke bare er en sur tjans at køre eksport er at vi
får et skattefradrag på godt 400 kr/døgn.

--
MVH Finn

Carsten Finn Rasmuss~ (07-04-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 07-04-05 09:15

I news:9qb8515n9o01fab94lod20rc4gf3jee07r@4ax.com <Mogens>
<nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev:

> On Wed, 6 Apr 2005 17:19:07 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
> <cfr@c.invalid> wrote:
>
>> Du ved ganske tydeligt ikke hvad du snakker om. Forklaringen er en
>> lang historie som du må søge andetsteds.
>
> Gør du?
> I stedet for at nedgøre manden, kunne du jo meget belejliget helt
> nøjagtigt fortælle ham/os, hvor skoen trykker i denne her sammenhæng.
>

Det må jeg jo så gøre.
Det var nok vendingen ".... sikke da en klaphat", der styrede
formuleringen.

> Mange har samme opfattelse -> at de ikke fatter, hvorfor en chauffør
> klager over "kun" 48 timers arbejdsuge, når alle andre lønslaver har
> 37 timer. Ikke hér, idet jég har kørt lastbil prof. !

Det er, som jeg skriver, fordi de ikke ved hvordan en lastbilchaufførs
arbejdsdag er sammensat. Dagene er typisk afbrudt af lange pauser, af og
pålæsning, ventetid ved færger og grænseovergange, overholdelse af
hviletid m.v. I disse 'pauser' har chaufføren ikke andre opgaver end at
'være der' og overvåge bil og last. Han vil i disse pauser ofte lave
ting som vi andre laver i vores fritid. Se fjernsyn, høre radio, læse en
bog, lave mad, drikke kaffe, gå i bad, skifte tøj, snakke med 'naboen'
o.s.v. At så aflønningsformen gør at timerne tæller hele tiden, er
netop problemet. Timelønninger ligger typisk på under kr. 100/t. Dette
er netop begrundet i, at chaufføren tilbringer en masse af sin 'fritid'
på arbejdspladsen. At være langturschauffør er lige så meget en
'livsform' som et job. Det kan ikke umiddelbart sammenlignes med et alm.
8 - 4 job.

Med 48 timers regelen trækker man gulvtæppet væk under ansættelses og
aflønningsformen, uden at tage hensyn til de specielle arbejdsvilkår.
Det er derfor de er sure.

Carsten, der har en fortid i branchen.

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....



David Bjergsø (07-04-2005)
Kommentar
Fra : David Bjergsø


Dato : 07-04-05 12:36

Fax.:+45 70 23 88 00
"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in message
news:4254ec1f$0$651$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>I news:9qb8515n9o01fab94lod20rc4gf3jee07r@4ax.com <Mogens>
> <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev:
>
>> On Wed, 6 Apr 2005 17:19:07 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
>> <cfr@c.invalid> wrote:
>>
>>> Du ved ganske tydeligt ikke hvad du snakker om. Forklaringen er en
>>> lang historie som du må søge andetsteds.

Ja det var jeg så tydeligvis ikke klar over, jeg putter straks klaphatten
ned i skraldespanden Det er så udregningen af arbejdstiden den er gal
med .. jeg forestillede mig 48 timers kørsel og tænkte det lyder ikke
sundt....

/David

PS - men han lød nu som en klaphat, men det er så bare hans personligehd


Per O. (07-04-2005)
Kommentar
Fra : Per O.


Dato : 07-04-05 13:11

KLIP

> PS - men han lød nu som en klaphat, men det er så bare hans personligehd
>

Selv blandt lastbilchauffører findes der jo lavtflyvende chinpanser. Jeg har
oplevet at en sættetrækker kom drønende med mindst 50 km/t ned ad nødsporet
på motorvejen, da vi andre holdt i to rækker og ikke kunne komme nogen
steder. Sådan en er også en klaphat!
Men ellers har jeg nu stort set kun gode erfaringer med lastbilchauffører,
som i mine øjne er langt mere professionelle bilister end de mange slipsedyr
som moser sig frem i deres BMW'er og Audi'er, og som tror at motorvejen kun
er skabt for deres skyld.

Per O.



Carsten Finn Rasmuss~ (07-04-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 07-04-05 14:36

I news:42551b19$0$242$edfadb0f@dread12.news.tele.dk <David Bjergsø>
<davidb@indutek.com> skrev:

>
> Ja det var jeg så tydeligvis ikke klar over, jeg putter straks
> klaphatten ned i skraldespanden Det er så udregningen af
> arbejdstiden den er gal med .. jeg forestillede mig 48 timers kørsel
> og tænkte det lyder ikke sundt....
>

Nej behold den hellere, du får sikkert brug for den igen. De er jo
derude, klaphattene :)

>
> PS - men han lød nu som en klaphat, men det er så bare hans
> personligehd

Det har han måske også været, men det er mit indtryk at der er flere der
kører BMW end M.A.N. ;)

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....



Finn Guldmann (07-04-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 07-04-05 20:48

David Bjergsø wrote:
>>>> Du ved ganske tydeligt ikke hvad du snakker om. Forklaringen er en
>>>> lang historie som du må søge andetsteds.
> Ja det var jeg så tydeligvis ikke klar over, jeg putter straks
> klaphatten ned i skraldespanden Det er så udregningen af
> arbejdstiden den er gal med .. jeg forestillede mig 48 timers kørsel og
> tænkte det lyder ikke sundt....
>
Sådan for god ordens skyld, handler chaufførenes arbejde under to regelsæt.

Det ene har været gældende siden 1985, og omhandler hvor lang tid vi må
køre, altså sidde bag rettet og gøre det vi er bedst til. Efter det må
vi have op til 56 KØREtimer mellem to ugentlige hvil. Da et ugentlig
hvil ikke er det samme som en weekend, men kan afholdes på en hvilken
som helst ugedag, og da det minimum skal være 24 timer, kan der lovligt
opnåes 71 KØREtimer på en kalenderuge. Der er de begrænsninger at man
ikke må have mere end 90 KØREtimer indenfor to uger. Og at der fra man
begynder på sin arbejdsdag max må gå 15 timer for man holder igen.

Det andet, det der skulle havde været i kraft fra 23. marts/1. april
(men vistnok først kommer til juni eller juli p.g.a. et vist valg),
handler om ARBEJDStimer.

Hvis man har arbejdet et sted hvor man ikke skal lave andet end køre
lastbilen fra A til B og så vente på at andre, så alle ens arbejdstimer
er køretimer, og man har holdt sine køretimer under det gennemsnit de 90
timer på to uger giver vil man ikke blive berørt meget af det nye
direktiv. Men det er vist kun de færreste chaufførjob der er sådan.


> PS - men han lød nu som en klaphat, men det er så bare hans personligehd
>
>
Sådan er der mange der har det.

--
MVH Finn

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste