Hvilke dæk i størrelse 205/50 R16 til Ford~
Fra : Kim Eichen

Dato : 01-04-05 10:42

Hej gruppe

Jeg ved diskussionen har været oppe og vende nogle gange før, men da det
åbenbart er temmelig bilafhængigt prøver jeg også lige en gang.
Hvilke dæk i størrelsen 205/50 R16 skal jeg købe til min Ford Mondeo stc.
fra 1997, når jeg vægter meget højt at de er støjsvage? Selvfølgelig skal de
også have gode køregenskaber, men altså også være meget støjsvage.
Da jeg har mulighed for at købe nogle bestemte mærker til en favorabel pris
skal de helst være Goodyear eller Dunlop, men Michelin er også en mulighed.

Mvh Kim Eichen

Fra : Martin Vollert

Dato : 01-04-05 14:02

Også skrev Vollert
> [...]
> stc. fra 1997, når jeg vægter meget højt at de er støjsvage?
> Selvfølgelig skal de også have gode køregenskaber, men altså også

Så skal du ihvertifald holde dig fra BFgoodrich profiler G
http://www.bfgoodrichtires.dk/bfgdk/front/affich.jsp?codeRubrique=4&codePage=BFG_PAG_PRODUCT2&lang=DK
det sidder på min Mondeo Stc (samme str) og selv om de har godt grip og køre
godt så LARMER de af helvede til
--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Kim Eichen

Dato : 01-04-05 16:34

"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det sidder på min Mondeo Stc (samme str) og selv om de har godt grip og

Jamen så vil jeg da undgå dem.

Fra : Leo Jensen

Dato : 01-04-05 16:47

"Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Da jeg har mulighed for at købe nogle bestemte mærker til en favorabel
> pris skal de helst være Goodyear eller Dunlop, men Michelin er også en

På min Civic larmer Pirelli P7000 og til gengæld er Conti SportContact 2
støjsvage. Samme dimension vel at mærke.

Leo

Fra : Kim Eichen

Dato : 03-04-05 20:32

> [...]
> Da jeg har mulighed for at købe nogle bestemte mærker til en favorabel
> pris skal de helst være Goodyear eller Dunlop, men Michelin er også en

Hmm, er der virkelig ingen, der har et kvalificeret bud?

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-05 07:17

> "Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm, er der virkelig ingen, der har et kvalificeret bud?

De Goodyear Eagle F1 DGS-3 205-50/15 som sidder på min kan jeg godt anbefale
dig. De er både støjsvage og hæfter godt i regnvejr.

--
Tom

Fra : Kim Eichen

Dato : 04-04-05 22:20

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> "Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> De Goodyear Eagle F1 DGS-3 205-50/15 som sidder på min kan jeg godt
> anbefale dig. De er både støjsvage og hæfter godt i regnvejr.

Dem overvejer jeg kraftigt, dog i størrelsen 205-50/16. Jeg lurer også lidt
på Michelin Pilot Sport. Har I nogen erfaringer med disse? Et andet dæk, der
måske også kunne være værd at overveje er Michelin Pilot Exalto PE2, som var
testvinder i den store FDM test sidste år. Dette dæk skulle køre
fremragende, men er desværre ikke særlig støjsvagt, er der nogen af jer, der
kan be- eller afkræfte dette?
Jeg har også set at Bridgestone Potenza RE050 får rigtig gode anmeldelser,
men dette dæk fås desværre ikke i den størrelse jeg skal bruge, men er der
en Bridgestone model, der kunne være et bedre valg end nogen af de
ovennævnte?

Mvh Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-05 07:24

"Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> men dette dæk fås desværre ikke i den størrelse jeg skal bruge, men er der
> en Bridgestone model, der kunne være et bedre valg end nogen af de

Bridgestone Potenza RE720 findes i den størrelse.

Der findes også andre Bridgestone, se evt. www.daekonline.dk

--
mvh / regards

Christian

Fra : Tommy S.

Dato : 05-04-05 08:44

> [...]
>testvinder i den store FDM test sidste år. Dette dæk skulle køre
>fremragende, men er desværre ikke særlig støjsvagt, er der nogen af jer, der

Jeg har michelin Pilot 205/50/16 på min mondeo og umiddelbart synes
jeg godt om dækket. Det styrer meget præcist, men er slem til at
aquaplane (men så kører men jo blot langsommere, når det regner) .
Støjmæssigt, vil jeg mene at det ligger sådan lidt i mellemklassen.
Det siger generelt ikke så meget, men kommer du på grov asfalt siger
det en del.
--
Tommy

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-05 08:47

"Tommy S." <noway@no.nix> wrote in message

> [...]
> Støjmæssigt, vil jeg mene at det ligger sådan lidt i mellemklassen.
> Det siger generelt ikke så meget, men kommer du på grov asfalt siger

Ikke for at kritiserer dit dæk, men det lyder faktisk som et halvdårligt
valg:

- dårlige egenskaber på våd vej
- støj

Disse kriterier vægter jeg meget højt:

Hvordan er bremseegenskaberne på tør vej ?
Hvordan er bremseegenskaberne på våd vej ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Tommy S.

Dato : 05-04-05 10:04

>Ikke for at kritiserer dit dæk, men det lyder faktisk som et halvdårligt
>valg:

Det må du gerne. Jeg kan bare dække mig ind under, at det faktisk er
den tidligere ejer, der er har foretaget det valg!

>- dårlige egenskaber på våd vej

Det går jeg så ikke så meget op i. Men sådan er smag og behag så
forskellig. Når man kører på så brede dæk så er jeg klar til at køre
langsommere når det regner. Jeg kører sjældent så lange stræk at det
bliver et problem.

>- støj

Ja, men det er kun på grov asfalt, at det er slemt. På almindelig til
fin belægning er det rimeligt tyst.

>Disse kriterier vægter jeg meget højt:
>
>Hvordan er bremseegenskaberne på tør vej ?
>Hvordan er bremseegenskaberne på våd vej ?

På tør vej bremser de fremragende, men det kan næsten heller ikke være
anderledes med så brede dæk.

På våd vej er de rimelige vil jeg sige. Hvad bremseegenskaber angår.
Det er klart at kører du så hurtigt at der er tale om "jesus-kørsel"
så bremser de slet ikke! :)
--
Tommy

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-05 10:20

> Det må du gerne. Jeg kan bare dække mig ind under, at det faktisk er
> den tidligere ejer, der er har foretaget det valg!

Det samme på den 306'er vi har nu (dog har jeg selv valgt vinterdækkene,
Continental ContiWinterContact TS780)
Men nu skal der nye fordæk på, de nuværende Pirelli P6000 er slidt langt ned
i midten og støjer meget. De sidste 2 mdr. kørte jeg med splinternye
Bridgestone Potenza RE720 på den Xsara vi havde, (blev desværre nødt til at
lade dem følge med bilen da vi solgte den), og det var en stor fornøjelse,
så jeg har bestilt 2 nye Potenza RE720.

> [...]
> forskellig. Når man kører på så brede dæk så er jeg klar til at køre
> langsommere når det regner. Jeg kører sjældent så lange stræk at det

Det kan jeg godt se.

> Ja, men det er kun på grov asfalt, at det er slemt. På almindelig til
> fin belægning er det rimeligt tyst.

OK.

> [...]
>
> På våd vej er de rimelige vil jeg sige. Hvad bremseegenskaber angår.
> Det er klart at kører du så hurtigt at der er tale om "jesus-kørsel"

Det gør jeg ikke, men da 95 % af min kørsel er på motorvej betyder
bremseegenskaberne en del.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 05-04-05 10:22

"Tommy S." <noway@no.nix> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskellig. Når man kører på så brede dæk så er jeg klar til at køre
> langsommere når det regner. Jeg kører sjældent så lange stræk at det

Det var da en underlig accept?
Skal man bare finde sig i at have dårligt vejgrep på vådvej fordi man har
(lidt) brede sutter? Sludder!
Jeg havde godt slidte og næsten ikke lovlige 225 Fulda Carrat Extremo
(billigt mærke) dæk på 406'eren, og den havde fremragende egenskaber på våd
vej.
Faktisk vil jeg tro at jeg kunne få den hurtigere fra 100-0 km/t end
Vectra'en, selv om Vectra'en kører på gode Conti premium contact (dog kun
195mm) dæk og vejer omkring 225Kg mere!

> Ja, men det er kun på grov asfalt, at det er slemt. På almindelig til
> fin belægning er det rimeligt tyst.

Nu er det svært at sige noget om støjnivau på disse tjære/skræver veje, de
burde forbydes aligevel IMHO.

> På tør vej bremser de fremragende, men det kan næsten heller ikke være
> anderledes med så brede dæk.

Brede og brede... de er vel 10mm bredere end std.?

/Morten

Fra : Tommy S.

Dato : 05-04-05 12:23

>Det var da en underlig accept?

Tjah.. sådan er der så meget

[klip]
>Brede og brede... de er vel 10mm bredere end std.?

Jahh.. men bare fordi standardmonteringen er 195 gør det jo ikke
205'eren smallere.... Jeg ved godt der er gået inflation i dækbredden
med 205 er nu stadigvæk et bredt dæk i min verden.
--
Tommy

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 05-04-05 12:35

> Tjah.. sådan er der så meget

Nej ikke når man snakker sikkerhed.

Men min undren gik mere på hvorfor du mente at man skulle have dårligere
vejgrep på brede dæk? Okay i sne, men det er jo ikke det vi snakker om.

> Jahh.. men bare fordi standardmonteringen er 195 gør det jo ikke
> 205'eren smallere.... Jeg ved godt der er gået inflation i dækbredden
> med 205 er nu stadigvæk et bredt dæk i min verden.

Nej men en af grundene til at moderne biler brugere stadig bredere dæk som
standard er vel at de også bliver tungere og tungere?
Derfor er sammenligningen med standard breden vel meget rimelig?

195mm er jo også et breeeedt dæk på en Fiat Cinqucento ;)

/Morten