Måske køb af Ford Scorpio 1986
Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 31-03-05 17:08

Hej i gruppen

Jeg har fået tilbudt en Ford Scorpio 2.8 Ghia EFI Aut. fra 1986.
Kilometermæssigt har den gået 280.000, men er blevet passet og plejet af
ejeren som er mekaniker med eget værksted.
Da det er en GHIA er den jo som standard monteret med alt tænkeligt udstyr +
et stort Blaupunkt anlæg + 4 flotte 17" alufælge.
Bilen står hamrende flot uden noget rust, synet i sommers og pava-behandlet
hvert år hele sin levetid.
Jeg skal give 10.000 kroner for den. (Den står virkeligt flot både
indvendigt og udvendigt)

Er det et "helt i orden" køb eller er der fælder ved en sådan gammel
svinger?

Hvis nogen ligger inde med et scan af den side fra bilrevyen 1986 må de
meget gerne sende det til mig.

Med venlig hilsen

Lars Øland Hansen

Fra : ct

Dato : 31-03-05 17:18

> Er det et "helt i orden" køb eller er der fælder ved en sådan gammel
> svinger?

Fed bil imo., lyder da billigt...

Hvordan er det med forsikring, vægtafgift og benzinøkonomi (ret aktuelt i
disse dage)?

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 31-03-05 17:41

"ct" <claus@fjernes-kjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse

> Fed bil imo., lyder da billigt...
>
> Hvordan er det med forsikring, vægtafgift og benzinøkonomi (ret aktuelt i
> disse dage)?

Ja! Det er en hamrende fed karet at køre i.
Forsikringen er lidt dyr, men ikke meget dyrere end så meget andet.
Vægtafgiften er en anelse højere end den Kia Sephia vi har nu, men igen ikke
meget.
Så kommer den grimme del...... Benzinøkonomien... Den nuværende ejer siger
imellem 8-12 Km/l alt efter kørsel. (Kia´en kører 10-12 alt efter kørsel, så
deeeeet)

Mvh
Lars Øland

Fra : Olesen

Dato : 31-03-05 18:51

"Lars Øland Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> skrev i en meddelelse

> Jeg skal give 10.000 kroner for den. (Den står virkeligt flot både
> indvendigt og udvendigt)

Den pris kan du altid få hjem igen,
så vil du ha' en stor bil med masser
af udstyr er det et godt køb.

MEN, 10.000,- er ikke meget,
så der MÅ næsten være en hund begravet,
siden han sælger til dên pris istedet
for selv at beholde skønheden, evt.
som moden ny'klassiker.

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 31-03-05 19:04

"Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse

> "Lars Øland Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
Om ikke andet kan anlægget og alufælgene da sælges for en god pris.
Jeg håber da ikke der ligger en hund begravet i bagagerummet....
Det er en kollega der har fået tilbudt den af en vens far der skal lukke sit
værksted for at gå på pension. Derfor vil han have en ny bil i en noget
mindre klasse... Så derfor den gode pris..

Lars Øland

Fra : Olesen

Dato : 01-04-05 16:57

> værksted for at gå på pension. Derfor vil han have en ny bil i en noget
> mindre klasse... Så derfor den gode pris..

'derfor den gode pris'.
-hvorfor skal valget af mindre bil gøre,
at du kan få den til 'favørpris' ? *S*

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 31-03-05 21:28

"Olesen" <na@na.dk> skrev :

>MEN, 10.000,- er ikke meget,
>så der MÅ næsten være en hund begravet,

det behøver der ikke være ...

De store bensinslugende kasser bliver jævnligt solgt billigt - jeg gav
i sommers beskedne 2500 for en 90'er - som alt i alt i nysynet stand
kom til at stå mig i 15kkroner med alt lavet

http://www.dkfritidbil.dk/koeb_salg/scorpio90/index.htm

Så 10 tudserfor en 4 år ældre bil, der angiveligt er iorden lyder ikke
unormalt

De *er* til at hitte, også chokerende billigt ;)

Ku' man så finde bensinen på samme måde ? 2.8i'eren er temmeligt
tørstigt anlagt, og den har den gamle automatkasse
--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net

Fra : Brian Sørup

Dato : 31-03-05 19:14

> [...]
> indvendigt og udvendigt)
>
> Er det et "helt i orden" køb eller er der fælder ved en sådan gammel

Hvornår er den sidst synet ?
Du skal ihvertfald tjekke de bagerste vanger for rust, de er ret berygtede
på Fordbiler af den årgang, men hvis den er passet med *klister* burde der
ikke være noget.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St Car

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 31-03-05 19:18

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> på Fordbiler af den årgang, men hvis den er passet med *klister* burde der

Den er sidst synet i sommers, og den har som skrevet fået PAVA en gang om
året hele livet...

MVH
Lars Øland

Fra : Olesen

Dato : 01-04-05 16:59

> Den er sidst synet i sommers, og den har som skrevet fået PAVA en gang om
> året hele livet...

Lyder jo meget godt så,
Men hvis det så har gjort, bilen
er helt rustfri, så bør du checke
at det mere kostbare mekaniske
er skiftet ellers går det hele ofte
inden for kort tid, og så kan selv
en billig bil blive kostbar.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 31-03-05 21:31

"Lars Øland Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> skrev :

>Er det et "helt i orden" køb eller er der fælder ved en sådan gammel
>svinger?

Fælder ? Nøehh, ikke andet end rustspøgelset, og de vanlige slidting
på gamle biler.

Nåehh jo - den har den gamle version af ABS systemet, så det skal du
være sikker på er tip top, de kan have en uvane med at træde i aktion
kort før bilen holder helt stille, og det *er* ej sjovt

Ellers er det en bundsolid konstruktion

--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-05 21:28

jan@fedtegreven.dk skriver:

> Nåehh jo - den har den gamle version af ABS systemet, så det skal du
> være sikker på er tip top, de kan have en uvane med at træde i aktion
> kort før bilen holder helt stille, og det *er* ej sjovt

Er det noget med at være klar med håndbremsen så ??

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 31-03-05 21:45

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Er det noget med at være klar med håndbremsen så ??

Mjoehh ;)

Man lærte hurtigt tricket at tage farten af i tide...

anyway - en ny ABS føler, og den holdt op med *det pjat*

Hvad f***** skal man også med sådan noget nymodens noget ?

Jeg vil sgu ha' bilen bremser når jeg vil ! - det skal den, den onde
hyleme ikke blande sig i.

--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 01-04-05 19:27

Hej allesammen

Tak for de gode råd og kommentarer.
Jeg var i dag ude at kigge på den og den var virkelig så flot som han sagde.
Den stod som om den kun havde været på gaden kort tid, og inden i bilen
kunne man ikke se at den nogensinde havde været brugt....

Men, for der er jo altid et men...
Bilen startede efter lidt tørnen og kørte på 4 af de 6 cylindre i et minuts
tid. Derefter kom de to andre cylindre med og sikke da en skøn lyd for
øret... Lyden fra en V6´er er noget der går direkte ned og tager
ladegreb.....
Nå! Nok om motorlyden. Ud at kigge i motorrummet også, for et eller andet må
der da være galt med dyret...
Meget flot motorrum. Pæn, rent og velplejet, men hvad er nu det for noget???
Olie ned af motoren??? Hmmmm......
Fejl opdaget!! Olie siver åbenbart ud ved ventildækslerne og imellem top og
cylinder i begge sider af V´et....
Altså nye toppakninger.... Og hvad der ellers kommer når toppen er rykket
af..... Pris??? For høj!!!!

Så jeg opgav den.... Øv øv for den var fand.... flot og lækker...

Fra : Olesen

Dato : 01-04-05 20:13

> [...]
> af..... Pris??? For høj!!!!
>
> Så jeg opgav den.... Øv øv for den var fand.... flot og lækker...

Ro på...hvis det var årsagen til den lave pris, mon så ikke
en ægte Ford/motor-pusher kan fixet det til absolut ringe penge ???

Lyder blot som naturlig sved, måske af den kraftigere slags,
men ikke som noget der burde betyde alverden ???

Hvad siger I andre ?
Jeg mener, er det bilen man vil ha', så
er det vel billigere at fixe sådan en top
end fixe 2 skærmkanter autoriseret eks. ???

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 01-04-05 22:13

"Lars Øland Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> skrev :

>Fejl opdaget!! Olie siver åbenbart ud ved ventildækslerne og imellem top og
>cylinder i begge sider af V´et....

2 nye ventildækselpakninger koster en 100 mand , toppakningerne er
ikke voldsomt meget dyrere , hvis de virkeligt siver olie

>Altså nye toppakninger.... Og hvad der ellers kommer når toppen er rykket
>af..... Pris??? For høj!!!!

Hvad tror du skulle komme der ? Det er en af de nemmeste motorer at
skifte toppakninger på i verden ;)

plain vanilla mechanic

--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-04-05 22:08

> [...]

> noget???
> Olie ned af motoren??? Hmmmm......
> Fejl opdaget!! Olie siver åbenbart ud ved ventildækslerne og imellem top

Det er en velkendt fejl ved Ford V6 motor.
Hvis den får lov til at stå længe, uden at røre sig, så lækker den olie.
Det er normalt ikke grund til 'stor-alarm'.
Af med ventildækslerne.
Skifte pakningerne til dækslerne.
Montere ventildækslerne igen.
Så er den ged barberet

> Altså nye toppakninger.... Og hvad der ellers kommer når toppen er rykket
> af..... Pris??? For høj!!!!

Som beskrevet ovenfor, er det langt fra sikkert.

> Så jeg opgav den.... Øv øv for den var fand.... flot og lækker...

Hmmm, ville nu se en ekstra gang, hvis det var mig.
Ville også prøve at tørre motoren lidt af.
For at være sikker på, hvor den smed olien ud.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 01-04-05 22:21

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Det er en velkendt fejl ved Ford V6 motor.

Åehh jo ;)

http://www.dkfritidbil.dk/koeb_salg/scorpio90/ventpak.jpg

>Hvis den får lov til at stå længe, uden at røre sig, så lækker den olie.
>Det er normalt ikke grund til 'stor-alarm'.
> [...]

Den stakkels ged er da addeles hudløs snart ;)

--
jan@Fedtegreven.dk / jan@stevns.net

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 01-04-05 22:27

> [...]
> svinger?
>
> Hvis nogen ligger inde med et scan af den side fra bilrevyen 1986 må de

Kæresten er desværre heller ikke helt med på ideen.. ;-(
Hun er sååå glad for vores lille 8 år gamle "skrotbunke" af en Kia Sephia,
og det er trods alt hende der skal køre i den til daglig....
Pi.... ærgeligt da det er en gammel drengedrøm for mig med en dejlig grov
V6´er..... Jeg finder nok en igen en dag.. (Og min 1. prioritet for tiden er
en ny motorcykel)

Hvis nogle skulle være interesseret i den kommer den til salg hos Mørkhøj
Auto, Sydmarken 39 i Søborg, i næste uge. Rygtet siger at den kommer til at
stå til 15800,-.

For øvrigt siger triptælleren 280.000 kilometer, men der ligger i
handskerummet en seddel på sidste olieskift ved 307.000 kilometer.....
Da det er en mekaniker med eget værksted der har haft den kan det jo være et
skilt fra en anden bil..

God fornøjelse til en eventuel køber.
(Jeg vil da gerne høre efterfølgende om det bare var
ventildæksel-pakningerne)

Lars Øland

Fra : Olesen

Dato : 02-04-05 07:21

> [...]

> handskerummet en seddel på sidste olieskift ved 307.000 kilometer.....
> Da det er en mekaniker med eget værksted der har haft den kan det jo være

Der kan du bare se.

Hele dên hund er jo dødssyg og fyldt med løgne.
Jeg turde ikke købe dên bil, om den stod nok så
flot og salgslækker.

Har sikkert fået en salgslakering og de værste
huller er dækket med Sorbits-klatter, og nu
skiltet med 307.000 km osv...

Tænkte nok det var en fake-bil.

OG der er forskel på en MC og en Scorpio,
så måske du sku' overveje dit/jeres egentlige
behov før du køber NOGET som helst

God week-end.

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 02-04-05 09:11

> [...]
>
> Tænkte nok det var en fake-bil.
>
> OG der er forskel på en MC og en Scorpio,
> så måske du sku' overveje dit/jeres egentlige

Rolig nu.......
Så dødsyg og fyldt med løgne er den jo nok ikke. Bilen er 19 år gammel så
den er selvfølgelig ikke som den dag den forlod fabrikken fin og ny.
Den har ikke fået en salgslakering og lidt sorbits.... Den er kørt direkte
fra ejeren til forhandleren som ikke har rørt den endnu. Det er derfor at
den først kommer til salg i løbet af næste uge. Forhandleren, som er en
kollega´s gode ven, skal lige have den ind på liften til lidt motorrens og
noget...
Så fake-bil..... Det tror jeg ikke set i lyset af prisen....

Selvfølgelig er der forskel på en MC og en scorpio. Scorpio´en skulle afløse
den lille grønne Kia og MC er bare for sjov.
Jeg har stort set aldrig haft en bil mere end et års tid af gangen. Jeg er
typen der skifter jævnligt, da jeg ellers keder min rø.. i laser. Så der har
næsten altid været både MC og bil i huset...

God weekend til alle.

Lars Øland

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-04-05 09:26

"Lars Øland Hansen" skriver:

> Så der har
> næsten altid været både MC og bil i huset...

Coool, du er altså heldig......jeg må kun få min (nye) bil ind i garagen
:-

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-04-05 09:39

> Coool, du er altså heldig......jeg må kun få min (nye) bil ind i garagen

Hvad mon der sker, hvis du prøver at få bilen ind i huset?

Det lokale hjemmestyre nedlægger op til flere protestanter?
At du får kolde fødder, når du mærker jorden brænde under dig?

Andre der kan flere sjove

Kommer til at tænke på den drive-in kirke på færøerne for mange ¨år siden.
Mitsubishi Celeste + omtåget fører = drive-in kirke

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 02-04-05 12:07

> [...]
> :-
>

> Klaus
> Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:

Måske jeg burde have skrevet "husstanden"....... For både bilen og MC´erne
er nok lidt svære at få den halve etage op til hytten...
Og jeg tror på at kvinden ville få et eller andet på tværs og selv den
dygtigste læge ville nok ikke være i stand til at rede mig bagefter hvis jeg
kørte karetten ind i huset....

Lars Øland

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-04-05 13:29

> [...]
> Og jeg tror på at kvinden ville få et eller andet på tværs og selv den
> dygtigste læge ville nok ikke være i stand til at rede mig bagefter hvis

*LOL*

Velkomme til gruppen her.
Husk:
1) ALT hvad du skriver vil blive vendt og drejet
2) Alt hvad du skriver vil blive husket evigt
3) Er der mulighed for misforståelse, så bliver det misforstået
4) Der er god humor i gruppen!

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 02-04-05 13:45

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2) Alt hvad du skriver vil blive husket evigt
> 3) Er der mulighed for misforståelse, så bliver det misforstået

Hej Uffe

Tak for den fine velkomst. Jeg har nu været her et stykke tid og jeg HAR
bemærket de ting du beskriver..

Lars Øland
Desværre stadig grøn Kia Sephia 1.5 GTX fra 1997......