Tegngivning før og i en rundkørsel??
Fra : Henrik

Dato : 01-04-05 07:20

Spørgsmålet har sikkert været oppe før, men her kommer det altså igen:
Hvad siger færdselsloven om tegngivning før man kører ind i en rundkørsel
samt når man er i den og inden man kører ud af den igen?
Jeg har ved nærlæsning af færdselsloven ikke kunnet finde noget specifikt,
heller ikke i afsnittet om tegngivning (se nederst). Der er virkeligt mange
meninger om, hvordan man skal give tegn, f.eks. at man kan/skal blinke til
venstre, hvis man har til hensigt at fortsætte til sidste udkørsel. Eller
hvis man har til hensigt at tage den første udkørsel, blinker man til højre,
inden man kører ind i rundkørslen... men men men, hvad siger loven??

Mvh
Henrik

§ 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge
fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede
andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden skal fører af
motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre faren er
overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de tilfælde, der er nævnt
i 1. og 2. pkt., og må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal gives ved
blink med køretøjets fjern- eller nærlys.

Stk. 2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen og før
vending og svingning. Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring
af køretøjets placering til siden skal kørende give tegn, når det er
påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel. Tegnet skal gives ved hjælp
af blinklys, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller tilladt, og
i øvrigt ved, at en arm rækkes vandret ud til siden.

Stk. 3. Kørende, der standser eller hurtigt nedsætter hastigheden, skal give
tegn, når det er påkrævet til vejledning for andre. Tegnet skal gives ved
brug af stoplygte, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller
tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes i vejret.

Stk. 4. De tegn, der nævnes i stk. 2 og 3, skal gives i god tid før den
påtænkte manøvre og på en tydeligt synlig og utvetydig måde. Tegngivningen
skal senest være ophørt, når den pågældende manøvre er afsluttet.

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 07:26

> Spørgsmålet har sikkert været oppe før, men her kommer det altså igen:
> Hvad siger færdselsloven om tegngivning før man kører ind i en rundkørsel
> samt når man er i den og inden man kører ud af den igen?

Ingen blinkning er nødvendigt ved indkørsel, dog er det smartest for alle
hvis man blinker til højre hvis det er en lille rundkørsel, og man skal ud
af første vej.. ellers INGEN venstre blinkning, hvem fanden der sq ellers
har fundet på det i en koger..

Og så skal du blinke til højre når du er midt ud for den vej der er lige før
den du skal af i, hvis du forstår..

Simple og enkle regler..

Mvh
Morten

Fra : Henrik

Dato : 01-04-05 07:34

Tak for hurtigt svar og ja; reglerne virker simple og enkle, men
tilsyneladen alligevel genstand for stor uenighed.
Kan du henvise til en paragraf i lovgivningen, som beskriver reglerne for
den med 'smart' holder altså ikke

/Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 08:12

> [...]
> tilsyneladen alligevel genstand for stor uenighed.
> Kan du henvise til en paragraf i lovgivningen, som beskriver reglerne for

Nej ikke umiddelbart, det er hvad man lærte da man tog kort, har hørt det 3
gange.. bil/lastvogn/mc så mon ikke det er det rigtige, det giver mest
mening ihvertfald

Mvh
Morten

Fra : Henrik

Dato : 01-04-05 08:19

Jeg er fuldstændigt enig med dig i, at det giver mest mening, men alligevel
går det altså ikke, at have et sæt uskrevne regler.- Hvem sikrer, at alle
lærer dem og hvordan håndhæver man de uskrevne regler?
Der må da findes helt klare regler for tegngivning i en rundkørsel!??

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 08:42

> [...]
> lærer dem og hvordan håndhæver man de uskrevne regler?
> Der må da findes helt klare regler for tegngivning i en rundkørsel!??

Tjaa jeg kan ikke finde dem overhovedet, men det er jo nok fordi en
rundkørsel er en alm ensrettet vej, intet speciet ved den bare fordi den er
kørt i en ring.
Man blinker som alm kørsel...

Man må endda godt bakke rundt i en rundkørsel... hehe:
http://www.kjj.dk/zab_vs_jul/Rundkorsel/rundkorsel.html

Mvh
Morten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-04-05 10:08

> [...]
> kørt i en ring.
> Man blinker som alm kørsel...
>
> Man må endda godt bakke rundt i en rundkørsel... hehe:

Det tror jeg ikke på.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 10:12

> Det tror jeg ikke på.

Det er ikke noget man kan tro på eller ej, det er færdselsloven, man må
gerne bakke modsat af en ensrettet gade !!
Ellers kunne man jo heller ikke parrallel parkere

/juel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-04-05 10:25

> Det er ikke noget man kan tro på eller ej, det er færdselsloven, man må
> gerne bakke modsat af en ensrettet gade !!

Pilen i inderkredsen af en rundkørsel betdyer da påbudt kørselsretning, så
indtil du kan henvise hvilket sted i færdselsloven som skulle give hjemmel
til bakning i en rundkørsel vil jeg stadig hævde at det må man ikke.

> Ellers kunne man jo heller ikke parrallel parkere

Det kan jeg godt se, men der er da forskel på at bakke for at
parallelparkere og bakke tilbage til forrige vej i en rundkørsel.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 10:30

> [...]
>
> Det kan jeg godt se, men der er da forskel på at bakke for at
> parallelparkere og bakke tilbage til forrige vej i en rundkørsel.

For satan da, tror du ikke du skulle ha et opfriskende kursus, ring til 20
kørelærer forskellige steder i landet og hør deres svar, om bakning på
ensrettet vej, og skriv så svaret her..

Jeg vil godt vædde på at de siger det jeg har sagt.

/Juel

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 01-04-05 16:06

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ensrettet vej, og skriv så svaret her..
>
> Jeg vil godt vædde på at de siger det jeg har sagt.

Hvem h...... er også så dum at bakke i en rundkørsel.
Det er da meget nemmere at tage en tur "ekstra" rundt, med
mindre det er en MEGET stor og dermed lang rundkørsel.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 01-04-05 22:02

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev :

>Tjaa jeg kan ikke finde dem overhovedet, men det er jo nok fordi en
>rundkørsel er en alm ensrettet vej, intet speciet ved den bare fordi den er
>kørt i en ring.

almindelig ensrettet vej ? Nej - det specielle er vist at alle de
tilstødende veje har ubetinget vigepligt
--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-04-05 14:03

On Fri, 1 Apr 2005 08:25:58 +0200, "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote:

> [...]
>af første vej.. ellers INGEN venstre blinkning, hvem fanden der sq ellers

Det fik jeg nu elelrs at vide af min kørelærer var at udvise hensyn for
de andre billister. jeg gør det så godtnok ikke da jeg synes at der er
noget underligt noget.
Flemming Jacobsen

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 01-04-05 08:07

"Henrik" <h1e2n3r4i5k@j1a2n3n4i5n6g7-j1u2u3l4.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> påtænkte manøvre og på en tydeligt synlig og utvetydig måde. Tegngivningen
> skal senest være ophørt, når den pågældende manøvre er afsluttet.

Synes ikke det virker generende, at nogle har tillagt sig den vane, at
blinke til venstre, hvis de skal mere end
halvvejs rundt.
Værre er det med de cyklister, der af en eller anden grund er roteret 90
grader inden i sig selv:
Armen ud til venstre, hvis de fortsætter ligeud, og ingen arm, hvis de skal
af

Bo

Fra : S.Eefsen

Dato : 01-04-05 08:31

> [...]
> grader inden i sig selv:
> Armen ud til venstre, hvis de fortsætter ligeud, og ingen arm, hvis de

Det kan jeg kun tilslutte mig! - efter min mening gør denne tegngivning, at
det ikke bliver en gættekonkurrence, hvad medtrafikanterne har til hensigt
at gøre.
Problemet er vel også ved en rundkørsel, at man ikke kan tage for givet, at
folk viser af når de skal ud af rundkørslen. Kunne man det, var det slet
ikke nødvendigt at vise af mod venstre for at tilkendegive, at man skal lidt
længere end første vej.

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 08:47

> [...]
at
> det ikke bliver en gættekonkurrence, hvad medtrafikanterne har til hensigt

Ej come on, en rundkørsel er en alm ensrettet vej !! skal folk nu til at
blinke til venstre hvis de ikke skal til højre ?!?!?
Hvorfor prøver folk at lave nye regler i trafikken end den der er skrevet
ned ?

/Juel

Fra : Henrik

Dato : 01-04-05 08:51

Jamen... hvor er det, reglerne er skrevet ned???

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 09:31

> Jamen... hvor er det, reglerne er skrevet ned???

Det er en alm ensrettet vej !!!! og skal behandles derefter, og der blinker
man sq ikke til venstre når man ikke skal til højre, men bare ligeud, sådan
er det også med en rundkørsel.. ingen forskel..

/Juel

Fra : Dennis

Dato : 01-04-05 11:54

Juel wrote:

> Det er en alm ensrettet vej !!!! og skal behandles derefter, og der blinker
> man sq ikke til venstre når man ikke skal til højre, men bare ligeud, sådan
> er det også med en rundkørsel.. ingen forskel..

Her vil jeg give Juel ret. Ved dog ikke det med om det er en alm.
ensrettet vej..

Men da jeg dog kørekort, måtte man KUN blinke til højre ved en rundkørsel.

Der er tidligere skrevet i denne tråd, at man ikke bøhøver blinke til
højre INDEN man kører ind i rundkørelsen, hvis man skal ud af første
vej. Det passer ikke, man SKAL blinke til højre ved indgangen til
rundkørelsen, hvis man skal ud af første vej.

Og hvis man skal ud af en anden vej, ligger man sig ud til højre kant og
blinker til højre lige efter den forgående vej.

/Dennis

Fra : Henrik

Dato : 01-04-05 11:59

Det lyder plausibelt, men hvor i færdselsloven står det med at blinke til
højre, inden rundkørslen, hvis man har til hensigt at køre ud ved første
udkørsel??
Det kan umuligt være nok, at en kørelære/køreprøvesagkyndig har fundet det
smart eller hensigtsmæssigt!?

Mht. ensretningen vil jeg mene, at påbudsskiltet (blåt med 3 pile i
rundkreds) ved en rundkørsel påbyder færdsel i én retning, hvorfor det vel
må være en ensrettet vej!?

/Henrik

Fra : phk

Dato : 01-04-05 17:04

"Dennis" <usenet@mandril.dk> skrev i en meddelelse
> Juel wrote:

> Men da jeg dog kørekort, måtte man KUN blinke til højre ved en rundkørsel.

Hvor gammel er du da?

Da jeg tog kørekort for 30+ år siden fik jeg at vide at man skulle blinke,
hvis man skulle ud af første vej, ikke skulle blinke når man skulle ud af 2.
vej og KUNNE blinke når man skal ud af 3. vej.

Og det er sådan endnu.

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik

Dato : 01-04-05 12:09

Har selv grejet den; det må være påbudsskiltet (blåt) med de 3 pile i
rundkreds, som påbyder færdsel i én retning - altså ensretning!?

/Henrik

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-04-05 11:44

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Ej come on, en rundkørsel er en alm ensrettet vej !!

Hvor står det?, hvis det er noget din kørelære har sagt har du enten ikke
forstået el. ikke hørt det efterflg. En rundkørsel er IKKE = en ensrettet
vej, der er bare visse lighedspunkter.

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 12:01

> [...]
> forstået el. ikke hørt det efterflg. En rundkørsel er IKKE = en ensrettet

bevis det ! kan du det ? nej...
Og hvorfor skulle det så være noget andet ? en alm landvej bliver heller
ikke lige pludseligt til en "hokus pokus" vej fordi jeg siger det, er der
intet nævnt i loven er det en alm vej..
Og det er en ensrettet vej fordi man kun må den ene vej på vejen TaDaaa,
nemt ikke

/Juel

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 13:12

> bevis det ! kan du det ? nej...

Hvad med at du beviste nogle af alle dine påstande i denne tråd.

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 13:29

> Hvad med at du beviste nogle af alle dine påstande i denne tråd.

Hvilken en ? rundkørsler er en ensrettet vej og skal behandles derom, du kan
jo kigge på skiltene..

Andet du vil ha bekræftet ?

Mvh
Morten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-04-05 14:49

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Andet du vil ha bekræftet ?

Jeg kan ikke få bekræftet noget, for du har ikke skrevet noget som
underbygger facts. En rundkørsel er ikke KUN en ensrettet vej. Men "sin egn"
som adskiller sig bla. ved at det er tilladt at vise af til venstre når
bilen drejer til venstre, hjulene er drejet you know. Her hvor jeg bor, har
de med rund hånd "kastet rundkørsler ud", og det nedsætter de episoder hvor
andre fejlagtigt køre ud foran mig, fordi de tror jeg skal til højre, men
bare har "glemt" at vise af til højre, som så mange der ikke gider vise
deres hensigter. Om de holder tilbage fordi de er pi* forvirrede over mine
hensigter, eller hvad, er jeg sådan set ligeglad med ;).

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-04-05 15:38

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev....

> En rundkørsel er IKKE = en ensrettet
>
> bevis det ! kan du det ? nej...

Må man parallelparkere i en rundkørsel?

Fra : Henrik

Dato : 01-04-05 11:55

Hmmm, så undrer jeg mig bare over, hvad påbudstavlen ved en rundkørsel
illustrerer og påbyder?

/Henrik

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-04-05 14:25

> Hmmm, så undrer jeg mig bare over, hvad påbudstavlen ved en rundkørsel
> illustrerer og påbyder?

Du siger det selv: En rundkørsel, et stykke vej med sine regler lige som
fx. en motorvej , det er også en ensrettet vej. Hvor der er forhold,regler
som adskiller den fra fx. en rundkørsel.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-04-05 15:24

> [...]

> nu til at blinke til venstre hvis de ikke skal til højre ?!?!?
> Hvorfor prøver folk at lave nye regler i trafikken end den der

Jeg blinker ikke til venstre fordi jeg skal, men for at indikere for
den holdende trafik der gerne vil ind i rundkørslen ved næste
sidevej, at jeg altså ikke bare har glemt at blinke til højre men
rent faktisk skal længere rundt. Det er min erfaring at trafikken
glider bedre hvis alle kender alles hensigter.

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 01-04-05 09:38

> Synes ikke det virker generende, at nogle har tillagt sig den vane, at
> blinke til venstre, hvis de skal mere end
> halvvejs rundt.

Dermed ikke sagt, at jeg er tilhænger

> Værre er det med de cyklister, der af en eller anden grund er roteret 90
> grader inden i sig selv:
> Armen ud til venstre, hvis de fortsætter ligeud, og ingen arm, hvis de
> skal af

DET derimod generende.

Bo

Fra : Rasmus

Dato : 02-04-05 08:54

"Bo Rasmussen" <Bo@FJERNDETTEChipsAway-Roskilde.dk> wrote in message

> [...]
> grader inden i sig selv:
> Armen ud til venstre, hvis de fortsætter ligeud, og ingen arm, hvis de

Tjah, her i københavn har vi en del cyklister som er vendt 180grader, de
kører simpelthen den forkerte vej rundt i rundkørsler

/Rasmus

Fra : Tobias Larsen

Dato : 01-04-05 08:35

> [...]
højre,
> inden man kører ind i rundkørslen... men men men, hvad siger loven??

Egentlig er det vel ikke så svært hvis man nu "retter" rundkørslen lidt ud
:D

En rundkørsel er jo bare et lige stykke vej med flere sideveje der svinger
temlig kraftigt, og de fleste ved hvad man skal gøre når man kommer til en
sidevej på et lige stykke vej, man orientere sig bagud, sætter blinkeren på,
orientere sig igen og foretager så svinget.
I rundkørslen er der bare meget kort mellem sidevejene og vejen kan kører på
er lagt i en nydelig lille cirkel. Derfor er det vel også temlig logisk at
der ikke skal blinkes til venstre da man jo bare følger vejens forløb,
indtil man skal svinge ud af en sidevej.

*Tobias

Fra : Henrik

Dato : 01-04-05 08:47

Enig enig enig!

/Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 08:48

> Egentlig er det vel ikke så svært hvis man nu "retter" rundkørslen lidt ud
> :D

Nemlig det er sådan den skal ses så INGEN venstre blinkning !

/Juel

Fra : Kalle

Dato : 01-04-05 09:37

> Nemlig det er sådan den skal ses så INGEN venstre blinkning !
>
> /Juel

Nu var det ikke helt sådan jeg har lært det.
Der må ikke blinkes til højre på vej ind i rundkørslen.
Heller ikke selv om man skal ud af den første frakørsel igen.
Blink lyset må først aktiveres når man er inde i rundkørslen.
Skal man ud af vej nummer 2 blinkes til højre når man passere vej nummer 1
Altså når man er ud for vej 1.
Skal man ud af vej nummer 3 (sidste vej) blinkes til venstre ind i
rundkørslen
og blinklyset slukkes igen når man er ud for vej nummer 1
Man blinker til højre når man er ud for vej nummer 2
og man drejer fra ved vej nummer 3.
Simpelt og ingen er i tvivl om hvor langt de andre skal i rundkørslen
Kalle

Fra : Kalle

Dato : 01-04-05 09:49

> [...]
> og man drejer fra ved vej nummer 3.
> Simpelt og ingen er i tvivl om hvor langt de andre skal i rundkørslen

Fandt lige et svar på bilzonen.dk
det var næsten som jeg huskede det.

Hvordan skal man give tegn i rundkørsler ?,

Svar
Lad os forestille os en rundkørsel i et 4-benet kryds. Skal man ud af første
vej, skal man,

inden man kører i rundkørslen, placere sig i kørebanens højre side og give
tegn til

højresving. Tegngivningen fastholdes indtil rundkørslen forlades.
Skal man ud af 2. vej (midterste), skal man ikke give tegn ved indkørslen
til rundkørslen, men

når bilen er ud for vejen før den, man skal forlade rundkørslen ad, giver
man tegn til

højresving, og denne tegngivning fastholdes indtil rundkørslen forlades.

Skal man ud af sidste vej i rundkørslen, skal man, hvis det er
hensigtsmæssigt til vejledning

for andre, give tegn til venstre inden man kører ind i rundkørslen.
Tegngivningen til venstre

fastholdes, indtil man er ud for vejen før den, man skal forlade rundkørslen
ad, og her

skiftes til tegngivning til højre, der fastholdes indtil rundkørslen
forlades.

Hvis der er flere veje i rundkørslen, kan tegngivningen til venstre ske
afhængig af, hvad der

er hensigtsmæssigt for at vejlede de øvrige trafikanter, om den hensigt man
har. Det er en god

vane, hvis man viser af til venstre, hvis vejen man, man skal videre ad,
ligger forbi

rundkørslens midteraksel.

Med venlig hilsen
Kurt Mark

af Vicepolitikommisær Kurt Mark, d. 28. november, 2000

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 09:56

> Fandt lige et svar på bilzonen.dk
> det var næsten som jeg huskede det.

igen nogle regler de bare selv har lavet ! :o/

/Juel

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 01-04-05 23:57

> [...]
>
> Med venlig hilsen
> Kurt Mark
>

> af Vicepolitikommisær Kurt Mark, d. 28. november, 2000

Det er lige præcist det jeg hørte i køreskolen for cirka 5 år siden!

Mvh

Emil

Fra : Aksel

Dato : 01-04-05 09:55

> [...]
> og man drejer fra ved vej nummer 3.
> Simpelt og ingen er i tvivl om hvor langt de andre skal i rundkørslen

De "regler" du har lært er opfundet af kørelærere, og er forskellige fra by
til by, i følge færdselsloven er er en rundkørsel en ensrettet vej med
sideveje til højre, og derfor skal der kun blinkes til højre.
Hvis dine regler er så simple, hvor længe skal man så blinke til venstre i
en rundkørsel man ikke kender? der kan jo være mere end fire sideveje

Hilsen Aksel

Fra : Henrik

Dato : 01-04-05 09:59

Aksel, du skriver, at ifølge færdselsloven er en rundkørsel en ensrettet vej
med sideveje til højre - jeg er fuldstændigt enig, men hvor i færdselsloven
står det???

Mit oprindelige oplæg er kun blevet bekræftet af de mange forskellige
synspunkter - dejligt

/Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 10:05

> [...]
vej
> med sideveje til højre - jeg er fuldstændigt enig, men hvor i

der står hekller ingen steder at det er reglerne for en ringvej eller en
byvej, eller en ensrettet vej, hvorfor skulle de så skrive om rundkørsler ?

/Juel

Fra : Henrik

Dato : 01-04-05 10:17

*GGG* right on!
Men netop rundkørslen er åbentbart behæftet med noget større forvirring så
en egentlig regel kunne indskærpe, hvordan man skal opføre sig i den.

Men et lille paradoks kan beskrives ved følgende:
Hvis rundkørslen er at betragte med den udstrakte ensrettede vej så skal man
(A) ifølge færdselsloven blinke til højre, inden (og når) man (A) kører ind
i rundkørslen, da man (A) jo netop drejer ind på en sidevej til højre.
Hvis vi så sammenholder denne regel med den (uskrevne) regel, som nogle
(faktisk ret mange) henholder sig til, at man (A), ved at blinke til højre
inden man (A) kører ind i rundkørslen, har til hensigt at køre ud igen ved
først forekommende udkørsel men bare ikke gør det, hvad sker der så, hvis
vedkommende (B), som holder ved netop den udkørsel og venter på at køre ind
i rundkørslen, opfatter A's hensigt som, at han/hun (A) er på vej ud så (B)
kan roligt køre ind i rundkørslen...... bang! Who's right and who's wrong
hvis vi lige ser bort fra reglen om ubetinget vigepligt, som naturligvis er
altovervejende!?

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 10:21

> [...]
ind
> i rundkørslen, da man (A) jo netop drejer ind på en sidevej til højre.

Nej da, man skal ikke blinke, hvis man kun kan komme en vej !

> [...]
> hvis vi lige ser bort fra reglen om ubetinget vigepligt, som naturligvis

Kommer ikke til at ske, for man skal jo netop ikke blinke hvis man kun kan
køre en vej...

/Juel

Fra : Henrik

Dato : 01-04-05 10:23

Enig, men hvorfor holder så mange så på, at færdselsloven foreskriver at
blinke både til højre og venstre i tide og utide???

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 10:26

> Enig, men hvorfor holder så mange så på, at færdselsloven foreskriver at
> blinke både til højre og venstre i tide og utide???

Fordi de gerne vil i tv, DK's værste billist velsagtens

Mvh
Morten **som imens bimmeren køre på scooter, og har fundet ud at billister
IKKE orientere sig OVERHOVEDET !!**

Fra : S.Eefsen

Dato : 01-04-05 12:17

> Fordi de gerne vil i tv, DK's værste billist velsagtens

Jeg kan efter min bedste overbevisning ikke se, hvad der er galt i at blinke
til venstre i en rundkørsel. Der er vel ingen, der kan være i tvivl om, hvad
bilistens hensigt er. Det drejer sig om at vejlede den øvrige færdsel og er
det ikke det, der er humlen her uanset om man kan kalde en rundkørsel for en
ensrettet vej eller ej?.
Vi kan dog hurtigt blive enige om, at hvis der er ligeså mange former for
tegngivning som der er chauffører, - så er vi ilde stedt!

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 12:29

> Vi kan dog hurtigt blive enige om, at hvis der er ligeså mange former for
> tegngivning som der er chauffører, - så er vi ilde stedt!

Jeps, derfor skal man ikke gøre det, man blinker jo heller ikke til venstre
bare fordi man ikke skal højre, på en lige ensrettet vej

Mvh
Morten

Fra : S.Eefsen

Dato : 01-04-05 12:53

"
> [...]
venstre
> bare fordi man ikke skal højre, på en lige ensrettet vej

det er klart, - men der er desværre mange, der ikke viser af når de skal ud
af en rundkørsel. Det gør sig heldigvis ikke gældende ved svingning fra lige
vej, men det er derfor jeg er tilhænger af "venstreblinket".

Søren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-04-05 13:20

"S.Eefsen" skriver:

> det er klart, - men der er desværre mange, der ikke viser af når de skal ud
> af en rundkørsel. Det gør sig heldigvis ikke gældende ved svingning fra lige
> vej, men det er derfor jeg er tilhænger af "venstreblinket".

Jeg ville sku føle mig noget dum at blinke til venstre hele turen rundt
i sådan en rundkørsel:
<http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/72A721F6-7045-4653-BE26-AB20DAB5A0FD/20563/6d535a0510a04c46bc0718ab5f6f9858_s%C3%B8ftensk%C3%B8dstrup.jpg>

TIl gengæld vil jeg sige at vi i Danmark har lette rundkørsler:
http://kisrael.com/journal.aux/2003.06.15.roundabout.jpg
http://www.texaschapbookpress.com/magellanslog48/yoicks/roundabout.jpg

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-04-05 13:13

"S.Eefsen" skriver:

> Jeg kan efter min bedste overbevisning ikke se, hvad der er galt i at blinke
> til venstre i en rundkørsel. Der er vel ingen, der kan være i tvivl om, hvad
> bilistens hensigt er.

Jo, når man ser en billist der blinker til venster, inden han/hun kører
ind i rundkørslen. "Er idioten nu på vej den forkerte vej rundt ???"

Fra : Kent Friis

Dato : 01-04-05 15:20

Den Fri, 1 Apr 2005 13:16:44 +0200 skrev S.Eefsen:

> [...]
> til venstre i en rundkørsel. Der er vel ingen, der kan være i tvivl om, hvad

Nej, hans hensigt er naturligvis at tage den korteste vej, venstre om i
rundkørslen.

Og før i nu begynder på færdselsloven... Der blev skrevet *hensigt*. Man
kan godt have til hensigt at gøre noget andet end det man skal.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-04-05 15:31

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev....

> Nemlig det er sådan den skal ses så INGEN venstre blinkning !

Sandsynliggør at venstreblinkning i rundkørsler kan være farligt og
jeg skal straks holde op. Indtil da vil jeg fortsætte fordi jeg
faktisk kan se en positiv virkning af det.

Fra : anders majland

Dato : 02-04-05 09:20

> Nemlig det er sådan den skal ses så INGEN venstre blinkning !

Hmm - jeg er en af dem med en vane med at bruge venstre blink hvis jeg skal
mere end halvvejs rundt. Hvor jeg har den fra - godt spørgsmål. Jeg vil tror
at det er fra de kørelærere jeg har haft til A, B, C D & E ... Selvom det
måske den første der har bildt mig det ind, så har de andre ikke rettet
mig....

Fra : Dennis

Dato : 01-04-05 11:57

Tobias Larsen wrote:

> [...]
> der ikke skal blinkes til venstre da man jo bare følger vejens forløb,
> indtil man skal svinge ud af en sidevej.

Det lyder meget fornuftigt. Masn skal bare huske at trække til højre når
man har orienteret sig bagud...

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 01-04-05 13:24

Juel wrote:

> Ej come on, en rundkørsel er en alm ensrettet vej !! skal folk nu
til at
> blinke til venstre hvis de ikke skal til højre ?!?!?

Nej, man *skal* ikke - men man *må* godt.

Iøvrigt, står der nogen steder at en rundkørsel skal opfattes som en
ensrettet vej? Jeg har ikke læst paragrafferne så jeg spørger af
nysgerrighed.

> Hvorfor prøver folk at lave nye regler i trafikken end den der er
skrevet
> ned ?

Fordi det faktisk ikke er alle regler, der er skrevet ned. For ikke så
længe siden havde vi en længere diskussion om vigepligtsregler. Den
endte med at Finn Guldmann skrev til Rigspolitiet for at få en
afklaring. For en delmængde af problemet var deres svar at det ved man
ikke for der er ingen retspraksis på området.

Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 13:31

>Nej, man *skal* ikke - men man *må* godt.

>Iøvrigt, står der nogen steder at en rundkørsel skal opfattes som en
>ensrettet vej? Jeg har ikke læst paragrafferne så jeg spørger af
>nysgerrighed.

nix, men det viser skiltene da !

Mvh
Morten

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 01-04-05 13:57

Henrik wrote:
> Enig, men hvorfor holder så mange så på, at færdselsloven
foreskriver at
> blinke både til højre og venstre i tide og utide???

Der står ingen steder at man *skal* blinke til venstre når man er på
vej rundt i en rundkørsel. Det er tilladt at gøre det, men hvis man
synes det er åndssvagt, er der ingen der kan komme efter en når man
lader være.

Selv synes faktisk at det er meget rart at folk angiver et de har
tænkt sig at fortsætte. Men det er ikke det samme som at jeg altid
selv husker at gøre det :-/

Ebbe

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 01-04-05 14:00

S.Eefsen wrote:

> [...]
svingning fra lige
> vej, men det er derfor jeg er tilhænger af "venstreblinket".

På den anden side: dem der ikke kan finde ud af at blinke til højre
når de skal ud af rundkørslen, kan s'gu' heller ikke finde ud af at
blinke til venstre når de er i den.

Ebbe

Fra : Takenobu

Dato : 01-04-05 15:17

Hej

Jeg lærte at man skulle blike til høre og placere sig i højre bane (skulle
der være flere), hvis man skulle af ved første afkørsel. I min teoribog står
der, som i selv siger at man ikke "skal" blinke til venstre hvis man skal af
ved sidste afkørsel.

Det som umiddelbart kan være irriterende for mig er netop når man nærmer sig
en rundkørsel, hvor der er ubetinget vigepligt på alle sider og der kommer
biler, som ikke blinker til venstre. Nu skal man vente på at de som ofte
blinker til højre ret sent, eller vente på om de nu kører rundt til en
udkørsel forbi en.

Dog ikke relevant for dit spørgsmål, men hvis man skal af på den sidste
afkørsel på en to-sporet rundkørsel og man placere sig i inderste bane,
kommer der ofte biler som kører rundt om en på højre side hele vejen rundt,
så man ikke selv kan skifte til højre sporet inden man skal af.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-04-05 15:41

"Takenobu" <takenobu@shudokai.dk> skrev i en meddelelse
og der kommer
> biler, som ikke blinker til venstre. Nu skal man vente på at de som ofte
> blinker til højre ret sent, eller vente på om de nu kører rundt til en
> udkørsel forbi en.

Det er netop det som berettiger "venstre blinket". For folk er blevet så
vant til det manglende h. blink at de bare tager for givet, at man har
"glemt" at vise af til højre, og sk... på deres vigepligt, og køre frem.

Fra : Henrik

Dato : 13-04-05 11:21

Jeg har ladet mig fortælle, at emnet (igen) vil blive uddybet i næstkommende
fredags Trafikradio på DR's P4.