Spørgsmål til dæk/fælge/hjul
Fra : Dennis

Dato : 30-03-05 19:35

Hej NG

Jeg kører Audi A4 (1996) med 195-65R15, men vil gerne have nye dæk/fælger og
så hopper den lidt rigeligt, så der følger et par spørgsmål om hjul.

Hvilke parametre måler man på for at sammenligne kvaliteten af
dæk/fælge/støddæmpere/bremser og findes der steder på nettet eller artikler
som beskriver de forskellige mærker. Altså hvad gør dem gode/dårlige?

Så er der lige boltene, der bruger man vel bare dem til originaldækkene?

Hvordan sikre jeg hvad der er nødvendigt at skifte for et bedre vejgreb, som
sagt hopper den, så jeg vil mene front støddæmperne bør skiftes, eller kan
det være andet?

Alle råd og vejl. til nødvendige udskiftningerne er velkomne, selvfølgelig
er Audi fælger de foretrukne, men hvad anbefaler i derude til en totalt
uvidende ny bilejer? (Størrelserne er det eneste jeg har fået styr på)

/Dennis

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-03-05 19:49

Dennis wrote:
> Så er der lige boltene, der bruger man vel bare dem til
> originaldækkene?

Normalt ikke. De fælge, som jeg sælger, følger der i hvert fald nye bolte
med...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-05 19:48

> Så er der lige boltene, der bruger man vel bare dem til originaldækkene?

Nej !
Der skulle gerne følge nogle bolte med, der findes både kugle og
kegleformede bolte.
Længden er også afgørende, der er jo forskellig godstykkelse på fælgene.
Stålælge har som regel korte kugleformede bolte. Alufælge har længere
kegleformede.
Men igen, der bør følge nogle med fælgende.

> [...]
> som
> sagt hopper den, så jeg vil mene front støddæmperne bør skiftes, eller kan

Det lyder som støddæmperne - men hvad med at få en prof til lige at give en
vurdering.

> Alle råd og vejl. til nødvendige udskiftningerne er velkomne, selvfølgelig
> er Audi fælger de foretrukne, men hvad anbefaler i derude til en totalt
> uvidende ny bilejer? (Størrelserne er det eneste jeg har fået styr på).

Orginalt er normalt dyrer, gå efter et kvalitetsmærke de har oftest den
bedste finish og lakering.
Det kunne f.eks være BBS, Zender, Fondmetal, eller OZ.

Hvilken størrelse går du efter?

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Dennis

Dato : 30-03-05 19:58

> Orginalt er normalt dyrer, gå efter et kvalitetsmærke de har oftest den
> bedste finish og lakering.
> Det kunne f.eks være BBS, Zender, Fondmetal, eller OZ.

OK, det vil sige det eneste man skal kigge efter på fælgen er finish og
lakering? simpelt :)
....og ja originalen er væsentlig dyrere :(

> Hvilken størrelse går du efter?

Kommer an på pengepungen den pågældende dag :)
195-65R15
195-60R16
195-55R17

/Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-05 20:22

> OK, det vil sige det eneste man skal kigge efter på fælgen er finish og
> lakering? simpelt :)
> ...og ja originalen er væsentlig dyrere :(

Og så selvfølgelig om den pynter på bilen :)

> Kommer an på pengepungen den pågældende dag :)
> 195-65R15

Se simpelthen for ballonagtigt ud på en A4, så er stålfælge med kapsler
pænere :)

> 195-60R16

205/55-16 er efterhånden en standard størrelse og dermed sikkert billigere.
Er den størrelse der bruges til A4 på 6½x16 fælge.

> 195-55R17

Nu ligner det noget men en meget sjælden størrelse, og nok noget smal til en
f.eks 17" fælg, de er som regel 7" eller bredere.

225/45-17 ser godt ud, og er det man oftest bruger på A4 med 7½x17" eller
8x17" fælge.
Også en ret standard størrelse som burde kunne findes et godt tilbud på

225/40-18 er efterhånden også til at betale, her selv hentet et sæt BBS
motorsport challenge i Tyskland til lige knap 15K med Goodyear F1 dæk.

Hvis ikke du vil have dækkene for bredde f.eks af hensyn til brændstof
forbrug bør du vælge 205/55-16, det bedste kompromis mellem at se godt ud og
ikke for bredt.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Dennis

Dato : 30-03-05 20:45

> Hvis ikke du vil have dækkene for bredde f.eks af hensyn til brændstof
> forbrug bør du vælge 205/55-16, det bedste kompromis mellem at se godt ud
og
> ikke for bredt.

Tusind tak for de mange råd...

Grunden til jeg hidtil troede jeg skulle bevare 6½" var at jeg nu til tider
skraber mod ved skarpe parkeringsvendinger, du ved. Men med en tilsvarende
lavere profil (er det ikke det man kalder de 55) så gør det måske ikke
noget?

Hvad brændstof angår må den ikke suge meget mere, den bruger rigeligt i
forvejen. Når den nu kører 12km/l, hvor meget mindre vil en 7" eller 7½"
bredde forårsage?

/Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-05 22:01

> [...]
> skraber mod ved skarpe parkeringsvendinger, du ved. Men med en tilsvarende
> lavere profil (er det ikke det man kalder de 55) så gør det måske ikke

En 205/55-16 på en 7x16" fælg med et ET på 45 (orginal str. for A4 1996) vil
ihvertilfælde ikke skrabe på bilen nogen steder, med mindre den er
voldsænket.

> Hvad brændstof angår må den ikke suge meget mere, den bruger rigeligt i
> forvejen. Når den nu kører 12km/l, hvor meget mindre vil en 7" eller 7½"
> bredde forårsage?

Nu er det jo trædefladen og arealet i vinden der gør forskellen, men at gå
fra 195 til 205 dæk betyder ikke noget mærkbart, hvis du så vil vinde lidt
igen kan du jo vælge et såkaldt energy dæk med lav rullemodstand, f.eks
Michelin Energy, jeg ved dog ikke hvor meget de reelt giver.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-03-05 21:37

"Dennis" <dennis_tolstrup@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> OK, det vil sige det eneste man skal kigge efter på fælgen er finish og
> lakering? simpelt :)
> ...og ja originalen er væsentlig dyrere :(
>
> /Dennis

Originale fælge er sjældent (formegentlig aldrig) fremstillet af
bilproducenten selv, men man kan få mange kopier af de "originale". Jeg skal
ikke kunne udtale mig om kvaliteten eller kvaliteten i forhold til "
originale", Morten ved sikkert en del om det.

Der er et par eksempler her:

http://www.bilx.dk/

http://www.daekimporten.dk/ (se under "Original look")

Med venlig hilsen Kim