Påmontering af Alufælge.
Fra : Nicholai

Dato : 05-04-05 07:59

Hej Gruppe.

Jeg har overvejet at skifte fra Vinterhjul til Alufælge i min indkørsel.

MEN.

1. Er det en dårlig Ide ? (pga manglende afballancering mm)'

2. Hvor meget skal man (må man) spænde en bolt - går ud fra at man skal
bruge en momentnøgle ?

3. Skal man bytte rundt på hjulene ved samme lejlighed ?

PFT

Nicholai

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-04-05 09:34

Nicholai wrote:
> MEN.
>
> 1. Er det en dårlig Ide ? (pga manglende afballancering mm)'

Jeg ville personligt afbalancere mine sommerdæk/fælge inden montering. Om
det skyldes at jeg selv har maskinerne skal jeg lade så usagt... .-)

> 2. Hvor meget skal man (må man) spænde en bolt - går ud fra at man
> skal bruge en momentnøgle ?

Jeg plejer at spænde med omkring 120 Nm.

> 3. Skal man bytte rundt på hjulene ved samme lejlighed ?

Måske. Det kommer an på hvordan de er slidt.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr, dæk, fælge samt alarmer o. lign

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 10:24

meddelelse

| Jeg ville personligt afbalancere mine sommerdæk/fælge inden montering.

Det er næsten et "must" hvis vægtklodserne er af den type som er klæbet på,
der falder som regel 1-2 af i løbet af sæsonen. Jeg har fået mine "banket"
på af samme grund, det kan godt være det hverken er elegant og ødelægger
fælgen etc., men så slipper jeg for det "sjov".

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-04-05 10:24

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> fået mine "banket" på af samme grund, det kan godt være det hverken
> er elegant og ødelægger fælgen etc., men så slipper jeg for det

Det kunne jeg så aldrig finde på med mine 18" RS4...

Mener heller ikke, at det kan lade sig gøre udevendigt på fælgen...
Den er slet ikke bygget med en kant til klodser...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-04-05 10:48

Nicholai wrote:
> [...]
> indkørsel.
> MEN.
>
> 1. Er det en dårlig Ide ? (pga manglende afballancering mm)'

Jeg har lige sat mine alu'er på og de trænger ikke til en ny afbalancering.
Prøv at sætte dine på og kør en tur i bilen, hvis de så trænger til en ny
afbalancering, så er det jo bare at køre hen til dæk-manden.

> 2. Hvor meget skal man (må man) spænde en bolt - går ud fra at man
> skal bruge en momentnøgle ?

Det er lidt forskelligt fra bil til bil, men ca. 120 Nm plejer at være OK.

> 3. Skal man bytte rundt på hjulene ved samme lejlighed ?

Det er altid en god ide, at sætte dem med mest mønster bag på bilen.
Husk dog at der findes mange dæk, som er retningsbestemt og de skal jo rulle
den rigtige vej rundt.
Det er heller ikke sundt for dækkene hvis du vender deres omløbsretning, så
nøjes med at bytte ud fra for til bag i samme side, medmindre du får dækkene
rykket rundt på fælgene.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-05 11:17

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message

> [...]
> Det er heller ikke sundt for dækkene hvis du vender deres omløbsretning,

> nøjes med at bytte ud fra for til bag i samme side, medmindre du får

Kna sådan noget forøge dækstøjen ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : John Sahl

Dato : 05-04-05 11:25

Christian B. Andresen wrote:
> Kna sådan noget forøge dækstøjen ?

Ja det kan det sagtens. Og mange dæk skal faktisk rotere en
bestemt retning.

--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia

Fra : Nicholai

Dato : 05-04-05 11:47

Hej Igen

Tak for de mange gode svar - tror jeg køber en momentnøgle for pengene og
kaster mig over projektet

//Nicholai

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-05 12:47

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> wrote in message

> Ja det kan det sagtens. Og mange dæk skal faktisk rotere en
> bestemt retning.

Dem der SKAL det er jo mærket, mit spørgsmål var om dæk som havde kort måske
30.000 km den ene vej rundt, vil de tage skade eller støje mere eller lign.
hvis de vendes så de kører den anden vej rundt ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Henrik B.

Dato : 05-04-05 13:15

> [...]
> lign.
> hvis de vendes så de kører den anden vej rundt ?

Det er en go' idé at krydsvende dækkene for hver 10.000 km. Det reducerer
støjen, da moderne dæk har det med at "rejse sig", hvilket giver støj.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-05 13:18

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Det er en go' idé at krydsvende dækkene for hver 10.000 km. Det reducerer
> støjen, da moderne dæk har det med at "rejse sig", hvilket giver støj.

Det gælder vel kun for ikke-retningsbestemte dæk.
Dvs. at de støjer også mere og mere selv om de kører samme vej ?
Måske det er derfor at de Pirelli P6000 på min bil støjer så meget, jeg
havde faktisk førhen overvejet sådanne dæk, men efter at have prøvet
Bridgestone Potenza RE720 er de blevet valget.

--
mvh / regards

Christian

Fra : John Sahl

Dato : 05-04-05 13:16

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> 30.000 km den ene vej rundt, vil de tage skade eller støje mere eller
> lign. hvis de vendes så de kører den anden vej rundt ?

Og det svarede jeg ja til.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-05 13:46

> Og det svarede jeg ja til.

Så vil jeg lige kigge på mine dæk en gang til, jeg satte bare de ringeste
forrest, og de bedste bagerst, tog det nærmeste dæk

Det skal siges at vi købte bilen i dec. måned, leveret på vinterdæk og
derfor har jeg ikke kørt på sommerdækkene før

--
mvh / regards

Christian

Fra : Karsten Andersen

Dato : 05-04-05 19:12

Tue, 5 Apr 2005 12:24:47 +0200, skrev John Sahl, på 12 linier, i
<42526768$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, :

>Ja det kan det sagtens. Og mange dæk skal faktisk rotere en
>bestemt retning.

Ja der grinte jeg lidt af en Nordmand for 14 dage side.
Han kørte her i Jylland på m+s dæk der var møre + kørte mod
omløbsretningen.
Og alt det på en nyere V40

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-04-05 20:51

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Ja der grinte jeg lidt af en Nordmand for 14 dage side.
> Han kørte her i Jylland på m+s dæk der var møre + kørte mod
> omløbsretningen.

Var det på de trækkende, eller kun bremsende hjul.
Har prøvet på en Escort II, baghjulstrukken, at vende dækkene foran.
Det medførte bedre bremseevne på glat vej.
Der var tale om lamelldæk.

> Og alt det på en nyere V40

Med den bil var der jo ikke råd til dæk

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Henrik B.

Dato : 05-04-05 12:30

"Nicholai" <nicholai@> skrev i en meddelelse

> 2. Hvor meget skal man (må man) spænde en bolt - går ud fra at man skal
> bruge en momentnøgle ?

Jeg spænder mine med 100 Nm. Saab siger 86 Nm.
Derudover giver jeg boltene en gang kobberfedt på gevindet, inden montering.

> 3. Skal man bytte rundt på hjulene ved samme lejlighed ?

Muligvis. Kig på dine dæk. Det kan være at det skal have en bestemt
omløbsretning.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-05 12:51

> [...]
>
> Jeg spænder mine med 100 Nm. Saab siger 86 Nm.
> Derudover giver jeg boltene en gang kobberfedt på gevindet, inden

Det har jeg hørt at man skal passe på med, jeg har nu selv gjort det og så
børstet gevindet bagefter med en stålbørste så der kun var et tyndt lag.
Hvad med hvis man smører et meget tyndt lag kobberfedt på anlægsfladen
mellem skive og fælg ?

> Muligvis. Kig på dine dæk. Det kan være at det skal have en bestemt
> omløbsretning.

Bedste dæk bagpå, så hvis dem mærket VF og HF er de bedste, er de hermed
blevet til VB og HB

--
mvh / regards

Christian

Fra : Henrik B.

Dato : 05-04-05 13:13

> montering.
>
> Det har jeg hørt at man skal passe på med, jeg har nu selv gjort det og så
> børstet gevindet bagefter med en stålbørste så der kun var et tyndt lag.

Jeg smører et ordentligt lag på gevindet. Jeg skal stadig op og stå på
skraldenøglen, når de skal af igen.

> Hvad med hvis man smører et meget tyndt lag kobberfedt på anlægsfladen
> mellem skive og fælg ?

Dunno. Den flade skal jo helst være så glat/plan så mulig.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-05 13:20

> [...]
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Jeg smører et ordentligt lag på gevindet. Jeg skal stadig op og stå på

Hvad spænder du dem med ?
250 Nm ?
Jeg kan løsne mine med krydsnøglen uden at trampe på dem, og jeg er
overhovedet hverken stærk eller tung.

> Dunno. Den flade skal jo helst være så glat/plan så mulig.

Meget tynd, men måske en dårlig idé.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Henrik B.

Dato : 05-04-05 13:26

> Hvad spænder du dem med ?
> 250 Nm ?
> Jeg kan løsne mine med krydsnøglen uden at trampe på dem, og jeg er
> overhovedet hverken stærk eller tung.

Se ovenover.

Min skraldenøgle er ikke så lang, så måske man skal benytte momentnøglen
næste gang, så man får lidt mere moment ud af det.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-05 13:48

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Se ovenover.

Doh....men det var nu meste for sjov

> Min skraldenøgle er ikke så lang, så måske man skal benytte momentnøglen
> næste gang, så man får lidt mere moment ud af det.

Jeg bruger en krydsnøgle, virker hver gang.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 05-04-05 21:46

Vil såmænd bare sige, at jeg aldrig i livet har brugt momentnøgle - Bare
strammet godt til med en alm. nøgle...

Og mine hjul er aldrig faldet af og eller taget skade. Men måske er det bare
mig der er amatør...
Lasse