/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Seat Altea 2,0 TDi 140 DSG - boks eller ch~
Fra : Jesper


Dato : 02-04-05 11:11

Hej

Er der nogle der har forslag eller råd til hvordan man kan gøre ovennævnte
lidt sjovere endnu :)

Har hørt, at Landbergs boks måske ikke er det bedste valg til den - selvom
jeg nok var mest stemt for den, da det kan gøres uden at rode rundt i
styreboksen. Mener at have hørt at styreboksen er anerledes sat op end i
f.eks. Touran med samme motor og at det skulle kunne give lidt problemer med
Landbergs boks (?) Men er ikke lige så meget inde i det - så lad mig høre...


Takker....


Jesper



 
 
Morten Fruergaard (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 02-04-05 11:51

Jesper wrote:
> Har hørt, at Landbergs boks måske ikke er det bedste valg til den -
> selvom jeg nok var mest stemt for den, da det kan gøres uden at rode
> rundt i styreboksen. Mener at have hørt at styreboksen er anerledes
> sat op end i f.eks. Touran med samme motor og at det skulle kunne
> give lidt problemer med Landbergs boks (?) Men er ikke lige så meget
> inde i det - så lad mig høre...
>> o)

Personligt er jeg af den overbevisning, at en chip er bedst, da den er 100 %
tilpasset _DIN_ bils motor...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV



Kent Glerup (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 02-04-05 12:07


"Jesper" <Invalid@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:424e6f96$0$287$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Er der nogle der har forslag eller råd til hvordan man kan gøre ovennævnte
> lidt sjovere endnu :)
>
> Har hørt, at Landbergs boks måske ikke er det bedste valg til den - selvom
> jeg nok var mest stemt for den, da det kan gøres uden at rode rundt i
> styreboksen. Mener at have hørt at styreboksen er anerledes sat op end i
> f.eks. Touran med samme motor og at det skulle kunne give lidt problemer
med
> Landbergs boks (?) Men er ikke lige så meget inde i det - så lad mig
høre...

Jeg ville til enhver tid foretrække en løsning "lavet" til min motor, altså
trimmet på vognen.

En tanke:
Den der DSG-kasse.. Er der nogen erfaring med hvorvidt den kan klare det
ekstra moment som chip/boks giver?? Af en eller anden grund tror jeg det er
dyrt at skifte kobling(er) på den

MVH
Kent Glerup



Jesper (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 02-04-05 12:25

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:d2lud7$2k7q$1@newsbin.cybercity.dk...

> En tanke:
> Den der DSG-kasse.. Er der nogen erfaring med hvorvidt den kan klare det
> ekstra moment som chip/boks giver?? Af en eller anden grund tror jeg det
er
> dyrt at skifte kobling(er) på den

Erfaringer...næ vel egentlig ikke. Kan da godt være momentet bliver lidt for
hård ved den i den lange løb men ved det ikke - anyone??

Jesper



Ole Thomsen (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Ole Thomsen


Dato : 02-04-05 15:49

Jesper wrote:
>
> Er der nogle der har forslag eller råd til hvordan man kan gøre
> ovennævnte lidt sjovere endnu :)

En kollega med en umodificeret 140 DSG Van har en bror med samme bil.

Kollegaen fortæller mig at broderen i fredags fik sin Altea tunet til
over 200hk (chip og turbo?), men på vejen hjem fra operationen pustede
den al olien ud gennem turboen. Motoren overlevede vistnok men resten af
vejen foregik på et fejeblad.

Bliver dækket af garanti.

Jeg er ikke sikker på at jeg fik rigtigt fat på alle detaljer, men i
hovedtrækkene er den go' nok.
Jeg prøver lige at følge op på historien.

Ole Thomsen


Thomas Landberg (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 02-04-05 18:25

> Er der nogle der har forslag eller råd til hvordan man kan gøre ovennævnte
> lidt sjovere endnu :)
>
> Har hørt, at Landbergs boks måske ikke er det bedste valg til den - selvom
> jeg nok var mest stemt for den, da det kan gøres uden at rode rundt i
> styreboksen. Mener at have hørt at styreboksen er anerledes sat op end i
> f.eks. Touran med samme motor og at det skulle kunne give lidt problemer
> med
> Landbergs boks (?) Men er ikke lige så meget inde i det - så lad mig
> høre...
>
>
> Takker....

Jeg kan da lige svare her, da jeg jo trods alt må vide lidt om sagen....

Det er korrekt, at den boks som funker perfekt på f.eks. Golf V 2.0TDi og
Touran 2.0TDi ikke kører som den skal på Altea. Bilen begynder simpelthen at
gå mærkeligt efter nogle dage og hverken mig eller producenten har kunne
gennemskue hvad går galt. Men det er ikke utænkeligt, at Altea kører med
anden software i motorstyringen. Har i hvert fald hørt fra "højt sted", at
Altea i Danmark har en speciel software, da den danske diesel ikke er lige
så rent som i f.eks. Tyskland. Men hvorfor VW så ikke har denne software ved
jeg ikke.
Løsningen har hidtil været en BDM-tuning hvor jeg åbner styreboksen og
lægger et nyt program ind i bilens originale chip. Men om ganske få dage vil
jeg kunne chippe bilen direkte via OBD-stikket, så tuningen bliver 100 %
usynlig. Regner dog også med, at boksen kommer til at fungere på sigt.
DSG-kassen har ingen problemer med at holde. Den er jo mere eller mindre
blot to manuelle gearkasser koblet sammen og jeg ved, at en tysk tuner har
testet gearkassen i bænk med 650nm uden den brød sammen. Hvis man giver
boksen for meget moment er det koblingerne som først giver efter og man kan
således "trække i land" inden man ødelægger noget.
Min egen Altea skulle mandag middag gerne have ca. 190hk og +400nm. Vender
tilbage med resultatet....


--

MVH

Thomas Landberg
Skoda Fabia 1.9TDi Combi - 365.3nm v. 2.120omdr/min og 142.8hk v.
3.430omdr/min.
www.bokstuning.dk



Jesper (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 02-04-05 19:25

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:424ed57f$0$208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Min egen Altea skulle mandag middag gerne have ca. 190hk og +400nm. Vender
> tilbage med resultatet....

Takker - glæder mig til at høre om det


Jesper



Ukendt (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-04-05 22:00


> Jeg kan da lige svare her, da jeg jo trods alt må vide lidt om sagen....

Ja du er jo tuningsekspert :) (hehe. jeg læser jo FDM motor).

> Det er korrekt, at den boks som funker perfekt på f.eks. Golf V 2.0TDi og
> Touran 2.0TDi ikke kører som den skal på Altea. Bilen begynder simpelthen
> at gå mærkeligt efter nogle dage og hverken mig eller producenten har
> kunne gennemskue hvad går galt. Men det er ikke utænkeligt, at Altea kører
> med anden software i motorstyringen. Har i hvert fald hørt fra "højt
> sted", at Altea i Danmark har en speciel software, da den danske diesel
> ikke er lige så rent som i f.eks. Tyskland. Men hvorfor VW så ikke har
> denne software ved jeg ikke.

Fra 1/1 2005 skulle vi have kvalitetsdiesel i danmark også - et lovkrav om
lavt svovlindhold

> Min egen Altea skulle mandag middag gerne have ca. 190hk og +400nm. Vender
> tilbage med resultatet....

Meget spændende, jeg har jo lige fået sådan en 2,0 TDI ting.
Tuning står dog ikke ligefor, men 190 Hk lyder da spændende.

De tyske tunere er knap så optimistiske de ligger fra 175 - 185 Hk.

Jeg glæder mig til at høre nærmere.


--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk



Thomas Landberg (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 03-04-05 10:24

>> Jeg kan da lige svare her, da jeg jo trods alt må vide lidt om sagen....
>
> Ja du er jo tuningsekspert :) (hehe. jeg læser jo FDM motor).

Ja dert så jeg også lige selv Den havde jeg ikke set komme, men lidt
smigret bliver man vel.

> Fra 1/1 2005 skulle vi have kvalitetsdiesel i danmark også - et lovkrav om
> lavt svovlindhold

Ok. Jeg forsker videre....

>> Min egen Altea skulle mandag middag gerne have ca. 190hk og +400nm.
>> Vender tilbage med resultatet....
>
> Meget spændende, jeg har jo lige fået sådan en 2,0 TDI ting.
> Tuning står dog ikke ligefor, men 190 Hk lyder da spændende.

Står tuning ikke ligefor? Du må lige prøve min Altea mens jeg leger med dit
MFD 2-anlæg. Så kan vi snakkes ved...

> De tyske tunere er knap så optimistiske de ligger fra 175 - 185 Hk.
>
> Jeg glæder mig til at høre nærmere.

M.h.t. de tyske opgivelser, så er der jo en vis forskel på om filerne er med
TüV eller "motorsportsversion". I Tyskland er det ret vigtigt med en
T'üV-godkendelse, da man uden den vil kunne komme i alvorlige problemer i
forbindelse med et uheld. Her i Danmark er alt bare forbudt - med eller uden
TüV, så jeg får en "motorsportsversion" i. Har målt en 130hk Ibiza hos FDM
til 182hk, så de 190hk skulle ikke gerne være helt umulige at ramme.


--

MVH

Thomas Landberg
Skoda Fabia 1.9TDi Combi - 365.3nm v. 2.120omdr/min og 142.8hk v.
3.430omdr/min.
www.bokstuning.dk



Ukendt (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-04-05 11:23

>>> Min egen Altea skulle mandag middag gerne have ca. 190hk og +400nm.
>>> Vender tilbage med resultatet....
>>
>> Meget spændende, jeg har jo lige fået sådan en 2,0 TDI ting.
>> Tuning står dog ikke ligefor, men 190 Hk lyder da spændende.
>
> Står tuning ikke ligefor? Du må lige prøve min Altea mens jeg leger med
> dit MFD 2-anlæg. Så kan vi snakkes ved...

Bilen har kun kørt knap 5.000 km, jeg venter lige lidt endnu.

Du kan lige sende mig en mail så kan du få mit nr.


--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk



Thomas Landberg (04-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 04-04-05 20:39

>>>> Min egen Altea skulle mandag middag gerne have ca. 190hk og +400nm.
>>>> Vender tilbage med resultatet....
>>>
>>> Meget spændende, jeg har jo lige fået sådan en 2,0 TDI ting.
>>> Tuning står dog ikke ligefor, men 190 Hk lyder da spændende.
>>
>> Står tuning ikke ligefor? Du må lige prøve min Altea mens jeg leger med
>> dit MFD 2-anlæg. Så kan vi snakkes ved...
>
> Bilen har kun kørt knap 5.000 km, jeg venter lige lidt endnu.
>
> Du kan lige sende mig en mail så kan du få mit nr.

Voila!! Det funker!!

Så skulle den gerne have fået 190hk og 440nm. Regner med at få den testet
snarest, men det er sq noget nær modbydelig kvik nu Danmarks første
EDC16 styreboks chippet via OBD-stikket.


--

MVH

Thomas Landberg
Skoda Fabia 1.9TDi Combi - 365.3nm v. 2.120omdr/min og 142.8hk v.
3.430omdr/min.
www.bokstuning.dk



Morten Fruergaard (04-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 04-04-05 20:47

Thomas Landberg wrote:
> Så skulle den gerne have fået 190hk og 440nm. Regner med at få den
> testet snarest, men det er sq noget nær modbydelig kvik nu Danmarks
> første EDC16 styreboks chippet via OBD-stikket.

Cool...

Så må dne sgu være rap - når jeg tænker på at jeg er tilfreds med mine
145hk/350 nm i Alhambra'en....

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr, dæk, fælge samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV



Thomas Landberg (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 05-04-05 07:43

>> Så skulle den gerne have fået 190hk og 440nm. Regner med at få den
>> testet snarest, men det er sq noget nær modbydelig kvik nu Danmarks
>> første EDC16 styreboks chippet via OBD-stikket.
>
> Cool...
>
> Så må dne sgu være rap - når jeg tænker på at jeg er tilfreds med mine
> 145hk/350 nm i Alhambra'en....

Sådan noget er mig jo komplet uforståeligt



--

MVH

Thomas Landberg
Skoda Fabia 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
www.bokstuning.dk



Morten Fruergaard (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 05-04-05 08:32

Thomas Landberg wrote:
>> Så må dne sgu være rap - når jeg tænker på at jeg er tilfreds med
>> mine 145hk/350 nm i Alhambra'en....
>
> Sådan noget er mig jo komplet uforståeligt

Ikke hvis du tidligere havde 105 hk til lidt over 2 tons 4x4...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr, dæk, fælge samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV



Henrik B. (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 05-04-05 09:27


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:425198f5$0$43994$14726298@news.sunsite.dk...

> Så må dne sgu være rap - når jeg tænker på at jeg er tilfreds med mine
> 145hk/350 nm i Alhambra'en....

Så er det sådan nogen som dig der ligger og fylder i overhalingsbanen på
motorvejen. )

--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!



Morten Fruergaard (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 05-04-05 09:38

Henrik B. wrote:
>> Så må dne sgu være rap - når jeg tænker på at jeg er tilfreds med
>> mine 145hk/350 nm i Alhambra'en....
>
> Så er det sådan nogen som dig der ligger og fylder i overhalingsbanen
> på motorvejen. )

Niks.
Jeg fylder ikke, jeg flyder..

Og jeg bander af dem, der ikke magter at overholde vores højrekørsel...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr, dæk, fælge samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV



Henrik B. (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 05-04-05 09:50


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:42524da4$0$43981$14726298@news.sunsite.dk...

> Og jeg bander af dem, der ikke magter at overholde vores højrekørsel...

SÅ du du bande fra morgen til aften.

--
--------------------------------
Oliebrændere er til opvarmning!



Morten Fruergaard (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 05-04-05 09:59

Henrik B. wrote:
>> Og jeg bander af dem, der ikke magter at overholde vores
>> højrekørsel...
>
> SÅ du du bande fra morgen til aften.

Niks. For jeg bander kun, når jeg kører. Og når jeg kører kl. 5 om morgen er
der ikke meget trafik. Men i fredag, da jeg skulle fra Randers til Kolding
kl. 16-17, da var der ikke stille i bilen...


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr, dæk, fælge samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV



Jesper (04-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 04-04-05 20:58

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:425197ca$0$252$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Voila!! Det funker!!

> Så skulle den gerne have fået 190hk og 440nm. Regner med at få den testet
> snarest, men det er sq noget nær modbydelig kvik nu Danmarks første
> EDC16 styreboks chippet via OBD-stikket.

Fedt!! Håber du giver lyd når den er testet (?) Hvad står sådan en
chiptuning i?


Jesper



Thomas Landberg (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 05-04-05 07:44

>> Voila!! Det funker!!
>
>> Så skulle den gerne have fået 190hk og 440nm. Regner med at få den testet
>> snarest, men det er sq noget nær modbydelig kvik nu Danmarks første
>> EDC16 styreboks chippet via OBD-stikket.
>
> Fedt!! Håber du giver lyd når den er testet (?) Hvad står sådan en
> chiptuning i?

Yes. Skal lige se om FDM kan måle en bil med DSG. Chipningen koster 5.995kr.
Introprisen i april er 4.995kr.


--

MVH

Thomas Landberg
Skoda Fabia 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
www.bokstuning.dk



phk (05-04-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 05-04-05 19:39


"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:42523383$0$212$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Yes. Skal lige se om FDM kan måle en bil med DSG. Chipningen koster
> 5.995kr. Introprisen i april er 4.995kr.

Dvs. en chipning via datastikket er dyrere end chipning via motorstyring -
hvor man skal arbejde med at få den gamle chip ud og som tidsmæssigt må
siges at være længere - f.eks. Golf III?
--
Per, Esbjerg



Niels Bengaard (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 06-04-05 14:43

>> Yes. Skal lige se om FDM kan måle en bil med DSG. Chipningen koster
>> 5.995kr. Introprisen i april er 4.995kr.
>
> Dvs. en chipning via datastikket er dyrere end chipning via motorstyring -
> hvor man skal arbejde med at få den gamle chip ud og som tidsmæssigt må
> siges at være længere - f.eks. Golf III?

Det er jo ikke sikkert det er arbejdslønnen med montage der er den store
post.
Udviklingling af teknologien er sikkert det der koster og det betaler man jo
også for.

Niels



Thomas Landberg (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 06-04-05 16:32

>> Yes. Skal lige se om FDM kan måle en bil med DSG. Chipningen koster
>> 5.995kr. Introprisen i april er 4.995kr.
>
> Dvs. en chipning via datastikket er dyrere end chipning via motorstyring -
> hvor man skal arbejde med at få den gamle chip ud og som tidsmæssigt må
> siges at være længere - f.eks. Golf III?

Korrekt. 4.995kr er mere end 4.495kr. Som du sikkert ved, så er det ikke ren
arbejdsløn man betaler for når man chipper sin bil. Så skulle der jo sidde
en gut i 20 timer og rode med bilen. Det man betaler for er udviklingen af
programmer samt hardwaren. Når man får mig til at chippe bilen, så køber jeg
hver enkelt gang en tuningsfil i Tyskland. Denne fil skal jeg betale for.
Desuden skal jeg forrente mit ret dyre udstyr. Til de nye biler er
tuningsfilerne ganske dyre i indkøb, dels fordi de er besværlige og
tidsrøvende at lave til hver enkelt bil, dels fordi udstyret har været dyrt
at udvikle og nu skal betales. Jeg vil tro, at EDC16-bilerne er lige så
billige eller billigere at tune om et par år end EDC 15-bilerne er i dag.


--

MVH

Thomas Landberg
Skoda Fabia 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
www.bokstuning.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste