Elendig antenne på Golf III
Fra : Esben Tærsker

Dato : 29-03-05 21:42

Hejsa..

Jeg har for en måneds tid siden investeret bankens spareskillinger i en
Golf III fra '95. (Se tidligere tråd.)

Sony radioen kunne ikke spille cd'er og radiomodtagelsen var også
elendig. Jeg havde længe ønsket mig en bilradio der kunne læse mp3'er,
så jeg købte en ny Sony der klarer dette til UG. Men lokalradion dør
stadig når jeg kører ud af byen - det plejer den ikke...!

Med andre ord er jeg nået frem til at det er antennen det er galt med.
Desværre er den jo ikke lige til at skifte da den som I sikkert ved
sidder oppe på taget lidt henne mod bagenden.

Hvad gør man? Er det et kendt problem?

/Esben

Fra : Uffe Ravn

Dato : 29-03-05 22:01

"Esben Tærsker" <esben@essers.dk> skrev

> [...]

> Desværre er den jo ikke lige til at skifte da den som I sikkert ved
> sidder oppe på taget lidt henne mod bagenden.

Jeg ved at en del Golf III har (efter)monteret aktiv antenne.
Kan det passe at du har en sådan og den bare ikke får strøm?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Esben Tærsker

Dato : 29-03-05 22:07

Uffe Ravn wrote:
> "Esben Tærsker" <esben@essers.dk> skrev

> Jeg ved at en del Golf III har (efter)monteret aktiv antenne.
> Kan det passe at du har en sådan og den bare ikke får strøm?
>
> Mvh. Uffe Ravn

Hmm. Hvordan ser man det? Der er ikke lige umiddelbart noget der tyder i
den retning. Men hvad ved jeg - jeg er jo bare elektrikker...?!? :)

/Esben

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-03-05 01:22

"Esben Tærsker" <esben@essers.dk> skrev

> Hmm. Hvordan ser man det? Der er ikke lige umiddelbart noget der tyder i
> den retning. Men hvad ved jeg - jeg er jo bare elektrikker...?!? :)

Ja hovrdan skulle jeg kunne hjælpe dig? Jeg er jo bare radiomekanikker )

Kig bag radioen om der en nogle mystiske ledninger der ikke er tilsluttet.

Forbind dem forsøgsvis til +12V via en prøvelampe, og lyt om radione bliver
bedre.

Hvis radioen bliver markant bedre i modtagelsen, har du fundet ledningen der
forsyner antenneforstærkennen med strøm. Den skal så forbindes til ANT.OUT
på autoradione.(er gerne blå med hvid stribe på)

Mvh. Uffe Ravn

Fra : T. Hartung

Dato : 30-03-05 15:03

"Esben Tærsker" <esben@essers.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm. Hvordan ser man det? Der er ikke lige umiddelbart noget der tyder i
> den retning. Men hvad ved jeg - jeg er jo bare elektrikker...?!? :)

Ja og glemmer at komme til byggemøder men det er måske p.g.a. Golfen ??

Jeg havde lignende problem - det var ikke antennen det var galt med men
antennekablet der var knækket - prøv og mål det igennem og se om der er en
kortslutning.

Det er en aktiv antenne du har og der er derfor strøm på den - men du må
have himlen løsnet bagi for at komme op til antennen - og antenne ledningen
;o(

En ny antenne koster uden pisken ca. 1.000,- kr.hos VW men om SEAT eller
Skoda er billigere ved jeg ikke.

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Esben Tærsker

Dato : 30-03-05 18:16

T. Hartung wrote:
> "Esben Tærsker" <esben@essers.dk> skrev i en meddelelse

> Ja og glemmer at komme til byggemøder men det er måske p.g.a. Golfen ??

Der må vist være tale om en anden. Under alle omstændigheder synes jeg
det er synd hvis han skal have bøder...!

> [...]
> ;o(
>
> En ny antenne koster uden pisken ca. 1.000,- kr.hos VW men om SEAT eller

Så slemt gik det ikke.
Ud med radionen, finde den lille tindåse, men jo - den fik strøm, Til
gengæld kunne antenneledningerne ind og du af den drejes rund i en
uendelighed. Et lille ryk i dem slog fast, at hvis ikke mindst en af dem
var knækket, så var de det nu.
I med kablet fra antennen direkte ind bag i radioen, og så skal jeg
ellers love for der var signal.

Så nu har jeg en ikke-aktiv antenne der virker...!

/Esben

Fra : N/A

Dato : 31-03-05 20:40

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 31-03-05 20:40

"Esben Tærsker" <esben@essers.dk> wrote in message

> Så ud med radionen, finde den lille tindåse, og jo - den fik strøm, Men
> antenneledningerne ind og du af den kunne drejes rund i en uendelighed. Et
> lille ryk i dem slog fast, at hvis ikke mindst en af dem var knækket, så
> var de det nu.
> I med kablet fra antennen direkte ind bag i radioen, og så skal jeg ellers
> love for der var signal.

Sikker på at tindåsen er forstærkeren? Jeg syntes nemlig at have hørt at VW
kører med en lille rund forstærker oppe ved antennen, så dåsen kan meget vel
bare være strømforsyningen til forstærkeren oppe ved (eller måske endog
inden i) selve antennen.
Bare lige så du tænker over det, en strømforsyning er nok noget nemmere at
reparer end en forstærker :)

> Så nu har jeg en ikke-aktiv antenne der virker...!

Alternativt kunne du jo købe en anden forstærker, bare den er i ordentlig
kvalitet.

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-05 05:27

Esben Tærsker skriver:

> Jeg har for en måneds tid siden investeret bankens spareskillinger i en
> Golf III fra '95. (Se tidligere tråd.)

Tillykke.

> [...]
> Desværre er den jo ikke lige til at skifte da den som I sikkert ved
> sidder oppe på taget lidt henne mod bagenden.

Der findes tonsvis af "gti antenner" på markedet, men vær nu sikker på
at der er en forstærker sluttet til. I min 3'er ligger der en
antenneforstærker inde bag radioen (et aflangt metalrør der får strøm
fra radioen), den er sluttet til ISO stikket med en hvid ledning og
sidder i forlængelse af antenneledningen.

Noget andet er at en "gti antenne" altså ikke er verdens bedste antenne
og sony ikke laver de mest følsomme tunere....

Jeg monterede "gti antenne" på min golf2 og skubbe
forskærmsskærmantennen ned, det gav tydeligt singlatab at skifte over.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe