Ombygge benzinbil til diesel
Fra : PMH

Dato : 04-04-05 09:20

Hej

Er der nogen som har erfaring i dette..??

Jeg er ved at købe en VW Passat 98' som er ombygget fra 1,6 benzin
til 1,9 TDI for et par år siden.

ALT er flyttet over fra TDI'en..
Motor, gearkasse, undervogn, bremser, instrumentbræt, interiør osv.
Somsagt har bilen kørt som diesel i et par år, og bliver nysynet ved
levering, og på reg. attesten står der 1,9 TDI.
Bilen har ialt kørt 100.000 km
Motor og gearkasse har kørt 90.000 km.

Selve ombygningen er jeg ikke bekymret for overhovedet, det er
lavet 100% efter bogen.

Men hvad med prisen på bilen..
Har det indflydelse på værdien at det er en ombygget..??

Trækker det ned den dag jeg selv skal sælge bilen igen..??

Hvad med evt. afgift af sådan en ombygning, kan der komme noget??

Mvh
PMH

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-04-05 12:05

PMH wrote:
> Hej
>
> Er der nogen som har erfaring i dette..??

Nej men jeg ved at der betales ny registreringsafgift, dvs mucho dineros.

> Jeg er ved at købe en VW Passat 98' som er ombygget fra 1,6 benzin
> til 1,9 TDI for et par år siden.
>
> ALT er flyttet over fra TDI'en..

Hvorfor gør man dog det?
Det koster kassen i afgift.

Fra : PMH

Dato : 04-04-05 13:04

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Nej men jeg ved at der betales ny registreringsafgift, dvs mucho
dineros.

Sælgeren fortæller at han ikke har betalt ekstra afgift, men at bilen er
synet med de konstruktive ændringer, og at der der står 1,9 TDI på
reg. attesten.
Forøgelsen af motorens effekt er ikke oversteget med de 20%, så
det er jo lovlig nok.
Men jeg mener også at der kan blive noget med at diferencen mellem
prisen på 1,6 benzin og 1,9 TDI, skal betales som ekstra afgift, men
det er ikke sikkert når bilens HK ikke overstiger 20%.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-04-05 13:55

Roberto Saldo wrote:
> Nej men jeg ved at der betales ny registreringsafgift, dvs mucho
> dineros.

hvorfor dog det?
Sålænge det holder sig under 20% kan man uden problemer lave en sådan
ombygning...

Læs evt. på www.toldskat.dk

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : PMH

Dato : 04-04-05 16:13

ergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:42513870$0$43995$14726298@news.sunsite.dk...

> hvorfor dog det?
> Sålænge det holder sig under 20% kan man uden problemer lave en sådan
> ombygning...
>
> Læs evt. på www.toldskat.dk

Jep.. det var også hvad jeg fandt frem til..

Men hvad med salgs/købsværdien, bliver den lavere..??

Personlig har jeg ikke noget imod at bilen er ombygget, men må jeg
give det samme for den som en "orig." TDI koster..??

Mvh
PMH

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-04-05 17:59

PMH wrote:
> Men hvad med salgs/købsværdien, bliver den lavere..??
>
> Personlig har jeg ikke noget imod at bilen er ombygget, men må jeg
> give det samme for den som en "orig." TDI koster..??

Jeg tænkte over det samme da jeg kiggede på en ombygget for et stykke tid
siden. Da kom jeg frem til at den kunne koste det samme eller mere, da bilen
havde kørt ca. 200.000 km., men motor/gearkasse, ophæng osv., kun kørt
40.000 km. Dermed kom jeg frem til, at den kunne koste mere, da den
væsentlige del af bilen kun havde kørt 40.000 km.

Dit eksempel en dog noget andet, da der kun er 10.000 km i forskel.
Umiddelbart vil jeg mene, at den skal være billigere... Mest fordi at jeg er
af den overbevisning, at fabrikkerne gør det bedre end en ombygning...

Fra : Torben Madsen

Dato : 04-04-05 20:07

meddelelse news:42513870$0$43995$14726298@news.sunsite.dk...

> Sålænge det holder sig under 20% kan man uden problemer lave en sådan
> [...]

Det er tæt på sandheden, men ikke helt. Ja, man må godt ombygge bilen til en
diesel og ikke blive opkrævet afgift. Men der er grænser for, hvor meget,
man må ændre på bilen førend Told&Skat vurderer, at bilen har skiftet
identitet. Og så skal der lægges afgift! Jeg selv har bygget min Golf IV 1,8
om til en TDi 110HK. Det var egentlig min mening fra starten at ville bygge
den om til en 150HK Tdi, men her gik det imidlertid lidt galt. Godtnok
holdte jeg mig indenfor de 20 % af effektforøgelsen, og derfor havde
Told&Skat egentlig ikke noget problem med det. Statens Bilinspektion derimod
krævede at hvis jeg skulle bygge 150 HK maskinen i bilen, så skulle jeg også
flytte bremserne med over - de er nemlig ikke ens. Men så strittede
Told&Skat imod - skiftede jeg også bremserne, så mente de at jeg havde
skiftet så mange ting på bilen, at den havde skiftet identitet, og så skulle
jeg betale afgift.
Enden af det hele blev at jeg smed en 110HK maskine i den, for den har
identiske bremser med 1,8 og så var der ingen problemer med hverken Statens
Bilinspektion eller Told&Skat.

mvh
Torben Madsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-04-05 20:34

Torben Madsen wrote:

> Det er tæt på sandheden, men ikke helt.

Næ, men tæt nok til dette eksempel..

Hvis man skal gå i detajler med idenditetstab osv., bliver vi aldrig
færdige...

pointet er, at men bilen, som spørger kigger på, er der ingen problemer -
bilen er jo synet osv.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr, dæk, fælge samt alarmer o. lign

Fra : Torben Madsen

Dato : 04-04-05 21:39

meddelelse news:4251960d$0$43994$14726298@news.sunsite.dk...

> pointet er, at men bilen, som spørger kigger på, er der ingen problemer -
> [...]
Jep! - deri er vi fuldstændig enige.

mvh
Torben Madsen

Fra : phk

Dato : 05-04-05 16:35

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor gør man dog det?
> Det koster kassen i afgift.

Det gør det så ikke!

--
Per, Esbjerg

Fra : Olesen

Dato : 04-04-05 18:06

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse

> ALT er flyttet over fra TDI'en..

Hvorfor ikke finde en barnefødt diesel/benzin
istedet for at 'bygge om' ?
Kan virkelig ikke se det fornuftige i sådan et projekt,
især med så ny en vogn..

> Selve ombygningen er jeg ikke bekymret for overhovedet, det er
> lavet 100% efter bogen.

Hvilken bog ?
Har VW udstedet certifikater og udgivet
håndteringsbøger om sådan et indgreb ?
Hvis lyder det utroligt, hvis ikke har
mekanikeren for god tid.:

> Men hvad med prisen på bilen..

Bør i sagens natur være meget billigt, og total
økonomien for tidligere ejer bør være rigtig dårlig.

> Har det indflydelse på værdien at det er en ombygget..??

Håber folk køber en 'original' til den pris markedet
nu tilbyder.

> Trækker det ned den dag jeg selv skal sælge bilen igen..??

Det bør det. Er man VW mand, så vil man ha'
det er iorden, og det er bilen sikkert også, men
den mangler noget fornemmelse for 'ægthed' osv.,
og det går nok ikke hos den typiske VW-køber, som
vil ha' tryghed.

(er jeg helt på herrens mark ?)

Fra : PMH

Dato : 04-04-05 22:14

a@na.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke finde en barnefødt diesel/benzin
> istedet for at 'bygge om' ?
> Kan virkelig ikke se det fornuftige i sådan et projekt,
> især med så ny en vogn..

Nu er det jo ikke mig der skal bygge om, bilen er jo ombygget.
At du ikke kan se det fornuftige i et sådan projekt, ændrer jo
ikke ved at det er det sælger har gjort.
Grunden til at jeg er interesseret i bilen er, at den er så utrolig
hysterisk velholdt, og at der er den del mere udstyr end i en
"barnefødt" TDI'er til samme pris.

> Hvilken bog ?
> Har VW udstedet certifikater og udgivet
> håndteringsbøger om sådan et indgreb ?
> Hvis lyder det utroligt, hvis ikke har
> mekanikeren for god tid.:

"Efter bogen" er et udtryk for at alt er lavet efter de foreskrifter
synshallen foreskriver, såsom bremser osv. er skiftet.
Og bilen er lavet på en sådan måde som jeg selv ville lave det,
hvis det var mig der havde mod på at springe ud i et sådan projekt.

> Bør i sagens natur være meget billigt, og total
> økonomien for tidligere ejer bør være rigtig dårlig.

Begrund lige det tak..

> Håber folk køber en 'original' til den pris markedet
> nu tilbyder.

Hvorfor nu det..??
Hvis ombygningen er lavet "rigtig" og efter alle foreskrifter,
og er synet mm.. vil man i mange tilfælde få en bil som har
kørt en del mindre, men som er total identisk med en orig.
men til samme pris.

> [...]
> den mangler noget fornemmelse for 'ægthed' osv.,
> og det går nok ikke hos den typiske VW-køber, som

Det er mulig at du har ret..
Personlig er jeg ligeglad med om den er ombygget, bare
det er gjort rigtigt.

Men det er jo andres mening og erfaring jeg efterlyser,
så tak for indlægget.

Mvh
PMH

Fra : Olesen

Dato : 05-04-05 17:09

> Grunden til at jeg er interesseret i bilen er, at den er så utrolig
> hysterisk velholdt, og at der er den del mere udstyr end i en
> "barnefødt" TDI'er til samme pris.

Hvordan forklares hysterisk egentlig ?
Hvor meget udstyr kan få dig til at købe
en 'ombygger/selvbygger' vogn ? *S*

> "Efter bogen" er et udtryk for at alt er lavet efter de foreskrifter
> synshallen foreskriver, såsom bremser osv. er skiftet.

Ja, for ellers blev den vel ikke synet.

> Og bilen er lavet på en sådan måde som jeg selv ville lave det,
> hvis det var mig der havde mod på at springe ud i et sådan projekt.

Jeg synes idêen er forkert helt fra starten af.

> Begrund lige det tak..

At købe den forkerte vogn fra starten af
er aldrig sagen. Endvidere at bygge om i dêt
målestok gør, bilen mister en form for identitet
og altid vil være 'den dêr særling', som er
bygget om på vitale punkter. Bilen kan da
køre godt nok osv., men den vil altid
ha' eet eller andet over sig.

Sammenholdt med en tilsvarende
model i samme stand bør prisen
pga. indgrebene være ret så meget lavere,
og de fleste vil nok vælge 'den originale'.

> Hvis ombygningen er lavet "rigtig" og efter alle foreskrifter,
> og er synet mm.. vil man i mange tilfælde få en bil som har
> kørt en del mindre, men som er total identisk med en orig.
> men til samme pris.

Der vil altid være andre føringer af rør, slanger
osv., og alt dêt virak er med til, at bilen blir'
lidt speciel, og man ved, visse beslsg osv.
ikke er orginalt som 'den ægte vare'.
Sikkert bare mig der er en original original,
men jeg mener det.

> Det er mulig at du har ret..
> Personlig er jeg ligeglad med om den er ombygget, bare
> det er gjort rigtigt.

Okay. Jeg har det lidt som et (kostbart) fjernsyn,
eks. den lokale B&O-forhandler, som har et
Avant stående, som har fået nyt billedrør. Billedet kan være
nok så fint, men det er stadig et apparat,
som der er blevet pillet godt og grundigt i,
og alene dên fornemmelse er nok for mig
til, at jeg vil skille mig af med det, sålænge
jeg kan få en fornuftig skilling for det.

> Men det er jo andres mening og erfaring jeg efterlyser,
> så tak for indlægget.

Velbekomme

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 05-04-05 11:54

Olesen wrote:
> "PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse

> Bør i sagens natur være meget billigt, og total
> økonomien for tidligere ejer bør være rigtig dårlig.

Hvorfor det?

Et forsøg på at line bilens historie op (kan jo kun blive et gæt):
1998 Passat 1.6 indkøbes fra ny - pris ~200000kr
2002 Passat 1.6 dræber motoren, der har kørt 70000 km.
Ny (evt brugt) 1.6 motor koster 5-10000,- - brugt tdi koster ca. 10000,-
Herudover er der selvfølgelig andre ting der skal skiftes med over, men
måske har man haft adgang til en skadet bil - f.eks. fra Tyskland.
Ejereren kan selv klare ombygningen -> ingen dyre mekanikertimer.

2005 Bilen skal sælges -> mit gæt er at man får mere for en tdi end en 1.6
uagtet at det er en ombygning.

/Jakob

Fra : Deaster

Dato : 05-04-05 12:38

Jakob Jeppesen wrote:

> [...]
> 2002 Passat 1.6 dræber motoren, der har kørt 70000 km.
> Ny (evt brugt) 1.6 motor koster 5-10000,- - brugt tdi koster ca.

Det får man godt nok ikke meget ny eller lettere brugt motor til Vw for.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Olesen

Dato : 05-04-05 17:16

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 2005 Bilen skal sælges -> mit gæt er at man får mere for en tdi end en 1.6
> uagtet at det er en ombygning.

Javist det er en TDI, tænker han,
men mon ikke sådan en VW-interesseret
gerne vil gi' lidt mere, og så få en bil,
der altid har været en diesel ?

Jeg ved det ikke, og der er da også
kunder til alt, men jeg fornemmer,
prisen ikke vil blive som forventet.