Mazda 626 2.0i 1988 - Problemer med strøm.
Fra : Takenobu

Dato : 29-03-05 19:42

Hejsa

Jeg har et spørgsmål ang. en Mazda 626 2.0i fra 1988. Der har tidligere
været skiftet en generator da den motoren pludselig ikke kunne holde sig
selv køre, men efter skiftet har der ikke været nogle problem indtil nu.

For noget tid siden er "Batteri" og "Lys" dioderne i panelet begyndt at
lyse, men der var dog umiddelbart ikke noget galt med bilen, alle lys og
elektronik fungerede og der var ingen problemer med motoren. Nogle gange var
der ikke nogle "fejl" i instrumentpanelet.

Nu er sagen dog en anden. Når man accelerer meget så fader lyset ud, men når
man slipper gassen bliver dioderne skarpe igen. Dette var sådan i en periode
og nu forsvinder lyset ikke. Nu er der kommet problemer med nogle gange at
accelerer hvor motoren næsten gik i stå, men den gik ikke ud.

Nu er spørgsmålet, kan det være generatoren som lige er skiftet? Det virker
måske usandsynligt da den stadig kan køre så jeg tror det kan være batteriet
som skal skiftet? Jeg har dog fået at vide det kan være "bæltet" som driver
generatoren som er slidt op, tror i der er mulighed for det?

Tak fordi i læste så langt.

Hilsen Peter

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-03-05 21:35

"Takenobu" <takenobu@shudokai.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er spørgsmålet, kan det være generatoren som lige er skiftet? Det
> virker måske usandsynligt da den stadig kan køre

Målt over batteriet skal der være 13.5-14.5 V. med tændt fjernlys og 3000
omdr. Er der det, så er der effekt nok, hvis ikke kan det være remmen som du
skriver, men den plejer man at kunne høre når den glider, det kan være batt.
som er "slidt op", laderelæet som er defekt. Eller bare dårlig forbindelse
ved fx. generatoren, batteriet, så der ikke lades tilstrækkeligt pga. tab.