Kørsel med trailer??
Fra : Michael Nørgaard And~

Dato : 02-04-05 18:02

Hej,

Reglerne for kørsel med trailer er - ihvertfald for mig - temmelig
indviklede. Hvis situationen er følgende:

Bil: Egenvægt: 1375 kg / Totalvægt: 2000 kg og må slæde maks.
1500 kg iflg. reg. attest.

Trailer: Maks vægt iflg. trailerens reg. attest: 1500 kg

- må man køre med en alm. kat B kørekort med denne trailer med en faktisk
samlet vægt på 1400 kg efter denne bil?

De svar jeg har fået indtil nu er forskellige, så jeg vil gerne have en
begrundelse

Hilsen Michael

Fra : GiWeo

Dato : 02-04-05 18:17

Hejsa

>De svar jeg har fået indtil nu er forskellige, så jeg vil gerne have en
>begrundelse

Se her:
http://www.sikkertrafik.dk/object.php?obj=164b3e80&SearchLogID=89250

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssidenREMOVE.dk

Fra : Leonard

Dato : 02-04-05 18:22

"Michael Nørgaard Andersen" <michael.noergaard.andersen@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>
>Trailer: Maks vægt iflg. trailerens reg. attest: 1500 kg
>
>- må man køre med en alm. kat B kørekort med denne trailer med en faktisk

Nej, kørekortsreglerne er udfra de ttal der står på
registreringsattesterne og har ikke noget med faktiske vægte at gøre.

Reglerne finder du her:
http://www.sikkertrafik.dk/164e3e80

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Michael Nørgaard And~

Dato : 02-04-05 18:48

> Nej, kørekortsreglerne er udfra de ttal der står på
> registreringsattesterne og har ikke noget med faktiske vægte at gøre.
>
> Reglerne finder du her:
> http://www.sikkertrafik.dk/164e3e80

Ok tak for det. Men hvordan harmonerer det med det eksempel, der er givet på
selvsamme side:

Eksempel
Hvis bilens registreringsattest fortæller at påhængskøretøjets maksimale
totalvægt er 1.200 kg, og bilens egenvægt + 50 kg er 1.250 kg, ja så kan du
køre med et almindeligt kørekort Kategori B.
Når reglen er opfyldt, betyder det også, at du kan køre med et
påhængskøretøj, som har en totalvægt på f.eks. 1.500 kg. For det fremgår af
bilens registreringsattest, at bilen maksimalt må trække 1.200 kg. Men det
betyder så samtidigt, at påhængskøretøjets egenvægt + last ikke må overstige
1.200 kg

? - Hilsen Michael

begin 666 spacer.gif
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : phk

Dato : 02-04-05 19:11

"Michael Nørgaard Andersen" <michael.noergaard.andersen@tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:4WA3e.109180$Vf.4159055@news000.worldonline.dk...

> Når reglen er opfyldt, betyder det også, at du kan køre med et
> påhængskøretøj, som har en totalvægt på f.eks. 1.500 kg.

Umiddelbart vil jeg svare nej - men spørg i campinggruppen - de ved alt om
kørekortsregler :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 02-04-05 19:34

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote:

>Umiddelbart vil jeg svare nej - men spørg i campinggruppen - de ved alt om
>kørekortsregler :)

Det gør vi sg* da også her ... !->

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : phk

Dato : 04-04-05 11:45

> Det gør vi sg* da også her ... !->

Trådens længde taget i betragtning bliver mit svar: bob bob :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 04-04-05 17:24

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote:

>Trådens længde taget i betragtning bliver mit svar: bob bob :)

Ville den have været kortere i camping-gruppen?
- da du skrev dit indlæg var der allerede 2 rigtige svar i tråden og
efter spørgerens 3 eller 4 spørgsmål i tråden havde han fået rigtige
og dokumenterede svar på spørgsmålene.
Derefter er der så kommet en hel del misforståelser af reglerne,
indlæg som hvergang er blevet modsagt, så mon ikke spørgeren har fået
godt svar på hans spørgsmål?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Leonard

Dato : 02-04-05 19:45

wrote:

>Ok tak for det. Men hvordan harmonerer det med det eksempel, der er givet på
>selvsamme side:

Der er byttet rundt på tingene i det eksempel, det rigtige er fx:

Bilens egenvægt: 1150 kg
Største tilladte påhængsvægt: 1200 kg

Så må bilen trække alle trailere efter denne bil, sålænge trailerens
faktiske totalvægt ikke overstiger 1200 kg, og der behøves ikke B/E,
da den tilladte påhængsvægt ikke er mere end bilens egenvægt + 50 kg.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Michael Nørgaard And~

Dato : 02-04-05 20:04

> Så må bilen trække alle trailere efter denne bil, sålænge trailerens
> faktiske totalvægt ikke overstiger 1200 kg, og der behøves ikke B/E,
> da den tilladte påhængsvægt ikke er mere end bilens egenvægt + 50 kg.

Nu er forvirringen total. Skrev du ikke tidligere: "Nej, kørekortsreglerne
er udfra de ttal der står på
registreringsattesterne og har ikke noget med faktiske vægte at gøre."?

Det er ikke for at træde rundt i noget, jeg vil bare gerne være sikker på at
jeg må køre med traileren - i værste fald koster det vel et kørekort (!)

Hilsen Michael

Fra : Leonard

Dato : 02-04-05 20:23

wrote:

>Nu er forvirringen total. Skrev du ikke tidligere: "Nej, kørekortsreglerne
>er udfra de ttal der står på
>registreringsattesterne og har ikke noget med faktiske vægte at gøre."?

Jo, og på bilens registreringsattest står:
Bilens egenvægt
Maksimal påhængsvægt

og når bilens egenvægt + 50 kg er lig med eller større end max.
påhængsvægt, så må du køre med traileren med alm. B-kørekort.

Så må trailerens faktiske vægt ikke overstige max. påhængsvægt, da du
ellers kører med overlæs i forhold til det bilen må trække, men det
har ikke noget med dit kørekort at gøre.

>Det er ikke for at træde rundt i noget, jeg vil bare gerne være sikker på at
>jeg må køre med traileren - i værste fald koster det vel et kørekort (!)

I dit tilfælde:

1375 kg + 50 kg = 1425 kg

altså må du køre med en trailer med tilladt totalvægt på 1425 kg.

Du kan også få ændret bilens data, så den max. må trække 1425 kg, så
må du køre med en trailer med tilladt totalvægt op til 3500 kg,
sålænge dens faktiske vægt ikke overstiger de 1425 kg som bilen så må
trække.

Du må altså ikke som det er lige nu køre med en trailer med tilladt
totalvægt på 1500 kg.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-04-05 20:34

Michael Nørgaard Andersen wrote:

> Det er ikke for at træde rundt i noget, jeg vil bare gerne være
> sikker på at jeg må køre med traileren - i værste fald koster det vel
> et kørekort (!)

Der er rent faktisk to scenarier som kan være aktuelle.

1.
køretøjets egenvægt 1150 kg.
I den situation må du køre med en trailer med 1200 kg. totalvægt.
Dette fremkommer da du maks. må trække bilens egenvægt + 50 kg.

2.
Her er der tale om et køretøj som f.eks. har en totalvægt på 2650 kg.
(egenvægt 1800 kg.) Du må gerne trække en trailer med 1850 kg. total.

Men - da din totalvægt på køretøjet er 2650 kg. og du uden trailerkort kun
må trække med et vogntog på maks. 3500 kg. må du derfor kun trække med
totallast på traileren på 3500 - 2650 =>850 kg. uanset hvor stor totalvægt
traileren maks må lastes med, og de 850 kg. er trailererens totalvægt.

Håber denne forklaring kan bruges..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Leonard

Dato : 02-04-05 20:36

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>2.
>Her er der tale om et køretøj som f.eks. har en totalvægt på 2650 kg.
>(egenvægt 1800 kg.) Du må gerne trække en trailer med 1850 kg. total.

Nej.

> [...]
>totallast på traileren på 3500 - 2650 =>850 kg. uanset hvor stor totalvægt
>traileren maks må lastes med, og de 850 kg. er trailererens totalvægt.

Nej, hvis bilens tilladte totalvægt + trailerens tilladte totalvægt
overstiger 3500 kg så er det ligegyldigt hvad de faktisk vejer, så
skal der B/E-kørekort til.

(Gælder ved trailere med tilladt totalvægt på over 750 kg)

>Håber denne forklaring kan bruges..

Næh, jeg syntes ikke den var klar.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Michael Nørgaard And~

Dato : 03-04-05 07:36

> Nej, hvis bilens tilladte totalvægt + trailerens tilladte totalvægt
> overstiger 3500 kg så er det ligegyldigt hvad de faktisk vejer, så
> skal der B/E-kørekort til.

Ok.
Dvs. i mit tilfælde hvor jeg gerne vil køre med præcis denne trailer, skal
jeg bare finde en bil hvor tilladt påhængsvægt er indenfor bilens egenvægt +
50 kg, og så iøvrigt holde den faktiske påhængsvægt under denne grænse også.
Så er det ligegyldigt at trailerens tilladte totalvægt er 1500 kg. Korrekt?

Hilsen Michael

Fra : Leonard

Dato : 03-04-05 09:50

wrote:

> [...]
>Så er det ligegyldigt at trailerens tilladte totalvægt er 1500 kg. Korrekt?

Ja, hvis den bil du finder har en tilladt totalvægt og max påhængsvægt
på tilsammen max 3500 kg.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-04-05 20:15

> [...]
>
> - må man køre med en alm. kat B kørekort med denne trailer med en
> faktisk samlet vægt på 1400 kg efter denne bil?

Kørekortsreglerne er ligeglade med faktiske vægte - de går kun efter
vægtene, som står på reg. attesterne.

Og svaret på dit spørgsmål: Nej, man må ikke køre med det, da både det bilen
må slæbe OG trailernes totalvægt overstiger bilens egenvægt med mere end 50
kg.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Finn Holmegaard

Dato : 02-04-05 21:04

"Michael Nørgaard Andersen" <michael.noergaard.andersen@tdcadsl.dk> wrote in
message news:GeA3e.109167$Vf.4159111@news000.worldonline.dk...
> [...]
>
> Trailer: Maks vægt iflg. trailerens reg. attest: 1500 kg
>
> - må man køre med en alm. kat B kørekort med denne trailer med en faktisk

Denne link kunne være med til at besvare hvad du må

http://147.29.40.19/p31/Vejledninger/BE-korekort.htm

/Finn

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-04-05 00:13

"Michael Nørgaard Andersen" <michael.noergaard.andersen@tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:GeA3e.109167$Vf.4159111@news000.worldonline.dk...
> [...]
> samlet vægt på 1400 kg efter denne bil?
>
> De svar jeg har fået indtil nu er forskellige, så jeg vil gerne have en

Andre har svaret og nogen har svaret mere korrekt end andre, men det kan
også forklares på flere måder.
Men:
Du må ikke køre med den opstilling, som du beskriver.
Det vil du også kunne se, hvis du følger links til diverse sider, hvor du
kan taste ind.
Men du kan faktisk godt få lovliggjort ovenstående kørsel.
Du rammes af den vanvittige regel om, at både det bilen må slæbe og
trailerens tilladte totalvægt er mere end 50 kg over bilens egenvægt. Så er
det BE kørekort.
Hvis du får ændret den godkendte koblingsvægt på din bil, kan du redde dig
ud af det.
Den skal kun godkendes til at måtte have 1425 kg på krogen. Så er det kun 50
kg over egenvægten, og derfor må du så gerne køre med den nævnte trailer.
Det må du så gerne fordi, det nu kun er traileren, som har en tilladt
totalvægt på mere end 50 kg over bilens egenvægt.
Du skal så bare huske, at selv om traileren er godkendt til 1500 kg, må du
aldrig køre med mere end de 1425 kg, som bilen må trække. Men aktuelt
skriver du jo også, at det kun er 1400 kg, og så er der ingen ko på isen.
Hvis du bruger linket til Haderslev politi, vil du ved at taste tallene ind
kunne se, at min påstand holder

Kurt

Fra : Michael Nørgaard And~

Dato : 03-04-05 07:28

Tak for svarene

Fra : Jesper Brock

Dato : 03-04-05 11:16

"Michael Nørgaard Andersen" <michael.noergaard.andersen@tdcadsl.dk> skrev
en meddelelse news:U1M3e.109224$Vf.4159449@news000.worldonline.dk...
> Tak for svarene

Med fare for at stikke nsæen for langt frem, synes jeg at alle de afgivne
svar er utroligt kringelede og må være svære at forstå for uindviede (no
offence)

Tommelfingerreglen er faktisk simpel: Der er to betingelser, som skal være
opfyldt, for at du kan slippe for B/E-kørekort

1. Vogntoget må max veje 3500 kg - her taler vi samlet _totalvægt_ af
bil+trailer.
2. Trailerens totalvægt må ikke være større end bilens egenvægt+50kg.

Hvis blot en af betingelserne ikke er opfyldt, må du investere i et
B/E-kørekort.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Jura- og musiknørd
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Leonard

Dato : 03-04-05 14:31

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote:

>Hvis blot en af betingelserne ikke er opfyldt, må du investere i et
>B/E-kørekort.

De er desværre bare ikke uddybende nok dine simple regler.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Allan / Kolding

Dato : 03-04-05 11:19

Hvis du får din MAX phv vægt ned på 1425kg
på din bil´s reg attest, må du køre med den pågældende
påhængsvogn på 1500 kg. Men påhængsvognen må bare ikke
overstige faktisk ( her og nu ) vægt på 1425 kg.

Så er kørekort kat B nok.

Mener faktisk du kan gøre det uden syn, når det er ned ad
i vægt du går.

--
Allan / Kolding

KLIP

Fra : Jesper Brock

Dato : 03-04-05 13:21

"Allan / Kolding" <bruhn.allan@VÆKstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> påhængsvogn på 1500 kg. Men påhængsvognen må bare ikke
> overstige faktisk ( her og nu ) vægt på 1425 kg.

Forkert.

Det er korrekt, at bilen stadig må _trække_ en påhængsvogn med totalvægt

1500 kg... bare den reelle vægt ikke overstiger 1425.

I kørekortsammenhæng kigger man til gengæld udelukkende på totalvægt (det
antages åbenbart at man ikke har lært at regne med reel vægt, før man har
taget B/E-kort). Trailerens _totalvægt_ (ikke reelle vægt, som du skriver)
må højest overstige bilens egenvægt med 50 kg.

Trailerens _totalvægt_ skal altså ned på 1425 kg, før du må køre den med
B-kørekort i en bil, der har en egenvægt på 1375 kg.

Fra : Leonard

Dato : 03-04-05 14:33

>Forkert.

Næh, det er såmænd ikke forkert, det er rigtigt nok.
Dine forsimplede regler er bare ikke gode nok, derfor fejler din
konklussion.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jesper Brock

Dato : 03-04-05 15:17

usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
> Næh, det er såmænd ikke forkert, det er rigtigt nok.
> Dine forsimplede regler er bare ikke gode nok, derfor fejler din
> konklussion.

Det var da utroligt.

Vi snupper lige et kig i Kørekortbekendtgørelsens §7, punkt 4:

"§ 7. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:

4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med
en tilladt totalvægt på over 750 kg.
Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 3.500 kg, og
påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke overstige bilens egenvægt med
tillæg af 50 kg.
Ved fastsættelsen af vogntogets samlede tilladte totalvægt og
påhængskøretøjets tilladte totalvægt, jf. 2. punktum, anvendes enten
påhængskøretøjets registrerede totalvægt eller den eventuelt lavere
fastsatte totalvægt i bilens registreringsgrundlag. "

Skal vi tage den langsomt?

Vogntog må udelukkende føres med kørekort Kategori B, _hvis_

a. vogntogets samlede vægt ikke overstiger 3500 kg
b. påhængskøretøjets tilladte TOTALvægt ikke overstiger køretøjets
EGENvægt+50kg.

Så simpelt er det faktisk - i forhold til spørgsmålet om kørekort.

Hvis det er det sidste afsnit, der forvirrer dig ("Ved fastsættelsen af
vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte
totalvægt, jf. 2. punktum, anvendes enten påhængskøretøjets registrerede
totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens
registreringsgrundlag. "), så betyder det på almindelig dansk, at hvis bilen
kun må trække fx 600 kg ifølge bilens registreringsattest... ja så hjælper
det altså ikke noget, at du binder en 800 kg's trailer efter den... heller
ikke selvom vogntogets totalvægt stadig holder sig under 3500 kg og
trailerens totalvægt ikke overstiger bilens egenvægt med mere end 50 kg.

Kunne vi forøvrigt ikke være enige om, at du i fremtidige svar dokumenterer
dine påstande fremfor bare at svare flabet og usagligt - det bliver dine
svar alligevel ikke mere rigtige af...

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Jura- og musiknørd
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Leonard

Dato : 03-04-05 15:54

> [...]

>dine påstande fremfor bare at svare flabet og usagligt - det bliver dine

Kunne vi forøvrigt ikke være enige om, at du ved fremtidige svar læser
tilbage i den tråd du kaster dig ind i, fremfor bare at svare flabet
og usagligt - det kunne være dine svar blev lidt bedre af det ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 03-04-05 16:00

On Sun, 3 Apr 2005 16:17:03 +0200, "Jesper Brock"
> [...]

>kun må trække fx 600 kg ifølge bilens registreringsattest... ja så hjælper
>det altså ikke noget, at du binder en 800 kg's trailer efter den...

Jo, den må bare ikke veje mere end 600 kg når den sidder på krogen. Og
forøvrigt må man godt kører med et vogntog der vejer mere end 3500 kg,
når bare traileren ikke vejer mere end 750 kg.

Den nemmeste måde at finde ud af hvad man må køre med er at bruge en
af de beregningsmodeller der findes på nettet og så tampe sine tal
ind.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : alexbo

Dato : 03-04-05 16:38

"Jesper Brock" skrev >
> Vi snupper lige et kig i Kørekortbekendtgørelsens §7, punkt 4:

Ja, jeg synes vi skal starte med punkt 3:

3) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en
tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

Det tager vi lige lidt langsomt, en bil på 3500 kg. og et påhængskøretøj på
750 kg. ialt 4250 kg. som er den største vægt man lovligt kan køre med et
lille kørekort.

mvh
Alex Christensen

Fra : blue

Dato : 03-04-05 17:12

> [...]
> på
> 750 kg. ialt 4250 kg. som er den største vægt man lovligt kan køre med et

Øhhm - hva' så med en bil og påhængsvogn med følgende data:

Bil:

Tilladt totalvægt: 2000 kg.
Egenvægt: 1400 kg.
Største påhængsvægt: 1450 kg.

Påhængsvogn:

Tilladt totalvægt: 2500 kg.

Fra : alexbo

Dato : 03-04-05 17:18

"blue" skrev

> Øhhm - hva' så med en bil og påhængsvogn med følgende data:

> Påhængsvogn:
> Tilladt totalvægt: 2500 kg.

Den opfylder ikke betingelserne, " et påhængskøretøj på ikke over 750kg."

mvh
Alex Christensen

Fra : blue

Dato : 03-04-05 17:48

> Den opfylder ikke betingelserne, " et påhængskøretøj på ikke over 750kg."

Næh - det har du ret i, men hvorfor blande påhængskøretøjer på ikke over 750
kg ind i dette? Dem må man jo altid køre med. Men det er måske for at starte
med noget, som Jesper kan forstå?

Fra : alexbo

Dato : 03-04-05 17:55

"blue" skrev

>Dem må man jo altid køre med. Men det er måske for at starte
> med noget, som Jesper kan forstå?

Tja, det var at fortælle Jesper at reglerne ikke er så simple som han
forsøger at overbevise os om.
Ifølge Jesper må et vogntog ikke veje over 3500 kg

Det var ikke et indlæg angående det oprindelige spørgsmål, så havde jeg
svaret på det, men jeg synes der er svar nok, rigtige og forkerte, og min
mening vil ikke hjælpe på forståelsen.

mvh
Alex Christensen

Fra : blue

Dato : 03-04-05 18:20

> [...]
>
> Det var ikke et indlæg angående det oprindelige spørgsmål, så havde jeg
> svaret på det, men jeg synes der er svar nok, rigtige og forkerte, og min

Så er jeg med...

Fra : Jesper Brock

Dato : 03-04-05 18:05

"blue" <xx@xx.xx> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> starte med noget, som Jesper kan forstå?

Som jeg har sagt før.... dumsmarte svar giver ikke en ret.... måtte jeg i
stedet anbefale et besøg på en køreskole...?

Skulle vi ikke blive enige om at holde den gode tone?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Jura- og musiknørd
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : blue

Dato : 03-04-05 18:24

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> Som jeg har sagt før.... dumsmarte svar giver ikke en ret.... måtte jeg i
> stedet anbefale et besøg på en køreskole...?

Det skulle ikke være nødvendigt.

> Skulle vi ikke blive enige om at holde den gode tone?

Jo, men når du selv benytter sætninger som "Skal vi tage den langsomt?", må
du også forvente at få lidt igen - specielt set i lyset af, at det dig, der
tager fejl...

Fra : Jesper Brock

Dato : 03-04-05 17:52

> [...]
> på
> 750 kg. ialt 4250 kg. som er den største vægt man lovligt kan køre med

øøøhhhh.... lad mig lige få den langsomt

hvor kommer det lige ind i den givne problemstilling?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Jura- og musiknørd
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : alexbo

Dato : 03-04-05 18:08

"Jesper Brock" skrev

> hvor kommer det lige ind i den givne problemstilling?

"citat Jesper Brock"
[...]
" citat slut"

mvh
Alex Christensen

Fra : blue

Dato : 03-04-05 17:11

> Kunne vi forøvrigt ikke være enige om, at du i fremtidige svar
> dokumenterer dine påstande fremfor bare at svare flabet og usagligt - det
> bliver dine svar alligevel ikke mere rigtige af...

Dine svar bliver ikke mere rigtige af, at du henviser til noget lovtekst,
når du ikke forstår at drage de rigtige konklusioner ud fra denne.

Fra : Jesper Brock

Dato : 03-04-05 17:43

"blue" <xx@xx.xx> skrev i en meddelelse
> Dine svar bliver ikke mere rigtige af, at du henviser til noget
lovtekst,
> når du ikke forstår at drage de rigtige konklusioner ud fra denne.

det har du da ret i... men foreløbig er der ingen, der har modbevist dem,
måske snarere tværtimod.

Det, der går galt for de fleste (og det er også det, der sker i denne
tråd),
er at man sammenblander begreberne "påhængskøretøjets totalvægt" og
"påhængskøretøjets reelle vægt" (altså vægten i "gerningsøjeblikket"
:-] ).

Afgørende for om du skal have et B/E-kørekort, er påhængskøretøjets
_totalvægt_ (jvf. kørekortbekendtgørelsen §7, stk 1 pkt. 4, som jeg
allerede
har henvist til)

I spørgsmålet om, hvorvidt en given bil (hvor chaufføren vel og mærke _er_
besiddelse af et B/E-kørekort) må trække en given trailer med en totalvægt
over 750 kg, er det derimod den faktiske ("øjeblikkelige") totalvægt, der
er
gældende - det har bare ikke relevans for kørekortspørgsmålet. Dvs. en
trailer med en totalvægt på 2500 kg gerne må trækkes af en bil, som ifølge
registreringsattesten højest må trække 2000 kg.... blot må traileren så
maximalt veje 2000 kg i "gerningsøjeblikket".

_Der_ ligger forskellen.

Vi havde en vittighed på køreskolen om, at man åbenbart skulle være i
besiddelse af et B/E-kørekort for at vide, hvor meget man læssede ind i
sin
trailer... sådan lærte vi at huske, hvornår du bruger køretøjets totalvægt
og køretøjets reelle vægt

Jeg tillader mig iøvrigt lige at henvise til Morten Fruergaards svar
højere
oppe i tråden:

"Kørekortsreglerne er ligeglade med faktiske vægte - de går kun efter
vægtene, som står på reg. attesterne."

Det er nemlig lige nøjagtig sådan, det forholder sig.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Jura- og musiknørd
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : blue

Dato : 03-04-05 18:01

> det har du da ret i... men foreløbig er der ingen, der har modbevist dem,
> måske snarere tværtimod.

Det mener jeg bestemt der er, men ellers skal jeg da gerne forsøge.

Du skrev tidligere:

***
[...]

Du går udelukkende ud fra trailerens tilladte totalvægt i ovenstående, og
det er forkert. Man skal benytte det laveste tal af trailerens tilladte
totalvægt og bilens største påhængsvægt i både 1. og 2.

Reglerne er altså følgende:

1. Det laveste tal af

Påhængskøretøjets tilladte totalvægt og bilens største påhængsvægt

lagt sammen med

bilens tilladte totalvægt

må ikke overstige 3500 kg.

2. Det laveste tal af

Påhængskøretøjets tilladte totalvægt og bilens største påhængsvægt

må ikke overstige

bilens egenvægt + 50 kg.

Fra : Jesper Brock

Dato : 03-04-05 18:49

"blue" <xx@xx.xx> skrev i en meddelelse
> KLIP - efterhånden et langt indlæg...

Jeg tror faktisk dybest set vi mener det samme (og gudskelov for det da) -
og nu tror jeg endda, jeg kan se, hvor vi går fejl af hinanden

Jeg er (eller måske rettere _var_) jo så naiv at tro, at folk er så
lovlydige, at de aldrig smider en trailer bag på deres bil, der er større
end den angivne maximale trækvægt - men det kan de jo rent faktisk godt
hitte på

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Jura- og musiknørd
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Leonard

Dato : 03-04-05 19:32

> [...]

>lovlydige, at de aldrig smider en trailer bag på deres bil, der er større
>end den angivne maximale trækvægt - men det kan de jo rent faktisk godt

Det må de sg* da også gerne!
Så må traileren bare ikke have en faktisk vægt der er større end
bilens max påhængsvægt.

Læs mere her: http://www.sikkertrafik.dk/b5000f
eller: http://147.29.40.19/p31/Vejledninger/BE-korekort.htm
da du jo åbenbart ikke vil lære af det vi allerede har skrevet i denne
tråd ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-04-05 22:04

> [...]
> lovlydige, at de aldrig smider en trailer bag på deres bil, der er større
> end den angivne maximale trækvægt - men det kan de jo rent faktisk godt

Jesper - du bliver simpelthen ved med at påstå noget, som er decideret
forkert. Det ville faktisk være rart, hvis du ville prøve at følge nogle af
de links, som har været postet. Dels kan du læse, at dine påstande er
forkerte og dels vil du kunne taste tallene ind i skemaerne og se, at du er
forkert på den.
Bl.a. vil du kunne taste de tal ind, som jeg redegjorde for i min første
post i denne tråd, og så vil du kunne se, at de holder.
Hele problematikken er nemlig, at det hverken er logisk eller nemt at forstå
reglerne, og derfor bliver der forespurgt til dem gang på gang, både her og
især i campinggruppen.

Her er et lille citat direkte fra Sikkertrafik.dk

[...]

Citat slut.

Altså har du ikke ret.

Det er kringlet fordi:
Hvis bilens egenvægt plus 50 kg er mindre end både påhængskøretøjets
tilladte totalvægt OG bilens største tilladte tilkoblede køretøj med bremser
(koblingsvægt 1) er BE nødvendigt.

Bemærk OG i ovenstående udsagn. Begge dele skal opfyldes før BE er
nødvendigt.
I det eksempel jeg lavede med Michael bil forudsatte jeg, at han fik vejet
den ned til max at måtte have 1425 kg på krogen.
Så ser vi på ovenstående udsagn:
Bilens egenvægt er 1375 kg. Plus 50 kg er 1425 kg.
Dette tal sætter vi så ind i ovenstående udsagn.
1425 kg er mindre end 1500 kg, som er trailerens totalvægt.
1 udsagn siger at første betingelse for at der skal bruges BE kørekort er
opfyldt.
2 udsagn siger at 1375 kg + 50 kg skal være mindre end koblingsvægt 1, som i
det her tilfælde er 1425 kg (nedvejet efter min anvisning).
Det giver så følgende resultat: 1375 kg + 50 kg = 1425 kg. 1425 kg er ikke
mindre end koblingsvægt 1, som også er 1425 kg.
Så 2 betingelse er ikke opfyldt. Derfor skal der ikke bruges BE kørekort.
Hvilket så også er det, som er beskrevet på sikkertrafik.dk
Hvis du taster tallene ind på de andre sider, hvor der er linket til, skulle
det gerne give samme resultat.
Bl.a. her hos Haderslev politi kan det næsten ikke fremgå tydeligere, end
når man har tastet tallene ind:
http://147.29.40.19/p31/Vejledninger/BE-korekort.htm

Alene hele denne tråd, viser at det er hverken nemt eller logisk at forstå,
så derfor er det desværre en fordel at lade være med at prøve at forstå,
hvorfor det er, som det er, men blot taste tal ind og konstatere hvad kravet
er

Kurt

begin 666 spacer.gif
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Jesper Brock

Dato : 03-04-05 22:58

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Jesper - du bliver simpelthen ved med at påstå noget, som er decideret
> forkert.

Nej, jeg har skam overgivet mig, jeg har bare ikke lige fået det skrevet
endnu

Jeg skal da gerne erkende, at jeg er lidt rystet over, at jeg ikke kan tro
på min "gode gamle" køreskole-tommelfingerregel - jeg har nemlig selv et
B/E-kort, (som ganske vist er taget før internettets storudbredelse, men
køreundervisningen burde vel være den samme overalt i landet...). Er det
her
mon et af de eksempler, hvor man burde/kan kræve skolepengene tilbage...?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Jura- og musiknørd
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-04-05 00:00

> [...]
> her
> mon et af de eksempler, hvor man burde/kan kræve skolepengene tilbage...?

Nej, det tror jeg ikke. Dit kørekort er nok fra før den tid, hvor en eller
anden teoretiker fik lov til at gøre det hele fuldstændig uforståeligt.
Jeg mener at ændringen kom for 8-10 år siden.
Så vidt jeg er orienteret, er man p.t. i gang med at undersøge nærmere, om
ikke reglerne kan laves om igen, således at der skulle være en chance for,
at den almindelige dansker igen skulle få mulighed for at forstå dem.

Kurt

Fra : Jesper Brock

Dato : 04-04-05 06:02

> [...]
> anden teoretiker fik lov til at gøre det hele fuldstændig uforståeligt.
> Jeg mener at ændringen kom for 8-10 år siden.

Der har vi forklaringen

> [...]
for,
> at den almindelige dansker igen skulle få mulighed for at forstå dem.

Ja det ville da være lækkert

Nå, men det skal nu alligevel ikke forhindre mig i at beklage og uddele en
pæn undskyldning til de debattører, der måtte ha' gang i tastaturet for at
få Fredericias mest stædige kamel overbevist - det være hermed gjort. Det
kan godt være, jeg er stædig, men jeg er ikke for lille til at indrømme,
når
jeg tager fejl

--
Venlig hilsen