/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Regler for dæk
Fra : Dalle


Dato : 05-04-05 07:29

Hejsa

Har en Peugoet 406 TS4, nu skal jeg have sommerdæk på, men hvad er reglerne
for hvilket mærke - her tænker jeg på V eller H - bilen kan jo køre stærkt -
kræver det så et bestemt model eller er det op til mig.

Mvh

Jan



 
 
Morten Fruergaard (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 05-04-05 08:32

Dalle wrote:
> Har en Peugoet 406 TS4, nu skal jeg have sommerdæk på, men hvad er
> reglerne for hvilket mærke - her tænker jeg på V eller H - bilen kan
> jo køre stærkt - kræver det så et bestemt model eller er det op til
> mig.

Du skal have dæk der svarer til bilens tophastighed...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr, dæk, fælge samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV



Per Beer Hansen (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 05-04-05 10:50

Morten Fruergaard wrote:
>
> Du skal have dæk der svarer til bilens tophastighed...

Er det et lovkrav i DK ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 7 GB video online



Morten Fruergaard (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 05-04-05 11:21

Per Beer Hansen wrote:
> Er det et lovkrav i DK ?

Ja. Dog ikke til vinterdæk.


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr, dæk, fælge samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV



Niels (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Niels


Dato : 05-04-05 11:26

----- Original Message -----
From: "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com>
Newsgroups: dk.fritid.bil
Sent: Tuesday, April 05, 2005 12:21 PM
Subject: Re: Regler for dæk


> Per Beer Hansen wrote:
>> Er det et lovkrav i DK ?
>
> Ja. Dog ikke til vinterdæk.
>

Kan du dokumentere det?

Jeg har fået en bil synet og godkendt med T-sommerdæk, selv om bilen var
opgivet til over 190.

Og selv om jeg gjorde opmærksom på, at typegodkendelsen sagde H-dæk.

Jeg fik at vide, at T-dæk var rigeligt til 110 km/t (max på det tidspunkt),
men at jeg nok ville få et problem, hvis jeg ville til Tyskland. Og det var
så mit eget problem.

Mvh Niels



Morten Fruergaard (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 05-04-05 11:52

Niels wrote:
>>> Er det et lovkrav i DK ?
>>
>> Ja. Dog ikke til vinterdæk.
>>
>
> Kan du dokumentere det?

Ja, da...
http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2005.pdf
Punkt 8.02.002 1A
(1) Dæk

a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte akseltryk
og være beregnet til mindst køretøjets tophastighed.


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr, dæk, fælge samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV



Niels (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Niels


Dato : 05-04-05 14:04


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:42526d2a$0$43991$14726298@news.sunsite.dk...
> (1) Dæk
>
> a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte akseltryk
> og være beregnet til mindst køretøjets tophastighed.
>

.....og det svarer til hvad der selvfølgelig fremgår af typegodkendelsen.

Omtalte syn fandt sted i 1997, så reglerne kan muligvis være blevet ændret
siden.

Ellers har Statens Bilinspektion et alvorligt forklaringsproblem, når de
ikke vil kassere en bil, hvor dækmonteringen ikke lever op til lovgivningen.

Bilen var købt som brugt hos en autoriseret forhandler med de forkerte dæk
på, og jeg spillede selvfølgelig på, at bilen skulle kasseres på dækkene, så
jeg kunne redde mig 4 nye H-dæk.

Og forresten er vi ikke spor uenige i at dækkene bør svare til bilens
præstationer og vægt.

Mvh Niels



Morten Fruergaard (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 05-04-05 22:10

Niels wrote:
> Omtalte syn fandt sted i 1997, så reglerne kan muligvis være blevet
> ændret siden.

Detailforskrifternes punkt 8.02.002 1A havde samme ordlyd i 1997...
Det med hastigheden kom i følge min lille efterforskning med i 1991...



--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr, dæk, fælge samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV



Niels (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Niels


Dato : 05-04-05 23:07


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:4252fe15$0$43981$14726298@news.sunsite.dk...
> Niels wrote:
>> Omtalte syn fandt sted i 1997, så reglerne kan muligvis være blevet
>> ændret siden.
>
> Detailforskrifternes punkt 8.02.002 1A havde samme ordlyd i 1997...
> Det med hastigheden kom i følge min lille efterforskning med i 1991...

Så må vi konstatere at Statens Biltilsyn ved den lejlighed godkendte min bil
i strid med lovgivningen, selv om jeg gjorde tydeligt opmærksom på den
forkerte dækmontering.

Jeg kan forstå, at man overser fejl ved et syn, når der faktisk kun er tale
om en stikprøvekontrol.
Men når han ligefrem får oplyst fejlen er sagen en lidt anden.

Mvh Niels




claus b. p. (06-04-2005)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 06-04-05 08:48


"Niels" <niels.kj@FJERNemail.dk> wrote in message
news:42530c07$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:4252fe15$0$43981$14726298@news.sunsite.dk...
> > Niels wrote:
> >> Omtalte syn fandt sted i 1997, så reglerne kan muligvis være blevet
> >> ændret siden.
> >
> > Detailforskrifternes punkt 8.02.002 1A havde samme ordlyd i 1997...
> > Det med hastigheden kom i følge min lille efterforskning med i 1991...
>
> Så må vi konstatere at Statens Biltilsyn ved den lejlighed godkendte min
bil
> i strid med lovgivningen, selv om jeg gjorde tydeligt opmærksom på den
> forkerte dækmontering.
>
> Jeg kan forstå, at man overser fejl ved et syn, når der faktisk kun er
tale
> om en stikprøvekontrol.
> Men når han ligefrem får oplyst fejlen er sagen en lidt anden.
>
Synsassistenterne begår da også fejl af og til, det her er da en af de
mindre grove synes jeg. Men at han ikke kender de aktuelle regler, er nu
ikke betryggende.

/Claus



Per Beer Hansen (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 06-04-05 10:17

> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:42526d2a$0$43991$14726298@news.sunsite.dk...
>> (1) Dæk
>>
>> a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte
>> akseltryk og være beregnet til mindst køretøjets tophastighed.
>>

Hmm, jeg kan ikke se dit indlæg Morten, så jeg svarer lige gennem Niels'es.

Hvad så med vinterdæk, de er da typisk ikke til høje hastigheder, gælder der
så andre regler for kørsel med dem ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 7 GB video online



Morten Fruergaard (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 06-04-05 16:37

Per Beer Hansen wrote:
> Hvad så med vinterdæk, de er da typisk ikke til høje hastigheder,
> gælder der så andre regler for kørsel med dem ?

Ja.

8.02.020 Bil

(1) Bil kan være forsynet med terræn- og vinterdæk, der er beregnet til
mindst 160

km/h (hastighedsmærkning mindst Q), uanset bilens tophastighed overstiger

160 km/h.


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr, dæk, fælge samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste