Golf 2 .. Ryster og rumler
Fra : Jens Hansen

Dato : 05-04-05 20:46

Hej NG

Har været ude og kigge på en Golf2 som jeg gerne ville købe, men der er lige
et par ting jeg lige vil høre til.

1. Bilen begynder sådan at rumle når den er kommet op i fart. Kan det
skyldes den skal ha' nye hjullejer, og er de sådan til at skifte
selv?

2. Så ryster den en del i styretøjet. Kan det osse skyldes lejerne, eller
kan det være pga. hjulene er slidt skæve. Kan det ene føre til det andet og
omvendt. Altså, skævt slidte hjul gi'r dårlige hjullejrer og vice versa?
Køber man bare 4 nye dæk, eller skal man osse ha' sådan noget, "sporet"?

3. Speedometerkablet virker ikke. Er det blot at montere et nyt, eller skal
der mere til?

Håber i kan hjælpe mig så jeg kan komme ud og køre, og købe den her pokkers
dyre benzin vi åbenbart nu skal til og ha'!

Hej Hej . ... . Jens

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 20:55

"Jens Hansen" <jczmb@ahcorp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 1. Bilen begynder sådan at rumle når den er kommet op i fart. Kan det
> skyldes den skal ha' nye hjullejer, og er de sådan til at skifte

Lyder sansynligt.
Det kan være svære at skifte selv, hvis man ikke har en presse på ca. 20
ton.

> [...]
> omvendt. Altså, skævt slidte hjul gi'r dårlige hjullejrer og vice versa?
> Køber man bare 4 nye dæk, eller skal man osse ha' sådan noget, "sporet"?

Hvis dit styretøj ryster og har gjort det i lang tid, så har det sikkert
ødelagt hjullejrene og derfor rumler de nu.

--
Tom

Fra : Jens Hansen

Dato : 05-04-05 21:20

> [...]
>
> Hvis dit styretøj ryster og har gjort det i lang tid, så har det sikkert
> ødelagt hjullejrene og derfor rumler de nu.

Noget kunne tyde på det her godt kunne bli' en dyr omgang.
En presse på 20 ton ... Var det ik meget?
Hvis styretøjet ryster og har ødelagt hjullejerne, så skal der vel osse
kigges på styretøjet.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 21:29

> eller

> Noget kunne tyde på det her godt kunne bli' en dyr omgang.
> En presse på 20 ton ... Var det ik meget?

Det er lidt forskelligt hvor meget de klemmer. Men ved både min mondeo
skulle jeg op på ca 17 tons før den begyndte at knirke.....og ........POOF
så ryger den inderste del at lejet bare ud sammen med kuglerne og den
yderste ring kan man så slå ud med en dorn. Man kan ikke altid få lejet ud i
et' stykke.

> Hvis styretøjet ryster og har ødelagt hjullejerne, så skal der vel osse
> kigges på styretøjet.

Muligvis kan diverse bærearme, bøsninger og styrekugler også have fået slør.
Det er faktisk halv dyrt at prøve at spare en afballancering af forhjulene.

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-04-05 21:42

Tom skriver:

> [...]
> yderste ring kan man så slå ud med en dorn. Man kan ikke altid få lejet ud i

En stor top til et topnøglesæt, en kraftig bolt, en endnu større top til
topnøglesættet, en møtrik passende til bolten og en håndfuld skiver.

Sådan tager man forhjulslejer ud af en golf !

(den store top boruges til at trykke på lejet med, den endnu større
hviler på lejehuset, mens bolt, møtrik og skiver danner presvæktøj)

Baghjulslejer er intet problem.

http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 21:59

> [...]
>
> (den store top boruges til at trykke på lejet med, den endnu større
> hviler på lejehuset, mens bolt, møtrik og skiver danner presvæktøj)

ja, nød lærer nøgen kvinde at spinne
Man kan også varme det hele op med en brænder, så falder lejet ud af sig
selv. Man skal bare passe på ikke at der er noget gummi på huset et eller
andet sted.

--
Tom

Fra : Jens Hansen

Dato : 06-04-05 00:13

> [...]
>
> (den store top boruges til at trykke på lejet med, den endnu større
> hviler på lejehuset, mens bolt, møtrik og skiver danner presvæktøj)

Takker for rådet. Så må vi se om jeg kan få det til at virke hvis det er jeg
giver mig i kast med projektet.

Fra : Jens Hansen

Dato : 06-04-05 00:11

> [...]
slør.
> Det er faktisk halv dyrt at prøve at spare en afballancering af

Man kan vel ik rigtig gøre andet end at prøve sig frem, og se hva der
hjælper. Udskifte en del og se om det løser problemet.

Problemet med hjullejerne er altså at få dem ud. De nye der skal i er måske
ingenting i forhold til?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-04-05 10:29

Jens Hansen wrote:
> [...]
>
> 1. Bilen begynder sådan at rumle når den er kommet op i fart. Kan det
> skyldes den skal ha' nye hjullejer, og er de sådan til at skifte

Det kan være flere ting, deriblandt hjullejerne.
Men det kan også være et/flere dæk, som larmer eller måske en trækaksel der
mangler smørrelse i knokkelleddet.

> 2. Så ryster den en del i styretøjet. Kan det osse skyldes lejerne,

Lejerne skal være meget slidte, hvis det ligefrem skal give rystelser i
rattet, men det er da ikke umuligt.
Jeg tror mere på at hjulene er ude af balance og/eller er skæve.

> [...]
> det andet og omvendt. Altså, skævt slidte hjul gi'r dårlige
> hjullejrer og vice versa? Køber man bare 4 nye dæk, eller skal man

Ved dækskifte er det ikke nødvendigt med en sporing, men det er ikke en
dårlig ide at få det gjort alligevel (det koster jo ikke ret meget at få
gjort).
Hvis den er ude af sporing, så er det ikke sikkert at dine nye dæk holder
ret længe.

> 3. Speedometerkablet virker ikke. Er det blot at montere et nyt,
> eller skal der mere til?

Ja hvis det ER speedometerkablet der er defekt, så skal det jo bare skiftes.
Men tjek nu om det vitterligt er det, eller om det er drevet i gearkassen
eller selve instrumentet, som er gået i udu, inden du køber noget nyt.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : phk

Dato : 07-04-05 08:19

> [...]
> Hej NG
>
> Har været ude og kigge på en Golf2 som jeg gerne ville købe, men der er

Baghjulene kan rumle hvis de har kørt langt nok. Kør en hånd på slidbanen og
se om der er modstand den ene vej. Er der det rumler de.

--
Per, Esbjerg