Ang. debatten om en diesel kan være sports~
Fra : Henrik B.

Dato : 06-04-05 09:22

Jeg tror at det summeres meget godt op hér, hvad bl.a. Mogens K. mener, når
han snakker om usportslige dieselbiler:
http://www.bilbasen.dk/nyheder/BilTest/show_article.asp?id=708

Så lær' det: ----
/
/
/
/
/
Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-04-05 09:54

On Wed, 6 Apr 2005 10:21:43 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg tror at det summeres meget godt op hér, hvad bl.a. Mogens K. mener, når
>han snakker om usportslige dieselbiler:
>http://www.bilbasen.dk/nyheder/BilTest/show_article.asp?id=708
>
>Så lær' det: ----

Altså - hvis det nu skulle være - så kunne jeg nok godt "nøjes"

** Lars

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-04-05 15:33

> Altså - hvis det nu skulle være - så kunne jeg nok godt "nøjes"

Læg mærke til denne sætning fra artiklen:

"For det første er der 286 heste, og når det er dieselslagsen, bliver det
yderst magtfuldt"

Som jeg har skrevet utallige gange til de, der ikke har forstået, hvad en
moderne dieselmotor kan:

150 diesel hk leverer i en bil reelt mere power end 150 benzin-hk.

(På trods af at en hk som fysisk størrelse jo blot er én hk)

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 06-04-05 16:38

> 150 diesel hk leverer i en bil reelt mere power end 150 benzin-hk.

Nej, men den yder ofte 50% mere moment grundet turbo'en.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-04-05 16:45

> Nej, men den yder ofte 50% mere moment grundet turbo'en.

Jo - den yder mere power - der er som følge af momentet hypper til rådighed
over hele spektret, som man kører i.

....men nu ønsker jeg ikke at oplive de lange tråde om moment igen..

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 06-04-05 17:04

> Jo - den yder mere power - der er som følge af momentet hypper til
> rådighed over hele spektret, som man kører i.

2000 - 3000 rpm? )

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-04-05 17:18

> 2000 - 3000 rpm? )

Ja, men jo også fra 3-4.000 o/min.

Man kan sige, at en moderne diesel ikke har den effekttildsvarendes
benzinmotors svaghed fra 1600-4000 o/min - men at den trækker som
besinmotoren fra 4-6.000 o/min - bare hele tiden.

Dét er sgu da genialt

/Jan W Nielsen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 06-04-05 18:53

> [...]
> benzinmotors svaghed fra 1600-4000 o/min - men at den trækker som
> besinmotoren fra 4-6.000 o/min - bare hele tiden.

Arh spar nu lidt på superlativerne Jan!

Hvis man sætter turbo på en benzinmotor får man de samme fordele. Stort
moment over et bredt omdrejningsområde.

Det er ikke brændstoffet der gør det men derimod lavtryksturboen.

Mvh
Claus

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-04-05 19:36

> Arh spar nu lidt på superlativerne Jan!

> Hvis man sætter turbo på en benzinmotor får man de samme fordele. Stort
> moment over et bredt omdrejningsområde.

Men ikke lige så meget moment - på en 150 hk benzin-turbo - som en 150 hk
diesel.

> Det er ikke brændstoffet der gør det men derimod lavtryksturboen.

Jeg forholder mig blot til bilerne, som de kan købes i dag.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 07-04-05 09:20

> Men ikke lige så meget moment - på en 150 hk benzin-turbo - som en 150 hk
> diesel.

Jo sgu' da. Det er kun et spørgsmål om hvad bilproducenterne begrænser
momentet til. F.eks. har VW bevidst valgt at holde det under 300 Nm på deres
1,8T-motor, for at spare gearkassen.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-04-05 09:26

> Jo sgu' da. Det er kun et spørgsmål om hvad bilproducenterne begrænser
> momentet til. F.eks. har VW bevidst valgt at holde det under 300 Nm på
> deres 1,8T-motor, for at spare gearkassen.

Hvorfor tror du det..?

....og de har da gearkasser, der kan klare mosten uden problem...både fra
sugebenzin-hylden og fra diesel-hylden.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 07-04-05 10:10

> Hvorfor tror du det..?
>
> ...og de har da gearkasser, der kan klare mosten uden problem...både fra
> sugebenzin-hylden og fra diesel-hylden.

Det er et spørgsmål om vægt og omkostninger. Det er væsentlig dyrere at
fremstille en gearkasse der kan holde til meget moment. Bare spørg Saab.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : John Sahl

Dato : 07-04-05 09:33

Henrik B. wrote:
> Jo sgu' da. Det er kun et spørgsmål om hvad bilproducenterne begrænser
> momentet til. F.eks. har VW bevidst valgt at holde det under 300 Nm
> på deres 1,8T-motor, for at spare gearkassen.

Arh, Henrik der er vist ingen tvivl om, at på momentsiden
vinder dieseltrækkerne over benzinerne.

P.S. En af mine makkeres sidste måling på hans 1372ccm
benzinmotor med turbo viste 325Hk men kun 352Nm...
Det er den gule Punto GT som lige har været i Vmax hvor
den havde 263Hk..

--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia

Fra : Henrik B.

Dato : 07-04-05 10:12

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Arh, Henrik der er vist ingen tvivl om, at på momentsiden
> vinder dieseltrækkerne over benzinerne.

Ikke når vi snakker turboladet. Som sagt, så kan man vælge det moment man
ønsker. Det er udelukkende et spørgsmål om hardware (turbolader) og
software-opsætning.

> P.S. En af mine makkeres sidste måling på hans 1372ccm
> benzinmotor med turbo viste 325Hk men kun 352Nm...

Og? Min benzin'er siger standard (målt) 200 Hk / 370 Nm

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : John Sahl

Dato : 07-04-05 10:51

Henrik B. wrote:
> Og? Min benzin'er siger standard (målt) 200 Hk / 370 Nm

Dine 370Nm er jo opnået pga kombinationen af turbo og dine
2, 3 liter motorvolumen, ikk?

Fra : Henrik B.

Dato : 07-04-05 11:15

> Dine 370Nm er jo opnået pga kombinationen af turbo og dine
> 2, 3 liter motorvolumen, ikk?

Nope. 2,3 lavtrykker med samme turbo og motorvolumen yder 170 Hk / 260 Nm.

Altså alt sammen et spørgsmål om opsætning.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : John Sahl

Dato : 07-04-05 11:37

Henrik B. wrote:
> Altså alt sammen et spørgsmål om opsætning.

Nej, mest om tryk.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-05 09:35

> Nej, mest om tryk.

Og motorstyring.

Aero'en med samme motor har 225 Hk / + 20 Nm. Men med en anden snurre.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-04-05 23:18

> er jo opnået pga kombinationen af turbo og dine
> 2, 3 liter motorvolumen, ikk?

....og hvor meget moment har en diesel med 200 hk..?

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-05 09:36

> ...og hvor meget moment har en diesel med 200 hk..?

Igen - det er et spørgsmål om opsætning.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-04-05 09:44

> Igen - det er et spørgsmål om opsætning.

Jeg forholder mig blot til bilerne, som de kan købes... ))

(Der går virkelig ord-krig i den, når vi først kommer igang.. ha-ha..)

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-04-05 16:40

John Sahl wrote:

> Arh, Henrik der er vist ingen tvivl om, at på momentsiden
> vinder dieseltrækkerne over benzinerne.
>
> P.S. En af mine makkeres sidste måling på hans 1372ccm
> benzinmotor med turbo viste 325Hk men kun 352Nm...

Hvor meget moment har en 1372ccm turbodiesel da?

--
Hygge..
Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 07-04-05 16:51

Thomas Strandtoft wrote:
> Hvor meget moment har en 1372ccm turbodiesel da?

Aner det faktisk ikke, diesel eksisterer ikke i min verden

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-04-05 13:41

John Sahl wrote:

> Aner det faktisk ikke, diesel eksisterer ikke i min verden

Jeg er også fløjtende kold..

Jeg synes bare tit at "dieseljublerne" glemmer at fortælle at
deres elskede motorer ofte er nogle ordentlige bamser med stort
slagvolumen, højt ladetryk og intercooler, med de betingelser er
det ikke underligt der er masser af moment. Sammenligner man så
med en af de få benzinmototrer der er bygget efter samme opskrift,
det kunne fx. være Saab's 2.3 motorer med det høje ladetryk, så er
forskellen i moment pludselig ikke rigtigt til at få øje på..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 09-04-05 14:09

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det kunne fx. være Saab's 2.3 motorer med det høje ladetryk, så er
> forskellen i moment pludselig ikke rigtigt til at få øje på..

Netop. Jeg griner også ofte af det moment de oliebrændere kører rundt med.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-04-05 15:14

Men hestekræft for hestekræft - der er diesel nu stadig at foretrække - alt
taget med i betragtningen.

Her er opgivelser i OFFIELLE standard tal for diesel:

Alfa: 160 Nm pr ltr slagvolumen
BMW: 165-187 Nm pr ltr slagvolumen.
Citroën: 170 Nm pr ltr slagvolumen
VAG: 175 Nm pr ltr slagvolumen (Ny TDi 2,0)

> Netop. Jeg griner også ofte af det moment de oliebrændere kører rundt med.

Mnjahh - en ny Saab 9-5 Aero, som vel er moment-kongen, har 160 Nm pr ltr
slagvolumen i OFFICIELLE tal - så selv den kan ikke være med.. ...og så
skal vi jo huske på, at benzinerne som regel altså ikke smider momentet
allerede ved 1800 o/min.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 09-04-05 15:17

KLIP

> [...]
> slagvolumen i OFFICIELLE tal - så selv den kan ikke være med.. ...og
> så skal vi jo huske på, at benzinerne som regel altså ikke smider momentet

Mmmjaaannjaaa:

En sekscylindret 2.9 liter benzin-rækkemotor, bemærkelsesværdig smidig og
med overvældende styrke. Motoren stiller sit fulde omdrejningspotentiale
(380 Nm) til rådighed fra bare 1.800 o/min, og fortsætter derefter med at
trække hele vejen gennem omdrejningsområdet. Dobbelte turboladere og
variabel knastakselindstilling på indsugningssiden understøtter den
fremragende ydelse. Lav indre friktion og variabel knastakselindstilling på
udstødningssiden er med til at lægge låg på brændstofforbruget og sikre, at
motoren klarer de skrappe europæiske 2005 emissionskrav.

PS: Min Volvo T6 er kun på 2.8 liter...

--
Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-04-05 16:58

BJ skriver:

> [...]
> (380 Nm) til rådighed fra bare 1.800 o/min, og fortsætter derefter med at
> trække hele vejen gennem omdrejningsområdet.

Samme effektforhold som en A3 1,8T med 180 HK

Og ja, jeg har prøvet en A6 med 1,8T motoren og 4 hjulstræk i
nordsverige.

Vi skulle ud til 6 vindmøller der står ved Kiruna i langngtfandenivold
oppe nordpå. Vi startede med at have en V70 med rigeligt heste og
forhjulstræk, men opad stejle bakker i sne er den altså ikke glad for.
Jeg endte med at måtte forcere dem i bakgear.

A6 1,8T var en del sjovere, antispin fra og så noget pedal, så gik det
fremad. Og på landevejen er der sku noget mere kørekomfort i en A6 end i
en V70....

For resten kan man godt lave hjulspin og dreje rundt om sig selv i en
bil med 4-hjulstræk, man skulle jo prøve, så ind på en parkeringsplads
og så køre lidt i cirkler......

Første gang vi var deroppe, kørte vi i kedelig toyota 4 hjulstrækker med
2 snescootere der kunne transportere os resten af vejen

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 10-04-05 00:40

KLIP

> A6 1,8T var en del sjovere, antispin fra og så noget pedal, så gik det
> fremad. Og på landevejen er der sku noget mere kørekomfort i en A6 end i
> en V70....

Jeg har da både prøvet og kørt på glat bane i en 4x4 S80.

Det er en helt anden bil.

--
Bjørn J.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-04-05 17:06

> PS: Min Volvo T6 er kun på 2.8 liter...

135 Nm pr ltr slagvolumen.. ))

(Men den ér nu lækker alliwl)

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-04-05 20:59

Jan W Nielsen wrote:

> 135 Nm pr ltr slagvolumen.. ))

Så tag den Punto John snakkede om, 352Nm fra 1372ccm, det giver
256Nm/l..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-04-05 21:57

> Så tag den Punto John snakkede om, 352Nm fra 1372ccm, det giver
> 256Nm/l..

Ok - jeg går hen og lægger mig..

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 10-04-05 00:36

KLIP

> 135 Nm pr ltr slagvolumen.. ))

.... og de nævnte oliefyr og en del flere fra samme skuffe kan bare komme an.

De har jo ikke en chance...

--
Bjørn J.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-04-05 08:18

> ... og de nævnte oliefyr og en del flere fra samme skuffe kan bare komme
> an.

> De har jo ikke en chance...

Vi ringer fluks efter 535d´eren..

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 10-04-05 12:08

KLIP

> Vi ringer fluks efter 535d´eren..

Her har man lært det med 2 ladere.

Tænk sig hvis alle benzin-turbo-potter enten blev leveret med kompressor
eller 2 mindre turboladere..)

--
Bjørn J.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-04-05 14:43

> Her har man lært det med 2 ladere.

Jep..

> Tænk sig hvis alle benzin-turbo-potter enten blev leveret med kompressor
> eller 2 mindre turboladere..)

Jep - uha-uha..

Gad vide i grunden, hvornår Opels Vectra power-diesel kommer til salg i
butikkerne..?

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 14:57

> [...]
>
> KLIP

> Her har man lært det med 2 ladere.
>
> Tænk sig hvis alle benzin-turbo-potter enten blev leveret med kompressor

Så var der da slet ingen der gad købe diesel mere......økonomi eller ej

--
tom

Fra : BJ

Dato : 10-04-05 15:00

KLIP

> Så var der da slet ingen der gad købe diesel mere......økonomi eller ej

Nope.

--
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 11-04-05 10:12

> [...]
> slagvolumen i OFFICIELLE tal - så selv den kan ikke være med.. ...og
> så skal vi jo huske på, at benzinerne som regel altså ikke smider momentet

Igen, hvornår de smider Nm, er et spørgsmål om opsætning. Min gør ved 1800
rpm, En 9-5 Aero gør ved 1800 rpm, Bjørns gør ved 1800 rpm. o.s.v. Igen er
man påpasselig p.g.a. gearkasserne (spørg Bjørn )

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : BJ

Dato : 11-04-05 13:37

KLIP

> Igen, hvornår de smider Nm, er et spørgsmål om opsætning. Min gør ved 1800
> rpm, En 9-5 Aero gør ved 1800 rpm, Bjørns gør ved 1800 rpm. o.s.v. Igen er
> man påpasselig p.g.a. gearkasserne (spørg Bjørn )

Den flækker da ikke et topstykke ved det..)

--
Bjørn J.

Fra : Christensen

Dato : 07-04-05 05:21

> 150 diesel hk leverer i en bil reelt mere power end 150 benzin-hk.

Bare rolig Jan - jeg holder med dig! Jeg tror aldrig nogensinde jeg får en
benzin igen....i hvert fald ikke før den kan være mægtig stærk (3,0 R6, 231
HK med propel foran, bagpå og på siden). Det er nok urealistisk, så derfor
holder jeg mig til turbodiesel - ligesom dig

Momentet er simpelthen for lækkert, og man skal jo ikke helt op i ddet røde
felt før den går amok - og det er jo derfor det er brugbart i det daglige...

*dukker sig for diverse Saab'er, 1,8T'ere og 2,0 TFSI'ere, der kommer
flyvende gennem forummet*

/ f christensen
320d Touring -02

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-04-05 08:23

> [...]
> 231 HK med propel foran, bagpå og på siden). Det er nok urealistisk, så
> derfor holder jeg mig til turbodiesel - ligesom dig

Jeg lever desværres stadig med en sugebenzinbil - men jeg har haft
fornøjelsen af at køre i mange moderne dieselbiler.

Det jeg helst ville have af alle, tror jeg nok er en voldsomt kraftig
benzinmotor - der kunne levere det samme - men den slags har det jo med at
koste fuldkommen vildt - på indkøb og drift.

....og så skal man altså også op i noget højere maksimal-effekt - for ellers
har den jo ikke den overarm, der skal til.

> *dukker sig for diverse Saab'er, 1,8T'ere og 2,0 TFSI'ere, der kommer
> flyvende gennem forummet*

Jeg ér holdt op med at dukke mig..

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-05 08:41

> [...]
>
> ...og så skal man altså også op i noget højere maksimal-effekt - for
> ellers har den jo ikke den overarm, der skal til.

Audi, VW, Seat, SAAB, Fiat og en del andre lavede da også turbo-benziner som
er til at betale.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 07-04-05 09:21

> Audi, VW, Seat, SAAB, Fiat og en del andre lavede da også turbo-benziner
> som er til at betale.

Og som kan køre 15 km/l.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-04-05 10:08

Henrik B. wrote:
> Jeg tror at det summeres meget godt op hér, hvad bl.a. Mogens K.
> mener, når han snakker om usportslige dieselbiler:
> [...]

Ikke fordi jeg hverken er for eller imod sportslige dieseler, men den
artikel du linker til handler da (IMHO) mere om en dårligt opsat undervogn
end den gør om en usportslig motor.

Citat start:
"Men en hård undervogn gør det ikke i sig selv, og Polo har et problem med
at overføre kraften til underlaget. Den har ingen stampetendenser. Når
kraften bliver for stor, spinder den bare. Især i sving savner man vejgreb,
fordi understyringen er notorisk og hurtig bliver voldsom. Styretøjet er
også uinspirerende og bagvognen er lagt helt død. "
Citat slut.

Men der går nok et par år, førend de kører med diesellaer i Formel 1

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Henrik B.

Dato : 06-04-05 10:46

> Ikke fordi jeg hverken er for eller imod sportslige dieseler, men den
> artikel du linker til handler da (IMHO) mere om en dårligt opsat undervogn
> end den gør om en usportslig motor.

Citat start:
"130 hestes turbodieselmotor gør Polo til en raket - men ikke til en GTi

Kan en diesel være en sportsvogn? Svaret må være nej. Motorsportshistorien
kender i hvert fald få (om nogen) eksempler på succesfulde racerbiler med
dieselmotor. I teorien burde det kunne lade sig gøre, men i praksis virker
det ikke."

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-04-05 10:49

Henrik B. wrote:

> [...]
> succesfulde racerbiler med dieselmotor. I teorien burde det kunne
> lade sig gøre, men i praksis virker det ikke."

Jo jo, men hvis du læser længere nede i artiklen, så får du jo netop
forklaringen på hvorfor det ikke virker (i Polo'ens tilfælde).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-04-05 15:35

> [...]
> dieselmotor. I teorien burde det kunne lade sig gøre, men i praksis virker

Ovenstående argumentation er reelt nonsens - den ville falde for enhver
bedømmelse i en argumentations-analyse.

Se andet sted i denne tråd hvorfor.

/Jan W Nielsen

Fra : Jakob Holm Hansen

Dato : 22-04-05 13:42

On Wed, 6 Apr 2005 16:34:42 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Ovenstående argumentation er reelt nonsens - den ville falde for enhver
>bedømmelse i en argumentations-analyse.
>
>Se andet sted i denne tråd hvorfor.
>
>/Jan W Nielsen

Well, der er jo slet ingen argumentation....
Det var det først jeg tænkte da jeg sad og læste artiklen igennem.
Det er så rigtigt at han svagt kommer ind på noget med undervognen
senere i artiklen, men det har jo intet med motoren at gøre...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-04-05 14:03

> Well, der er jo slet ingen argumentation....

Enig.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-04-05 15:33

> Ikke fordi jeg hverken er for eller imod sportslige dieseler, men den
> artikel du linker til handler da (IMHO) mere om en dårligt opsat undervogn
> end den gør om en usportslig motor.

"Dårligt" er er forkert ord - det er et spørgsmål om stil - ikke kvalitet.

Som truet med i et andet sted i denne gruppe i dag, så skriver jeg lige et
indlæg om hvorfor.

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas H.

Dato : 06-04-05 10:33

> Jeg tror at det summeres meget godt op hér, hvad bl.a. Mogens K. mener,
når
> han snakker om usportslige dieselbiler:
> http://www.bilbasen.dk/nyheder/BilTest/show_article.asp?id=708

Øøøh mon ikke nærmere problemet er at 310 Nm er alt for meget i en let
forhjulstrækker?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-04-05 15:30

> Jeg tror at det summeres meget godt op hér, hvad bl.a. Mogens K. mener,
> når han snakker om usportslige dieselbiler:

Når Mogens Knudsen (og nogle andre) taler/skriver, så handler det som regel
om, at sportslige biler skal tage mange omdrejninger på motoren, og at
sportslige biler skal lyde som benzinmotor altid har gjort det.

Man kan så spørge sig selv, om denne definition er den rigtige.

Personligt mener jeg, at en "sportslig" bil enten er en, der faktisk
præsterer sportsligt (omgangstider på en bane) eller en bil, der udpræget
LIGNER en sportsvogn, som for eksempel en Mazda MX5. Det er de eneste to
definitioner, der er reelt belæg for, hvis man ser på ordets betydning
gennem tiden - alt andet er "snak og personlige holdninger".

Disse kan for så vidt være gode nok - men holdninger er holdninger og ikke
mere.

> http://www.bilbasen.dk/nyheder/BilTest/show_article.asp?id=708

Bilmagasinets chef har mange gange sagt, at deres anmeldelser SKAL være
subjektive - men at deres tests skal være objektive. Dermed menes, at
konceptet for artiklerne er, at der nøgternt vurderes, hvad bil kan og ikke
kan, og at skribenten derefter kommer med en holdning til bilen.

Idet man læser artiklerne, skal man dermed være i stand til at afkode, hvor
skribenten gør hvad. Derefter kan man jo så selv danne sig sine holdninger -
ud fra en samlet betragtning - og ikke bare kritikløst lappe en tilfældig
skribents HOLDNINGER i sig som sine egne.

Jeg hæfter mig på den holdningsmæssige side ved følgende:

"Den dynamiske underholdning udebliver" - Dynamik betyder bevægelse - mon
han er træt af, at bilen ikke også styrer med bagvognen - nogen som
almindelige biler efter min mening ikke bør gøre..?

Jeg tror lige, jeg vil kaste et indlæg om min sidste bemærkning.

/Jan W Nielsen