Behandling af gammelt læderindtræk.
Fra : Lillan Gross

Dato : 31-03-05 10:53

Hej ng

Nu hvor der er nogle der følger med i læder-diskussionen så har jeg da også
et lille spørgsmål .

I den ene side af et af mine sæder er der somom at det "glatte" er slidt af
hvad kan man gøre ved det ?

Jeg smidder et par billeder i dk.binaer.motor

Mvh

Bernhard

Fra : Mogens

Dato : 31-03-05 16:57

On Thu, 31 Mar 2005 11:52:46 +0200, "Lillan Gross" <lillang@mail.dk>
wrote:

>I den ene side af et af mine sæder er der somom at det "glatte" er slidt af
>hvad kan man gøre ved det ?

Som en anden skriver vedr. en renovering af sæder - hér følger Mark's
vedligehold af sine Buffalo-lædersæder i en BMW M5:

1. Afrensning i 50/50 acetone og sprit, med en blød og godt fugtet
klud, med lette strøg.
2. Spray med læderfarve på de mest solafblegne og tørre steder.
3. Alt læder indgnides med læderrenovator med farve.
4. Lad det tørre og hærde i en uges tid.
6. Alt læder påføres og indgnides med lædercreme.
7. Dagen efter poleres det hele op med et ren blød og tør klud.

Det er hårdt arbejde og koster ca. 1000 Kr. i materialer for en
komplet behandling til en hel bil. Sæder, dørsider, greb,
instrumentbord, kardanbox og gearmanchet m.m. Omkring det halve i
pris, hvis det kun er sæderne der skal behandles.

Det hele står derefter som spritnyt læder, og jeg mener som spritnyt.
Derefter kan det løbende vedligeholdes med lædercreme efter behov.

Jeg købte det fornødne og fik ovennævnte fremgangsmåde hos:
http://juhlin.dk/

/Mark.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 31-03-05 20:15

"Mogens" skrev i en meddelelse:

> Som en anden skriver vedr. en renovering af sæder - hér følger Mark's
> vedligehold af sine Buffalo-lædersæder i en BMW M5:

Jep - de blev helt fine

Dog vil jeg anbefale først at afmontere alle delene der skal behandles. Samt
at afrensningen med blandingen af acetone og sprit, foregår en lun
solskinsdag under åben himmel.

Efterhånden som arbejdet med afrensningen skrider frem, kan delene bæres ind
på tæpper i en garage for videre behandling, hærdning og efterbehandling den
næste uges tid. Inden det hele igen er klar, til det sjovere job med
genmonteringen.

/Mark.