Advancering
Fra : Olesen

Dato : 03-04-05 20:41

Tændingsadvancering...
Er det noget med at flytte tændingstidpunktet ?

Hvis ja, hvorfor gøres dette så ved mere
højtydende motorer, når de for flere omdrejninger ?

Er det for at komme 'på forkant' med
oktantallet ? Altså hvordan benzinen
forbrænder ved bestemte hastigheder ??

Man kan advancere + og -, men hvad
afgør, når det er den ene eller anden vej ? *S*....

Mystisk spørgsmål, som alligevel sikkert
er nemt at svare på.

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-05 07:29

> Tændingsadvancering...
> Er det noget med at flytte tændingstidpunktet ?

Ja

> Hvis ja, hvorfor gøres dette så ved mere
> højtydende motorer, når de for flere omdrejninger ?

Det kommer så sandelig an på om det er med mekanisk eller elektronisk
tænding.
Ved elektronisk tænding, har motorstyringen et 3D koordinatsystem lagt ind,
som tager højde for alle faktorer med, motor RPM, lufttemp, emmisioner og
meget andet. Det er det som diverse chiptunere går ind og ændrer på.
Jeg mener stadig man skal være forsigtig med disse chiptuninger da det
sikkert ikke volder problemer lige her i danmark, men hvis man kører til
udlandet hvor benzinkvaliteten KAN være ringere, hvor luften kan være
tyndere (i bjergene) og en masse andre faktorer, så kan man let havne med et
alvorligt motorhavari med det her chiptuning.

Mekanisk er et absolut dårligt kompromis som kun stiller tændingen ud fra
motorens RPM.

> Er det for at komme 'på forkant' med
> oktantallet ? Altså hvordan benzinen
> forbrænder ved bestemte hastigheder ??

Ja bl.a. Det er for at tænde på lige precis det rigtige tidspunkt før
stemplet er i top og for at undgå tændingsbanken. Tændingsbanken = seriøs
motorskader såsom smeltede stempler

> Man kan advancere + og -, men hvad
> afgør, når det er den ene eller anden vej ? *S*....

Sådan ca. alle de sensorer som sidder i motorstyringen. Lufttemp, RPM,
oktan, Lambda, Knastpos, speederpos, motortemp, luftmasse, bankesensor m.m.

> Mystisk spørgsmål, som alligevel sikkert
> er nemt at svare på.

Jep

--
Tom

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-04-05 12:12

I news:425046cf$0$23000$edfadb0f@dread15.news.tele.dk <Olesen>
<na@na.dk> skrev:

> Tændingsadvancering...
> Er det noget med at flytte tændingstidpunktet ?
>
> Hvis ja, hvorfor gøres dette så ved mere
> højtydende motorer, når de for flere omdrejninger ?

Som Tom har svaret er der mange faktorer der har indflydelse på det
korrekte tændingstidspunkt.

Den 'simple' forklaring ligger i, at forbrændingshastighen i
benzin/luftblandingen er (næsten) konstant. Ved højere omdrejninger =
større stempelhastighed, er det nødvendigt at starte antændelsen en
smule før for at opnå eksplotionen på det rigtige tidspunkt.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Olesen

Dato : 04-04-05 17:58

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> større stempelhastighed, er det nødvendigt at starte antændelsen en
> smule før for at opnå eksplotionen på det rigtige tidspunkt.

OK..tænkte nok det var sådan noget..smart egentlig.

Hvad så med dragracere eller ordinære v8'er som
kører på, nej, ikke dinitrol, men methanol, gælder
det samme ca. hêr ?

Sådan en vædske er vel så meget hurtigere,
der kun er eet tændingstidspunkt ?

Tændinsavancering gælder vel så ikke for diesel-chiptuning
da det her er kompressionen som tænder ?

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-05 18:08

"Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse

> OK..tænkte nok det var sådan noget..smart egentlig.
>
> Hvad så med dragracere eller ordinære v8'er som
> kører på, nej, ikke dinitrol, men methanol, gælder
> det samme ca. hêr ?

Dragrace har såmen heller ikke overdrevet mange RPM, de presser bare en
masse trotyl, nitro, osv ind i cylindrene med en mega kompressor.

> Sådan en vædske er vel så meget hurtigere,
> der kun er eet tændingstidspunkt ?

Ikke helt, nogen gasser forbrænder hurtigere end andre, men mere vigtigt er
det at kompressionen ikke bliver for høj, så kan selv benzin antænde sig
selv på samme måde som diesel.
Det er derfor man kommer nitro i dragrace, da det er med til at sænke
temperaturen og man derfor kan lade med endnu større tryk.

> Tændinsavancering gælder vel så ikke for diesel-chiptuning
> da det her er kompressionen som tænder ?

Jep
Men de har andre problemer at slås med. De skal sprøjte dieselolien ind
under højt tryk og i flere omgange for at få den så kendte dieselklapren
næsten væk.

--
Tom