Aircon vs. klima?
Fra : Steen Suder

Dato : 29-03-05 20:04

Hvad er egentligt forskellen imellem air condition og klimaanlæg? Jeg
har fundet flere forklaringer, men alle noget vage og ikke entydige.

--
Steen Suder

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-03-05 20:18

Steen Suder wrote:
> Hvad er egentligt forskellen imellem air condition og klimaanlæg? Jeg
> har fundet flere forklaringer, men alle noget vage og ikke entydige.

Kommer an på hvem du spørger...

For nogen er airc. og klima det samme... For dem er der så også aut. klima,
hvor man blot indstiller temp.

For andre er airc., når man kun har en knap til at tænde og slukke for airc.
For dem er klima det, som er aut. klima for de andre.

Hvis man søger efter biler i tyskland bruger de (i hvert fald
www.autoscout24.de) klima og automatisk klima.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-05 20:27

Steen Suder skriver:

> Hvad er egentligt forskellen imellem air condition og klimaanlæg? Jeg
> har fundet flere forklaringer, men alle noget vage og ikke entydige.

Aircon, her kan man få kold luft ind, men med en drejeknap som ved et
almindeligt varmeapparat.

Klime, der sætter man temperaturen (evt i flere zoner i bilen) og der
reguleres til den ønskede temperatur (kulde, varme, whatever) helt
automatisk.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Morgan Jones

Dato : 29-03-05 20:46

> [...]
>
> Klime, der sætter man temperaturen (evt i flere zoner i bilen) og der
> reguleres til den ønskede temperatur (kulde, varme, whatever) helt

Hertil vil jeg lige sige at det ovenstående gælder i _danmark_. I f.eks.
USA er det Aircon og automatic aircon / electronic aircon. :)

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 30-03-05 07:42

> [...]
>
> Klime, der sætter man temperaturen (evt i flere zoner i bilen) og der
> reguleres til den ønskede temperatur (kulde, varme, whatever) helt

Glem alt det de andre skriver, det her er langt den mest almindelige
betegnelse i Danmark.

Måske skulle man også lige tilføje at der er fuldautomatisk klima, og semi
automatisk klima?
Sidste ses i fx. den nye Oktavia, og ældre Primera blandt andre.
Med semiautomatisk klima skal man selv regulere blæserens hastighed.

Personligt må jeg indrømme at jeg er blevet ligeglad, efter at have haft en
bil med fuldautomatisk klima (Pegøj 406), så syntes jeg aligevel at jeg
sidder og skruer op om morgenen for at få varmet kroppen igennem ;)

/Morten

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-03-05 08:01

Hejsa,

On Wed, 30 Mar 2005 08:42:01 +0200, "Morten Vinding Nielsen"
<mvn@image.dk> wrote:

>Personligt må jeg indrømme at jeg er blevet ligeglad, efter at have haft en
>bil med fuldautomatisk klima (Pegøj 406), så syntes jeg aligevel at jeg
>sidder og skruer op om morgenen for at få varmet kroppen igennem ;)

Ja det nok ikke fungeret godt nok så. Jeg havde også automatisk klima
i min Xsara VTS og det virkede så fint nok om morgenen, men havde en
tendens til at blive koldere når man havde kørt noget tid.

Det der er i min bmw 530d fungerer til gengæld rigtig godt, udover at
styre blæserhastighed og lufttemperatur styrer det også hvor luften
blæses hen. Og skulle temperaturen ikke helt passe dagens humør kan
man ændre temperaturen for blæserne i hovedhøjde seperat på en
drejeknap Tilsvarende formår det at varme godt op hvis man nu
syntes det er sjovt at åbne soltaget på en forårs solskinsdag. Lidt
har de tænkt sig om tror jeg.... Det var faktisk kun da
udetemperaturføleren var gået i stykket det var helvede, der vekslede
den mellem polar og sahara med 10-15 minutters intervaller!!! Og i
modsætning til systemet i Xsara'en kan temperaturen faktisk IKKE
styres manuelt.......

Men begge systemer har jeg nu været glad for, specielt syntes jeg det
er smart om vinteren at den automatisk skruer op for blæseren når der
begynder at være varme i motoren - ikke før - og så ned i hastighed
igen når kabinen er varm. Så skal man ikke selv sidde og fedte med
det.

** Lars

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 30-03-05 08:23

"Lars Knudsen" <larsxyz@landligtabc.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det nok ikke fungeret godt nok så. Jeg havde også automatisk klima
> i min Xsara VTS og det virkede så fint nok om morgenen, men havde en
> tendens til at blive koldere når man havde kørt noget tid.

Jo jo det virker vist helt efter hensigten. Den bliver ikke koldere når man
har kørt et stykke tid.

> Det der er i min bmw 530d fungerer til gengæld rigtig godt, udover at
> styre blæserhastighed og lufttemperatur styrer det også hvor luften
> blæses hen.

Hvordan "ved den" hvor luften skal hen?

> Og skulle temperaturen ikke helt passe dagens humør kan
> man ændre temperaturen for blæserne i hovedhøjde seperat på en
> drejeknap

Dét er tilgengæld smart!

> Og i
> modsætning til systemet i Xsara'en kan temperaturen faktisk IKKE
> styres manuelt.......

Øhh hvordan kunne man styre temperaturen manuelt i Xsara'en?

> [...]
> begynder at være varme i motoren - ikke før - og så ned i hastighed
> igen når kabinen er varm. Så skal man ikke selv sidde og fedte med

Det fungere også fint i Pegøjen (måske noget af det eneste der virker?), men
jeg syntes nu den skruere lige vel meget ned, men det er nok fordi jeg altid
kører med blæseren på ½ kraft (skal da have frisk luft).

/Morten

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-03-05 08:48

Hejsa,

On Wed, 30 Mar 2005 09:23:20 +0200, "Morten Vinding Nielsen"
<mvn@image.dk> wrote:

>Jo jo det virker vist helt efter hensigten. Den bliver ikke koldere når man
>har kørt et stykke tid.

Nå, så har min nok været defekt, for den gjorde sådan.

>Hvordan "ved den" hvor luften skal hen?

Det har "nogen" vel programmeret... Jeg ved det ikke, men det fungerer
rigtig godt i praksis både sommer og vinter.

>Dét er tilgengæld smart!

Ja, sjovt at der ikke er andre der har lavet det - jeg har
ihvertifælde ikke set det hos andre. Det burde vel være relativt
simpelt og i praksis er det kanon smart.

>Øhh hvordan kunne man styre temperaturen manuelt i Xsara'en?

Hvis du drejer blæserknappen væk fra "auto" - så mener jeg bestemt at
temperaturknappen er manuel også. Eller husker jeg fejl?

>Det fungere også fint i Pegøjen (måske noget af det eneste der virker?),

Sjovt nok.. Havde også frygtelig meget bøvl med Xsara'en... Mest af
alt fordi den var utæt ved det ene baghjul - vand i ledninger og andet
sjov.

> men
>jeg syntes nu den skruere lige vel meget ned, men det er nok fordi jeg altid
>kører med blæseren på ½ kraft (skal da have frisk luft).

Ahja... OK. Men så er løsningen netop en BMW Der kommer relativt
meget luft ud af ventilationshullerne i hovedhøjde hvis man åbner dem
helt. Og så justerer du på drejeknappen om der er køligere eller
varmere luft du ønsker.

** Lars

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 30-03-05 09:16

> Det har "nogen" vel programmeret... Jeg ved det ikke, men det fungerer
> rigtig godt i praksis både sommer og vinter.

Okay det var interesant.
Pegøjen kan også vælge hvor den skal hen, men den ændre kun på det du sætter
når du vælger "afdugning".

> Ja, sjovt at der ikke er andre der har lavet det - jeg har
> ihvertifælde ikke set det hos andre. Det burde vel være relativt
> simpelt og i praksis er det kanon smart.

Mazda havde noget af det i de gamle 626'ere fra start 90'erne, uden klima
eller A/C.
Vectra'en har altid lidt koldere luft i midter dysserne, så man man skrue op
for dem og ned for side dysserne.

> Hvis du drejer blæserknappen væk fra "auto" - så mener jeg bestemt at
> temperaturknappen er manuel også. Eller husker jeg fejl?

Nu er Citroens klima og Pegøjs ikke det samme ;)
http://billeder.bilbasen.dk/getpic.asp?id=174900622_3
Ingen drejeknapper der ;)

> Sjovt nok.. Havde også frygtelig meget bøvl med Xsara'en... Mest af
> alt fordi den var utæt ved det ene baghjul - vand i ledninger og andet
> sjov.

Nu burde franskmænd holde sig fra at lave noget somhelst elektrisk.

> [...]
> meget luft ud af ventilationshullerne i hovedhøjde hvis man åbner dem
> helt. Og så justerer du på drejeknappen om der er køligere eller

Tja, men prisen er nok ikke lige i det område mine bilkøb bevæger sig i, det
er lige vel mange penge at binde i en bil efter min smag. (okay jeg er en
fattig-røv ;)

/Morten

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-03-05 09:55

Hejsa,

On Wed, 30 Mar 2005 10:16:26 +0200, "Morten Vinding Nielsen"
<mvn@image.dk> wrote:

>Okay det var interesant.
>Pegøjen kan også vælge hvor den skal hen, men den ændre kun på det du sætter
>når du vælger "afdugning".

Ja, det er faktisk ret snedigt. Må dælme ha' krævet et par forsøg før
det virker ordentligt. I øvrigt har jeg også to knapper - én til
defrost af forrude (fuld tryk+fuld varme på forruden) og én til max
køling (fuld tryk og luften ud i kabinen), men bruger dem ikke.

Jeg holder dog også sædvanligvis i garage så der er ikke behov for at
fjerne is fra forruden.

>Mazda havde noget af det i de gamle 626'ere fra start 90'erne, uden klima
>eller A/C.

Ja okay

>Nu er Citroens klima og Pegøjs ikke det samme ;)
>http://billeder.bilbasen.dk/getpic.asp?id=174900622_3
>Ingen drejeknapper der ;)

Nej det kan jeg se! I min xsara VTS var der tre drejeknapper:

1 - AUTO - 0 - Manuel blæser hastighed
2 - Temperatur
3 - Fødder / Kombi / Ansigt / Forrude

Hvis 1'eren stod i AUTO var 2 temperatur indstilling i grader. Men
hvis man drejde den op forbi 0 fungerede den så vidt jeg husker som en
traditionelt min/max regulator. Men nutiden dikterer jo digitalknapper
til det hele.

>Nu burde franskmænd holde sig fra at lave noget somhelst elektrisk.

Hehe - ikke uenig.

>Tja, men prisen er nok ikke lige i det område mine bilkøb bevæger sig i, det
>er lige vel mange penge at binde i en bil efter min smag. (okay jeg er en
>fattig-røv ;)

Nu er det også kun fordi vi alligevel flyttede til Skåne at vi da lige
syntes vi skulle prøve med sådan et køretøj

** Lars

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 30-03-05 10:11

> Nej det kan jeg se! I min xsara VTS var der tre drejeknapper:
>
> 1 - AUTO - 0 - Manuel blæser hastighed
> 2 - Temperatur
> 3 - Fødder / Kombi / Ansigt / Forrude

Ja det havde jeg nok på fornemmelsen, sådan er det også i Xantia nemlig.

> Nu er det også kun fordi vi alligevel flyttede til Skåne at vi da lige
> syntes vi skulle prøve med sådan et køretøj

Forståeligt :)
Selv om jeg er tæt på (Snekkersten ved Helsingør), så holder jeg mig nu på
den "rigtige" side af sundet, selvom man, når man handler ind om lørdagen.
kan blive i tvivl :)

/Morten

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-03-05 10:23

Hejsa,

On Wed, 30 Mar 2005 11:10:37 +0200, "Morten Vinding Svendsen"
<mvn@image.dk> wrote:

> [...]
>den "rigtige" side af sundet, selvom man, når man handler ind om lørdagen.

Hehe... Ja det tror jeg på! Den Netto der ligger ude ved
lufthavnen er også ganske velbesøgt skulle jeg sige. Og den anden dag
fandt jeg mig selv i Metro og ved at laste bilen med

1 kasse påskeøl
1 flaske snaps
2 kartoner rødvin
1 stang cigaretter

Hehe Så er man rigtig svensk!

I øvrigt er vi nu rigtig glade for at bo derovre, men det var mere
boligprisen på den ønskede "hestegård med jord beliggende nær eller i
skov" der gjorde udslaget end bilpriserne.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-03-05 10:01

Hejsa,

<mvn@image.dk> wrote:

>Nu er Citroens klima og Pegøjs ikke det samme ;)
>http://billeder.bilbasen.dk/getpic.asp?id=174900622_3
>Ingen drejeknapper der ;)

Min ser i øvrigt sådan ud

http://www.landligt.dk/bmw/

næstsidste billede. Højre/venstre temperatur mm er så i det lille
display i mellem knapperne til at vælge temperatur.

** Lars

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 30-03-05 10:13

> Min ser i øvrigt sådan ud
>
> http://www.landligt.dk/bmw/
>
> næstsidste billede. Højre/venstre temperatur mm er så i det lille
> display i mellem knapperne til at vælge temperatur.

Hmm nice, og med org. BMW navi....
Tillykke med den :)

/Morten

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-03-05 10:26

Hejsa,

On Wed, 30 Mar 2005 11:13:10 +0200, "Morten Vinding Svendsen"
<mvn@image.dk> wrote:

>Hmm nice, og med org. BMW navi....

Jeps... "voll-voll" udgave importeret fra Köln. Og navi er nice når
man som jeg er et fjols til at finde vej....

>Tillykke med den :)

Tak-tak... Skal nu ha' lavet nogen ordentlige billeder - dem der er
taget med min Nokia telefon og lidt grumsede - og nu er vejret jo ved
at være til det igen!

** Lars

Fra : Henrik B.

Dato : 30-03-05 16:34

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan "ved den" hvor luften skal hen?

Der sidder i forruden en lys-itensitetsmåler, der alt efter solens placering
på himlen vælger, hvor den kølige luft skal hen.

Oliebrændere er til opvarmning!

Fra : BJ

Dato : 30-03-05 16:38

KLIP

> Der sidder i forruden en lys-itensitetsmåler, der alt efter solens
> placering på himlen vælger, hvor den kølige luft skal hen.

Så snedig er den nu ikke.

Den regulerer, hvor den kølige luft skal hen, alt efter om solintensiteten
på dit instrumentbord er kraftig eller ej.

Du kan jo godt have skygge på forkanten af dit instrumentbord..og både sol
og vind i ryggen...

--
Bjørn J.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-03-05 08:48

Morten Vinding Nielsen wrote:

> Glem alt det de andre skriver,

Er det ikke en noget arrogant udtagelse?

Jeg har set på mange biler, hvor der står klima, men hvor der reelt er tale
om drejeknapper hele vejen igennem, intet aut. og men en trykknap til at
tænde og slukke for airc. kompressoren...

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 30-03-05 09:02

meddelelse news:424a5908$0$43987$14726298@news.sunsite.dk...

> Er det ikke en noget arrogant udtagelse?

Okay undskyld hvis du føler dig forulempet, jeg ville bare prøve at
simplificere det for den stakkels mand, der tydeligvis var lidt forvirret
(forståeligt nok).

> [...]
> om drejeknapper hele vejen igennem, intet aut. og men en trykknap til at
> tænde og slukke for airc. kompressoren...

Tja det har jeg så ikke set, men det kan vel ikke afvises at der er nogen
der går mod "standarden".

/Morten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-03-05 09:12

Morten Vinding Nielsen wrote:
> Tja det har jeg så ikke set, men det kan vel ikke afvises at der er
> nogen der går mod "standarden".

Nemlig, og derfor kan man ikke glemme at der er nogen der ikke er enige -
eller i hvert fald skilter anderledes...

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 30-03-05 09:30

meddelelse news:424a5eaa$0$43992$14726298@news.sunsite.dk...

> Nemlig, og derfor kan man ikke glemme at der er nogen der ikke er enige -
> eller i hvert fald skilter anderledes...

Ja det er selvfølgelig altid værd lige at sikre sig.

Hvorfor skriver folk iøvrigt aldrig om der er to eller fire elruder? Og ja
det gør en forskel for nogen af os :)

/Morten

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-03-05 09:58

Hejsa,

On Wed, 30 Mar 2005 10:29:34 +0200, "Morten Vinding Svendsen"
<mvn@image.dk> wrote:

>Hvorfor skriver folk iøvrigt aldrig om der er to eller fire elruder? Og ja
>det gør en forskel for nogen af os :)

Har altid fundet det totalt fjollet at når man nu alligevel putter
eldrevne ruder i - HVORFOR dælen de så ikke sætter dem både for og
bag. Jaja, det er et spørgsmål om pris ved det godt.. Men det er da
lidt fjollet - og sådan to motorer og et par knapper kan da ikke koste
alverden. Ledningerne er vel trukket alligevel...

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-05 16:48

> [...]
> lidt fjollet - og sådan to motorer og et par knapper kan da ikke koste
> alverden. Ledningerne er vel trukket alligevel...

Fordi man sjældent skal rulle vinduerne ned når man har AC.
Da man heller ikke skal vise Pas ved grænsen mere så er det jo faktisk kun
når færdselspolitiet vil se ens kørekort eller når man lige skal fjerne
regndråberne fra sideruderne at man bruger rudehejs

--
Tom

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-03-05 19:08

Hej Tom,

On Wed, 30 Mar 2005 17:48:11 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>når færdselspolitiet vil se ens kørekort eller når man lige skal fjerne
>regndråberne fra sideruderne at man bruger rudehejs

Hehe.. Du har da ret. Men jeg syntes bare sådan en manuel rulle-dims
ser lidt ufed ud

** Lars

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 31-03-05 09:09

> [...]
> når færdselspolitiet vil se ens kørekort eller når man lige skal fjerne
> regndråberne fra sideruderne at man bruger rudehejs

Forudsat at man har brobizz!

Mvh
Claus

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 31-03-05 11:31

> [...]
> når færdselspolitiet vil se ens kørekort eller når man lige skal fjerne
> regndråberne fra sideruderne at man bruger rudehejs

Men når der er regndråber eller is på sideruderne er el-hejs tilgengæld også
guld. Og det er der sgu oftere end der er over 20grader i det her land ;)

Det er så min mening, men NÅR nu ruden kan rulles ned, så kan de sgu da lige
så godt gøre det automatisk, at du så kan leve med en bil hvor det kun er
ruden i føredøren der kan rulles ned, er så din sag (dét er ment som en
spøg)

/Morten

Fra : Allan Bojesen

Dato : 29-03-05 21:49

> Hvad er egentligt forskellen imellem air condition og klimaanlæg? Jeg
> har fundet flere forklaringer, men alle noget vage og ikke entydige.

Der er ingen forskel. Du skal bare vælge hvilket sprog du vil tale.

Engelsk = airconditioning eller den dyre løsning - automatic
airconditioning

Dansk = klimaanlæg eller den dyre løsning - automatisk klimaanlæg

Allan Bojesen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-03-05 00:56

Allan Bojesen wrote:
> [...]
> airconditioning
> Dansk = klimaanlæg eller den dyre løsning - automatisk klimaanlæg

Er forskellen ikke at et klimaanlæg opvarmer/afkøler luften til den
valgte temperatur, mens airconditionering også renser og affugter/fugter
luften?

--
MVH Finn

Fra : Per O.

Dato : 30-03-05 00:56

> Er forskellen ikke at et klimaanlæg opvarmer/afkøler luften til den valgte
> temperatur, mens airconditionering også renser og affugter/fugter luften?

Nej

Fra : René Nielsen

Dato : 30-03-05 20:40

Det korte historie - aircon kan kun køle...
Klimaanlæg kan både køle og varme - alt efter hvad føreren af bilen ønsker.
Fuldautomatisk klimaanlæg er oftest forprogrammeret således at den - når
kabinen er under opvarmning - vil starte med at blæse i toppen (ved
frontruden) og når den ønskede temperatur er nået vil den fordele
luftstrømmen til både top og bund af kabinen.
Oftest kan klimaanlægget indstilles således at den kører på et øko-program
hvor den kun bruger aircon'en når den skal køle kabinen og derfor ikke
bruger unødvendig ekstra motorkraft når det ikke er nødvendig.
Ovenstående er ihvertfald således den virker i en Mit.Carisma
(fuldaut.klima)

Fra : Claus

Dato : 30-03-05 22:04

"René Nielsen" <huje@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Det korte historie - aircon kan kun køle...

Tja, det er delvist rigtigt, men blander man den kolde luft med varm luft
får man.... varm og tør luft, som er rigtigt fint om vinteren når temp. er
over 5 grader. Og blandet med lidt mindre varm luft, fint forår og efterår.

> Klimaanlæg kan både køle og varme - alt efter hvad føreren af bilen
ønsker.

Se ovenfor...

> Oftest kan klimaanlægget indstilles således at den kører på et øko-program
> hvor den kun bruger aircon'en når den skal køle kabinen og derfor ikke
> bruger unødvendig ekstra motorkraft når det ikke er nødvendig.

Det er så ikke rigtigt. Øko betyder at kølekompressoren er slået helt fra og
at det kun er den automatiske fordeling og temp.reguleringen som fungerer.
Øko = Økonomisk = mindre energiforbrug da kompressoren ikke kører med, kan
du se ideen ?

Og som altid i dette forum er det jo spørgsmål som disse man kan få lange og
spændende tråde ud af Og det har jeg hermed gjort mit til.

Vh. Claus