bagbro probl. på peug.306 el. citronen ZX
Fra : Janus

Dato : 02-04-05 16:51

Hej

Jeg har et problem med min Peugeot 1,4 fra 94 med torsionsfjeder. Der kommer
en klonk/ bankelyd et eller andet sted fra bagtøjet eller ophænget, men jeg
kan ikke rigtig få sat finger på hvad det skyldes. Problemet opstår når
bilen møder selv mindre ujævnheder på vejen og især hvis den drejer
samtidig, man kan ikke høre noget ved at trykke på bilen i stillestående
tilstand. Jeg har undersøgt bilen for evt. løstsiddende udstødning mm., der
er helt nye bagstøddæmpere og ingen slør i hjullejer, og synes heller ikke
at den spreder baghjulene udad ret meget
Jeg vil næsten tro at det må være en kending, for jeg har erfaret det på to
andre peugeoter og en enkel citroen zx.

Er der nogen der kender problemet/ evt. har nogle forslag til hvad det kan
være?

mvh Janus

Fra : Olesen

Dato : 02-04-05 16:58

"Janus" <s.janusz@NOSPAMgmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har et problem med min Peugeot 1,4 fra 94 med torsionsfjeder. Der
kommer

Hvordan er sådan en torsionsfjeder bygget / monteret ?

Noget med en stang som vrides, men fylder det ikke
og går den på langs eller hvodden egentlig ?

Fra : Janus

Dato : 02-04-05 18:00

Tja det ved jeg egentlig ikke helt, den sidder på tværs af bilen faktisk
løber inde i det man kunne kalde bagbro. Hvordan det virker ved jeg ikke
helt (endnu) har lige købt bilen, men vel noget med en fjeder der yder et
torsionsmoment...

/Janus

Fra : Olesen

Dato : 02-04-05 18:02

Fed måde at quote på, rart man ikke skal rulle
ned i den foregående tekst for at se svaret.)
-ses for sjældent...og ok, ang. dêt med torsionsfjedren..,o)

Fra : Nielsen

Dato : 03-04-05 00:52

> [...]
> andre peugeoter og en enkel citroen zx.
>
> Er der nogen der kender problemet/ evt. har nogle forslag til hvad det kan

På min ZX lød det som om at motorophænget var løst. Det var udstødningen der
gik på bunden men ikke løs, dette blev afhjulpet ved at dreje udstødningen
1cm

Nielsen

Fra : sualc

Dato : 08-04-05 20:17

Hvis det føles som om det slår op i bunden når du kører på noget
ujævnt, så er det næsten helt sikkert at det er de forreste
bagbrosophæng. Jeg har set det på tre zx, det er kommet omkring 180000
km på to af dem, den sidste ved jeg ikke hvornår. Hvis du løfter
gulvtæppet ved bagsædet i bagagerummet er der to møtrikker i hver
side, det er der hvor de er boltet på karossen. Så vidt jeg husker
koster de ca 400 kr pr side uoriginalt.

Mvh
Claus