Motorproblem med Citroen Ax 1,4i, hjælp sø~
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 31-03-05 23:02

Kære gruppe

En bekendt af mine har et problerm med sin bil og jeg har så lovet at
prøve og se om jeg ikke kan finde en løsning på hans problem.

Sagen er nemlig den at når at han forsøger at starte sin bil at så sker
der ikke rigtigt noget. Eller rettere det vil sige. at

1:
Starter relæet klikker som det skal

2:
Startmotoren kører som den skal

Men der sker ligesom ikke rigtigt andet ud over det. Så hvad kan der
muligvis være galt med bilen?.

Bilen er en Citroen AX 1,4i GT fra 1992, med ca 200.000 på tælleren.

På forhånd tak for hjælpen.
Flemming Jacobsen

Fra : BJ

Dato : 31-03-05 23:07

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men der sker ligesom ikke rigtigt andet ud over det. Så hvad kan der
> muligvis være galt med bilen?.

Har han husket at fylde benzin på..?..;)

Muligvis et tændingsproblem.

--
Bjørn J.

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 01-04-05 07:14

BJ wrote:

> Muligvis et tændingsproblem.

Ja .. tjeck om der er gnist og hvis der er det, så tjek om der kommer
benzin frem til cylinderen.

/Jan

Fra : JR

Dato : 01-04-05 19:11

0) Check at der er benzin på bilen. Det er ikke engang sjovt, jeg har kørt
tør to gange (i en gammel Fiat 127) fordi måleren hang fast på kvart fuld!

1) Check at der kommer benzin frem til karburatoren ved at pille slangen af
og køre med starteren.

2) Check at der er gnist på tændrøret ved at tage et tændrør ud og sætte
hætten på mens tændrøeret ligger på motorblokken. Kør med starteren og se
godt efter MENS DU HOLDER FINGRENE LANGT VÆK.

mvh

JimR

Fra : claus b. p.

Dato : 02-04-05 21:19

"JR" <neutral1NO@SPAMofir.dk> wrote in message

> 2) Check at der er gnist på tændrøret ved at tage et tændrør ud og sætte
> hætten på mens tændrøeret ligger på motorblokken. Kør med starteren og se
> godt efter MENS DU HOLDER FINGRENE LANGT VÆK.

Det er ganske rigtigt en mulighed, men hvis ikke det elektroniske
tændinsgsmodul allerede er brændt af, er der en risiko for at det gør det.

Der er 2 mulige fejl: Manglende benzinindsprøjtning eller manglende tænding.
Når du har prøvet rådet med benzinslangen, er der elektronisk indsprøjtning
og tændingsanlæg at mistænke. En god gammeldags tændingspistol er alle
tiders til at finde ud af, om der er tænding på. Prøv evt. at låne dig frem
til en. Hvis du (din ven) absolut vil spare sig fra et værkstedsbesøg, så
køb en tændspole, et elektronisk tændingsmodul og et rotordæksel+rotor og
skift det en ting ad gangen, til bilen starter, eller evt. det hele på en
gang. Det er _måske_ billigere end et værkstedsbesøg. Måske kan man måle sig
frem til om der kommer spænding til indsprøjtningsdyserne, men ellers er der
ikke meget man kan gøre med indsprøjtningen.

/Claus

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 02-04-05 10:21

Thunderbird [7100] wrote:

> [...]
>
> Starter relæet klikker som det skal
>
> Startmotoren kører som den skal
>
> Bilen er en Citroen AX 1,4i GT fra 1992, med ca 200.000 på tælleren

Find et værksted med en testapparat til den type motor - det ligner et
problem jeg havde med min Peugeot 309 1.6i og det var en lille
sensor(Ø.D.-giver?) ved gearkassen der skulle skiftes.

Der var gnist på, men den gav tilsyneladende for lidt benzin pga. den
defekte sensor.